Asbest. Zelf verwijderen, of iemand inhuren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramaw
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 05-02 11:48
Hi!

Wij wonen in een jaren 70 koopwoning. Momenteel zijn we de zolderverdieping aan het renoveren.

Ik ben er gisteren achtergekomen dat er op de muren naast, en het plafond boven, de CV asbest platen zijn gespijkerd.

Nu de vraag, kan ik zoiets zelf verwijderen? Of is dat echt ten sterkste af te raden? Op de website van onze gemeente staat aangegeven dat ik het zelf mag doen. En kosteloos zakken kan ophalen om het materiaal af te voeren. Is dat tegenwoordig gebruikelijk om zelf te doen?

Dank en Mvg!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tu3Cum10RFgulTu3D5CIDeptZ0c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u4euByzKBNGNDjk3WfHnGmKf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-VbCRe3qBoSk7Fn6ZAjlTY6gxE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jkuc0V8chgwivqMpNsn34ZGQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:24
Gezien het gespijkerd is ga je sowieso stof maken met het spijkers eruit trekken (dat t rekt de vezels de lucht in). Dus ALS je het zelf doet zorg voor een plantenspuit en een goed mondkapje / veiligheidsbril / marsmannetjeskostuum.

Hoeveel kost het om te laten doen?
Hoeveel kost het om te laten zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-06 20:36

AvK

Ready Set Go

Ja is gebruikelijk. Als particulier mag je bijna alles....
Heb een poos geleden ook zelf iets dergelijks gedaan Bij mijn gemeente kreeg je er (gratis) een hele doos beschermingsmiddelen bij. Denk aan zo'n witte overal met muts, handschoenen, mondkapjes, veiligheids brilletje enz. En een hele stapel van die dikke plastic zakken inclusief afplaktape. Van die brede bruine tape die normaal om kartonnen dozen zit.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-06 22:11
De afweging moet jezelf maken. Laat je een bedrijf komen dan loopt dat aardig in de papieren.
Als je het zelf doet:
Maskertje op, sproeien met een plantenspuit, evt zo'n wegwerp overall aan. Daarna goed douchen.

Zo heb ik het ook ooit gedaan. Kijk, iedereen doet wel panisch over asbest, maar je staat niet dag in dag uit met dat spul te werken. Een halfuur in de file op de a2 is ook niet goed voor je. Of dat je vroeger een peukie gerookt hebt.
Zo denk ik er tenminste over.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paul6262
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20-05 18:23
Officieel mag het niet; wat je ermee doet moet je zelf weten. Als particulier mag je alleen geschroefde platen verwijderen, aangezien je bij spijkers altijd stof maakt. Zie https://iplo.nl/thema/asb...particuliere-verwijdering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Prima te doen, zoals bovenstaand al beschreven is.

Jezelf goed inpakken met PBM (FFP3 en geen baard hebben) en voorzichtig te werk gaan.
Nathouden is de beste methode om verspreiding van vezels tegen te gaan. Zorg gewoon dat het goed nat is en blijft.

Als je het echt niet prettig lijkt dan een bedrijf inhuren. Maar de regels voor bedrijven (die er dag in dag uit mee werken) zijn vele malen strenger dan voor particulieren. Hierdoor lopen de kosten ook al snel uit de hand.

EDIT: Ik zie net deze link voorbijkomen, ik wist niet dat er onderscheid gemaakt werd tussen geschroefd en gespijkerd.
Paul6262 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:38:
Officieel mag het niet; wat je ermee doet moet je zelf weten. Als particulier mag je alleen geschroefde platen verwijderen, aangezien je bij spijkers altijd stof maakt. Zie https://iplo.nl/thema/asb...particuliere-verwijdering

[ Voor 33% gewijzigd door BlueKeenan op 24-07-2024 12:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-06 22:37
En voordat je begint even bij de gemeente een melding doen (is verplicht) dat je asbest gaat verwijderen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:44
Is er geen asbest inventarisatie gedaan en is er niet gemeld bij verkoop dat er asbest in het huis kon zitten?

Dan heb je de kosten van professionele verwijdering toch meegenomen in de koopprijs?

In zou eerst het hele huis goed laten controleren en dan in 1x alles helemaal laten verwijderen door een bedrijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Yaksa schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:04:
En voordat je begint even bij de gemeente een melding doen (is verplicht) dat je asbest gaat verwijderen.
Klopt, je krijgt dan een formulier dat je weer nodig hebt als je het asbest naar de Gemeentelijke stort brengt.

