Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:27
Dag allen,

Ik wil een akoestisch fotodoek maken in mijn keuken. Daarvoor ga ik een frame maken, deze vullen met isolatiemateriaal en daar een groot doek overheen spannen.

De foto af laten drukken op de juiste maat kom ik zelf niet helemaal uit, hopelijk kan iemand me hier helpen.

Ik heb via shutterstock een foto gedownload op het grootst mogelijke formaat.
Deze is 11.000 x 5.500 pixels en 300 DPI.

Het plan is eigenlijk om de afbeelding af te laten drukken op een Decotex textieldoek met een lengte van 240 cm en een hoogte van 120 cm.

Echter als ik dit wil doen op de site van drukwerkdeal krijg ik de melding dat de kwaliteit van de afbeelding niet afdoende is.

Is dit een waarschuwing die genegeerd kan worden, als in, het is wellicht niet ideaal maar alsnog kwalitatief wel prima?
of
Kan ik iets doen met de afbeelding om dit toch voor elkaar te krijgen?
of
Gaat het simpelweg niet mogelijk zijn om een afbeelding enigzins kwalitatief goed op deze afmeting af te drukken?

Alvast super bedankt voor enige hulp hiermee 8)

ps.
Het gaat om deze afbeelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a2DqA_vaTt4y0MX6x-dx-i-7tzI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wlJ0m5yGuBVRcIPQGd1GmecQ.jpg?f=fotoalbum_large

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 16:31

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Heb je de klantenservice van drukwerkdeal al gevraagd?

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
ja, daar had ik niet zo heel veel aan. behalve dat ze zeiden dat ik die waarschuwing wel serieus moet nemen.

Ze vroeg me daarna of ik kon zeggen wat de fysieke afmeting was van de afbeelding, die kon ik niet zien en de tools om dat te bekijken (althans die zij voorstelde) had ik niet. (adobe reader bijv.)

dus daar ben ik eigenlijk redelijk snel gestrand..

Louzy#2475

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

240cm x 120cm, afdrukkwaliteit van 300 dpi. Dan heb je een plaatje nodig van ± 28.346px bij 14.173px

Ga voor de gein eens een plaatje printen van 320x200pixels op een A4'tje, dat is een plaatje van 3 bij 2 cm, en dat ziet er gewoon niet uit als je dat opblaast naar 29,7x21cm

DPI op een scherm is totaal iets anders dan DPI op print/drukwerk

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris_tiaan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:03
Ze vragen om een afbeelding met minimaal 150 dots per inch (DPI). De lengte van jouw doek is ongeveer 94,5 inch.
Zoals ik het begrijp, kun je hier de pixels in je afbeelding gelijk stellen aan de dots. Je wilt dus (in de lengte) minimaal 94,5*150=14175 dots of pixels.

Met 11.000 pixels heb je op 94,5 inch ongeveer 116 dpi... Kan me voorstellen dat dat er niet heel scherp uit ziet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:53

Marc H

- - Is wakker - -

240 cm is 94,488189 inch. Dan delen we die 11000 pixels door die 94,4... inch kom je uit op 116 DPI, Horizontaal.

Niet echt hoog, maar imho voldoende. Vergeet niet dat je dit soort drukwerken op een totaal andere manier bekijkt als een afgedrukt a4'tje.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:53

Marc H

- - Is wakker - -

Andere optie, vergroot het een beetje in photoshop en een verscherpingsfilter er overheen om de vaagheid eruit te halen.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:06

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Marc H schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:30:
240 cm is 94,488189 inch. Dan delen we die 11000 pixels door die 94,4... inch kom je uit op 116 DPI, Horizontaal.

Niet echt hoog, maar imho voldoende. Vergeet niet dat je dit soort drukwerken op een totaal andere manier bekijkt als een afgedrukt a4'tje.
Precies dit :)

116 DPI =

25.4mm / 116 = individuele pixelgrootte van 0.21mm. Dat is zelf van dichtbij nog best lekker kijken. Voor 'veraf' is dit meeeeer dan prima.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dat is hogere pixel dichtheid dan een Full HD 24" scherm. En ja drukwerk ziet het er vast anders uit, maar we hebben het hier ook nog eens over op textiel drukken, wat toch een impact heeft op hoe het eruit ziet, en je gaat niet pixel peepen bij een foto van meer dan 2 meter breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
Dank allen voor de reacties.

Ik heb helaas geen photoshop dus die optie kan ik helaas niet proberen.

Het gaat om een wanddoek die aan een muur hangt boven een hoekbank.
We staan dus op z'n minst op 1,5 - 2 meter afstand van het doek

Ik kan eventueel de optie nog overwegen om het doek wat kleiner af te laten drukken,
bijv 220 x 110cm = 127 DPI of 200 x 100cm = 139 DPI

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
RaZ schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:28:
240cm x 120cm, afdrukkwaliteit van 300 dpi. Dan heb je een plaatje nodig van ± 28.346px bij 14.173px

Ga voor de gein eens een plaatje printen van 320x200pixels op een A4'tje, dat is een plaatje van 3 bij 2 cm, en dat ziet er gewoon niet uit als je dat opblaast naar 29,7x21cm

DPI op een scherm is totaal iets anders dan DPI op print/drukwerk
Maar nu vergroot je het na 3x/4x minder DPI dan wat TS wil gebruiken. Doe dat plaatje van 320x200 bij 10cm, en ga er op een meter afstand van staan, en ik geloof echt niet dat het onscherp eruit ziet.

