We willen airco's laten plaatsen in ons huis en zullen wat keuzes moeten maken om tot een concreter plan te komen en om daarvoor offertes aan te vragen / uit te kristalliseren wat wel en niet zelf kan.
Ik zal zo goed mogelijk proberen uit te leggen waar we aan denken, met een afbeelding en mogelijke plaatsen voor airco's, en wat genummerde (en met heading aangegeven) vragen stellen zodat onze vragen (zo) concreet (mogelijk) zijn en antwoorden ook concreet te doen is.
*
*
We hebben tevens een WTW die afzuigt op badkamer, keuken en toilet en in andere ruimtes inblaast.
Ons huis is zoals op de plattegrond te zien ongeveer 46,1m2 per verdieping (4.8m x 9.6m). Onze plafonds zijn 2.6m hoog. Dat brengt ons op ongeveer 120m3 per verdieping (119.81m3). Op zolder is de nok open. De punt van het plafond is dus een stuk hoger, maar aan de zijkanten komt het ook wat lager. Gemiddeld kunnen we ook hier uitgaan van de genoemde 2.6m hoogte (ik heb dit een keer berekend en het komt ong. zo uit. Heb de precieze getallen even niet bij de hand).
/f/image/scHoJKul5JzOW2d6U50HoLed.png?f=fotoalbum_large)
*
*
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8PK2MqXlbJjVDyUQ2cO0DEf6.jpg?f=user_large)
De volgende opties zijn een beetje afhankelijk van het advies. Onze directe buren (zelfde opzet huis, wel zolder compleet open ingericht met kleine bekisting om technische deel) hebben twee single-split units waarvan 1 x 3.5kW op SK1 en 1 x 5kW op zolder. Begane grond is er geen. Zij geven aan dat als ze zolder deur open zetten en op de 1e verdieping de onnodige ruimtes afsluiten (SK2/Kantoor/badkamer) door de deuren dicht te houden en de deur op SK1 open te zetten en beiden units te laten draaien ze er ook voordeel van hebben op de BG (en dat het boven dan net een vrieskist is). Ik geloof dat best, gezien de warmteverliesberekening en dat het op BG eigenlijk nooit echt warm wordt (1x per jaar tijdens hittegolf misschien) anders dan benauwd, ik vraag me alleen af of het praktisch is qua verbruik en tov pendelgedrag enz. Daarnaast wordt SK2 de baby en later kinderkamer, dus het lijkt ons belangrijk dat we daar het klimaat goed kunnen regelen. Dat brengt ons voor deze optie ook bij de deelvragen of het slim is een extra kleine unit op die kamer aan te brengen en tevens, omdat we nog niet overtuigd zijn van het nut op de BG, en dus de mogelijkheid open willen houden voor een unit daar icm multi-split vs. single-splits. Ergo:
Ik zal zo goed mogelijk proberen uit te leggen waar we aan denken, met een afbeelding en mogelijke plaatsen voor airco's, en wat genummerde (en met heading aangegeven) vragen stellen zodat onze vragen (zo) concreet (mogelijk) zijn en antwoorden ook concreet te doen is.
*
*
Basis informatie huis
Ik heb een simpele warmteverliesberekening gemaakt, maar mis daar wel veel data voor. Als ik dan toch uitga van standaard waardes op bouw-energie.be (de tool die hier ook vaak aangeraden wordt) kom ik op ongeveer 5kW (4.9kW) voor het hele huis uit. Ons huis is uit 2012, goed geïsoleerd uiteraard. Verder hebben we PV (16x400Wp op Enphase omvormers met wat curtailment).'We hebben tevens een WTW die afzuigt op badkamer, keuken en toilet en in andere ruimtes inblaast.
Ons huis is zoals op de plattegrond te zien ongeveer 46,1m2 per verdieping (4.8m x 9.6m). Onze plafonds zijn 2.6m hoog. Dat brengt ons op ongeveer 120m3 per verdieping (119.81m3). Op zolder is de nok open. De punt van het plafond is dus een stuk hoger, maar aan de zijkanten komt het ook wat lager. Gemiddeld kunnen we ook hier uitgaan van de genoemde 2.6m hoogte (ik heb dit een keer berekend en het komt ong. zo uit. Heb de precieze getallen even niet bij de hand).
- Begande grond is dus ong. 46m2 en 120m3.
