PC crashes

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetjuuh
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:05

Dag mede tweakers,

Voordat we beginnen de specs van m'n pc:

CPU: AMD Ryzen 7 5800x3d
Koeler: Noctua NH-C14s tegen het mesh aan met directe lucht van buiten de case
MoBo: AsRock B450 Fatal1ty ITX/ac (met Intel ax210/11 ipv de bijgeleverde) Huidige BIOS versie is 5.20 welke de laatste niet beta versie is en alle componenten ondersteunt volgens de pagina van asrock
RAM: 32GB Corsair 3200Mhz (cmk32gx4m2e3200c16)
PSU: Corsair SF600 platinum
GPU: MSI 4070 ventus 3x (deshrouded met twee Arctic P12 fans er tegen met directe lucht van buiten de case)
Boot drive: Intel 660p 1TB m.2 SSD met alleen OS, achterop het moederbord
Overige drive : Srucial MX500 2TB Sata SSD. Hier staan mijn games op
Case: Cougar QBX
Verder twee Arctic P12's als top exhaust

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eS5VLR11oTdfCRiKPPR7E5N-Rig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r5f8j0Qlj4JDhKMIQqphmr8G.jpg?f=fotoalbum_large

Dan nu, de reden van deze post:

De laatste tijd (dagen) restart mijn PC regelmatig tijdens het spelen van Baldurs Gate 3 op 1440p, gelocked op 90hz. Vooralsnog heb ik dit niet gehad tijdens andere games of in idle. Tijdens het spelen van Baldurs Gate 3 liggen de temps van mn CPU gemiddeld rond de 68-72°C, en van de GPU rond de 60-65°C. Dit bij een kamer temperatuur van 27°C (lekker onder het dak :+) Stroomverbruik ligt van de GPU rond de 120-140W, en van de CPU tussen de 75 en 80W.
Dingen die ik geprobeerd heb zijn:
Uitzetten van de undervolt op de CPU en GPU,
Fancurve verhogen
Zijpanelen van m'n case er af halen
sfc /scannow
BG3 steamfiles geverified.
Drivers geupdate/opnieuw geinstalleerd (GPU en Chipset drivers)
Windows geupdate
Dingen die ik nog ga proberen al lijkt dit me heel onwaarschijnlijk
XMP uit zetten
In de BIOS handmatig het RAM op 3200Mhz en 1.35 volt zetten. (of moet ik dan ook alle timings precies weten?)
PSU aan de zijkant monteren zodat deze frisse lucht krijgt
BIOS upgraden naar 10.08?
Als niets het oplost een nieuw moederbord en/of voeding
Verdere informatie:
Ik heb afgelopen september mijn CPU, ram en videokaart geupgrade naar de huidige specs, daarvoor ik ook enkele random crashes (niet specifiek bij baldurs gate, wel tijdens gaming) het was toen een tijdje weg, dus ik vermoedde dat het aan het RAM lag.

Vorige maand heb ik nog mijn Windows opnieuw geinstalleerd omdat mijn PC crashte tijdens het spelen van Palworld waarna mijn savegame opeens weg was, kort daarna kreeg ik een foutmelding dat Discord iets niet uit kon voeren waarna spontaan Discord afsloot en ineens was gedeïnstalleerd.

Net voordat ik dit topic wou plaatsten zag ik dat HWMonitor een DRAM voltage aangeeft van 1.8V. Wat ik super raar vindt aangezien ik in de BIOS het XMP profile aan heb gezet, en deze geeft 1,35 volt aan.
Verdenkingen
Het viel me op dat mijn PSU heet wordt bij lange game sessies, het deed geen zeer aan mijn handen maar het was echt wel goed heet. De ventilator draait gewoon. Zou het kunnen dat de PSU met de hete lucht in de case zichzelf niet goed kan koelen en dus de OTP (over temperature protection) een reboot veroorzaakt? Al hebben beide zijpanelen een mesh waardoor er koelere lucht aangezogen kan worden.

Misschien is het moederbord kapot, aangezien ik er al langer problemen heb.

Ook wordt mijn SSD bij lange game sessies toch wel warm zie ik in HWMonitor (65 ish). Is mijn bootdrive kapot? Crystaldiskinfo geeft een drive health van 95% aan.

De case die ik heb heeft geen daadwerkelijke moederbord standoffs, maar meer verhogingen in de case die en stuk breder zijn, en dus met meer op het moederbord in contact komen, dan een gebruikelijke standoff. Zou dit iets van kortsluiting kunnen veroorzaken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NONQqrie_PCwl3rHXdt1DO0IP1o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TXmaBp6DeTVnEDkRErkDBXK3.png?f=user_large
Na een heel verhaal, nu dan toch het einde
Ik zou het zonde vinden om een nieuw moederbord te moeten kopen aangezien AM5 er nu is en ik eigenlijk van plan was met deze upgrade een aantal jaar door te kunnen. Toch graag jullie inzichten en hulp, want ik weet oprecht niet meer wat ik hier mee aan moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Van Corsair LPX is bekend dat ze diverse versies hebben die alleen uit elkaar te halen door naar het versienummer op de dimmen te kijken.

