Guru Evi schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:05:
@
Majestici ik zeg als omdat als je een chip koeler houdt hij dan ook meer kan verbruiken (meer turbo etc).
De vraag is niet of hij beter/sneller werkt, de vraag zit rond de fysica van een gesloten systeem waar je constant vb 200W aan de kamer toevoegt, maakt het uit of de koeling binnen de kamer vloeistof of lucht is.
Als alles constant gehouden wordt behalve de koeling dan is de toevoeging van warmte door de koeling doorslaggevend logisch gezien.
In datacenters wordt er veel kosten gespaard om de temperatuur omhoog te laten gaan naar 30 of 40C, want de kosten van de koeling zijn stukken hoger per graad dan enige efficiëntie dat een chip op lagere temperaturen meebrengt. Waterkoeling wordt enkel gebruikt als je echt grote dichtheid hebt van warmte (tot 2kW/U kan nog met lucht).
Ik moet toch constant terugduwen op de "constante 200W", dit is nu juist de aanname die verkeerd is. De verliezen, en dus het stroomverbruik, van een IC is afhankelijk van de temperatuur en dus de interne weerstanden. Ik kan het niet simpeler maken dan de voorbeelden die ik al aangehaald heb met mijn videokaart hierboven. Of de chip 110W of 90W verbruikt is afhankelijk of hij respectievelijk 80 graden of 45 graden is, in dit hypothetische scenario.
Daarbij zit boost gedrag ook aan een limiet gebonden vanwege het voltage. Het is niet dat chips eindeloos blijven doorboosten lineair aan de temperatuur. Mijn 5800X3D kapt bij 4450 en de GPU bij 2440. Tenzij ik er zelf mee ga zitten klooien, maar dan wordt dit argument een stuk moeilijker.
Over je datacentrum voorbeeld, dat is waarschijnlijk "diminishing returns/entragsgesetz" waar je daar tegenaan loopt. 30 of 40 graden zijn allebei vrij laag en daar zullen ze alle twee niet veel lekken. Kan wel eens een testje doen of ik daar verschil nog detecteer in verliezen. Maar dat moet dan even wachten tot in de winter, want met een ambient van 26-30 graden hier is dat moeilijk
Beetje jammer dat dit zo geëscaleerd is, het was een wegwerp addendum die blijkbaar totaal niet bekend hier was en voor discussie zorgde. Zonder een knuppel in het hoenderhok te willen gooien, zou het wel fijn zijn als mensen voortaan hun eigen tests verrichten als ze het gaan tegenspreken. Wet van behoud van Energie quoten is dan niet echt toepasselijk.
[
Voor 3% gewijzigd door
Majestici op 25-07-2024 15:14
]