Je kan het dak op! Maar wat zijn de mogelijkheden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZyKl0n_242
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-08 17:40
Stel je gaat de zijkant van je dakkapel schilderen. Je moet dus eigenlijk maar 1,5 a 2 meter hoog je dak op. Naar de nok is 5 meter. Je hebt geen dakladder of steiger. De goot lijkt wel sterk maar daar wil je niet echt op vertrouwen.

Dakpannen verschuiven om zo op de daklatten te steunen is leuk om te klimmen, maar niet om een paar uur op te werken.

Zijn er nog andere manieren om dit redelijk veilig te doen?

Ik had namelijk een idee: het bovenste gedeelte van een opschuifladder omdraaien, en de 2 haken achter de panlatten steken. In dit scenario leunt het gewicht op de panlatten, niet op de dakpannen. Theoretisch kan de ladder er niet per ongeluk af glijden, omdat de haken achter de dakpannen zit.

Maar is dit wel veilig genoeg vraag ik me af?

Wie heeft hier ervaring mee of weet van een dergelijke constructie voor een ladder of beugels waarmee dit veilig gedaan kan worden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ieYLujf_ZhXURa-zQCCoH1-FbNc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fTx7QlgGcK80rskt5uwr5ccy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H2iOjOvFve13F35J-DGouAHGGJ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hbh4hWjmCpi26ThbXmiySDl3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eLS2PBnrR2ll8f15qES51OFi4y0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z5dyav4i19vdXYXcIAKeN5UT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rdwhxS45OFWP95l-mwDZGYsLUBQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/635mWfnSKLn9VchmMHQYt7H9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IApS3We_sQDMwF0iCT48PRZKVFU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ww9gLujmKorZDPG753Sjt3oF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:43
Touw boven aan de ladder knopen. Touw over de nok gooien. Touw aan zwaar voorwerp vastbinden (auto of zo).

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:28
Een universele nokhaak en die aan je schuifladder bevestigen lijkt mij het meest veilig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:56

MJV

Er bestaan speciale daksteigers:
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRN973e1lpnl6jyvgFr6Gko60yA7flA_buquw&

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:08
De goot vertrouw je niet maar een panlat is ok?

Een nokhaak aan de ladder of een afgeschuinde balk in de goot leggen om het gewicht te verdelen over een paar gootklossen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZyKl0n_242
Zo'n daksteiger moet wel genoeg ruimte voor zijn, leunt die vanonder in de goot? Waar bevestig je die 2 haken bovenin aan dan?

Dus een groot is vrij sterk die kan wel wat gewicht dragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tattooboy1985

gewoon de klus aan een schilder uitbesteden, veilig met steiger.. kost je paar centen maar geen kans dat je je nek breekt. En een ladder is niet om op te werken..

of huur een steiger, panlatten zijn niet altijd even stevig en je ladder kan door je dampfolie prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 20:59

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Die panlat gaat echt niet breken. Het spannende van dit is dat je ladder omhoog kan wiebelen als je er verkeerd op drukt. Dan haakt ie ineens nergens meer achter.

Ik zou wat meer safety inbouwen als je zelf het dak op gaat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:04
guido66 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 20:22:
Touw boven aan de ladder knopen. Touw over de nok gooien. Touw aan zwaar voorwerp vastbinden (auto of zo).
Dat dacht een QHSE manager van een bekend Nederlands bedrijf destijds ook. Hij maakte zijn touw met veiligheidsharnas vast aan de trekhaak van zijn zakelijke auto. Sleutel had hij in zijn zak gestopt, klimt het dak op en gaat klussen. Vrouwlief komt thuis met haar koekenblik, wil boodschappen doen met de zakelijke auto van haar man en zoekt de sleutel. Neemt vervolgens de reservesleutel, stapt in vertrekt… Manlief werd met een smak over de nok getrokken en op de weg gekatapulteerd met de dood tot het gevolg.

