PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Vraag
Alle reacties
Al geprobeerd om de DVD goed schoon te maken?
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
En inderdaad liever alles op mijn overdrive nu! Tot dusver gaat het nog steeds goed, behalve dit ene bestandje op deze specifieke DVD. Wel met erg leuke beelden van mijn overleden grootouders, dus als iemand een tip heeft..
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Hoe kan ik dit controleren? Ik weet welk bestandje het is.passer schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:35:
Controleer even of dat bestand niet brak is en de hele zaak vernaggelt?
Da's geen antwoord op je vraag, maar zijdelings wel: als die vob's nog ok zijn, speelt het geen rol of die andere files nog goed zijn of niet (ja, natuurlijk: mogelijk wel voor het op een dvd afspelen natuurlijk)
Maar dan zou je gewoon die vob's naar mp4's kunnen omzetten en de dvd's laten voor wat ze zijn.
('k dacht dus dat het de vob's waren, maar pin er mij niet op vast)
Je kan het testen door die vob's ergens dubbel te zetten en ze te laten afspelen door een audiospeler.
Als dat met de vob van die bewuste dvd nog lukt, zit je goed.
.... zoek, zoek,.. probeer...
en ja; 'k haalde een vob van het net af liet die afspelen met VLC en die gaf beeld en geluid.
'k zou dus zeggen: probeer het even met de vob van die bewuste dvd?
(en ondertussen heb je een tip om al die dvd's naar mp4's om te zetten meegekregen
Omzetten heb ik nog niet gedaan, ik kan ze rechtstreeps afspelen met VLC, dus laat de formaten nu even zo.
thx voor het meedenken
Je zou de DVD op hoge kwaliteit kunnen (proberen) te rippen van bijv. Handbrake. Het zou zonde zijn als je belangrijke herinneringen kwijt raakt.
Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Ik ga proberen een image van de dvd te maken.
De tip van VLC is een goeie, dag ga ik even uitzoeken! Wil; het liefst alles gewoon op mn onedrive hebben staan.
Dvd decrypter . Met dat programma kan je ook images maken van je media . En dus de hele film kopieeren. Je krijgt dan De mappen : Video_TS en Audio_TS
Met Handbrake kan het ook.
En met het programma VLC player kan je ook dvds rippen
Heel erg vreemd....
[ Voor 20% gewijzigd door gambieter op 25-07-2024 01:56 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Wat je beter kunt doen, is die videotapes proberen te achterhalen en over (laten) zetten naar fatsoenlijke lossless videobestanden. Dan heb je ook nog betere beeldkwaliteit. Ik heb sowieso nooit begrepen waarom mensen dvd's gingen maken van hun eigen opnames, dat heeft alleen maar nadelen met die waardeloze mpeg-2 compressie. Bewaar de originelen of bewaar de originele bestanden, dat is de enige manier om fatsoenlijk te archiveren.
Hopelijk lukt dat, en zo niet, dan kan ik wellicht houtje touwtje de dvd afspelen zolang het goed gaat en daar een screencapture van maken.
Deze DVDs zijn trouwens uit 2005 en 2009. Destijds leek het een goed idee om de oude en kwetsbare bandjes om te zetten naar wat toen het meest gangbaar was om de filmpjes terug te kijken.
Dat dit geen goede backup is ben ik met je eens, daarom dat ik alles nu ook op een lokale laptop + onedrive zet.
Gezien VLC het ding gewoon volledig af wil spelen zonder issues, zet die op een monitor, fullscreen, controls uit beeld etc. Gebruik OBS om dat scherm te capturen incl audio. Speel de hele DVD af en sla vervolgens die capture op. Het is tijdsintensief, omdat je die hele DVD moet afspelen, maar als die nog gewoon af wil spelen heb je wel een werkende kopie.
Thans, dat is inderdaad mijn plan B.TERW_DAN schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:38:
Wat je ook nog kan doen is het volgende. Beetje houtje-touwtje, maar heb het wel eens gedaan voor iets dat echt niet wilde.
Gezien VLC het ding gewoon volledig af wil spelen zonder issues, zet die op een monitor, fullscreen, controls uit beeld etc. Gebruik OBS om dat scherm te capturen incl audio. Speel de hele DVD af en sla vervolgens die capture op. Het is tijdsintensief, omdat je die hele DVD moet afspelen, maar als die nog gewoon af wil spelen heb je wel een werkende kopie.
Ga het deze week nog even op een andere PC proberen en anders een capture om het in ieder geval veilig te stellen!
Als je toch bezig bent, kijk eens naar M-discs:
https://www.opus.nl/categorie/72/m-disc.html
Deze zijn gemaakt van speciaal materiaal wat 1000 jaar mee kan.
Prima dus om je dvd's naar over te zetten.
Koop desnoods een blu-ray brander, kan je direct 5 tot 10x zoveel data kwijt op 1 schijf.
Er zijn NU inderdaad wel betere capture/compressie mogelijkheden beschikbaar.PhilipsFan schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 02:12:
Ik heb sowieso nooit begrepen waarom mensen dvd's gingen maken van hun eigen opnames, dat heeft alleen maar nadelen met die waardeloze mpeg-2 compressie. Bewaar de originelen of bewaar de originele bestanden, dat is de enige manier om fatsoenlijk te archiveren.
Maar dan nog moet je ook juiste capture/afspeelapparatuur beschikbaar hebben natuurlijk.
Het was zeker verstandig om de opnames naar DVD over te zetten.pentaw1nz in "Overschrijven van DVD bestanden naar laptop - valt stil"Deze DVDs zijn trouwens uit 2005 en 2009. Destijds leek het een goed idee om de oude en kwetsbare bandjes om te zetten naar wat toen het meest gangbaar was om de filmpjes terug te kijken.
Voor die tijd was MPEG2 compressie via een goede DVD recorder zeker geen slechte optie voor VHS, mits er natuurlijk wel in voldoende bitrate werd opgenomen.
Inderdaad , altijd ook met een andere DVD lezer proberen.pentaw1nz schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:03:
Ik ga het dan even bij een kennis proberen op een andere DVD lezer.
Hopelijk lukt dat, en zo niet, dan kan ik wellicht houtje touwtje de dvd afspelen zolang het goed gaat en daar een screencapture van maken.
Anders kan je ook nog speciale copy tools gebruiken zoals Non Stop Copy/Unstoppable Copier die toch nog zoveel proberen te lezen wat mogelijk is.
Als er dan wat informatie verloren gaat is dat bij video niet altijd een probleem.
Zelf gebruik ik in zulke gevallen (ook bij HDD's) dan vaak Total Commander met de NSCopy plugin (oud/32Bit).
                                                Laatst had ik een film die helemaal niet werkte, door vlc laten repareren(misschien de header defect),
daarna speelde de film weer af.
Met vlc de file openen, dan convert save kiezen.
Runs everything...
Ik ga de tips volgende week eens even proberen en kijken welk resultaat dat oplevert
:strip_exif()/f/image/19bYe3fqa5IP4QsM1eyLS8Ja.jpg?f=fotoalbum_large)