Asus B760-Plus / I7 14700K negeert max TDP

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:37
Ik heb een vreemd probleem met een build die ik hier heb.

- Asus B760-Plus
- I7-14700K
- 32 GB DDR5 Kingston Fury Beast
- Nvidia RTX Quadro A2000
- 1 TB Samsung 990 Pro
- Be Quiet Dark Rock Pro 5
- Be Quiet Pure Power 11 600W
- Be Quiet Pure Base 500

Ik wil stabiliteit en snelheid. Vandaar dat ik ook stock wil draaien. 14700K omdat Base power op 125W staat gespecifieerd ipv 65W voor de Non K versie.

Maar als ik nu Prime aanzet, zie ik in Coretemp de temperatuur op alle cores naar 100°C schieten en trekt deze de eerste seconden 200W(dacht dat Intel dit specifieerde voor de eerste seconde tot 253W, dus ok), maar dan zakt hij terug tot minimaal 155W en blijft alles 100°C. Maw er wordt gelimiteerd op temperatuur en niet op TDP? Dit wil ik niet, ik wil op die 125W blijven zoals Intel voorschrijft en dus bijgevolg met temperaturen die niet op het randje zitten.

Bios alles default.

Ga ik kijken in Bios onder AI Tweaker -> Long Duration Package Power Limit, dan staat dat daar op Auto. Maar daaronder staat dan een waarde van 195Watt 8)7 Waarom negeert Asus de standaard TDP die Intel voorschrijft van 125W?

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-05 19:31
skelleniels schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:42:
Ik heb een vreemd probleem met een build die ik hier heb.

- Asus B760-Plus
- I7-14700K
- 32 GB DDR5 Kingston Fury Beast
- Nvidia RTX A2000
- 1 TB Samsung 990 Pro
- Be Quiet Dark Rock Pro 5
- Be Quiet Pure Power 600W
- Be Quiet Pure Base 500

Ik wil stabiliteit en snelheid.
Dan zit je nu bij Intel niet goed als de nieuws sites mag geloven, ik hoop dat dit niet erbij hoort.
YouTube: Intel's Biggest Failure in Years: Confirmed Oxidation & Excessive Vo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gbspeel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-05 11:10
Om op 125W te blijven, zal de processor op z'n base clock moeten lopen. De P-cores lopen voor deze specifieke processor dan op 3.4 GHz i.p.v. de 5.6 GHz van de turbo modus.

In het bios zit bij de CPU-instellingen een optie als "Enable turbo mode". Als je die op disabled zet, blijft de CPU op z'n base clock. (Dit was ook met m'n i7-9700K zo, netjes 95W zonder turbo, 180W met.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:04
TDP en daadwerkelijk stroomgebruik zijn niet gelijk. TDP heeft een andere betekenis afhankelijk van de fabrikant.

In dit geval betekent het hoeveel koelvermogen je nodig hebt. Intel chips trekken ruim meer dan 125 watt aan power. Intel 14000 series zijn echt een gedrocht als het op hitte en powerdraw aankomt.

Dus je hebt twee smaken:

Of je beperkt de hoeveelheid stroom die de cpu krijgt en beperkt daarmee tevens de prestaties van je chip, of je regelt zwaardere koeling.

:)

[ Voor 35% gewijzigd door FrankoNL op 24-07-2024 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:37
gbspeel schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:55:
Om op 125W te blijven, zal de processor op z'n base clock moeten lopen. De P-cores lopen voor deze specifieke processor dan op 3.4 GHz i.p.v. de 5.6 GHz van de turbo modus.

In het bios zit bij de CPU-instellingen een optie als "Enable turbo mode". Als je die op disabled zet, blijft de CPU op z'n base clock. (Dit was ook met m'n i7-9700K zo, netjes 95W zonder turbo, 180W met.)
Turbomode afzetten zorgt inderdaad voor maar 3.4 GHz, maar dat betekent dan ook als ik maar 1 core belast, deze ook maar max 3.4 GHz gaat. Soms is het wel goed om eens te kunnen pieken naar de voorgeschreven 5.6 GHz turbo modus op bvb 1 of 2 cores, dan zou je theoretisch ook onder die 125W TDP moeten kunnen blijven. Niet echt ideaal dus.
FrankoNL schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:55:
TDP en daadwerkelijk stroomgebruik zijn niet gelijk. TDP heeft een andere betekenis afhankelijk van de fabrikant.

In dit geval betekent het hoeveel koelvermogen je nodig hebt. Intel chips trekken ruim meer dan 125 watt aan power. Intel 14000 series zijn echt een gedrocht als het op hitte en powerdraw aankomt.

Dus je hebt twee smaken:

Of je beperkt de hoeveelheid stroom die de cpu krijgt en beperkt daarmee tevens de prestaties van je chip, of je regelt zwaardere koeling.

:)
Intel spreekt hier toch echt over Process Base Power:

https://ark.intel.com/con...cache-up-to-5-60-ghz.html

Veel zwaardere koeling zal trouwens niet mogelijk zijn zonder over te schakelen op water oid :)

[ Voor 34% gewijzigd door skelleniels op 24-07-2024 11:04 ]

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-05 11:22
skelleniels schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:01:
Intel spreekt hier toch echt over Process Base Power:

https://ark.intel.com/con...cache-up-to-5-60-ghz.html

Veel zwaardere koeling zal trouwens niet mogelijk zijn zonder over te schakelen op water oid :)
Dat is ook wat het is toch? een base power wanneer je cpu op base clocks werkt.
Daaronder staat direct een Max turbo power.

Overigens houd de cpu zelf de Frequentie en temperatuur in de gaten en stemt deze op elkaar af.
Betere koeling is hogere en langere turbo clocks.

En wat is stock? de turbo frequenties staan netjes in de specificaties dus dat zie ik persoonlijk als stock :)
Alles wat intel niet specificeert en je de cpu wel laat doen is niet stock zou ik zeggen.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gbspeel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-05 11:10
Yes, en als je op het vraagtekentje klikt, zeggen ze dit:
The time-averaged power dissipation that the processor is validated to not exceed during manufacturing while executing an Intel-specified high complexity workload at Base Frequency and at the junction temperature as specified in the Datasheet for the SKU segment and configuration.
Als je wel heel graag met één of twee cores wilt kunnen pieken, zul je Tweaker's Heaven (zo heette het bij mijn Asus-bord) in moeten duiken en alles per core tunen.
Pagina: 1