Warmtepomp ombouwen om ook te koelen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-04 16:14
Tweakers. Leuk projectje waar ik eens over na heb zitten denken met deze warme dagen de afgelopen tijd. In 2020 heb ik een nieuwbouwwoning kunnen kopoen met daarin uiteraard een warmtepomp met zonnepanelen.

De pomp betreft een Nibe F370. Redelijk oke apparaat, maar 1 ding aan de installatie staat mij ontzettend tegen: Ventilatie C...

In de zomer trek ik dus warme, vervuilde lucht naar binnen en gooi ik de gefilterde koele lucht via het dak naar buiten. _/-\o_

Ik kan me nog steeds kwaad maken op de installateur die dit een goed idee vond. De warmte die hiermee naar binnen wordt getrokken is namelijk met geen mogelijkheid weer weg te krijgen uit de woning zonder dat je hier dan direct alles voor open moet hebben midden in de nacht (koelste tijd dus tussen 00:00 en 03:00). als het echt heftig is en ik daardoor ook niet kan slapen heb ik dan ook rustig om 2 uur 's nachts ramen en deuren wagenwijd open en alle ventilatie op stand 120%.

Nu heb ik eerder hier op het forum begrepen dat het wel degelijk mogelijk is om de afgevoerde lucht via een terugvoer systeem weer in de woning te krijgen. Je kunt daarmee dus de woning heel efficient koelen (lucht temp is enkele graden ipv 30).

Mijn vraag is een beetje, klopt dit ook (is dit bijvoorbeeld verantwoord mbt CO2/CO normen)? En zo ja, zijn er mensen die ervaring hebben met een dergelijk systeem ombouwen?

Toentertijd gaf een andere tweaker aan dat je eventueel met een mechanische tussenklep zou kunnen regelen dat je het in de winter gewoon naar buiten uit kunt voeren (dat is ook nog een optie), het zou helemaal mooi zijn als dat temperatuur gestuurd kan, maar ik denk dat ik eigenlijk altijd wel een beetje koeling kan gebruiken aangezien ik op 1 locatie een PC in een 2m^2 kast heb staan die eigenlijk 24/7 aan staat. Als ik deze PC in de loop kan opnemen zou dat daar ook veel energie vrijmaken voor de warmtepomp (nu blijft dat hangen in die ruimte, want geen natuurlijke aanvoerplek).

Ik snap iig niet dat Ventilatie C nog een ding is bij nieuwbouwwoningen, want het zorgt in de zomer voor warme lucht en in de winter voor koude lucht door ieder kiertje en gat wat er is. En als je dan alles dichtdoet (roosters, ramen, deuren), moet het ergens vandaan komen, dus dat wordt dan vaak de pijpen in meterkast (muffe putlucht uit de kruipruimte) of de riolering (dat is niet Muf meer te noemen zeg maar) of de brievenbus (die geeft dan een mooi fluitconcert). Het zorgt voor veel stof en pollen in huis en daar ben ik ook nog vrij gevoelig voor. Als ze de hele boel nou andersom aan hadden gesloten was de lucht iig schoon. |:(

Als er vragen zijn over aansluit diagrammen en handleidingen hoor ik het graag, die kan ik dan wel toevoegen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-04 22:52
Als ik het begrijp is de F370 dus i.p.v. een ventilatiebox gemonteerd ala warmtewinner?
Dat systeem werkt inderdaad niet erg best omdat je verwarmde lucht gelijk weer wordt afgezogen in de winter.
Koelen zal niet mogelijk zijn omdat er nu geen warmtevraag is behalve wat tapwater. Ook stinkt de afgevoerde lucht.
Ik denk dat je beter kan kijken naar een L/L WP (airco) en eventueel een pijp toevoegen om wat buitenlucht bij te mengen in de aanzuigleiding van de Nibe voor in de winter.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:45

martijn v o

Certified by Enphase.

