Hoeveel geheugen heb je nu "echt" nodig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:06
Ik ben op dit moment aan het oriënteren voor een nieuwe laptop, daarbij kom ik op twee types uit die vergelijkbaar zijn, maar: de één heeft 16GB geheugen en de ander 32GB. Echter, de 16GB variant heeft een OLED scherm (wat ik graag wil) en de 32GB een IPS scherm (wat ik liever niet wil).

Maar in welke situaties ga je nou het effect merken van 32GB? Meer is altijd beter met geheugen, je kan maar zonder zitten (aldus vrouwlief is mijn geheugen nog weleens gebrekkig en selectief :+ ), maar wat is de toegevoegde waarde? Het gaat in beide gevallen om laptops met een dGPU, het geheugen hoeft dus niet gedeeld te worden met een iGPU.

Ik doe geen grote fotobewerkingen of videobewerkingen. Ik speel wel eens een spelletje, maar eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik dat vooral op de Xbox lui op de bank doe. Ik werk incidenteel met grote Excel bestanden, maar heb vooral vaak ook veel browserschermen openstaan met grote Salesforce flows. Gevoelsmatig zou 16GB voldoende kunnen zijn.

Het alternatief is dat ik een andere laptop kies, van hetzelfde merk, die wel een OLED scherm en 32GB heeft, maar dat OLED scherm heeft een hogere resolutie én lagere helderheid, waardoor dat niet per sé mijn voorkeur is (hogere resolutie is immers een hoger stroomverbruik en een lagere helderheid zorgt ervoor dat ik hem minder goed buiten kan gebruiken). Maar die laptop is dus ook weer honderd euro duurder.

Kan iemand me een zetje in de goede richting geven? Op internet vind je vooral ervaringen qua gamen e.d. en er zijn eigenlijk geen synthetische tests te vinden voor 16GB vs 32GB.

[ Voor 6% gewijzigd door Arjan90 op 23-07-2024 11:07 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Voor wat licht gebruik, moet 16GB echt wel genoeg zijn.
Overigens, in veel laptops kan je het geheugen uitbreiden.
Mocht 16GB dan echt te weinig zijn, dan upgrade je naar 32GB

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:37
Vaak is het ook zo dat als er 32GB beschikbaar is, er meer RAM gebruikt zal worden door software/games.
Maar dat betekent niet dat het prima zal draaien met 16GB. Dus goeie tests is moeilijk, een test met 32GB zal dus vaak een hoger verbruik aangeven.

Als je voor 16GB gaat, zorg er inderdaad voor dat het uitbreidbaar is, dan heb je altijd ruimte.
Ik werk incidenteel met grote Excel bestanden, maar heb vooral vaak ook veel browserschermen openstaan met grote Salesforce flows. Gevoelsmatig zou 16GB voldoende kunnen zijn.
Hoeveel RAM gebruik je nu voor deze usecase?

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
GarBaGe schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:08:
[...]
Overigens, in veel laptops kan je het geheugen uitbreiden.
Mocht 16GB dan echt te weinig zijn, dan upgrade je naar 32GB
Dat valt écht vies tegen, tegenwoordig :X Zoveel laptops waar het geheugen gesoldeerd zit. Je moet echt goed opletten, als je dat wilt.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Arjan90 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:06:
Ik ben op dit moment aan het oriënteren voor een nieuwe laptop, daarbij kom ik op twee types uit die vergelijkbaar zijn, maar: de één heeft 16GB geheugen en de ander 32GB. Echter, de 16GB variant heeft een OLED scherm (wat ik graag wil) en de 32GB een IPS scherm (wat ik liever niet wil).
Voor de overweging: wil je een spiegelend scherm? Meeste OLED schermen zijn dat bij laptops (voordeel is ook betere kleuren door spiegelende afwerking, nadeel is dat het spiegelt).

En ik weet niet hoe OLED laptop schermen het doen qua subpixel indeling. OLED computer schermen zijn daar meestal niet geweldig in voor als je gewoon tekst / Excel wil gebruiken. Maar ik weet dus niet of dit ook bij laptopschermen een punt is.

