aankoop/creatief advies lage centre speaker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probydoby
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-10 12:35
Ik zoek een?
Een centre speaker met een laag profiel die goed past bij de Q acoustics 3050i front speakers

Wat is je budget?
200-400 euro. Maar, is niet strikt.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Films, series, games. Voornamelijk Atmos content

Wat heb je zelf al gevonden?
https://www.polkaudio.com...re-elite-es35/300366.html

Welke vragen heb je hier nog over?
Wellicht ben ik meer opzoek naar algemeen advies dan aankoopadvies, maar het probleem is als volgt:

Ik heb een zwevend tv meubel met daarop een LG C3 65" op de standaard voet. Afstand tussen bovenkant tv meubel en onderkant scherm is ~5.5cm.

De kijkhoogte is perfect, dus ik wil deze niet wallmounten. Echter, is 5.5cm te laag voor elke centre speaker. Ik heb nog niks gekocht maar ben van plan de Q acoustics 3050i als fronts te gebruiken en daarbij de 3090ci als centre. Alleen dan moet ik de tv 10cm omhoog tillen, en dan offer ik mijn perfecte kijkhoogte op.

Een compromis zou zijn om de bovengenoemde slanke centre speaker te kopen van 10cm hoog, dan kan ik evt een plank gebruiken om mijn tv 4.5cm omhoog te tillen. Echer heb ik ingelezen dat de drie front speakers moeten matchen (timbre matching?) Omdat je anders bij overgangen rare verschillen kan horen.

Een andere mogelijkheid is om de centre speaker te wallmounten boven de TV, alleen heeft dit 2 nadelen:

Esthetisch: Vrouw vind dit niet mooi
De verticale afstand tussen de vloerstaande speakers/luisterpositie en de centre speaker is hoger.

Samenvatting: Ga ik voor de signature elite, en offer ik timbre matching op. (hoe relevant is dit met het kalibreren via een goede receiver?

Of, ga ik voor de 3090ci en mount ik deze boven mijn tv en ga ik esthetisch wat inleveren.

De kijkhoogte (meer dan 5cm) aanpassen vind ik een no go.

Of zijn er andere oplossingen? Er zijn soundsbars van <5cm hoog (Heb er nu 1). Waarom geen centre speakers?

EDIT: Het is een dicht tv meubel, dus er zijn geen open compartimenten om dit in te plaatsen.

[ Voor 4% gewijzigd door Probydoby op 24-07-2024 13:10 ]

Beste antwoord (via Probydoby op 28-07-2024 22:10)

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:09
Kun je de middenste deur niet open maken.
En daar de center zetten.
De center is de belangrijkste speaker bij films.
Een kleine center is kleine drivers is matig geluid.
Wellicht kun je een ander of zelfbouw meubel overwegen.

Andere optie is center boven de tv plaatsen en iets naar beneden kantelen om recht op je oren te richten

[ Voor 19% gewijzigd door 3dmazter op 24-07-2024 13:14 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter

Andere optie is center boven de tv plaatsen en iets naar beneden kantelen om recht op je oren te richten

[ Voor 19% gewijzigd door 3dmazter op 24-07-2024 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:03
Ik zou een passende center speaker zoeken uit dezelfde product range van je front speakers.
In dit geval zou je dan uitkomen bij de Q acoustics 3090Ci Center Speaker.

Deze speaker is 15cm hoog

Daarnaast zou ik ruimte maken in je TV meubel en anders kijken naar een ander TV meubel

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-10 17:16
Geen mogelijkheid/optie om je zwevende meubel wat lager op te hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probydoby
3dmazter schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:12:

De tv meubel heeft 4 deuren. Dus als ik ruimte maak zou ik een gedeelte uit de middelste 2 deuren moeten zagen. Plus een gedeelte uit het verticale deel. Verre van onmogelijk, maar ook niet wenselijk.

Centre boven de tv en kantelen is wellicht dan de beste oplossing.

In ieder geval goed om de bestiging te horen over kleine speaker, ik kan me voorstellen dat het geluid dan tegenvalt.
GarBaGe schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:27:
Ik zou een passende center speaker zoeken uit dezelfde product range van je front speakers.
In dit geval zou je dan uitkomen bij de Q acoustics 3090Ci Center Speaker.

Deze speaker is 15cm hoog

Daarnaast zou ik ruimte maken in je TV meubel en anders kijken naar een ander TV meubel
Vervangen van tv meubel vind ik niet wenselijk omdat we erg fan zijn van dit tv meubel en het minimalistische aspect ervan (dichte deuren) erg fijn en rustig vinden ogen.

Het is juist hierdoor dat ruimte maken lastig is, maar wellicht kan ik met wat zaagwerk precies een 3090CI passend maken. Ik zou een gat kunnen zagen waar een 3090ci precies in past. En dan wellicht een wall mount toepassen in het tv meubel. Stof tot nadenken in ieder geval.

Wat ik wel weet, is dat mijn vrouw overtuigen om hem er gewoon boven te hangen en te kantelen het simpelste is.
niels132 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:08:
Geen mogelijkheid/optie om je zwevende meubel wat lager op te hangen?
Dat kan zeker, en achteraf gezien had ik dat meteen moeten doen. Echter heb ik deze met 6 flinke bouten in de muur zitten. Dit zal ik dan weer moeten opvullen en schilderen. Niet een karweitje waar ik op zit te wachten maar zou wel de nette oplossing zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Probydoby op 24-07-2024 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
Maak eens een foto van de situatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Praten we hier over een echte thuisbioscoop en hifi combi, of gewoon een kamer opstelling met surround systeem?

