Overschrijven van DVD bestanden naar laptop - valt stil

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:13
Hi,

Ik heb een hele stapel DVDs waarop oude videobestanden staan uit mijn jeugd. Deze zijn ooit vanuit oude bandjes omgezet naar DVD.

Nu is DVD ook niet meer heel actueel, dus ik wilde de bestanden op mijn laptop zetten. Dit is nu prima gelukt bij de eerste vijf DVDs, maar bij de zesde loop ik vast. Of om nog specifieker te zijn; het loopt vast bij 1 specifiek bestand.

Ik heb alle bestanden van de DVD naar mijn laptop kunnen zetten (d.m.v. ctrl + C in de DVD en ctrl + V in een mapje op mijn bureaublad), maar 1 bestand van ongeveer 700 MB stopt iedere keer met nog precies 394 MB resterend. De schrijfsnelheid gaat naar 0 bytes/s en blijft daar op hangen.

Wat ik heb geprobeerd:
- Hele proces opnieuw, dus alles verwijderen en vanaf het eerste bestand overzetten
- bestanden 1 voor 1 overzetten ipv de hele bulk (daarbij kwam ik er achter welk specifieke bestand vastloopt)
- proberen alles op een andere locatie weg te zetten

Wie heeft een idee waar dit aan kan liggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jf6mJbPpmqxFqcRcZryy59AtYn0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/19bYe3fqa5IP4QsM1eyLS8Ja.jpg?f=fotoalbum_large

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:42
Controleer even of dat bestand niet brak is en de hele zaak vernaggelt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:20

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mogelijk DVD niet 100% meer? Kan je op een plek een punt of een kras zien zitten op de DVD zelf?

Al geprobeerd om de DVD goed schoon te maken?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik heb dit ook regelmatig met (oudere) DVD's. Waarschijnlijk een leesfout. Kun je de DVD nog wel foutloos afspelen in een DVD-speler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16:51
Hoe oud zijn de dvd’s? Je krijgt soms de gekste onverklaarbare problemen met oude dvd’s, is mijn ervaring. Goed dat je ze over aan het zetten bent want dvd’s zijn niet veilig als enige backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
De dvd doet het zelf nog wel en kan deze volledig afspelen. Slechts 2 keer gebruikt dus ook geen krassen oid.

En inderdaad liever alles op mijn overdrive nu! Tot dusver gaat het nog steeds goed, behalve dit ene bestandje op deze specifieke DVD. Wel met erg leuke beelden van mijn overleden grootouders, dus als iemand een tip heeft..

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
passer schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:35:
Controleer even of dat bestand niet brak is en de hele zaak vernaggelt?
Hoe kan ik dit controleren? Ik weet welk bestandje het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
  • Laatst online: 19:42
'k heb een jaar of drie, vier geleden eens een deel dvd's naar mp4' overgezet en 'k meen me te herinneren, dat alleen de vob-files daarvoor nodig zijn, dat al de rest 'overbodig' is.

Da's geen antwoord op je vraag, maar zijdelings wel: als die vob's nog ok zijn, speelt het geen rol of die andere files nog goed zijn of niet (ja, natuurlijk: mogelijk wel voor het op een dvd afspelen natuurlijk)
Maar dan zou je gewoon die vob's naar mp4's kunnen omzetten en de dvd's laten voor wat ze zijn.
('k dacht dus dat het de vob's waren, maar pin er mij niet op vast)

Je kan het testen door die vob's ergens dubbel te zetten en ze te laten afspelen door een audiospeler.
Als dat met de vob van die bewuste dvd nog lukt, zit je goed.
.... zoek, zoek,.. probeer...
en ja; 'k haalde een vob van het net af liet die afspelen met VLC en die gaf beeld en geluid.

'k zou dus zeggen: probeer het even met de vob van die bewuste dvd?

(en ondertussen heb je een tip om al die dvd's naar mp4's om te zetten meegekregen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
De file die een fout geeft is helaas zo'n VOB file.

Omzetten heb ik nog niet gedaan, ik kan ze rechtstreeps afspelen met VLC, dus laat de formaten nu even zo.

thx voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik zou toch wel zsm die DVD veilig stellen, als de 'bit rot' eenmaal inzet is er geen houden aan.