En hoe is de verwarming van de woning uit 2020 want toen mocht nieuwbouw al geen gasaansluiting meer hebben.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
martijn v o schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 21:37:
En hoe is de verwarming van de woning uit 2020 want toen mocht nieuwbouw al geen gasaansluiting meer hebben.
Zeker geen gas nee. Verwarming is vloerverwarming via de F370.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Jim423 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 21:23:
Als ik het begrijp is de F370 dus i.p.v. een ventilatiebox gemonteerd ala warmtewinner?
Dat systeem werkt inderdaad niet erg best omdat je verwarmde lucht gelijk weer wordt afgezogen in de winter.
Klopt. En daarnaast trek je koude lucht naar binnen aan de voorkant
Koelen zal niet mogelijk zijn omdat er nu geen warmtevraag is behalve wat tapwater. Ook stinkt de afgevoerde lucht.
hoe kan die afgevoerde lucht stinken dan? Hij gaat door een filter en de energie wordt er uitgehaald door de warmtewisselaar, maar meer toch niet? Zit geen afzuiging op aangesloten (recirc met plasma filter).
Ik denk dat je beter kan kijken naar een L/L WP (airco) en eventueel een pijp toevoegen om wat buitenlucht bij te mengen in de aanzuigleiding van de Nibe voor in de winter.
Ik kan helaas verder niet het dak door, maar misschien kan ik op een andere manier wat toevoegen. Ik zal eens kijken naar die L/L WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Misschien is het toch handig om een schema te posten hoe de Nibe en je ventilatiebox nu zijn aangesloten dan.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Jim423 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:39:
Misschien is het toch handig om een schema te posten hoe de Nibe en je ventilatiebox nu zijn aangesloten dan.
Welke ventilatiebox? De F370 heeft 1 invoer en 1 uitvoer. De invoeren komen vanuit woonkamer, badkamer en de eigen werkruimte, en de uitvoer gaat door het dak omhoog. Zit allemaal vrij dicht op elkaar dus maximaal zo'n 3-4 meter aan ventilatiebuis denk ik.

De Nibe doet verder alles in huis: warm water, (vloer)verwarming en ventilatie en er zijn geen andere apparaten aangesloten op de lucht in- en uitvoer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Als ik het goed begrijp maakt de Nibe gebruik van de warmte-inhoud van de afgeszogen lucht om warm water te maken en verwarming te voeden.
De afgekoelde lucht wordt vervolgens naar buiten afgevoerd. Aanvoer van verse lucht gaat als het goed is (decentraal) via roosters boven de ramen.
Bij warm weer in de zomer zorgt dit er voor dat warme lucht van buiten wordt aangetrokken door de roosters en je huis opwarmt. Denk niet dat hier veel aan te doen is.

Afvoeren van gekoelde lucht naar buiten lijkt natuurlijk zonde, maar vergeet niet dat deze afgezogen lucht erg 'bedompt' is en veel CO2 bevat. Hergebruik van deze lucht in je huis (door evt reciculatie lijkt mij dus niet verstandig). Tenzij je er een warmte wisselaar tussen zet.

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Kets_One schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:29:
Als ik het goed begrijp maakt de Nibe gebruik van de warmte-inhoud van de afgeszogen lucht om warm water te maken en verwarming te voeden.
De afgekoelde lucht wordt vervolgens naar buiten afgevoerd. Aanvoer van verse lucht gaat als het goed is (decentraal) via roosters boven de ramen.
Bij warm weer in de zomer zorgt dit er voor dat warme lucht van buiten wordt aangetrokken door de roosters en je huis opwarmt. Denk niet dat hier veel aan te doen is.
Correct. En in de winter dus koude lucht
Afvoeren van gekoelde lucht naar buiten lijkt natuurlijk zonde, maar vergeet niet dat deze afgezogen lucht erg 'bedompt' is en veel CO2 bevat. Hergebruik van deze lucht in je huis (door evt reciculatie lijkt mij dus niet verstandig). Tenzij je er een warmte wisselaar tussen zet.
Vandaar dat ik het vroeg, maar technisch gezien zie ik niet in waarom die lucht meer CO2 zou kunnen bevatten dan de lucht in de woonruimte. Het is namelijk de lucht van de woonruimte.

Dat het wat muffig is kan ik me indenken en dat vind ik zelf geen probleem, want met dergelijke temperaturen ben ik zelf ook al muffig 😅.

Een warmtewisselaar kan, maar dan zit ik nog steeds met de netto uitvoer van lucht en de netto invoer van energie. Toch?

Eigenlijk wil ik naar centrale aanvoer met positieve druk in plaats van decentrale aanvoer met negatieve druk om het zo te zeggen. Net als dat we met computers al tig jaar doen om stof buiten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:50
Tijdens het koelen, zal de Nibe warm worden en de koude vuile lucht uit het huis gebruiken om zich zelf af te koelen. Je hebt dus feitelijk al een soort warmte wisselaar. (zelfde gebeurt ook bij het verwarmen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Christiaan676 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:53:
Tijdens het koelen, zal de Nibe warm worden en de koude vuile lucht uit het huis gebruiken om zich zelf af te koelen. Je hebt dus feitelijk al een soort warmte wisselaar. (zelfde gebeurt ook bij het verwarmen.)
Ja, fair.

Alleen koelt de F370 niet.

Heel eerlijk. Dit is echt een halfbakken apparaat. Enige wat ie doet is meer warmte het huis in duwen of trekken en meestal beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:50
Als er geen koel stand op zit dan werkt deze In de zomer stand (verwarming uit) het zelfde als elk andere ventilatie box. En ja dan trek je warme lucht van buiten aan om de woning te kunnen ventileren. Nadeel is dat deze mogelijk meer ventileert dan nodig om te voorzien in warm tap water.

