Genoeg draagkracht?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbreuer95
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17-01 10:48
Ik wil graag mijn betonvloer in mijn appartement uit 1968 van boven isoleren en verwarmen.
Onder mijn betonvloer bevinden zich opslagboxen die ijskoud zijn.
Gelukkig heb ik links, rechts en boven buren.

Mijn huidige plan

Betonvloer
50mm PIR platen (al verlijmd op de vloer)
18mm OSB platen met mes en groef, verlijmd - zwevend en haaks gelegd met randstroken
15mm Warp Systems SpeeTherm EPS platen
1,2mm Heat-Foil
8mm Laminaat

De PIR platen liggen al verlijmd aan de vloer, omdat het oorspronkelijke plan was om Knauf Brio in te frezen voor vloerverwarming.
Dit is echter mislukt, waardoor ze weer verwijderd moesten worden.
Ik wil de PIR platen het liefst laten liggen om nog meer onnodige kosten te vermijden.

Warp Systems heeft echter aangegeven dat ze niet tevreden zijn met de combinatie van PIR en OSB.
Ze adviseren minimaal 250kPa platen, zoals XPS, terwijl PIR slechts een kPa-waarde van 150 heeft.

In de installatiehandleiding van het Variotherm droogbouwsysteem (dat ik ook overwogen heb) wordt juist OSB aangeraden bij een kPa-waarde onder de 300, in combinatie met 3cm+ isolatie.

Ik lees veel tegenstrijdige informatie op internet, maar ik zie gelukkig ook meerdere mensen die het op deze manier doen.

Mijn vraag

Is er met deze opbouw voldoende drukverdeling en draagvermogen voor normaal huishoudelijk gebruik (bed, bank, boekenkasten, etc.)? Ik ben niet van plan om zware gekke dingen zoals aquaria te plaatsen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Blonde
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-05 20:01
Misschien een stomme opmerking, maar vloerverwarming installeer je bij voorkeur in het beton/dekvloer omdat je zo een goede buffer hebt voor de warmte.
Isoleren doe je bij voorkeur aan de onderzijde.

Jij gaat precies het tegenovergestelde doen.

Wordt deze methode vaker toegepast?

[ Voor 13% gewijzigd door Mr. Blonde op 24-07-2024 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbreuer95
Frezen in het beton in niet toegestaan door de VVE en de onderkant kan ik niet isoleren want de opslagboxen zijn niet mijn eigendom. De woning heeft wel een opbouwhoogte van 10cm berschikbaar voor precies dit soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:30
hoe hoog staan je deuren? 10 cm???
Dat is flink (fijn!), maar dat betekend ook dat je keukenblok in zijn geheel omhoog moet (incl kraan en buizen etc). Is dat mogelijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jbreuer95
Deuren staan 10cm boven de betonvloer idd! Keukenblok zit er nog niet in dus dat komt ook allemaal wel goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:53
Het zal wel aan mij liggen, maar ik kan mij toch moeilijk een appartement voorstellen waarbij alle deurkozijnen (en drempels) 10 cm boven de vloer zitten.
Of struikelen ze er al 50 jaar over?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Als je zeker weet dat je geen vocht krijgt (KEUKEN!), kan je de PIR gewoon gebruiken.
Als je een bed plaatst levert dit een puntbelasting op, zeker als je bepaalde sporten gaat uitoefenen.

De PIR is op zich geen probleem- ja het zal op termijn wat zakken, maar de OSB zorgt voor drukverdeling.
De OSB is echter wel even een ding: een enkele plaat van 18mm kan minder aan dan twee gekruiste platen die met contstructieschroeven zijn vastgezet. je kan dus denken aan 2x 12 ipv 1x 18, voor een stuk meer stevigheid.
Dan zit je wel aan 98mm constructiehoogte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Yaksa schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:15:
Het zal wel aan mij liggen, maar ik kan mij toch moeilijk een appartement voorstellen waarbij alle deurkozijnen (en drempels) 10 cm boven de vloer zitten.
Men had hiervoor extreem hoogpolig tapijt liggen.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-05 13:22
Zou underlayment niet draagkrachtiger zijn als OSB?
Wellicht 2x 18mm kruislings leggen en verlijmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-05 19:43
Yaksa schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:15:
Dat maakt toch ook helemaal niet uit voor de vraag van TS.. Of geloof je TS niet?
@TS: ik kan je niet helpen bij je vraag.. Ik gok zelf dat het voldoende is. Echter, zeker weten doe je het pas als je klaar bent.

