[Odido] Tv lag, welke glasvezel provider doet het beter?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric-Peric
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-03 23:19
Yo allen.

Ik heb nu Odido als provider maar overweeg te wisselen. Een van de zaken die me irriteren is dat mijn tv 32 seconden achterloopt op de wereld. Rottig bij oud en nieuw en de buren weten eerder of er gescoord is bij voetbalwedstrijden.

Mijn oude kabeltv had zo goed als geen vertraging. Hebben jullie betere ervaringen met glasvezel providers? Wat is jullie lagtime?
Groetjes.

[ Voor 1% gewijzigd door rens-br op 24-07-2024 13:24 . Reden: Naamsverbastering verwijderd ]

Beste antwoord (via Eric-Peric op 24-07-2024 17:04)

• ArnoldSmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 24-08 11:50
Wil je glasvezel blijven gebruiken dan is KPN voor tv de beste optie als tv belangrijk is.
Kpn IPTV over multicast(alleen mogelijk via het bijgeleverde kastje) is al sneller dan Odido(unicast))

Ziggo is nog iets sneller voor TV, vanwege de techniek DVB-C in plaats van IPTV.
(Verschil met KPN via het kastje is anderhalve seconde hier)
Maar het internet is wel minder dan bij glasvezel, lagere upload snelheden, hogere latency.
En Ziggo is duur in vergelijking met.

Iedereen heeft andere afwegingen, maar KPN lijkt dan het beste compromis voor zowel internet als TV.

Maar als het echt puur om snelheid van je tv gaat, is niets zo snel als de analoge kabel, sneller dan DVB-C, sneller dan IPTV.

[ Voor 32% gewijzigd door ArnoldSmit op 24-07-2024 14:14 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:35
Eric-Peric schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:17:
Mijn oude kabeltv had zo goed als geen vertraging. Hebben jullie betere ervaringen met glasvezel providers?
DVB-C (oftewel kabel TV) van Ziggo wint is mijn ervaring. Ik weet in ieder geval dat KPN achterloopt ten op zichte van DVB-C van Ziggo.

Ik weet echter niet hoe dat zit met providers zoals Trined, die dvb-c over glasvezel aanbieden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:49

Grannd

da Granndest

DVB-C over glas heeft praktisch dezelfde vertraging als DVB-C van Ziggo.

Alle andere signalen zijn IP-tv, dus bufferen, dus vertraging van inderdaad 10-30 seconden.
Via het kastje van de provider kijken heeft de minste vertraging, via Chromecast/Smart TV app de meeste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Het beste

Maar wat is nou het beste? Hoe garandeer jij dat je zo min mogelijk vertraging hebt en je kijkplezier nooit meer wordt verpest door je buren?

Het beste is dan om een satelliet te nemen, of een ouderwetse analoge tv. Dit wordt alleen door de meeste grote tv-aanbieders niet meer aangeboden, dus een satelliet is dan de beste keuze. Dan heb je namelijk het meest directe signaal, recht uit de ruimte getrokken, zonder tussenstap. En juich jij, altijd eerder dan je buren.

https://www.rtl.nl/nieuws...doelpunt-vertraging-ziggo

Dit gaat over Ziggo, maar allemaal hebben ze er last van.

Signaal moet gecodeerd worden, gedecodeerd etc, etc. Dat moet middels hardware en software gebeuren. Je hardware zal er dus ook grote invloed op hebben.

Welke aanbieder daar het minste last van heeft is volgens mij nog niet onderzocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-03 23:19
Kunnen we hier toch even onderzoeken lijkt mij. Het 09.00 nieuws vergelijken met je radiocontrolled klokkie?

Amazing dat old tech sneller was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekoningterijk
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:18
RCBL schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:35:

Het beste is dan om een satelliet te nemen, of een ouderwetse analoge tv. Dit wordt alleen door de meeste grote tv-aanbieders niet meer aangeboden, dus een satelliet is dan de beste keuze. Dan heb je namelijk het meest directe signaal, recht uit de ruimte getrokken, zonder tussenstap. En juich jij, altijd eerder dan je buren.
Vroeger was dat wel zo, maar de Nederlandse zenders gaan tegenwoordig allemaal via glasvezelverbindingen vanuit Hilversum naar Ziggo/KPN etc. Zij plukken het signaal niet meer van de satelliet. Of hooguit als back-up. Buitenlandse zenders komen nog wel vaak via de satelliet.

Bij KPN Glasvezel merk ik (als je een kastje gebruikt, dus niet de app) nauwelijks vertraging t.o.v. mensen die Ziggo hebben. Maar de Odido-vrienden appten afgelopen EK veel later dat er gescoord was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:45
Heel simpel, schotel hangen of inderdaad DVB-C. Digitenne is ook een optie om te proberen, als het maar broadcast signaal op een coax/antennekabel is. Alles met decoders/kastjes/apps etc vraagt hoe dan ook bewerking en buffering van het signaal.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 24-08 11:50
Wil je glasvezel blijven gebruiken dan is KPN voor tv de beste optie als tv belangrijk is.
Kpn IPTV over multicast(alleen mogelijk via het bijgeleverde kastje) is al sneller dan Odido(unicast))

Ziggo is nog iets sneller voor TV, vanwege de techniek DVB-C in plaats van IPTV.
(Verschil met KPN via het kastje is anderhalve seconde hier)
Maar het internet is wel minder dan bij glasvezel, lagere upload snelheden, hogere latency.
En Ziggo is duur in vergelijking met.

Iedereen heeft andere afwegingen, maar KPN lijkt dan het beste compromis voor zowel internet als TV.

Maar als het echt puur om snelheid van je tv gaat, is niets zo snel als de analoge kabel, sneller dan DVB-C, sneller dan IPTV.

[ Voor 32% gewijzigd door ArnoldSmit op 24-07-2024 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19:38
Groentjuh schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:26:
[...]
Ik weet echter niet hoe dat zit met providers zoals Trined, die dvb-c over glasvezel aanbieden...
Als DVB-C beschikbaar is dan is dat het snelste. Zowel bij Ziggo als bij TriNed, bij deze techniek gaat er bijna geen tijd verloren met het omzetten naar het juiste signaaltype.

Partijen welke multicast gebruiken hebben hooguit enkele seconden vertraging. Bij een OTT oplossing (zoals bij Odido of KPN TV+) heb je een langere vertraging.
Pagina: 1