Cellen tellen als rij gevuld is

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdbg
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 23-07-2024
Mijn vraag

Ik wil het aantal lege cellen tellen van een kolom, maar pas als een andere kolom van die rij gevuld is.
Dus als kolom F is gevuld, wil ik weten hoeveel lege cellen kolom G is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dz64D385I4Zmnd6rFJSNxJq1iLY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0sPO2AXHvYi5lxi9U6i9sXBb.jpg?f=fotoalbum_large
Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via Tvdbg op 23-07-2024 16:43)

• PL3X4N
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-05 16:31

PL3X4N

Add me on XBL: PL3X4N

Wat had je zelf al gevonden? Een snelle ChatGPT geeft het volgende namelijk:

Je kunt dit in Excel doen met behulp van een combinatie van de functies IF en COUNTA. De IF-functie controleert of een cel in kolom F gevuld is, en als dat zo is, controleert COUNTA of de overeenkomstige cel in kolom G leeg is. Dit kan worden bereikt door een hulpkolom te gebruiken en vervolgens de resultaten te tellen. Hier is hoe je dat kunt doen:

Voeg een hulpkolom toe, bijvoorbeeld in kolom H.

Gebruik in kolom H de volgende formule in cel H1:

excel

code:
1
=IF(AND(F1<>"", G1=""), 1, 0)

Deze formule controleert of cel F1 gevuld is (F1<>"") en of cel G1 leeg is (G1=""). Als dit beide waar is, geeft de formule 1 terug; anders 0.

Kopieer deze formule naar beneden voor alle rijen waarin je geïnteresseerd bent.

Tel nu de 1'en in kolom H op. Dit kan je doen met de SUM-functie. Voeg deze formule bijvoorbeeld toe in een cel, zoals H100 (of een andere cel buiten je dataset):

excel
code:
1
=SUM(H1:H99)

Dit geeft je het aantal lege cellen in kolom G waar de overeenkomstige cel in kolom F gevuld is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnsMM
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:28
Een IF formula maken? Als een cell in de range van de volgende kolom (Bijv. kolom C) data bevat dan lege cellen tellen in de kolom (Bijv. kolom B ).

Bijvoorbeeld:

=IF(COUNTA(C:C)>0;COUNTIF(B1:B5;"");0)

En wat is de definitie "Pas als de andere kolom is gevuld", wat is de trigger wanneer de lege cellen moeten worden weergegeven.

[ Voor 75% gewijzigd door BurnsMM op 23-07-2024 15:36 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• PL3X4N
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-05 16:31

PL3X4N

Add me on XBL: PL3X4N

Wat had je zelf al gevonden? Een snelle ChatGPT geeft het volgende namelijk:

Je kunt dit in Excel doen met behulp van een combinatie van de functies IF en COUNTA. De IF-functie controleert of een cel in kolom F gevuld is, en als dat zo is, controleert COUNTA of de overeenkomstige cel in kolom G leeg is. Dit kan worden bereikt door een hulpkolom te gebruiken en vervolgens de resultaten te tellen. Hier is hoe je dat kunt doen:

Voeg een hulpkolom toe, bijvoorbeeld in kolom H.

Gebruik in kolom H de volgende formule in cel H1:

excel

code:
1
=IF(AND(F1<>"", G1=""), 1, 0)

Deze formule controleert of cel F1 gevuld is (F1<>"") en of cel G1 leeg is (G1=""). Als dit beide waar is, geeft de formule 1 terug; anders 0.

Kopieer deze formule naar beneden voor alle rijen waarin je geïnteresseerd bent.

Tel nu de 1'en in kolom H op. Dit kan je doen met de SUM-functie. Voeg deze formule bijvoorbeeld toe in een cel, zoals H100 (of een andere cel buiten je dataset):

excel
code:
1
=SUM(H1:H99)

Dit geeft je het aantal lege cellen in kolom G waar de overeenkomstige cel in kolom F gevuld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdbg
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 23-07-2024
Yes! Dank, gelukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Dit kan ook zonder hulpcellen.
Als het om de bereiken F1:F20 en G1:G20 gaat:

code:
1
=ALS(AANTALARG(F1:F20)=20;20-AANTALARG(G1:G20);"")