De vraag is vooral: wil je het risico nemen? Nu is het nog relatief makkelijk te bewerkstellingen (ja, met extra kosten), maar straks wordt dat een heel ander verhaal.. Wat is het verschil in kosten waar je over praat?

[ Voor 31% gewijzigd door ID-College op 24-07-2024 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Ik zou 2x 12 doen, want anders ga je over de 10 cm vloerhoogte heen.
PS - op zich is PIR best stevig, als het OSB de kracht verdeeld.

@CodeCaster
offtopic:
[Afbeeldingslocatie: https://tse3.mm.bing.net/th?id=OIG3.nKAexmT54Kgz6Fc.gWzP&pid=ImgGn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbreuer95
@Yaksa Het is toch echt zo, vond het ook appart maar gaf mij wel het idee om vloerverwaming te gaan leggen omdat het de kans geeft eronder nog te isoleren.

@99ruud99 Bedankt voor je advies! ik zal zo veel mogelijk oppassen met puntbelastig en 2 x 12 overwegen. alleen wordt mijn marge dan wel erg klein (2mm :S). Ik ga nog maar even alles extra goed meten dan

@ID-College Ik denk dat ik momenteel wel zal moeten omdat ik de kosten voor helemaal opnieuw beginnen niet kan betalen. Gelukkig is het allemaal droogbouw, worst case scenario haal je het laminaat en warp systeem (die het duurst zijn ) er weer uit en begin je opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-05 19:43
jbreuer95 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:47:
@Yaksa Het is toch echt zo, vond het ook appart maar gaf mij wel het idee om vloerverwaming te gaan leggen omdat het de kans geeft eronder nog te isoleren.

@99ruud99 Bedankt voor je advies! ik zal zo veel mogelijk oppassen met puntbelastig en 2 x 12 overwegen. alleen wordt mijn marge dan wel erg klein (2mm :S). Ik ga nog maar even alles extra goed meten dan

@ID-College Ik denk dat ik momenteel wel zal moeten omdat ik de kosten voor helemaal opnieuw beginnen niet kan betalen. Gelukkig is het allemaal droogbouw, worst case scenario haal je het laminaat en warp systeem (die het duurst zijn ) er weer uit en begin je opnieuw.
Zoals ruud aangeeft zit je met de hoogte. Ik denk dat je, gezien de kosten, dan nu geen keus hebt. Oppassen dus met puntbelasting. Als je het niet erg vindt om alles opnieuw te doen eventueel, en dat ook accepteert, dan zou ik het gewoon proberen. OSB is best sterk en verdeelt veel kracht, dus ik denk dat het daarom wel kan.

Wel opletten dus met alle dames die je in huis haalt met punthakken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Op zich heb je laminaat, dan osb, dan nog eens osb (als je 2x osb doet).

Dat verdeelt hard.

2mm is op zich voldoende, desnoods (mocht je toch te weinig ruimte hebt) paar mm van deur af schaven.

Als je keukenblok nog gemaakt moet worden, die paar mm dichter bij plafond met je hoofd merk je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
bijzonder: pir is niet goed, maar zelf gebruiken ze eps wat doorgaans een mindere druksterkte heeft.

zelf zou ik gaan voor fermacel als druk en massa laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:11
Waarom geen zwaluwplaten op de pir platen verwarmingsbuizen erop, en dan laagje cement of beton?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdsailing
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-05 08:24
Ik heb een soortgelijke vraag. Kan TS aangeven wat zijn keuze uiteindelijk geworden is? Als PIR + OSB inderdaad voldoende draagkrachtig is, levert dit een veel betere isolatiewaarde op dan XPS (wat door WARP wordt geadviseerd).
Pagina: 1