Probleem met voorwaardelijke opmaak in MS Excel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noudvanlier
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 28-12-2024
Mijn vraag:

Beste allemaal,

Momenteel ben ik bezig met het maken van een format in MS Excel. Het format wordt een rooster waarin de data automatisch aan de juiste dag wordt gekoppeld door middel van de selectie in de lijst (verschillende maanden) en jaren. Daarbij wil ik een voorwaardelijke opmaak toepassen voor de dagen die buiten de maand vallen.

Echter nu is het zo dat ik onder een gekoppelde cel (bijvoorbeeld B en C) twee kolommen heb met 'aanwezig' en 'afwezig'. Op een of andere manier wordt de voorwaardelijke opmaak dan niet op de tweede kolom onder de samengevoegde cel toegepast.

Ik heb al van alles geprobeerd, maar kom hier zelf niet uit. Kan iemand mij helpen :).

NB: bijgevoegd een foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xxeLQzYUiqcOy6EwBZh58QpUeYQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NTd6GE8qcMx7idkfTllLox8F.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:42
Waarschijnlijk bevat de voorwaardelijke opmaak een verwijzing naar de rij waarin de datum staat en de kolom van aanwezig/afwezig? Door je samengevoegde cellen heb je afwisselend een cel met een datum en een lege (onzichtbare) cel.
A1 bevat bijvoorbeld een datum en is samengevoegd met B2. B2 zie je dan niet en heeft geen inhoud.

Twee manieren om het op te lossen: gebruik twee voorwaardelijke opmaken. Eéntje in de kolommen waarin de datum staat, die blijft zoals die nu is. De tweede laat je van toepassing zijn op de kolommen waarboven geen datum staat, die laatje verwijzen naar de kolom ervoor.

De tweede oplossing is met een relatieve verwijzing afhankelijk van je kolomnummer..

De makkelijkste oplossing is natuurlijk om de samengevoegde cellen weer gewoon te splitsen. Samenvoegen en verwijzingen in formules is vragen om lastige formules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Laat eens zien welke vw. opmaak je geprobeerd hebt.
Hoe kunnen wij bv. weten welke dagen buiten jouw maand vallen?
NB: bij het tonen van een Excel-blad is het voor lezers altijd handig als je rijnummers en kolomletters mee kopieert!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noudvanlier
Hey,

Dank voor de reactie beiden.

Zie onderstaande knipsels. Ik ben mij ervan bewust dat de makkelijkste optie is de samengevoegde cel te splitsen naar het origineel. Echter, dan krijg ik niet mijn twee kolommen 'aanwezig' en 'afwezig' verwerkt.

(..)De tweede laat je van toepassing zijn op de kolommen waarboven geen datum staat, die laatje verwijzen naar de kolom ervoor. -> Wat zou een voorbeeld formule kunnen zijn voor de eerste optie die jullie benoemen?

(..) De tweede oplossing is met een relatieve verwijzing afhankelijk van je kolomnummer.. -> met dit heb ik geen ervaring helaas...

Kunnen jullie mij helpen met deze informatie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_9TEugdWPYuqo8CYDzyPsr-9Zps=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4PYj9lXrXMmRJAuWG3kPfnuK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m3zZcNYgF9woXr8sY1nO2ltAPBE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h3WRVXvV7NIucci47PZEveEZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6P324mkSL11S3h7ZLEs2aKA-j3w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O45Aa3cCTE2ObP7XIGGb4OZh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door noudvanlier op 24-07-2024 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
noudvanlier schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 18:43:
Zie onderstaande knipsels. Ik ben mij ervan bewust dat de makkelijkste optie is de samengevoegde cel te splitsen naar het origineel. Echter, dan krijg ik niet mijn twee kolommen 'aanwezig' en 'afwezig' verwerkt.
Nee hoor, je krijg allen boven zowel 'aanwezig' als 'afwezig' een dagnummer.
noudvanlier schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 18:43:
(..) De tweede oplossing is met een relatieve verwijzing afhankelijk van je kolomnummer.. -> met dit heb ik geen ervaring helaas...

Kunnen jullie mij helpen met deze informatie?
Je wilt voor de 1e cel van iedere dag verwijzen naar de juiste rij in diezelfde kolom. In de 2e cel onder dezelfde dag wil je verwijzen naar diezelfde rij, maar dan in de kolom ervoor.

Zo zou je dat kunnen doen:
code:
1
=MONTH(INDIRECT(ADDRESS(46;COLUMN()-MOD(COLUMN();2);3;1)))

In plaats van direct te verwijzen naar B$46 gebruik ik INDIRECT.

In ADDRESS verwijs ik hard naar rij 46, net als in jou formule. In plaats van kolom B verwijs ik naar de huidige kolom met COLUMN(). Daar trek ik de MOD(2) van diezelfde kolom af. Bij even kolommen verwijs ik dus naar de kolom zelf, bij oneven kolommen naar de kolom ervoor.

Dit deel van de formule geeft dus als resultaat $B46 in cellen in zowel kolom B als kolom C:
code:
1
=ADDRESS(46;COLUMN()-MOD(COLUMN();2);3;1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Noud,
Hóe heb je B46 (en alle andere samengevoegde cellen met getallen) opgemaakt?
Daar staat wel het cijfer 1 in, maar er is niet te zien bij welke maand dat getal behoort.

[ Voor 4% gewijzigd door dix-neuf op 25-07-2024 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noudvanlier
Dag beiden,

Bedankt voor de reacties!

Aan jullie reacties te lezen hebben jullie er meer verstand van dan ik. Ik kom er zelf niet uit op dit moment.

Zouden jullie of zou een van jullie openstaan om het bestand zelf te bewerken als ik het toezend?

Onderstaande de link.

Jullie zouden mij enorm helpen :).

https://1drv.ms/x/s!AtcO6kbszvingeB5VvgsuLs9QkkkzQ?e=CnMDV2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
Natuurlijk! U vraagt wij draaien.
Maar wel de makkelijkste oplossing.
Pagina: 1