Meer ontopic: Voor gewoon licht gebruik ben ik voor 16GB gegaan. Moet hij wel een jaar of 5 mee uithouden neem ik aan. Mijn oude had ook 8GB, en als ik taakbeheer bekeek was dat weleens beperkt, maar eigenlijk in de praktijk liep ik daarmee niet tegen problemen. Dus een verdubbeling met een nieuwe laptop leek mij wel voldoende.

[ Voor 16% gewijzigd door Sissors op 23-07-2024 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
Christoxz schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:16:
Vaak is het ook zo dat als er 32GB beschikbaar is, er meer RAM gebruikt zal worden door software/games.
Maar dat betekent niet dat het prima zal draaien met 16GB. Dus goeie tests is moeilijk, een test met 32GB zal dus vaak een hoger verbruik aangeven.

Als je voor 16GB gaat, zorg er inderdaad voor dat het uitbreidbaar is, dan heb je altijd ruimte.

[...]

Hoeveel RAM gebruik je nu voor deze usecase?
Ik heb nu 16GB, maar ook een iGPU, en ik zit meestal rond de 85%. Maar zoals je al zegt: het zal ook gebruiken wat het beschikbaar heeft. Teams gebruikt echter "maar" 1GB, Microsoft Edge gebruikt nu 2GB maar dat is met kleiner gebruik. Die gaat soms ook zeker richting de 4GB.

Wat betreft uitbreidbaarheid geheugen (ik wist dat ik iets was vergeten :P ): bij beide is dat niet zo. Ik kijk wel naar een laptop die handzaam is en wat dunner, vaak zie je dat het daar gesoldeerd is.

@Sissors Dankjewel voor je aanvulling, maar OLED of niet is voor mij geen vraag. Ik heb voldoende ervaring met OLED om te weten dat dit voor mijn usecases goed past en ik er geen last van heb. Een alternatief qua helderheid was Miniled, maar daar kon ik geen laptops vinden die in mijn "eisen" lijstje paste.

[ Voor 13% gewijzigd door Arjan90 op 23-07-2024 11:50 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Helaas zijn browsers (en dan eigenlijk de websites die je gebruikt) tegenwoordig ook echte geheugenvreters geworden. Met 16GiB vind ik het vaak al erg krap, als ik mijn office webapplicaties open heb staan. Helaas zit mijn geheugen ook gesoldeerd dus kan ik niet upgraden naar 32GiB. Zou ik wel willen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Bij gesoldeerd geheugen is het belangrijk om nu al voor 32 GB te kiezen.
  • 16GB is wat ik in de werklaptops heb en die gaan richting end of life.
  • 32GB is voor de games die te groot geworden zijn.
  • 64GB is voor als je tientallen bronnen in honderden tabbladen in Firefox wilt tracken en je kan nog tegelijkertijd gamen.
  • 128GB is in mijn desktop en laat vooral zien dat software niet geschreven is voor geheugengebruik boven 70GB. Er zijn veel soorten bugs, stotteringen, haperingen, gedeelde componenten die meerdere applicaties tegelijkertijd doen vastlopen. De software developers hadden nooit gedacht dat iemand met 128GB gigantische hoeveelheden tabbladen, honderdduizenden Telegram notificaties, ontiegelijk veel plaatjes, dronefilmpjes,... ging testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
Arjan90 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:31:
[...]

Ik heb nu 16GB, maar ook een iGPU, en ik zit meestal rond de 85%.
Dan ga je er dus juist op vooruit met een dGPU.
Maar zoals je al zegt: het zal ook gebruiken wat het nodig heeft.
Dat zeg ik eigenlijk juist niet. Het zal gebruiken wat beschikbaar is, wat soms meer is dan dat er echt nodig is.
Het merkbaar verschil is er nauwelijks.

Bijvoorbeeld als je huidige 16GB upgrade naar 32GB, verlaagt je verbruik niet naar ~40%, maar bijvoorbeeld naar 60%, omdat software meer beschikbaar ziet, en dus meer gaat gebruiken, maar daar is vaak geen merkbaar verschil.