Misschien is het mogelijk om de Nibe te vervangen door een die ook kan koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:10
supersnathan94 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:55:
[...]

Ja, fair.

Alleen koelt de F370 niet.

Heel eerlijk. Dit is echt een halfbakken apparaat. Enige wat ie doet is meer warmte het huis in duwen of trekken en meestal beide.
Volgens mij heb jij een Nilan nodig. Ook alles in 1maar dan wel koelen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
supersnathan94 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:01:
[...]

Welke ventilatiebox? De F370 heeft 1 invoer en 1 uitvoer. De invoeren komen vanuit woonkamer, badkamer en de eigen werkruimte, en de uitvoer gaat door het dak omhoog. Zit allemaal vrij dicht op elkaar dus maximaal zo'n 3-4 meter aan ventilatiebuis denk ik.
Dus hij zit toch op de afzuiging aangesloten.
Vandaar dus dat ik aangaf dat het onwenselijk is om de lucht van het toilet/badkamer weer terug de woning in te blazen. Ook met een filter. Even afgezien van het feit dat je geen mechanische ventilatie meer hebt.

Je zou dus een ventilatiebox kunnen plaatsen en de Nibe gewoon lucht laten recirculeren. Echter zoals ik al postte zal deze niet goed gaan koelen omdat er geen warmtevraag is in de zomer. Hooguit dus een uurtje per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Jim423 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 18:55:
[...]

Dus hij zit toch op de afzuiging aangesloten.
Vandaar dus dat ik aangaf dat het onwenselijk is om de lucht van het toilet/badkamer weer terug de woning in te blazen. Ook met een filter. Even afgezien van het feit dat je geen mechanische ventilatie meer hebt.
Ah oke. Ik dacht dat je een andere ventilatie bedoelde (afzuigkap keuken), maar heel eerlijk gezien heb ik daar niet zoveel problemen mee. Daar valt wel omheen te werken. Ik zat meer met of het technisch gezien mag (wat een andere tweaker een keer aangaf, maar dat kan ik dus niet meer terugvinden.
Je zou dus een ventilatiebox kunnen plaatsen en de Nibe gewoon lucht laten recirculeren. Echter zoals ik al postte zal deze niet goed gaan koelen omdat er geen warmtevraag is in de zomer. Hooguit dus een uurtje per dag.
De warmtevraag is echter wel te creëren in de avond. Aangezien het lage temperatuur verwarming is, hebben we nog een behoorlijke delta T over om 170L naar toe te verwarmen. Volgens mij staat ie nu op 45 graden ingesteld met een legionella run naar 60+ ergens om de zoveel tijd. Dag kunnen we prima verhogen naar max 90 iedere nacht zonder bij te verwarmen. Op 170L is dat best en behoorlijke hoeveelheid energie toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
No Hands schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 17:21:
[...]

Volgens mij heb jij een Nilan nodig. Ook alles in 1maar dan wel koelen.
Tjsa. Dat zou een optie kunnen zijn.

Probleem is alleen dat ding op de tweede verdieping staat in een ruimte van 1 bij 1 (ik kan er fysiek net naast staan als ik m’n best doe) en ik niet echt een manier heb om de boel te vervangen of iets bij te plaatsen. Vandaar dat ik deze oplossing eens wilde bekijken omdat de uitvoer boven vanaf voor wel bereikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
supersnathan94 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 21:49:
[...]De warmtevraag is echter wel te creëren in de avond. Aangezien het lage temperatuur verwarming is, hebben we nog een behoorlijke delta T over om 170L naar toe te verwarmen. Volgens mij staat ie nu op 45 graden ingesteld met een legionella run naar 60+ ergens om de zoveel tijd. Dag kunnen we prima verhogen naar max 90 iedere nacht zonder bij te verwarmen. Op 170L is dat best en behoorlijke hoeveelheid energie toch?
90? Het lijkt me sterk dat dat apparaat ver boven de 55 graden kan komen. Zonder e-element uiteraard.
Het enige wat je zou kunnen doen is de hele dag het zwembadje of bad vullen maar of dat nou zo verantwoord is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Jim423 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 07:46:
[...]

90? Het lijkt me sterk dat dat apparaat ver boven de 55 graden kan komen. Zonder e-element uiteraard.
Het enige wat je zou kunnen doen is de hele dag het zwembadje of bad vullen maar of dat nou zo verantwoord is...
Dat is een goede vraag. Kan best zijn dat ie z’n legruns doet op verwarmingselement. Zou ik even de handleiding op na moeten slaan.
Pagina: 1