NB: Gespijkerd en geschroefd levert in de praktijk net zo veel stof op is mijn ervaring. Spijkers kan je er nog mee uittrekken als je de plaat loshaalt (als dat wil lukken natuurlijk). Lekker laten zitten in het asbest. Zou me er niet druk om maken. Plantenspuit bij de hand en klaar.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

President schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:59:
Is er geen asbest inventarisatie gedaan en is er niet gemeld bij verkoop dat er asbest in het huis kon zitten?

Dan heb je de kosten van professionele verwijdering toch meegenomen in de koopprijs?

In zou eerst het hele huis goed laten controleren en dan in 1x alles helemaal laten verwijderen door een bedrijf
Zo'n inspectie door een professional ben je zo 1300 Euro aan kwijt...... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:48
AvK schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:01:
[...]

Nee hoor, dat valt reuze mee. En ieder dingetje wat hij opmerkt krijg je in een mooi rapport thuis gestuurd (achterstallig onderhoud etc) en kun je meenemen in je onderhandelingen. Levert je onder de streep stuk meer op dan het kost!

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:44
AvK schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:01:
[...]

Tja, lijkt mij dat als je in de toekomst bij verkoop kan aanvinken 'in het huis is geen asbest' toch ook wel enige waarde heeft voor kopers. zeker als de markt anders is en als de asbest regels nog strenger zijn geworden.

Het feit dat TS hier asbest heeft aangetroffen betekent dat er een kans is dat er ergens anders misschien ook asbestplaten zijn gebruikt.

Vooropgesteld dat de platen in de TS echt van asbest zijn.

En ik weet ook niet of er eventueel buren zijn dje ook van hun asbest af willen en of een bedrijf korting aanbied bij meerdere mensen in de straat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Ik heb het laten verwijderen, je bent zo'n 300-400 kwijt voor de inventarisatie en minimaal 3k voor het professioneel verwijderen.

Indien je diepe buidels hebt kun je het laten doen, zo niet, goed jezelf inpakken, tuinslang/plantenspuit erbij en werken maar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18-06 19:10

psy

Zelf doen, ik snap dat niet hoor. En de rest van je leven afvragen of je daar wel goed aan hebt gedaan.
Mij niet gezien.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-06 22:37
psy schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:34:
Zelf doen, ik snap dat niet hoor. En de rest van je leven afvragen of je daar wel goed aan hebt gedaan.
Mij niet gezien.
Tsja, dat vraag ik me ook af bij mensen die vlak langs de snelweg gaan wonen. Adem je je hele leven troep binnen.
Bij TS is het hechtgebonden asbest, op zich de minst gevaarlijke soort. Alleen gevaarlijk wanneer je er (zonder adembescherming) de hele dag aan gaat zitten zagen en/of schuren.
Beetje info: https://www.asbestlatenverwijderen.net/soorten-asbest/

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:29

krietjur

Where am I?

AvK schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:00:
[...]

Klopt, je krijgt dan een formulier dat je weer nodig hebt als je het asbest naar de Gemeentelijke stort brengt.
Formulier nodig.. officeel wellicht wel ja. In de praktijk: verschilt per gemeente denk ik. Begin dit jaar nog asbest golfplaten afgevoerd van een gesloopt schuurtje. Bij het milieupark plastic opgehaald, platen ingepakt en daarna ingeleverd. Kon het zo in de asbest container gooien,is me nooit naar een formulier gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:50
Ramaw schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:26:
Hi!

Wij wonen in een jaren 70 koopwoning. Momenteel zijn we de zolderverdieping aan het renoveren.

Ik ben er gisteren achtergekomen dat er op de muren naast, en het plafond boven, de CV asbest platen zijn gespijkerd.

Nu de vraag, kan ik zoiets zelf verwijderen? Of is dat echt ten sterkste af te raden? Op de website van onze gemeente staat aangegeven dat ik het zelf mag doen. En kosteloos zakken kan ophalen om het materiaal af te voeren. Is dat tegenwoordig gebruikelijk om zelf te doen?

Dank en Mvg!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Even terug na de basis, over welk land hebben we het hier, Nederland of België, daar verschilt nogal wat met regelgeving, gezien het feit dat je gratis zakken kan krijgen, gok ik op België.
Daarnaast hoe weet jij of dit asbest is? Heb je het laten onderzoeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:09
Inderdaad, hoe weet TS dat dit asbest betreft?