Future proof = Upgrade slot of 32GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_BE
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21-08-2024
Als je deze vraag moet stellen dan ligt het voor de hand dat je geen applicaties gebruikt die veel geheugen nodig hebben. Dan werkt 16GB gewoon prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
Christoxz schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:46:
[...]

Dan ga je er dus juist op vooruit met een dGPU.

[...]

Dat zeg ik eigenlijk juist niet. Het zal gebruiken wat beschikbaar is, wat soms meer is dan dat er echt nodig is.
Het merkbaar verschil is er nauwelijks.

Bijvoorbeeld als je huidige 16GB upgrade naar 32GB, verlaagt je verbruik niet naar ~40%, maar bijvoorbeeld naar 60%, omdat software meer beschikbaar ziet, en dus meer gaat gebruiken, maar daar is vaak geen merkbaar verschil.

Future proof = Upgrade slot of 32GB.
Sorry, ik bedoelde inderdaad wat het beschikbaar heeft 8)7 En dGPU zorgt er zeker voor dat ik er effectief op vooruit ga. Maar ik weet eigenlijk niet hoeveel geheugen de iGPU nu gebruikt.

Maar, het is me wel duidelijk vanuit de verschillende reacties dat 32GB toch echt de voorkeur zou moeten hebben zeker gezien ik de laptop jarenlang wil gebruiken, los van wat mijn bankrekening daarvan vindt. Dankjulliewel!

@Tweaker_BE Ik geloof dat ik het daar niet helemaal mee eens ben. Je weet pas wat je mist als je het hebt ;-) Maar bedankt voor je input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_BE
Arjan90 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:58:
[...]
@Tweaker_BE Ik geloof dat ik het daar niet helemaal mee eens ben. Je weet pas wat je mist als je het hebt ;-) Maar bedankt voor je input!
Onzin in mijn optiek..... als je machine met 16GB gewoon prima werkt dan ga je er met 32GB niets van merken.

Je geeft zelf aan dat je geen grootverbruiker bent, dan is 16GB gewoon genoeg. Net een desktop opgeruimd die zelfs met 8GB nog acceptabel werkte. Het is vooral bangmakerij en een leuke manier om mensen te bewegen voor het volgende upgradestapje te kiezen.

En natuurlijk zou ik dat niet zeggen als je wel applicaties draait die dat nodig hebben. Of als de aanschaf voor corporate gebruik is. Maar dan weet je het zelf ook wel.

Schermkeuze zou ik veel belangrijker vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Room42 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:20:
[...]

Dat valt écht vies tegen, tegenwoordig :X Zoveel laptops waar het geheugen gesoldeerd zit. Je moet echt goed opletten, als je dat wilt.
Is per laptop uitzoeken. Laatst nog een laptop geleverd met 16GB, die heeft volgens Lenovo:
8GB Soldered DDR4-3200 + 8GB SO-DIMM DDR4-3200

Wil je dat uitbreiden, zit je op 8+16=24GB of 8+32=40GB. Nadeel is wel dat je dan over een groot deel van je geheugen geen dual channel configuratie draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
[...]

Sorry, ik bedoelde inderdaad wat het beschikbaar heeft 8)7 En dGPU zorgt er zeker voor dat ik er effectief op vooruit ga. Maar ik weet eigenlijk niet hoeveel geheugen de iGPU nu gebruikt.

Maar, het is me wel duidelijk vanuit de verschillende reacties dat 32GB toch echt de voorkeur zou moeten hebben zeker gezien ik de laptop jarenlang wil gebruiken, los van wat mijn bankrekening daarvan vindt. Dankjulliewel!
In je taskmanager kan je zien hoeveel er gegevens is aan je iGPU, en hoeveel daar van wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:50
Een van de voordelen van veel ram vind ik dat het virtuele geheugen kan worden uitgeschakeld. Daarme worden het aantal schrijfacties naar de SSD worden beperkt, hetgeen de levensduur ten goede komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
Christoxz schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:34:
[...]