Sommige versies werken gewoon niet of niet lekker met Ryzen.
Vaak staat er dan ook een specifiek versienummer in de QVL genoemd.

Welke versie heb jij?

Maar je zou dan zeggen dat het nooit lekker heeft gewerkt.

Wat is er veranderd waardoor de pc onstabiel geworden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetjuuh
Deze specifieke crash merkte ik voor t eerst iets langer dan een week geleden. In die tussentijd is er niks veranderd, behalve een stijging van temperatuur door t weer, op een gegeven moment was t 31 graden binnen. Maar ook op 24 graden kamertemperatuur kwam het probleem voor.

[ Voor 7% gewijzigd door Pimmetjuuh op 23-07-2024 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRiesje
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:58
Doe is een stresstest. Kijk of ie de hele test normaal doorloopt. Wellicht staat er iets in Event Viewer wat aangeeft wat de reden precies is.

600W voor een dergelijke build heb ik sowieso mijn vragen op, meestal word er minimaal een voeding van 750W aangeraden. Tel je mobo + CPU + GPU is bij elkaar op hoeveel W ze nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetjuuh
MRiesje schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 15:34:
Doe is een stresstest. Kijk of ie de hele test normaal doorloopt. Wellicht staat er iets in Event Viewer wat aangeeft wat de reden precies is.

600W voor een dergelijke build heb ik sowieso mijn vragen op, meestal word er minimaal een voeding van 750W aangeraden. Tel je mobo + CPU + GPU is bij elkaar op hoeveel W ze nodig hebben.
Zowel cinebench r23 als furmark runt zonder problemen.

MBT op het stroomverbruik:
Stroomverbruik ligt van de GPU rond de 120-140W, en van de CPU tussen de 75 en 80W.
lijkt me dus sterk dat de 600W geen 200 watt, 250 met alle fans ssd's en usb apparaten aankan.

Event viewer geeft alleen aan dat het systeem abrupt is afgesloten en dat de laatste shutdown unexpected was (duh), geen andere errors of warnings rond het moment van crashen/rebooten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRiesje
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:58
Het kan wel zoals je zelf ook al zegt 'OTP', je zou is voor de grap gewoon een uurtje ofzo je computer met meerdere tabs open Tweakers, youtube filmpjes kijken of Netflix serie.

Is iig lichter dan echt gamen en stresstesten, als ie dan crasht KAN het je RAM of mobo zijn en als ie niet crashed lijkt mij dat als je echt gamed en lang stresstest je PSU niet goed werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:33
Is dit inmiddels opgelost? Net als whitefeather verwacht ik dat het geheugen de boosdoener is. Zeker als er v4.32 op de sticker staat…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetjuuh
@Djarune @White Feather Het is inmiddels opgelost, voor zover ik weet in ieder geval. Dat blijft het lastige aan crashes zonder duidelijke oorzaak.

Het warme weer is inmiddels ook voorbij, en ik heb met tie-rips een extra ventilator kunnen plaatsen die koude lucht naar de voeding blaast. Ik heb wel het idee dat dit ervoor zorgt dat de PSU hierdoor koeler runt.

Ook merkte ik dat het witte panel boven de top exhaust mogelijk de exhaust fans blokkeert, maar ik heb hier verder niet naar gekeken omdat de problemen nu verholpen lijken.

Ook tijdens normaal browsen enzo komen de crashes niet voor.

Ik heb overnacht memtest86 gedraaid die in alle 48 tests geen error heeft gevonden. Dit was met het xmp profiel aan. Hierdoor heb ik eerlijk gezegd ook niet gekeken naar het serienummer van de ram sticks, mede omdat ik de koeler eerst zou moeten weghalen voordat ik de dimms er uit kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Het is geen voedingprobleem. Als OTP in werking treed valt de voeding uit en moet je die handmatig weer aanzetten. Een reboot duikt eerder op een geheugen compatibiliteit probleem aangezien het geheugen verdacht is. Met memtest86 ga je het probleem niet vinden. De RAM doet het technisch waarschijnlijk prima, maar het zit hem dus in de comptabiliteit. Met de sticker kun je het precies zien.

Als alternatief kun je CPU-Z installeren en kijken wat de DRAM manufacturer is in het SPD tabblad. Als er Samsung staat kun je er vanuit gaan dat het geheugen de boosdoener is van de vreemde crashes. Als er SK Hynix staat is het waarschijnlijk goed maar moet je alsnog de sticker bekijken. Als er Micron staat het geheugen sowieso compatibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetjuuh
@Djarune Ik heb na het starten van deze thread 1-2 keer gehad dat de pc ook niet meer opstartte, vandaar (nogsteeds) de verdenking van dr PSU. (Vergeten te vermelden, excuus) Ik zal thuis bij CPU-Z kijken en even kijken of ik de sticker kan zien zonder de koeler weg te halen. Ik laat het weten. Bedankt in ieder geval d:)b

[ Voor 5% gewijzigd door Pimmetjuuh op 19-08-2024 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimmetjuuh
@Djarune
Als er Micron staat het geheugen sowieso compatibel.
Dram manuf. Micron Technology :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Top dan kun je het geheugen uitsluiten.
Pagina: 1