Het is echt gebeurd, als je dit doet wees dan zeker dat je alle sleutels hebt en/of je huisgenoten goed inlicht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-08 22:20
Een nokhaak of dakladder kost je de kop niet, zou voor die 100 euro geen risico nemen. Beneden ben je snel, erbovenop kom je daarna misschien wel nooit meer ;) ..

Dat gezegd hebbende: in de wijken hier zie ik regelmatig mensen met zonnepanelen en alnop schuine dalen balanceren geheel ongezekerd en zonder ladder of wat dan ook. Meestal zal het dus we goed gaan. Maar goed, aan statistieken heb ie weinig houvast als het we mis gaat ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-08 15:15
guido66 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 20:22:
Haha, zo heeft mijn vader het altijd gedaan, maar dan zonder ladder.
Klimharnas aan, touw over de nok aan een boom binden en dan zelf 'abseilen' en 'klimmen' als hij ergens bij moest.
Laatste keer dat hij op een ladder stond viel hij eraf....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:05
zo een nokhaak voor aan je lader kun je natuurlijk ook huren. wat precies het verschil is tussen staan op panlatten en staan op je ladder die op de pannen ligt qua werkhouding snap ik niet maar nokhaak met ladder lijkt me in ieder geval veiliger.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:20

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Dit lijkt op een dakkapel op de eerste verdieping?

Die zou ik net als mijn schilder denk ik schilderen met paar pannen omhoog geschoven.

Wil je het veiliger doen of hoger dan huur je voor 35 euro/dag bij Boels een dakrandbeveiliging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• famschopman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 30-07 12:20
Mits de pannen een beetje makkelijk te schuiven zijn (ivm panhaken ... ) dan zou ik gewoon een pad maken waarbij je op de panlatten staat.

Ik heb zelf simpelweg niet de ruimte om allerlei verschillende ladders op te slaan en als je dat niet al te lomp doet beschadig je de folie ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:33
Naast het dakkapel looproosters plaatsen :P
(prijs valt me nog mee)
https://www.adr-dakwinkel...ifFgBppkKj5RoCRH4QAvD_BwE

Zelf zou ik met een dakhaak zoals hierboven genoemd, alsnog een touw over het huis gooien en vastbinden ergens aan.
Beter goed zekeren, dan op de grond vallen. Straks schiet je nokpan eraf, of iets dergelijks.

De haken van de ladder op een panlat zetten lijkt me een bijzonder slecht idee.
Als de panlat bezwijkt of de haak schiet eraf, glij je zo van het dak af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-08 10:18

Theo

moederbord

Zou je er met een kleine hoogwerker bij kunnen komen? Die dingen kun je ook een weekendje huren voor relatief weinig. En dan kun je ook comfortabel op een vlak oppervlakte staan.
I

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZyKl0n_242
Man wat een reacties, super bedankt allemaal!!

ik denk dat ik voor een dakladder ga, en die in de goot laat steunen op een lange lat of balk, zodat het gewicht verspreid wordt over meerdere dragers van de goot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:24
Luchtankers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZyKl0n_242
Luchtankers:

Afbeeldingslocatie: https://mkbtradeoffice.nl/wp-content/uploads/2021/10/header-flesst-02.jpg

hoe wordt dat vastgemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
https://www.flesst.nl/
https://www.flesst.nl/over-ons/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ZRJfBtm-5doGM8p0dbsGxdSFfk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gC0wkZRIZ5PhLvMwQVyAtg7p.webp?f=fotoalbum_large

permanent systeem onder de nokpan blijkbaar.,

[ Voor 58% gewijzigd door jack zomer op 25-07-2024 20:30 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 00:17
Ik heb twee zomers geleden een grote dakkapel (8 meter) geverfd samen met mijn pa. Alles van hout.

Ik heb een steiger gehuurd inclusief een dakkapel steiger, en een platte ladder naar boven vastgemaakt aan de steiger en altijd controle met een 2e man, rond de 180 euro voor een weekje.

Het scheelde uiteindelijk zoveel geld met de schilders (volgens mij iets van 2.5/3k), dat we die luxe graag wilde hebben voor eigen veiligheid, ook omdat je meerdere keren handelingen moet herhalen: Schoonmaken, voorbereiden, schuren, verven 1x, verven 2x.