In je taskmanager kan je zien hoeveel er gegevens is aan je iGPU, en hoeveel daar van wordt gebruikt.
Ik had ergens anders al 8GB gezien, maar dacht: dat klopt vast niet. Maar ook in taakbeheer staat dat hij zo'n 3 GB gebruikt van de 8GB die beschikbaar is. Hij gebruikt dus nogal wat geheugen van de 16GB die beschikbaar is. Verandert an sich het advies denk ik niet: 32GB is futureproof, maar laat wel zien dat 16GB met een dGPU ook al een verdubbeling van mijn huidige RAM is. Neem ik mee in de overweging, dankje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
ruftman schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:35:
Een van de voordelen van veel ram vind ik dat het virtuele geheugen kan worden uitgeschakeld. Daarme worden het aantal schrijfacties naar de SSD worden beperkt, hetgeen de levensduur ten goede komt.
Is geen issue.

Ik heb hier een Crucial MX500 500GB sinds september 2018 draaien, hele dag staat phpstorm allerlei projecten te indexeren, git checkouts doen, etc. Hele dag 100 tabs open in Chrome. Lifetime remaining van die SSD staat nu op 8%. SSD is economisch allang afgeschreven net als de PC waar deze in zit.

Die paar GB pagefile die Windows aanhoudt om zo nu en dan wat data in te zetten zet echt geen zoden aan de dijk voor de levensduur van je SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

[...]

Op een goede dag zoals in september vorig jaar, kost 32GB RAM in een Lenovo laptop niet veel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CIwHQiDFE-SFhHMsChClxT9zLz8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jC4OYJH9wpk446DIVpW86VXp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LPtikPn801CD8hAqfTQFxzplJNI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wvdsnhJGavvaKSyHzCiakJHz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_BE
rapture schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:03:
[...]
Op een goede dag zoals in september vorig jaar, kost 32GB RAM in een Lenovo laptop niet veel.
Lees gewoon even waarom het voor TS een issue is..... niet persé de meerprijs van alleen het geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
Eigenlijk zou ik helemaal geen Lenovo aan willen raden. Ik heb er een tijd geleden 2 gekocht, een voor mijn zoon, een voor mijn vrouw. En een Asus laptop voor mijn dochter.
In het begin ging het allemaal goed, maar op de langere termijn bleken de Lenovo's toch minder duurzaam.
Bij eentje braken de scharnieren af, de andere valt spontaan uit en wilt dan alleen verder werken als ik cpu heatsink weer aandruk.
De Asus bljft daarentegen probleemloos werken.
We kunnen pech hebben gehad, maar ik vind het te toevallig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
We wijken zo wel een beetje van het onderwerp af ;) Ik heb bewust geen merken e.d. genoemd om discussies daarover te voorkomen, daarvoor hebben we het aankoopadvies topic als je echt specifiek naar laptops kijkt. En juist daarvoor struin ik notebookcheck e.d. wel af om alle uitgebreide reviews met voor- en nadelen tot me te nemen :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:07
Room42 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:37:
Helaas zijn browsers (en dan eigenlijk de websites die je gebruikt) tegenwoordig ook echte geheugenvreters geworden. Met 16GiB vind ik het vaak al erg krap, als ik mijn office webapplicaties open heb staan.
Heb je er daadwerkelijk last van (tabbladen die reloaden zodra je ze wegklikt en weer opent, veel pagefile-gebruik, pc/laptop wordt traag, etc.) of zie je vooral een hoog percentage in Task Manager?

Geheugen is er om gebruikt te worden, en de meeste programma's zijn erg goed in ook weer teruggeven als het OS daar om vraagt. Bij de meeste programma's merk je dat niet eens... Dat geheugen "in gebruik" is wil niet zeggen dat het niet beschikbaar is voor andere taken.

Ik beheer een flink VMware cluster, en er zijn een heleboel leveranciers die tientallen GR aan RAM willen voor hun VM. Als je dan gaat kijken wat er daadwerkelijk actief gebruikt wordt dan is dat maar een fractie daarvan.

