Langer verhaal:
Wij hebben een pand uit omstreek 1950 waar we langs 1 kant flink last hebben van vocht. Het is zo erg dat er in 1 kamer het behang er al volledig af is en het stucwerk er met de hand makkelijk af te halen is. Ik ben hier ook opgegroeid en ik kan me niet anders heugen dan dat die muren bij alle huizen last hebben van vocht.Ons vermoeden is dat dit iig deels komt door vochtdoorslag door de muur, dus we hoopten met gevelimpregnatie een hoop op te lossen. Eventueel met herstel waar nodig. Het betreft een gevel van 2 verdiepingen hoog, 6 meter breed, met ik denk zo een 80% glas/kozijn oppervlak. Dus niet eens zo heel veel voegen/stenen.
Van de week iemand langs gehad voor offerte, die vond dat zo een beetje al het voegwerk vervangen moest worden, met schoonmaken vullen impregneren etc kwam de offerte uit op.....
16000 euro. Als ik hier een beetje rondkijk lijkt dit bedrag absurd. Als ik al het glasoppervlak meereken zou dit uitkomen op 300 euro de vierkante meter ongeveer. Ik heb hier nog vragen over gesteld via de mail maar nog geen antwoord gehad. Ik zit er nu echter over te denken om iig een deel van het werk zelf te doen.
Ik kan zien dat sommige voegen echt wel aan het einde zijn, maar de meeste zien er nog echt helemaal prima uit. Er is ook significant merkbaar verschil in voegen hoe ze reageren op flink krassen met een schroevendraaier. Sommige zijn als zand en komen eruit zetten, anderen houden er nauwelijks een krasje aan over.
Korter verhaal:
Ik zit te denken zelf eea te doen aan voegenherstel. Dit zal uithakken, schoonmaken, vullen en impregneren zijn. De gevel is 6 meter hoog vanaf een ruim balkon. Ik heb dan sowieso een steiger of stevige ladder nodig.Hoe moeilijk is zo iets? Dat uithakken lijkt me vrij simpel, zolang je maar voorzichtig bent en je stenen niet sloopt. Vullen, voegen, en impregneren lijkt me ook niet heel moeilijk als ik de filmpjes zo kijk. (Gewoon vlak voegen).
Ik kijk alleen licht op tegen het schoonmaken. Moet dat gezandstraalt? Kan dat met een hoge druk spuit? Warm koud? Hoe nodig is zoiets als het er mij vooral om gaat dat de impregneer zijn werk doet? Als ik een beetje google heb ik het idee dat dit het beste kan met of heet hoge druk, of zandstralen. Die laatste vind ik net een beetje blegh, maar een hoge druk spuit die toevallig warm is lijkt me geen probleem. Zal wel ergens te huur zijn gok ik zo, al kan ik het niet heel makkelijk vinden.
Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Zijn er dingen waar ik nog rekening mee moet houden?