Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjansaar
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 09-08-2024
Beste Leden,

Ik heb volgende situatie,

Multi 3 opstelling

MXZ-AY 25 2,5kW binnenunit (6m leiding)
MXZ-KT 25 2,5kW binnenunit (4m leiding)
MXZ-AP 60 6kW binnenunit (5m leiding)

MXZ-3F68 buitenunit

Bij het opstarten komt er enkel koude lucht uit de AY en KT 25 binnenunits, de AP 60 wil niet gaan koelen. Wat ik vast stel met de AP 60 uitgeschakeld en de AY en KT 25 ingeschakeld dat de werkdruk mooi op 8,5 bar ligt. Zet ik enkel de AP 60 aan zakt de druk naar 4,5 bar, ook bevriest mijn LAGE druk leiding. Zet ik alles samen aan geven ook enkel de AY en KT 25 koude lucht en de AP 60 niet. Je zou dan zeggen te veel koudemiddel (te LAGE druk en bevriezen van lage druk leiding), maar waarom bevriest de LAGE druk dan niet als enkel de AY en KT 25 aanstaan?

Leidinglengtes zijn gerespecteerd, correcte mannier vacum getrokken, ook zijn alle leidingen op knikken gecontroleerd.

Iemand een idee waarom 1 van de 3 multi units niet koelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byorn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 00:12
ik kan er ook wel goed naast zitten... maar klinkt mij ergens als te weinig koudemiddel, bij de kleinere units gaat het nog goed en bij de grote 6kw unit zakt de zuigdruk in elkaar, en zo ook de verdampings temperatuur tot onder nul en zo bevriest dan de zuigleiding.

is de 6kw binnen unit aangesloten op de A poort van de buiten unit? en aangesloten met 1/4 + 1/2?

[ Voor 15% gewijzigd door Byorn op 23-07-2024 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjansaar
Ja klopt

[ Voor 88% gewijzigd door Tjansaar op 23-07-2024 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjansaar
Byorn schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 19:57:
ik kan er ook wel goed naast zitten... maar klinkt mij ergens als te weinig koudemiddel, bij de kleinere units gaat het nog goed en bij de grote 6kw unit zakt de zuigdruk in elkaar, en zo ook de verdampings temperatuur tot onder nul en zo bevriest dan de zuigleiding.

is de 6kw binnen unit aangesloten op de A poort van de buiten unit? en aangesloten met 1/4 + 1/2?
Ja klopt er is een reductie van 3/8 naar 1/2 en aangesloten op de A-Poort (volledige leiding is dus uit 1/4-1/2). Welk verband is er dan dat je vraagt als het de A poort is?

Wat een raadsel blijft is waarom de andere binnenunits wel perfect werken, ik sluit alles af en start enkel de 6kW en wilt dan vervolgens niet koelen. Ik krijg dan een veel te lage druk met de zuigleiding die dichtvriest. Dit heb ik niet aan de hand als deze uit staat en de andere 2 units wel aanstaan. Als er te weinig koudemiddel zou zijn zou de zuigleiding toch ook moeten bevriezen bij de twee 2,5kW binnenunits?

[ Voor 27% gewijzigd door Tjansaar op 23-07-2024 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byorn
De A poort is doorgaans bij ME multisplit units de poort waar je de grotere binnen unit op moet aansluiten. Vaak heeft de buiten unit op die poort ook een grotere aansluiting zitten, de 1/2 of 5/8 zuigleiding.

ben ik met je eens, dat als het te weinig koudemiddel zou zijn dat je dan het zelfde probleem zou moeten hebben als de 2x 2.5kw units in bedrijf zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door Byorn op 23-07-2024 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byorn
Als ik zo snel ff kijk lijkt het dat die 6kw binnen unit niet gecombineerd hoort te worden met de gekozen buiten unit.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Mitsubishi Electric Airconditioning Multi split Buiten-unit
MXZ-3F68 VF

Geschikt voor binnen-units met typenummer
Wand-units • MSZ-AY  • MSZ-EF  • MSZ-LN 
Vloer-units  • MFZ-KT  • SFZ-M
Cassette-units  • MLZ-KP  • SLZ-M
Kanaal-units  • SEZ-M*  • PEAD-M*
Plafondonderbouw-unit  • PCA-M / KA*

Het serie nummer eindigend op AP komt niet voor in de opties.

Dat lijkt het te zijn dat deze niet matched met de buiten unit. Een maatje groter MXZ-4F72VF daar kan die 6KW binnen unit wel op aangesloten worden.

[ Voor 12% gewijzigd door Byorn op 23-07-2024 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjansaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o7XfTmYdWRSqu_WlXgl9qxdS7uA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z1SxWNLcHl3iaeUr3RnR2wq7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjansaar
De AP15 tot 50 zijn sinds dit kaar de AY gaan heten. Enkel de 60 en 71 noemen nog AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byorn
Bij nader kijken lijkt het dat je gelijk hebt en de 6KW unit wel bij deze buiten unit op mag.

Dan zou je toch weer denken aan een restrictie of onderweg of in de verdamper zelf. Of het Expansie ventiel die niet goed werkt.

Knikken zaten er niet in zei je al, zijn het gesoldeerde verbindingen? wellicht zo een vloeistof leiding verbinding teveel dicht gesoldeerd?

doet de 6kw unit verder wel wat deze zou moeten doen? ventilator draait deze wel? wisselen tussen modes? werkt verwarmen ook niet?

[ Voor 24% gewijzigd door Byorn op 24-07-2024 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjansaar
Sturingskabels waren verwisseld! Probleem opgelost. Bedankt om mee te denken Byorn. Na een lange vermoeinde dag gecontroleerd en ergens de foute kabel gevolgd.. vandaar de fout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Byorn
Ahh ook dat kon nog 😄 fijn dat je de oplossing ook even deelt 👍🏻
Pagina: 1