Kan meer geheugen kwaad? Op een VMware cluster wil je geheugen niet over-subscriben, dus daar loopt het al snel in de papieren als je er niet op let, maar bij een laptop is het vooral je eigen portemonnee (en keuzevrijheid) die er last van heeft.

Op mijn werklaptop (Outlook, Chrome met 30 tabs die ik voor de zekerheid alle 30 net aan heb geklikt), antivirus, remote desktop, Excel, Visual Studio en een iGPU die volgens Task Manager 1.2 GB gebruikt) heb ik 12 GB in gebruik (14 GB assigned) en nergens last van. Deze laptop heeft 32 GB ram en een iGPU.

Mijn privé-PC (Steam, Outlook, Teams, Chrome met 50 tabs, Satisfactory op de achtergrond) gebruikt 22 GB momenteel, van de 64.

Hoewel ik zoals je ziet zeker niet tegen het hebben van veel RAM ben, zou ik het met Outlook, Teams, Excel en een browser prima aandurven een laptop met 16 GB RAM te gebruiken, zeker met een dGPU.

@ruftman Pagefile uitzetten om je SSD te sparen is al jaren achterhaald. Moderne SSD's kunnen dat echt prima aan, en al helemaal als je zorgt dat er vrije ruimte blijft (eventueel af te dwingen door je OS-partitie niet de hele schijf te laten gebruiken). De goedkoopste (per GB) SSD in de pricewatch (uitvoering: Lexar NM620 2TB) mag al ruim een halve TB per dag beschreven worden. Als je de laptop 8 uur per dag gebruikt is dat 19 MB/sec continue schrijven...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:12
Ik heb op mijn werklaptop 16GB wat voor mij meer dan genoeg is. Ik werk voornamelijk in SQL en Excel en dat zijn vrij grote bestanden met veel formules. Ik heb gewoon een instap Lenovo en dat werkt prima. Geen enkel probleem met snelheid of wat dan ook. Ik stuur met een dock ook 3x1440p schermen aan zonder enkel probleem. 32GB zou leuk zijn, maar voegt niet veel toe.

Ik sluit iedere avond wel mijn laptop volledig af en start hem de volgende ochtend weer op.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
Arjan90 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:22:
We wijken zo wel een beetje van het onderwerp af ;) Ik heb bewust geen merken e.d. genoemd om discussies daarover te voorkomen, daarvoor hebben we het aankoopadvies topic als je echt specifiek naar laptops kijkt. En juist daarvoor struin ik notebookcheck e.d. wel af om alle uitgebreide reviews met voor- en nadelen tot me te nemen :D
Ik weet het, maar ik kon het ook niet onbesproken laten, aangezien beide laptops die je op het oog hebt van Lenovo zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:12
ruftman schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:13:
[...]

Ik weet het, maar ik kon het ook niet onbesproken laten, aangezien beide laptops die je op het oog hebt van Lenovo zijn.
Dat is helaas vaak een persoonlijke ervaring. Ik gebruik al jaren Lenovo, de thinkpad series zijn zo robuust als iets en gaan echt jaren mee (ook voor mensen in de buitendienst bijvoorbeeld).

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
ruftman schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:13:
[...]

Nee, beide zijn geen Lenovo :P Verkeerd gegokt!
Het gaat om twee Asus laptops. maar er zijn nog wat meer contenders

[ Voor 12% gewijzigd door Arjan90 op 23-07-2024 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruftman
Arjan90 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:36:
[...]

