Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaarSt
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 23-07-2024
Beste tweakers,
Ik heb een 23 jaar oude warmtepomp (toen liep ik nog voor, niemand wist wat het was) van het merk Nordic DXW, 3 lussen in de grond, verdampers 40 meter diep, oud koelmiddel R407C in de lussen (6 kg). Het lijkt alsof de warmtepomp niet meer goed functioneert, dat was eenmaal eerder zo, toen is een lekkage ontdekt, gerepareerd, koelmiddel bijgevuld, en functioneerde de warmtepomp weer prima.

De importeur waar ik hem gekocht heb is al jaren terug failliet gegaan, het bedrijf wat de warmtepomp onderhield is gestopt met particulieren, dus nu heb ik een probleem met onderhoud. Het lijkt alsof de warmtepomp niet meer goed functioneert, de klachten lijken hetzelfde als die eerste keer dat er iets mee was.

Nu kan ik geen reparateur vinden en is er een probleem met het koelmiddel: R407C is een oud koelmiddel, wordt niet meer gebruikt, en een ZZP-er die wel onderhoud zou willen doen geeft aan dat het koelmiddel apart besteld moet worden en dat alleen het bijvullen van koelmiddel 1000 euro gaat kosten.

Mijn vragen: Is het mogelijk in dit systeem al het koelmiddel te vervangen door een nieuwer koelmiddel?
Hoe kom ik aan een bedrijf of persoon die in staat is lekkage op te sporen en te verhelpen? Is het mogelijk om koelmiddel R407C nog bij te vullen?
Groet, Maarten

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 29-07 00:26

DIY

R407C is nog verkrijgbaar. Reken inkoop op 600€ per 10KG in het legale circuit. Je kunt het koudemiddel niet (afgezien van specifieke gevallen) zomaar vervangen voor een ander type, net zoals dat je niet zomaar een ander type olie in je auto kan gooien.

De vraag is of het waard is om zo’n oude warmtepomp weer tot leven te wekken. Een koelmonteur (STEK) zal resterend koelmiddel moeten afpompen, de lekkage opzoeken en oplossen en vervolgens na vacumeren weer vullen met het juiste gewicht koudemiddel. Afhankelijk van wat er lek is kan dat betekenen een component vervangen en/of hardsolderen. Als het lek in 1 van de lussen van de bron zit word het een lastig verhaal. Dus de kosten kunnen erg uiteen lopen.

Vraag: weet je zeker dat het geen water/water of brine/water warmtepomp is? Dat zou aanmerkelijk makkelijker repareren of voor een andere vervangen zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door DIY op 25-07-2024 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjenietergvin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12-07 19:33
Als de warmtepomp je om het milieu te doen is zou ik overwegen hem te vervangen voor een warmtepomp met een koelmiddel wat minder schadelijk is. Het koelmiddel wat je verliest bij lekkages is een zeer sterk broeikasgas

1 kg R407 staat gelijk heeft een GWP van 1.774 CO2e.... 6 kg = 10464 kg CO2e. Ongeveer 1,5x de jaar emissie van een bewoner in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDsvs
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:21
Heb je misschien wat foto's van de huidige installatie?

De vraag is meer wil je nog investeren in een oudere warmtepomp, voor reserve onderdelen kan je nog wel aankloppen bij het bedrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:35
Wellicht praktisch voor iemand die een bedrijf weet wat wel helpen kan, waar in ons mooie land bevind je warmtepomp zich?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Waarom vraag je de fabrikant niet of zij een oplossing weten?

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Pagina: 1