Tp-link deco xe75 in routermodus met kpn box 12

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieltje
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03-09 21:41
Hallo beste Tweakers,

Ik heb een vraag betreft eigen wifi regelen dmv deco xe75. Ik heb een KPN box 12 en maak gebruik van iptv, vaste lijn bellen en 1gbit internet over glasvezel. Ik wil ze alle 3 behouden natuurlijk. Toen ik nog bij ziggo zat kon ik het modem in bridge modus zetten en de decos in router modus laten werken. Ik weet, na veel lezen op verschillende forums, dat de KPN box 12 geen bridge modus heeft helaas. Mijn vraag is dan ook, wat moet ik veranderen in de instellingen van de KPN box 12 om de decos in router modus te laten werken. Ik wil dat graag ivm de uitgebreide mogelijkheden die de decos hebben in router modus. Ik weet al dat ik de wifi van de kpn box uit moet zetten maar verder wordt ik een beetje overspoeld door allerlei informatie van andere forums. De iptvs zitten trouwens bekabeld aangesloten via een netgear gs105e switch. En werken de iptvs ook via een deco xe75? Kunnen jullie mij helpen?

Beste antwoord (via Nieltje op 24-07-2024 13:47)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:16
In je experiabox stop je
- kabels naar iptv ontvangers
- 1 kabel naar je hoofd deco

In je hoofd deco stop je een 2e kabel naar een switch. in die switch prik je al je andere apparaten en je andere decos.

Experiabox doet dan alleen dhcp/dns naar je iptv kastjes en de hoofd deco. Je hoofd deco doet vervolgens dhcp/dns naar rest netwerk

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Als je een dubbele NAT geen probleem vind hoef je niks aan te passen. STB's aansluiten via Experiabox eventueel met switch ertussen met igmp snooping mocht dat nodig zijn. En de rest aansluiten via de Deco's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je hebt het over de Deco XE75 in enkelvoud, is het je bedoeling om er eentje te gebruiken i.p.v. een set?
En dan vooral voor die extra functionaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieltje
Nee ik heb een set van 4 decos xe75 waarvan ze allemaal bekabeld een backhaul hebben ik heb ook een deco x50 outdoor voor buiten met een draadloze backhaul. Ik wil ze gebruiken als mesh wifi netwerk omdat de wifi oplossing van KPN alleen maar voor problemen zorgt. Ik zou dan wel de decos graag ik router modus willen hebben door de extra functies die dat bied. En het is natuurlijk een nieuwere wifi 6e standaard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-09 15:30
Welke extra functies bedoel je dan, die je niet in Access point mode zou kunnen gebruiken?
Als je die deco's bekabelt aansluit, dan kun je ze net zo goed in access point mode zetten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieltje
Ik wil graag de router modus voor homeshield en parental control

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieltje
@bjusterbaarlik
Wat bedoel je met dubbele NAT? Kan dat voor problemen zorgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Nieltje schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:14:
@bjusterbaarlik
Is alleen niet handig als je poorten na buiten toe open wil hebben. Ben je hier niet mee bezig dan maakt het niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:58

Cyphax

Moderator LNX
Nieltje schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:14:
@bjusterbaarlik
Ik zou me daar geen zorgen over maken. @bjusterbaarlik geeft het meest in het oog springende nadeel, maar imho moet je niet teveel bezig gaan met poorten openzetten, behalve voor vpn. :)
(Ik heb na 10 jaar nog nooit de neiging gehad de dubbele NAT bij mij thuis aan te passen omdat het nog nooit voor problemen heeft gezorgd, hoewel ik er in het begin ook een beetje bezorgd over was)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieltje
Oke, bedankt voor de reacties al! Ik vraag me nog wel af hoe het zit met dhcps, ips, ipv4 en v6 en dns'en? Want dat doen dan de decos en de kpn box allebei toch? Of moet ik dan nog iets aanpassen in de instellingen van de box 12?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:16
In je experiabox stop je
- kabels naar iptv ontvangers
- 1 kabel naar je hoofd deco

In je hoofd deco stop je een 2e kabel naar een switch. in die switch prik je al je andere apparaten en je andere decos.

Experiabox doet dan alleen dhcp/dns naar je iptv kastjes en de hoofd deco. Je hoofd deco doet vervolgens dhcp/dns naar rest netwerk

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieltje
Ah, oké dat is duidelijk. Heel erg bedankt voor de hulp!
Pagina: 1