Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoeske
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-05 14:47
Goedemiddag mede-tweakers,

Ik ben aan het oriënteren op het plaatsen van een thuisbatterij. Gezien sommige levertijden wordt dit langzaam interessant gezien de 'boetes' op terugleveren bij sommige energiemaatschappijen. De airco nodeloos laten draaien is ook weer zo wat, dus als we verbruik engiszins kunnen stabiliseren is dat mooi meegenomen.

Ik ben me ervan bewust dat een thuisbatterij zichzelf momenteel nog niet terugverdient (kosten te hoog ten opzichte van rendement, tenzij misschien in combinatie met variabel contract). Echter vind ik het ook interessant om met de ontwikkelingen bezig te zijn.

Complicatie:
Bij de bouw zijn er 5 panelen op het dak van de woning gelegd (5x300wp, Oost, omvormer 1), waar we een paar jaar geleden nog 7 panelen aan toe hebben gevoegd (7x405wp, Oost, omvormer 2). Vorig jaar hebben we na verbouwing nog 4 panelen geplaatst (5x450wp, Zuid, omvormer 3). Door de fasering zijn het losse omvormers geworden, wat nu de keuze rondom een thuisbatterij compliceert.

Huidige situatie:
3 groepen zonnepanelen (elk op een eigen fase), die historisch zo ontstaan zijn. Door de verschillende leeftijden, vermogens en liggingen lastig te consolideren tot 1 systeem.

Uitdaging/vragen:
Welke mogelijkheden zijn er om een thuisaccu in deze situatie te integreren. Ik verwacht dat voor nu 5kwh volstaat, maar zou fijn zijn als de mogelijk tot uitbreiding er is. Er is veel te vinden over batterijen in combinatie met een PV-omvormer, maar er lijkt weinig te zijn voor toevoeging aan een bestaand systeem.

Als ik me niet vergis is het wel zo dat teruglevering en afname geagregeerd worden bepaald (en dus niet per fase). Dus als op op hetzelfde moment 1kwh teruglever op fase 1 en 1kwh afneem op fase 2 telt het altijd als 0 voor terugleverkosten (en post-saldering)?

Mogelijke oplossingen die ik tot nu toe gevonden heb:
- Sessy (1 fase, tenzij je meerdere systemen gaat combineren)
- Solar Edge StorEdge (systeem is me niet helemaal duidelijk of dit alleen kan met een SE PV-omvormer)
- HomeWizard thuisbatterij (relatief duur, weinig vermogen ivm wcd aansluiting)
- ?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en inzichten. Met name ook hoe het systeem (laden/ontladen) wordt aangestuurd (Sessy gebruikt een p1 meter).

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-05 17:17
het is iets persoonlijk, maar nu nog net niet (of misschien net wel) beginnen aan een accu.
waarom:
zo als jij de accu wil gebruiken, laad je hem met je eigen energie, en ontlaad je hem voor je zelf.
dit ziet de belastingdienst als niet handelen.
dus je betaald 21% BTW over de accu.

nu zijn er wegen/ideeën/mogelijkheden er omheen.
maar alles heeft voor en nadelen.

voorbeeldje van eneco:
daar zou je een jaar lid van kunnen worden (als energie leverancier).
dan zou je daar een sessy ex BTW kunnen kopen, en dan naderhand gebruiken voor je zelf.
(er zijn meer voorbeelden, maar overal kleine lettertjes die je moet lezen en snappen.)

andere weg:
je vraagt een PAP en SAP aan bij de netbeheerder.
of te wel je krijgt 2 meters op je huidige aansluiting.
PAP hang je je huis, met een vast contract, de SAP hang je een dynamisch contract.
op de PAP lever je dan zonnestroom voor grofweg 0,16€/kWh, en dan koop je die weer terug op je SAP van minder geld.
als de SAP dan een hoog tarief is dan verkoop je weer uit de accu.
(of nog veel ingewikkelder zo gek als je het wil maken.)
nu handel je wel, en krijg je de BTW terug van de accu.
(ik vind dit eigenlijk veel te duur, maar kijk er eens naar, al is het maar voor de kennis van mogelijkheden.)

wachten op een fatsoenlijke regel rond de BTW van een accu is wat ik nu doe.
hell wil graag een 19,3kWh accu, die kosten grofweg een 7500€ ex BTW, dan is 21% BTW best een flinke slok op de borrel. ;)
zou het zeker in de gaten houden, maar ben bang dat het nu nog te vroeg is om een accu voor je zelf te kopen.