Nee, beide zijn geen Lenovo :P Verkeerd gegokt!
Het gaat om twee Asus laptops. maar er zijn nog wat meer contenders
Ik zie nu dat niet jij de post over de Lenovo laptops hebt geplaatst, maar een ander user.......ik heb geloof ik een bril nodig.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
ruftman schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:19:
Eigenlijk zou ik helemaal geen Lenovo aan willen raden. Ik heb er een tijd geleden 2 gekocht, een voor mijn zoon, een voor mijn vrouw. En een Asus laptop voor mijn dochter.
In het begin ging het allemaal goed, maar op de langere termijn bleken de Lenovo's toch minder duurzaam.
Bij eentje braken de scharnieren af, de andere valt spontaan uit en wilt dan alleen verder werken als ik cpu heatsink weer aandruk.
De Asus bljft daarentegen probleemloos werken.
We kunnen pech hebben gehad, maar ik vind het te toevallig.
Andersom heb ik dat bij Asus, HP en Acer meegemaakt.
Dat met die scharnieren is iets van alle merken. Dan zitten ze te strak aangedraaid en lopen ze vast. Als je dat niet aanpast of herstelt trek je de hele behuizing aan gort en gaat het scherm soms mee.

Nadeel van Asus vind ik dat de specs niet duidelijk zijn. Ze brengen 1 laptop uit onder 20 modelnummers met verschillende specs, maar op het modelmummer vind je op de Asus website niks. Lenovo heeft die specs (en spareparts) veel beter voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01-04 21:28

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
How Much RAM Do Gamers Need? 16GB vs. 32GB vs. 64GB

Wat zelfs ietsje meer is dan hier aangegeven als je minder dan 10-12GB VRAM hebt. Want:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
How Much VRAM Do Gamers Need? 8GB, 12GB, 16GB or MORE?

Als je nu nieuw koopt, 32GB voor gaming, minstens 12-16GB VRAM

Maar als je nu nog 16GB hebt kun je nog wel ff vooruit. VRAM is wel echt 12GB minimum tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
Voor een laptop is 12GB VRAM wel in het hoge segment ;-) Dan zit je gelijk op een GTX4080 of hoger. En ik ben niet in de markt als gamer, wel als iemand die voldoende performance wil. Dankjewel voor de Youtube, die had ik inderdaad ook gezien maar gaat dus in op het gamen, dat vind ik minder interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:20

franssie

Save the albatross

@Arjan90 beetje off-topic, maar als je een performance laptop wil (ik heb er twee) let dan wel dat die soms niet via kunnen USB-C laden (die van mij helaas niet, Asus Vivobook en Dell Alienware) - en dat is ruk omdat je dan steeds een dedicated lader mag meenemen. In performance modus snap ik het, maar het zou fijn zijn als je voor browsen wel kan bijladen.

Meer on-topic, ik heb overal 16 GB in zitten en ben nog nooit tegen een belemmering aangelopen (wel en ook dGPU's) . De meerprijs zou ik afwegen tegen de verwachtte economische levensduur (dus wanneer je verwacht in een slecht scenario een nieuwe laptop te willen kopen en deze als back up gaat gebruiken)

edit: en het verschil tussen een game laptop en een workstation laptop is de NVIDIA driver ;-) Die kan je zelfs omzetten.

[ Voor 8% gewijzigd door franssie op 23-07-2024 18:16 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:16

HugoBoss1985

Xenotech

Net even Gray Zone Warfare gedaan en na 15-30 minuten ruim 17 GB ram in gebruik en dat met een 16gb videokaart.

[ Voor 16% gewijzigd door HugoBoss1985 op 23-07-2024 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
franssie schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 18:13:
@Arjan90 beetje off-topic, maar als je een performance laptop wil (ik heb er twee) let dan wel dat die soms niet via kunnen USB-C laden (die van mij helaas niet, Asus Vivobook en Dell Alienware) - en dat is ruk omdat je dan steeds een dedicated lader mag meenemen. In performance modus snap ik het, maar het zou fijn zijn als je voor browsen wel kan bijladen.

