Dag mede tweakers,
Voordat we beginnen de specs van m'n pc:
CPU: AMD Ryzen 7 5800x3dKoeler: Noctua NH-C14s tegen het mesh aan met directe lucht van buiten de case
MoBo: AsRock B450 Fatal1ty ITX/ac (met Intel ax210/11 ipv de bijgeleverde) Huidige BIOS versie is 5.20 welke de laatste niet beta versie is en alle componenten ondersteunt volgens de pagina van asrock
RAM: 32GB Corsair 3200Mhz (cmk32gx4m2e3200c16)
PSU: Corsair SF600 platinum
GPU: MSI 4070 ventus 3x (deshrouded met twee Arctic P12 fans er tegen met directe lucht van buiten de case)
Boot drive: Intel 660p 1TB m.2 SSD met alleen OS, achterop het moederbord
Overige drive : Srucial MX500 2TB Sata SSD. Hier staan mijn games op
Case: Cougar QBX
Verder twee Arctic P12's als top exhaust
:strip_exif()/f/image/r5f8j0Qlj4JDhKMIQqphmr8G.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan nu, de reden van deze post:
De laatste tijd (dagen) restart mijn PC regelmatig tijdens het spelen van Baldurs Gate 3 op 1440p, gelocked op 90hz. Vooralsnog heb ik dit niet gehad tijdens andere games of in idle. Tijdens het spelen van Baldurs Gate 3 liggen de temps van mn CPU gemiddeld rond de 68-72°C, en van de GPU rond de 60-65°C. Dit bij een kamer temperatuur van 27°C (lekker onder het dakDingen die ik geprobeerd heb zijn:
Uitzetten van de undervolt op de CPU en GPU,Fancurve verhogen
Zijpanelen van m'n case er af halen
sfc /scannow
BG3 steamfiles geverified.
Drivers geupdate/opnieuw geinstalleerd (GPU en Chipset drivers)
Windows geupdate
Dingen die ik nog ga proberen al lijkt dit me heel onwaarschijnlijk
XMP uit zettenIn de BIOS handmatig het RAM op 3200Mhz en 1.35 volt zetten. (of moet ik dan ook alle timings precies weten?)
PSU aan de zijkant monteren zodat deze frisse lucht krijgt
BIOS upgraden naar 10.08?
Als niets het oplost een nieuw moederbord en/of voeding
Verdere informatie:
Ik heb afgelopen september mijn CPU, ram en videokaart geupgrade naar de huidige specs, daarvoor ik ook enkele random crashes (niet specifiek bij baldurs gate, wel tijdens gaming) het was toen een tijdje weg, dus ik vermoedde dat het aan het RAM lag.Vorige maand heb ik nog mijn Windows opnieuw geinstalleerd omdat mijn PC crashte tijdens het spelen van Palworld waarna mijn savegame opeens weg was, kort daarna kreeg ik een foutmelding dat Discord iets niet uit kon voeren waarna spontaan Discord afsloot en ineens was gedeïnstalleerd.
Net voordat ik dit topic wou plaatsten zag ik dat HWMonitor een DRAM voltage aangeeft van 1.8V. Wat ik super raar vindt aangezien ik in de BIOS het XMP profile aan heb gezet, en deze geeft 1,35 volt aan.
Verdenkingen
Het viel me op dat mijn PSU heet wordt bij lange game sessies, het deed geen zeer aan mijn handen maar het was echt wel goed heet. De ventilator draait gewoon. Zou het kunnen dat de PSU met de hete lucht in de case zichzelf niet goed kan koelen en dus de OTP (over temperature protection) een reboot veroorzaakt? Al hebben beide zijpanelen een mesh waardoor er koelere lucht aangezogen kan worden.Misschien is het moederbord kapot, aangezien ik er al langer problemen heb.
Ook wordt mijn SSD bij lange game sessies toch wel warm zie ik in HWMonitor (65 ish). Is mijn bootdrive kapot? Crystaldiskinfo geeft een drive health van 95% aan.
De case die ik heb heeft geen daadwerkelijke moederbord standoffs, maar meer verhogingen in de case die en stuk breder zijn, en dus met meer op het moederbord in contact komen, dan een gebruikelijke standoff. Zou dit iets van kortsluiting kunnen veroorzaken?
:fill(white):strip_exif()/f/image/TXmaBp6DeTVnEDkRErkDBXK3.png?f=user_large)