Maar kan TS natuurlijk proberen, alleen dan op volledig A4 formaat met iets van 1000x600 pixels, en dat van een meter afstand bekijken.

Edit: Even bij mezelf gekeken, daar vind ik de resolutie prima bij een afdruk op 120cm, maar dat is blijkbaar ook 10000 pixels, dus dat is dubbel van TS en helpt hem weinig.

[ Voor 10% gewijzigd door Sissors op 24-07-2024 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 23:54
Het is ook afhankelijk van het materiaal en de textuur waar je op drukt. In dit geval is het een soort gewoven/geweven doek, dus dat patroon zal je ook terugzien in je drukwerk. 600 DPI of hoger zal bijvoorbeeld weinig nut hebben op dit doek, want dat zie je niet omdat het doek het niet kan 'weergeven'.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Begur
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
louzy82 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:43:

Ik heb helaas geen photoshop dus die optie kan ik helaas niet proberen.
Download een trial van Affinity foto: https://affinity.serif.com/en-us/trial/
Prima programma om aanpassingen en de benodigde testen te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:04

Spotmatic

Ken sent me

Volgens mij is het goed te vergelijken met van die "XXX is 50 jaar" spandoeken. Dat is canvas met een structuur, wat de details sowieso iets naar beneden haalt. Eerlijk gezegd denk ik dat het met de kwaliteits-indruk wel gaat meevallen, maar ik weet niet hoe kritisch je bent. Zit je er de hele dag met je snufferd op? Of is het idee belangrijker dan de kwaliteit? In een museum zit je kritisch te kijken naar elk schilderij, thuis is dat (zeker na enige tijd / gewenning) totaal anders.

Ik heb ook het idee dat de uiteindelijke print niet zo donker gaat worden, maar daar kan ik me in vergissen. Ik ben geen drukker. Vraag ook eens na hoe zwart het zwart zal worden. :-)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:57

DirtyBird

Praktiserend denker

Je mag me in een pb wel een link naar het bestand sturen. Ik kan m denk ik wel vergroten naar 240x120cm en dan kijken wat ervan overblijft.
Eventueel kan ik ook proberen om met topaz photo ai de resolutie te verhogen, maar dat geeft soms wel wat artefacts, dus even kijken hoe dat uitpakt.

Disclaimer: ik heb geen idee hoe mn laptop omgaat met dergelijke formaten en of 16gb ram voldoende is :p

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
Sissors schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:45:
[...]

Maar nu vergroot je het na 3x/4x minder DPI dan wat TS wil gebruiken. Doe dat plaatje van 320x200 bij 10cm, en ga er op een meter afstand van staan, en ik geloof echt niet dat het onscherp eruit ziet.

Maar kan TS natuurlijk proberen, alleen dan op volledig A4 formaat met iets van 1000x600 pixels, en dat van een meter afstand bekijken.
Dit heb ik nu gedaan. Via Paint de afbeelding aangepast naar 1200 x 600 pixels en deze uitgeprint op een a4.

als dat, op een 0,5 meter afstand al, de vergelijkbare kwaliteit is dan zou ik daar zeker tevreden mee zijn.

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

fxs81

Julianadorp

We bestellen hier bijna ieder jaar wel een doek van 1 meter bij 1 meter met een leuk schilderij erop, een stuk goedkoper dan het echte schilderij en zo kun je nog eens wisselen. We krijgen altijd de melding dat de upload niet voldoet aan de kwaliteitseisen maar als het binnenkomt ziet het er meer dan prima uit. Die 116 DPI wat hierboven al berekend is lijkt me meer dan voldoende voor een mooi resultaat.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• louzy82
Bedankt allen voor de reacties!

Ik heb via een tweaker een aangepast bestand ontvangen dat de kwaliteit nog wat ten goede zou moeten komen. Ook daarvoor super bedankt!

Het doek is ondertussen besteld, als het frame etc af is zal ik hier het resultaat nog wel even posten :-)

Louzy#2475

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• louzy82
Zoals beloofd hier dan ook het eindresultaat.

Het ziet er super uit!

Nogmaals bedankt voor alle hulp! Special thanks voor degene die de foto bewerkt heeft voor me.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4EL30ctM3zXr66KVnNvm3z7497g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZSNLh3Mvk5zDR4WlisGboUCb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vh-vAS2COLa6unz9ecc-m18xHNA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/agGTpt032yjvULbB9KdeHOMn.jpg?f=fotoalbum_large

Louzy#2475

Pagina: 1