In mijn ervaring hoor je bij films/series met surround vooral de center speaker en worden de front en surround/achter speakers vooral voor effecten gebruikt. Ik verwacht daar weinig klankverschillen bij.

Bij stereo-muziek spelen dan weer de front speakers en wordt de rest niet gebruikt. Ook hier speelt klankverschil geen rol.

Bij surround-muziek wil je waarschijnlijk mooi gelijkwaardige speakers, omdat het geluid van alle kanten hetzelfde weergegeven moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baldstuff
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11:52
Heb je ruimte om de center onder het meubel te plaatsen en naar boven te kantelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probydoby
3dmazter schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 21:56:
Maak eens een foto van de situatie
Members only: tv
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nu staat er een soundbar maar daar komen dus 2 q acoustics 3050i's te staan en als surround speakers 3020i's

Ik denk dat ik de center speaker boven de tv ga hangen dat wordt dan de 3090ci van q acoustics. Klankverschil lijkt me te storend als ik een centre speaker puur ga selecteren op een smal profiel.

[ Voor 5% gewijzigd door Probydoby op 25-07-2024 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
Probydoby schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:07:
[...]

***members only***

Nu staat er een soundbar maar daar komen dus 2 q acoustics 3050i's te staan en als surround speakers 3020i's

Ik denk dat ik de center speaker boven de tv ga hangen dat wordt dan de 3090ci van q acoustics. Klankverschil lijkt me te storend als ik een centre speaker puur ga selecteren op een smal profiel.
Ik snap dat je niks in de kast kan zetten.
boven de tv is idd de beste optie.
Zorg dat de tweater exact op je oorhoogte gericht wordt als je op de bank zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Probydoby schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:07:
[...] Klankverschil lijkt me te storend.
Wat bedoel je met "klank verschil"?
Pas je een receiver toe met ruimte correctie? Dan pas je de "klank" sowieso aan en boeit het niets of je matchend merk pakt in een thuis situatie.
Dat je een zelfde merk pakt wilt niet per definitie zeggen dat het design van een center goed is.
Zoek een speaker die een goede afstraling heeft (horizontaal/verticale) en lineair is.
KEF komt door het design zeer goed uit testen als center.

https://youtu.be/GZrdsxrcpBw?si=9CqKAnQHW_YlyHnZ

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probydoby
CPM schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 23:29:
[...]

Wat bedoel je met "klank verschil"?
Pas je een receiver toe met ruimte correctie? Dan pas je de "klank" sowieso aan en boeit het niets of je matchend merk pakt in een thuis situatie.
Dat je een zelfde merk pakt wilt niet per definitie zeggen dat het design van een center goed is.
Zoek een speaker die een goede afstraling heeft (horizontaal/verticale) en lineair is.
KEF komt door het design zeer goed uit testen als center.

https://youtu.be/GZrdsxrcpBw?si=9CqKAnQHW_YlyHnZ
Ja ik zal ruimte correctie toepassen met de denon receiver.

Denk je dat verschillende tweeter types enz enz allemaal software matig corrigeerbaar zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-10 10:08

FeaR

In GoT we trust

Speakers komen op het meubel? Dan is de afstand onderling zo groot niet. Probeer het eerst eens zonder center. Zou normaal zeker niet mijn eerste advies zijn, maar in een situatie waarin looks en vaste hoogte van de TV aanzienlijk meespelen het overwegen waard.

[ Voor 23% gewijzigd door FeaR op 28-07-2024 11:08 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Probydoby schreef op zondag 28 juli 2024 @ 10:45:
[...]

Ja ik zal ruimte correctie toepassen met de denon receiver.

Denk je dat verschillende tweeter types enz enz allemaal software matig corrigeerbaar zijn?
Nee dat bedoel ik niet. Heb je het filmpje bekeken?
Het ging mij vooral om de bewering dat als je een bepaald merk hebt je niet mag afwijken van dat merk omdat je dan klank verschil zou krijgen.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probydoby
FeaR schreef op zondag 28 juli 2024 @ 11:06:
[...]

Speakers komen op het meubel? Dan is de afstand onderling zo groot niet. Probeer het eerst eens zonder center. Zou normaal zeker niet mijn eerste advies zijn, maar in een situatie waarin looks en vaste hoogte van de TV aanzienlijk meespelen het overwegen waard.
Als ik de foto terugkijk snap ik je conclusie, maar de speakers komen te staan aan weerszijde van het meubel. Ongeveer 2.50m ertussen.
CPM schreef op zondag 28 juli 2024 @ 11:32:
[...]

Nee dat bedoel ik niet. Heb je het filmpje bekeken?
Het ging mij vooral om de bewering dat als je een bepaald merk hebt je niet mag afwijken van dat merk omdat je dan klank verschil zou krijgen.
Ah, nee het ging erom dat als ik een centre selecteer puur op de extreem lage hoogte, ik waarschijnlijk veel concessies doe en het een stuk minder goed klinkt. Kleine speaker is kleine drivers met matig geluid, werd hier boven al gezegd.

Ik heb mijn vrouw overtuigd om de centre speaker boven de tv te hangen dus ik heb de 3090ci besteld *O*
Pagina: 1