- SK1 (slaapkamer 1) is dus ong. 18m2 en 46m3.
- SK2 ong. 8m2 en 21m3.
- Kantoor is niet meegenomen, we denken dat airco op andere kamers laten draaien met deur open hier wel werkt.
- SK3/Zolder ook ongeveer 46m2 / 120m3. Eventueel kan, zolder deur dicht, de technische ruimte eraf gehaald worden: ong. 7m2/17m3 zonder trapgat. We willen dit echter graag meetellen.
*
*
Wensen en opties
We willen het liefst stapsgewijs implementeren, daar zolder (2e verdieping) weinig tot niet gebruikt wordt nog en uiteindelijk de slaapkamer moet worden van ons 1e kind (hopelijk snel onderweg), als er een tweede komt. Voor ons is SK1 op het moment het belangrijkste. Met alle ramen open, wordt het hele huis redelijk koel, maar SK1 lijkt een soort bubbel. OPTIE ÉÉN GROTE UNIT ZOLDER voor hele huis valt daarom af. We hebben buren die dit wel hebben en tevreden zijn, maar de opzet van hun huis is best verschillend. Ik lees er hier gemengde ervaringen over en gezien de ervaring van onze SK1-bubbel ben ik bang dat we de koude lucht moeilijk op SK1 gaan krijgen.De buitenunit(s) komen boven het garagedak aan de wand. Dat hebben onze buren ook en dat ziet er prima uit en we hebben er werkelijk 0 last van. Voor de beeldvorming:0. Mochten mensen tips hebben waarop dit toch (beter) werken kan houden we ons aanbevolen(?)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8PK2MqXlbJjVDyUQ2cO0DEf6.jpg?f=user_large)
De volgende opties zijn een beetje afhankelijk van het advies. Onze directe buren (zelfde opzet huis, wel zolder compleet open ingericht met kleine bekisting om technische deel) hebben twee single-split units waarvan 1 x 3.5kW op SK1 en 1 x 5kW op zolder. Begane grond is er geen. Zij geven aan dat als ze zolder deur open zetten en op de 1e verdieping de onnodige ruimtes afsluiten (SK2/Kantoor/badkamer) door de deuren dicht te houden en de deur op SK1 open te zetten en beiden units te laten draaien ze er ook voordeel van hebben op de BG (en dat het boven dan net een vrieskist is). Ik geloof dat best, gezien de warmteverliesberekening en dat het op BG eigenlijk nooit echt warm wordt (1x per jaar tijdens hittegolf misschien) anders dan benauwd, ik vraag me alleen af of het praktisch is qua verbruik en tov pendelgedrag enz. Daarnaast wordt SK2 de baby en later kinderkamer, dus het lijkt ons belangrijk dat we daar het klimaat goed kunnen regelen. Dat brengt ons voor deze optie ook bij de deelvragen of het slim is een extra kleine unit op die kamer aan te brengen en tevens, omdat we nog niet overtuigd zijn van het nut op de BG, en dus de mogelijkheid open willen houden voor een unit daar icm multi-split vs. single-splits. Ergo:
1. Denken jullie dat het een optie is om net als de buren 1 binnenunit op zolder en 1 binnenunit op SK1 te plaatsen en door wat overdimensionering ook BG licht te kunnen bedienen. Of is het beter op BG een single-split te plaatsen?
1a. Is het in dat geval slim om op SK2 nog een unit te hangen?
2. Met het oogpunt op SK1+Zolder en evt. BG met evt. een binnenunit op SK2 zou het gaat om max. 4 binnenunits, danwel 3 binnenunits (SK1+SK2+Zolder OF SK1+Zolder+BG). Raden jullie aan alles single-split te doen (ik weet niet of ik 3, danwel 4, buitenunits goed kwijt kom) of multi-split toe te passen voor bijv. Zolder+SK1 / Zolder+SK1+SK2?
3. Tevens hebben we verschillende mogelijkheden / plekken om de binnenunits, per verdieping, te plaatsen. Zie onderstaande afbeelding. Zouden jullie hier advies in kunnen/willen geven?
Onderstaand nog eens de plattegrond om de genoemde vragen misschien duidelijker te krijgen zonder te moeten scrollen:4. In lijn met 3. Op SK1 staat het bed precies onder de unit. Dat lijkt me geen issue als de unit parallel aan het bed inblaast en de koele lucht naar onder laat vallen. Hoe zien jullie dit?