Je zou de DVD op hoge kwaliteit kunnen (proberen) te rippen van bijv. Handbrake. Het zou zonde zijn als je belangrijke herinneringen kwijt raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:29

DeTeraarist

#Boots2Asses

Ik zou eerst een image van die DVD maken. De DVD wil je zo min mogelijk gebruiken als je niet weet wat er aan de hand is.

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-08 23:43

Qwerty-273

Meukposter

Het zou goed kunnen dat slechts een aantal bitjes niet meer werken. Dan werkt afspelen vaak nog wel (worden geskipt) maar met kopiëren loop je tegen een probleem aan. Het afspelen doe je op dezelfde laptop? Of is dat op een dvd-speler?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:57
VLC kan DVD's rippen. Er zijn wel handleidingen te vinden hoe dat moet. In feite speelt hij de DVD af, en schrijft tegelijk naar een bestand. Het gaat langzamer dan kopieren, maar werkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Afspelen doe ik idd op diezelfde laptop.

Ik ga proberen een image van de dvd te maken.

De tip van VLC is een goeie, dag ga ik even uitzoeken! Wil; het liefst alles gewoon op mn onedrive hebben staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WhiteHwk
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:52
Je kan de DVD ook kopieeren naar je computer met het programma

Dvd decrypter . Met dat programma kan je ook images maken van je media . En dus de hele film kopieeren. Je krijgt dan De mappen : Video_TS en Audio_TS

Met Handbrake kan het ook.
En met het programma VLC player kan je ook dvds rippen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Ik heb zojuist geprobeerd met Handbrake de DVD om te zetten naar een Mp4, maa rook daar stokt hij rond de 72%. De dvd speler gaat dan ook een ander geluidje maken en hij gaat gewoon niet meer verder.

Heel erg vreemd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:55
Handbrake wil gewoon de enen en nullen lezen denk ik, en ergens zit daar een rot plekje. Ik zou vlc proberen want die wil "gewoon de video afspelen". Als die een rot plekje tegenkomt zegt ie: "ok, dit stukje werkt niet dus sla ik over".

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Ook vlc maakt het helaas niet af. De dvd speler gaat een raar geluid maken en het is afgelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik heb dat net met een DVD van een serie gehad. Speelde goed af op de DVD speler, maar niet bij kopieren/Handbrake/VLC op mijn desktop. Wel op de USB-DVD speler, maar die gaf weer andere problemen. Je kunt het op andere computers proberen, vooral oudere computers waar nog een DVD drive in zit; soms lezen die er wel doorheen.

[ Voor 20% gewijzigd door gambieter op 25-07-2024 01:56 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:09
En wat worden er weer totaal idiote of overbodige tips gegeven. Je dvd-drive kan dit bestand niet lezen. Daar gaat geen software iets aan veranderen. Het enige dat je zou kunnen proberen, is een andere dvd-drive. Wellicht is het maar een klein stukje dat beschadigd is en kan een andere drive het wel lezen. Zo niet, dan heb je pech gehad, dvd's (zeker zelf gebrande) zijn nu eenmaal geen goed medium voor archiveren.

Wat je beter kunt doen, is die videotapes proberen te achterhalen en over (laten) zetten naar fatsoenlijke lossless videobestanden. Dan heb je ook nog betere beeldkwaliteit. Ik heb sowieso nooit begrepen waarom mensen dvd's gingen maken van hun eigen opnames, dat heeft alleen maar nadelen met die waardeloze mpeg-2 compressie. Bewaar de originelen of bewaar de originele bestanden, dat is de enige manier om fatsoenlijk te archiveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Ik ga het dan even bij een kennis proberen op een andere DVD lezer.
Hopelijk lukt dat, en zo niet, dan kan ik wellicht houtje touwtje de dvd afspelen zolang het goed gaat en daar een screencapture van maken.

Deze DVDs zijn trouwens uit 2005 en 2009. Destijds leek het een goed idee om de oude en kwetsbare bandjes om te zetten naar wat toen het meest gangbaar was om de filmpjes terug te kijken.
Dat dit geen goede backup is ben ik met je eens, daarom dat ik alles nu ook op een lokale laptop + onedrive zet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat je ook nog kan doen is het volgende. Beetje houtje-touwtje, maar heb het wel eens gedaan voor iets dat echt niet wilde.