(er is nog een tussen dingetje: de HomeWizard
die is maar een paar kWh en maar 800W.
niet duur, maar voor heel veel mensen zeker niet fout.
niet perfect, maar pakt wel het laag hangend fruit.
dat is kosten technisch eigenlijk wel te doen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ik heb zelf al een fronius GEN24+, met een ohmpilot.
dit is een hybride omvormer, die 3000W uit de accu kan ontladen, en zelf een 4,6kW kan leveren.
de ohmpilot kan een verwarming element aansturen waar mee ik een boiler op temperatuur houd.
zo is de warm tap water in mijn huis ook een soort van eenzijdige accu (alleen laden).
dus grofweg heb ik al een accu van 2kWh in mijn huis. (800kWh per jaar gebruik ik hier voor.)

ik wil hen niet speciaal aanraden of afraden, dat is mijn punt niet.
maar zoek hem technisch eens uit, daar kun je al veel van leren.
(een growat of ander merk mag ook hoor, dat boeit mij niet, zelfs sma mag van mij. etc etc
het gaat voor nu alleen over de kennis die je er uit kunt halen, niet het apparaat wat je wil gebruiken.)
dit soort omvormers hebben vaak 2x een mpp, dus daar kun je 2 omvormers mee vervangen, en kan ook van het net laden en zo dus ook van omvormer 3 gebruik maken.
(je komt wel in de problemen met 1 fase en 3 fase, maar dat is om een heel andere reden als je denkt.
dit laat ik even buiten het verhaal, kom je later nog wel achter als je meer weet.)

omvormer en handleiding:
https://www.fronius.com/n...onius-symo-gen24-4-0-plus

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 23-07-2024 16:51 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:00
@PRoeske
Beste optie is momenteel een thuisaccu die ook kan handelen, zoals bijv die van Zonneplan. Functioneerd helemaal los van je panelen en verdiend zich redelijk snel terug.
Alle andere opties voor een thuisaccu zijn momenteel nog erg onzeker.

Een andere totaal andere optie, koop een goedkope elektrische auto. Je koopt al een Nissan Leaf voor rond de 5000 euro. Kan je een hoop zonnestroom in opslaan (circa 22 Kwh) en je kan "gratis" reizen. Veel opladers ondersteunen de modes om 100% zonnestroom te gebruiken.
Alleen handig als je nu al een oude 2e auto hebt.

edit: Wat @migjes hierboven noemt, een boiler voor warmwater is ook een hele simpel manier om overtollige energie te dumpen. Een simpele boiler van 200Liter kan je al voor een paar honderd euro kopen. Moet je alleen nog een slimme schakeling erbij regelen.

[ Voor 24% gewijzigd door chrisborst op 23-07-2024 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ander dingentje, meten is weten.
gokken is brokken. ;)

zie mijn gebruik op een mooie dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VyQTqdM6rBS7LhHjXhr3rnsqsAk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hqGsnYD7bsEV9ppDHutixXQY.jpg?f=fotoalbum_large
een ruime 20kWh opgewekt die dag.
13,7kWh is maar het huis uit gegaan (paarse balkjes)
het huis heeft maar 11,5kWh nodig gehad (dit is inc ohmpilot, die zie je in gebruik in de ochtend)
en uit eindelijk had ik maar 5kwh nodig uit het net.

dus je conclusie kan zijn (en is ook wel zo) meer als 5kWh accu, tja die kun je niet iedere dag gebruiken.
accu is duur, helaas dus wil je een beetje krapjes houden als mogenlijk.
chrisborst schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 16:50:
@PRoeske
edit: Wat @migjes hierboven noemt, een boiler voor warmwater is ook een hele simpel manier om overtollige energie te dumpen. Een simpele boiler van 200Liter kan je al voor een paar honderd euro kopen. Moet je alleen nog een slimme schakeling erbij regelen.
pfff vond het duur zat om eerlijk te zijn.
700€ voor een beetje fatsoenlijke boiler + 2x verwarming element van 200€ (dit moest van de vrouw. geen warm water en ik lig op straat of minstens slapen op de bank.) + 800€ voor ohmpilot + diverse etc.....
goedkoop, nop, wel leuk om aan te leggen. >:)
(maar goed ik doe dit niet meer voor de centen, heb zoveel winst gemaakt dat moet ik weer investeren. punt uit. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:10
Als je al omvormers hebt, wat is er dan op tegen om een energiepakket te nemen, waarop je ook je zonnepanelen rechtstreeks kunt aansluiten. Zoals Alphaess en k-star. Dan haal je de omvormer weg en verleng je de kabels naar de accu's.

Zijn het microomvormers dan wordt het lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoeske
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-05 14:47
Hartelijk bedankt allen voor de input en ervaringen. Ohmpilot icm elektrische boiler klinkt interessant. Even uitzoeken of mijn ketel hot-fill accepteert voor warm water.

Vwb het consolideren van de panelen naar een nieuwe batterij-ready omvormer is ook interessant om naar te kijken tzt. Mogelijk wel even de aardlekautomaat in de meterkast aanpassen naar 25a (4200wp gecombineerd op het dak).

@migjes , is het configureren van een ohmpilot een beetje te doen kwa interface/monitoring?
Pagina: 1