Ik moet zeggen dat alles vrij soepel is verlopen en er netjes uitziet, echt comfortabel werkt zo'n ladder niet met moeilijke hoekjes en lage hoeken dus het beste is om het een beetje comfortabel voor jezelf te maken. Je optie met zo'n ladder met haak, voor de zijkanten zal prima werken, alleen zorg altijd wel voor een exit naar boven / naar onder (raam open) en al dan niet met een beveiliging (touw of harnas etc.). Als de steiger erachter staat, dan is het risico minimaal omdat bij een val, kan je altijd de steiger weer op. Lekker weer helpt ook wel, niet te warm, niet te koud en vooral niet te veel wind.

Ik merk wel, als je op hoogte werkt en het waait behoorlijk in het begin moet ik altijd wennen maar na een paar dagen, wordt het ook weer normaal.

Overigens de buurman van een paar huizen verderop, is behoorlijk dun en sportief en die klimt gewoon op het dak zonder beveiliging met zijn sportschoenen. Die man was vrij hoog opgeleid en een goede baan maar dat risico met een heel gezin, zou ik zelf toch niet nemen voor 100/200 euro. Het hoeft maar even fout te gaan, glad te zijn, een tengel die verrot is (die kwamen we ook tegen) en je dondert van het dak af. Gebeurt niet snel maar ik heb het al voldoende keren meegemaakt in de omgeving in situaties met werken op hoogte en dan gaat het ook altijd goed fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:27
wm1234 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:18:
Overigens de buurman van een paar huizen verderop, is behoorlijk dun en sportief en die klimt gewoon op het dak zonder beveiliging met zijn sportschoenen. Die man was vrij hoog opgeleid en een goede baan
Is die buurman er nog? Of was die toch van het dak gedonderd? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dunnevandale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:20
wm1234 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:18:
Ik heb twee zomers geleden een grote dakkapel (8 meter) geverfd samen met mijn pa. Alles van hout.

Ik heb een steiger gehuurd inclusief een dakkapel steiger, en een platte ladder naar boven vastgemaakt aan de steiger en altijd controle met een 2e man, rond de 180 euro voor een weekje.

Het scheelde uiteindelijk zoveel geld met de schilders (volgens mij iets van 2.5/3k), dat we die luxe graag wilde hebben voor eigen veiligheid, ook omdat je meerdere keren handelingen moet herhalen: Schoonmaken, voorbereiden, schuren, verven 1x, verven 2x.

Ik moet zeggen dat alles vrij soepel is verlopen en er netjes uitziet, echt comfortabel werkt zo'n ladder niet met moeilijke hoekjes en lage hoeken dus het beste is om het een beetje comfortabel voor jezelf te maken. Je optie met zo'n ladder met haak, voor de zijkanten zal prima werken, alleen zorg altijd wel voor een exit naar boven / naar onder (raam open) en al dan niet met een beveiliging (touw of harnas etc.). Als de steiger erachter staat, dan is het risico minimaal omdat bij een val, kan je altijd de steiger weer op. Lekker weer helpt ook wel, niet te warm, niet te koud en vooral niet te veel wind.

Ik merk wel, als je op hoogte werkt en het waait behoorlijk in het begin moet ik altijd wennen maar na een paar dagen, wordt het ook weer normaal.

Overigens de buurman van een paar huizen verderop, is behoorlijk dun en sportief en die klimt gewoon op het dak zonder beveiliging met zijn sportschoenen. Die man was vrij hoog opgeleid en een goede baan maar dat risico met een heel gezin, zou ik zelf toch niet nemen voor 100/200 euro. Het hoeft maar even fout te gaan, glad te zijn, een tengel die verrot is (die kwamen we ook tegen) en je dondert van het dak af. Gebeurt niet snel maar ik heb het al voldoende keren meegemaakt in de omgeving in situaties met werken op hoogte en dan gaat het ook altijd goed fout.
Hoge opleiding en goede baan zegt dus helemaal niets over logisch nadenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10:05
Dunnevandale schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:47:
[...]