Op die plekken (naast en boven CV) worden vaker asbest platen gebruikt, maar dat is geen garantie dat het hier ook het geval is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:30
President schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:59:
Zo werkt de woningmarkt al jaren niet meer. Je slikt het voor zoete koek en anders koop je maar een andere woning, voor jou 10 anderen.

Zoals hierboven al is aangegeven: ik zou het met goede beschermingsmiddelen en plantenspuit zelf verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-06 14:20

Fe2O3

Ja das roest

ColeJ schreef op maandag 29 juli 2024 @ 15:45:
[...]

Zo werkt de woningmarkt al jaren niet meer. Je slikt het voor zoete koek en anders koop je maar een andere woning, voor jou 10 anderen.

Zoals hierboven al is aangegeven: ik zou het met goede beschermingsmiddelen en plantenspuit zelf verwijderen.
Inderdaad.

Sowieso zit bij elke woning van 1980 en ouder standaard de astbestclausule in het koopcontract. Zelfs als er niks is. Standaard indekken, net als een ouderdomsclausule.

Als waarom zou je deze weghalen OP? Op zolder zit niemand er aan en gebeurt er niks mee.

Dum de dum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mag je niet zelf weghalen vanwege spijkers.

En als je het wel doet kan je het niet kwijt omdat je geen melding hebt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:54
daniel14 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 15:17:
[...]

Even terug na de basis, over welk land hebben we het hier, Nederland of België, daar verschilt nogal wat met regelgeving, gezien het feit dat je gratis zakken kan krijgen, gok ik op België.
Daarnaast hoe weet jij of dit asbest is? Heb je het laten onderzoeken?
In Nederland krijg je soms ook gratis verpakking. Overigens kan je het soms zelfs zonder melding inleveren. Ik dacht in Rotterdam bijv. Ze zullen het wel liever daar hebben dan in de sloot gedumpt.

Hier moest ik een melding laten zien en deden ze zelfs moeilijk over de zakken waar het inzat, want niet van hun en dus twijfelden ze over de hijsogen. (Zak was gewoon ok daarvoor, maar ok).

Hoe dan ook: schakel een bedrijf in. Kan je ook een lening voor krijgen als het moet en kan ook uit je bouwdepot (vaak). Een CV-boer gaat hier ook geen nieuwe ketel meer ophangen als het nodig is. Check ook even of de ketel zelf niet asbesthoudend materiaal bevat. Is niet direct een probleem, maar sommige bedrijven werken daar ook niet meer aan.

[ Voor 32% gewijzigd door Caelorum op 29-07-2024 17:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:18

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Modbreak:In nederland is het verboden om gespijkerd asbest zelf te verwijderen, we houden ons hier aan de wet, ook in het advies wat we geven.

https://www.infomil.nl/on...articuliere-verwijdering/
Geschroefde platen

De asbestplaten moeten met schroeven vastzitten aan de draagconstructie. Soms zijn asbestplaten bevestigd met spijkers, nieten of zelfs gelijmd. In die gevallen mag u de platen niet zelf verwijderen. Het risico op het vrijkomen van vezels is bij deze bevestigingsmethoden te groot..

[ Voor 65% gewijzigd door twain4me op 29-07-2024 18:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

*knip*

[ Voor 96% gewijzigd door twain4me op 29-07-2024 20:13 . Reden: offtopic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Kheos

FP ProMod
*knip*

[ Voor 96% gewijzigd door twain4me op 29-07-2024 20:15 . Reden: Reactie op geknipte qoute ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Modbreak:Commentaar op de moderatie mag constructief per DM.

[ Voor 162% gewijzigd door tweakduke op 29-07-2024 22:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:52

RvV

Nope, in een huis vol asbest mag je bijvoorbeeld wel 3000 schroeven los draaien maar 1 plank met 2 spijker niet.
Iedereen kan wel bedenken dat het niet zo zwart/wit is. :) Persoonlijk zou ik er niet zo'n probleem mee hebben om een paar platen zelf te doen. Het probleem zat hem echt in het zagen/breken en slijpen van die platen dat de bouwvakkers wit zagen van het stof, zonder bescherming. Dag in, dag uit.

Y'24

Pagina: 1