Gezien VLC het ding gewoon volledig af wil spelen zonder issues, zet die op een monitor, fullscreen, controls uit beeld etc. Gebruik OBS om dat scherm te capturen incl audio. Speel de hele DVD af en sla vervolgens die capture op. Het is tijdsintensief, omdat je die hele DVD moet afspelen, maar als die nog gewoon af wil spelen heb je wel een werkende kopie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
TERW_DAN schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:38:
Wat je ook nog kan doen is het volgende. Beetje houtje-touwtje, maar heb het wel eens gedaan voor iets dat echt niet wilde.

Gezien VLC het ding gewoon volledig af wil spelen zonder issues, zet die op een monitor, fullscreen, controls uit beeld etc. Gebruik OBS om dat scherm te capturen incl audio. Speel de hele DVD af en sla vervolgens die capture op. Het is tijdsintensief, omdat je die hele DVD moet afspelen, maar als die nog gewoon af wil spelen heb je wel een werkende kopie.
Thans, dat is inderdaad mijn plan B.

Ga het deze week nog even op een andere PC proberen en anders een capture om het in ieder geval veilig te stellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:09
@pentaw1nz
Als je toch bezig bent, kijk eens naar M-discs:
https://www.opus.nl/categorie/72/m-disc.html

Deze zijn gemaakt van speciaal materiaal wat 1000 jaar mee kan.
Prima dus om je dvd's naar over te zetten.
Koop desnoods een blu-ray brander, kan je direct 5 tot 10x zoveel data kwijt op 1 schijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
PhilipsFan schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 02:12:
Ik heb sowieso nooit begrepen waarom mensen dvd's gingen maken van hun eigen opnames, dat heeft alleen maar nadelen met die waardeloze mpeg-2 compressie. Bewaar de originelen of bewaar de originele bestanden, dat is de enige manier om fatsoenlijk te archiveren.
Er zijn NU inderdaad wel betere capture/compressie mogelijkheden beschikbaar.
Maar dan nog moet je ook juiste capture/afspeelapparatuur beschikbaar hebben natuurlijk.
pentaw1nz in "Overschrijven van DVD bestanden naar laptop - valt stil"Deze DVDs zijn trouwens uit 2005 en 2009. Destijds leek het een goed idee om de oude en kwetsbare bandjes om te zetten naar wat toen het meest gangbaar was om de filmpjes terug te kijken.
Het was zeker verstandig om de opnames naar DVD over te zetten.
Voor die tijd was MPEG2 compressie via een goede DVD recorder zeker geen slechte optie voor VHS, mits er natuurlijk wel in voldoende bitrate werd opgenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
pentaw1nz schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:03:
Ik ga het dan even bij een kennis proberen op een andere DVD lezer.
Hopelijk lukt dat, en zo niet, dan kan ik wellicht houtje touwtje de dvd afspelen zolang het goed gaat en daar een screencapture van maken.
Inderdaad , altijd ook met een andere DVD lezer proberen.
Anders kan je ook nog speciale copy tools gebruiken zoals Non Stop Copy/Unstoppable Copier die toch nog zoveel proberen te lezen wat mogelijk is.
Als er dan wat informatie verloren gaat is dat bij video niet altijd een probleem.

Zelf gebruik ik in zulke gevallen (ook bij HDD's) dan vaak Total Commander met de NSCopy plugin (oud/32Bit).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fit8XK7mvKgDjj3VUQcb4PalOGI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6tb4NeSh8KjMjTgcHTCHusAA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedNas74
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:18
Ik zou proberen te kopiëren met dvd decrypter. Daar kan je als het goed is slechte sectoren van de dvd laten skippen. Met een beetje geluk krijg je dan nog een bestand wat afspeelbaar is met errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan99999
  • Laatst online: 09-08 14:51
Vlc kan ook en repair doen of bepaalde files.
Laatst had ik een film die helemaal niet werkte, door vlc laten repareren(misschien de header defect),
daarna speelde de film weer af.

Met vlc de file openen, dan convert save kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Laatst online: 12:42
Late reactie, vroegah deed ik dat met DVDDecrypter, na een read error kon je aangeven dat hij door moest gaan in geval van een read error.

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Bedankt voor het meedenken
Ik ga de tips volgende week eens even proberen en kijken welk resultaat dat oplevert

Pagina: 1