Hoge opleiding en goede baan zegt dus helemaal niets over logisch nadenken.
Dat heeft niet per se iets te maken met logisch nadenken maar met een risicoafweging. Op Tweakers heerst toch een beetje de cultuur anderen voor onnozel / niet nadenkend te verslijten, waarom toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 00:17
@Truus01 inmiddels heeft die een nieuwe vrijstaande villa gekocht, gelukkig geen dak klimmen meer voor hem voorlopig. Hij is nog steeds topfit, niet gevallen gelukkig.

Nou ja over risico afweging, als je een beetje logisch nadenkt, dan doe je gewoon niet op die manier.

Ik heb hier ook een aantal bedrijven/ mensen gezien, die dagelijks dakwerk doen, die lijkt het niets uit te maken, natte daken zonder beveiliging, geen probleem, zware mannen met overgewicht en sportschoenen. Die staan er vrij simpel in. Dat is gewoon wachten in hun carrière dat het fout gaat, achja, ieder zijn eigen leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 13:27
Hier laatst een schilder aan het werk geweest die een paar jaar geleden een ongeluk heeft gehad.
De beste man stond op een dakkapel en lag vervolgens beneden op straat.

Wonderwel is die er met een hersenschudding en een gebroken been vanaf gekomen met een val van 8 meter. In dat been zit wat metaal om de zaak bij elkaar te houden.
Nader onderzoek leerde dat hij niet zijn evenwicht was kwijtgeraakt maar een longembolie had gehad. Hij is met zijn begin 60 er bijzonder goed vanaf gekomen maar een ongeluk zit in een klein hoekje.

Hij werkte ook netjes op een volledig opgebouwde steiger, je kunt je engel op de schouder niet om geluk blijven vragen.

Met vriendelijke groet, William

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dunnevandale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:20
DeKever schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:58:
[...]

Dat heeft niet per se iets te maken met logisch nadenken maar met een risicoafweging. Op Tweakers heerst toch een beetje de cultuur anderen voor onnozel / niet nadenkend te verslijten, waarom toch?
Omdat erbij werd vermeld dat die persoon een hoge opleiding en goede baan had, wat totaal niet relevant is voor het verhaal. Zo is het net of iemand die hele dagen in een maatpak rondloopt op een kantoor wel goede afwegingen kan maken en iemand die hele dagen in een overall rondloopt, niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZyKl0n_242
Ik heb een dakladder gekocht, en 2 extra latten dwars in de goot gelegd zodat het gewicht wat beter verdeeld wordt over de breedte:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OKepLVyFCu7PqpKjaxnZ-B6hVGE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qG7MyNZlAyEAQCiT20RPXyQM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9KUZF63ax_X9egB5fm-Bl2-MwU8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OdDHlu9WQZMOtya0IlIi9feA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/49u0v6E4XIvgkDQJ682NGO63na4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DhQngGBrumM31zkspS1AhZRi.jpg?f=fotoalbum_large

lijkt me redelijk veilig toch zo, of vinden jullie van niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:08
Prima toch !
Een houten dakladder, ik wist niet dat die nog werden gemaakt.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:42
Kijk dit bestaat ook nog, een haak die je onder je pannen op het dakbeschot schroeft. Dan kun je de ladder en jezelf er aan zekeren: https://eyecatchersafety.com/product/rooffix-en-517-b-valbeveiliging-dakhaak//

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritssvt
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-08 13:15
@ZyKl0n_242 Welke merk/type ladder heb je uiteindelijk gekocht?
En ben je er tevreden mee?

Hij lijkt op deze ladder: https://www.vaneldikladders.nl/dakladder.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZyKl0n_242
@Mauritssvt dat is exact degene die ik gekocht hebt. Goede kwaliteit, alleen was hij aan 1 kant iets korter, dat merkte ik omdat ik hem in de dakgoot liet leunen en hij voor m'n gevoel niet helemaal netjes recht op de dakpannen stond. Na meten bleek dit te kloppen. Heb hem zelf 1cm ingekort aan 1 kant dus.
Pagina: 1