Meer on-topic, ik heb overal 16 GB in zitten en ben nog nooit tegen een belemmering aangelopen (wel en ook dGPU's) . De meerprijs zou ik afwegen tegen de verwachtte economische levensduur (dus wanneer je verwacht in een slecht scenario een nieuwe laptop te willen kopen en deze als back up gaat gebruiken)

edit: en het verschil tussen een game laptop en een workstation laptop is de NVIDIA driver ;-) Die kan je zelfs omzetten.
Heel goed aandachtspunt, fijne aanvulling! Had ik inderdaad al op het vizier, sommige doen bijv. wel tot 100W op USB-C maar anders moet je inderdaad de "gewone" lader gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toonen1988
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:08
Om eerlijk een antwoord te geven, moeten we eerst kijken hoeveel Windows 11 gebruikt. Nieuwe laptops en computers worden allemaal met Windows 11 geleverd. Tenzij je zelf eentje bouwt, dan kan je eventueel nog voor Windows 10 gaan. Maargoed een laptop kan je zelf niet bouwen.

Voor Windows 11 raden minimaal 4gb aan maar voor de beste performance, minimaal 8. Die 8gb moet je van de 16gb aftrekken.

Met andere woorden, je hebt dan nog maar 8gb over voor programma's of eventueel spelletjes die je gaat gebruiken.

Laten we zeggen dat software tegenwoordig minimaal 1 tot 2 gb nodig hebben. Ga je text document maken in word, met ook bijv vergader app voor een vergadering, tel dan nog maar 2 tot 3gb. Dan wordt die buffer steeds kleiner die je hebt.

Voor gaming en zware applicaties is 32gb de nieuwe standaard. Voor werk, Internetten, tekstverwerking, online vergaderen etc is 16gb nu nog genoeg. Maar voor hoelang nog?

Koop je een laptop of een "kant en klare" pc, dan zit er ook bloatware op dat ook genoeg geheugen kan wegslurpen.

[ Voor 48% gewijzigd door Toonen1988 op 24-07-2024 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
16GB is ondergrens, maar anticiperend op de toekomst: 32GB (alles daarboven is bonus).

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toonen1988
JJ Le Funk schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 17:47:
16GB is ondergrens, maar anticiperend op de toekomst: 32GB (alles daarboven is bonus).
Ik zit zelfs te denken om van 32gb naar 64gb te gaan. Tegenwoordig gebruik ik snel tegen de 30gb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dss58
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 24-04 20:00
ik heb 8GB in de laptop en voor wat ik ermee doe is dat voldoende met win11, een ouwe dell van 3 jaar oud ofzo, volop genoeg met 256GB NVMe SSD ook nog.
Er wordt gesproken over 'zware apps' maar wat is zwaar ? 35 jaar terug was autocad een gruwelijk zware app waar veel, heel veel van de hardware verlangt werd wat een hoop geld kostte, nu werkt de laatste versie soepeltjes op een gemiddelde nieuwe laptop dus als je komt met 'zware app' die je ook nog is vaak gebruikt is volstrekt niets zeggend.
Ga je de hele tijd video's renderen ? koop dan een vette machine met een supersnelle CPU en veullllllllllllllllll GB's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
dss58 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 18:01:
[...] volop genoeg met 256GB NVMe SSD ook nog.
[...]
ik zou alleen genoeg hebben aan 512 als het een desktop achtig apparaat is, zodat je makkelijk een externe harddisk eraan kan prikken.
voor een laptop: minimaal 1GB, 2GB sterke voorkeur en alles daarboven is nice to have. want veel archief-data kan je weer off loaden naar een PC of externe drive.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Toonen1988 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 17:50:
[...]

Ik zit zelfs te denken om van 32gb naar 64gb te gaan. Tegenwoordig gebruik ik snel tegen de 30gb.
Dit is wel een loze comment zonder enige context van waar (en of) je dat geheugen dan voor gebruikt. :z

offtopic:
En sowieso hebben we het hier over GigaBytes, niet grambits (:?) of zo. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toonen1988
Room42 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 20:23:
[...]

Dit is wel een loze comment zonder enige context van waar (en of) je dat geheugen dan voor gebruikt. :z

offtopic:
En sowieso hebben we het hier over GigaBytes, niet grambits (:?) of zo. :P
Gaming, DAZ3D en 3D engines. Daarnaast heb ik ook nog launchers zoals Steam op de achtergrond draaien, dat ook algouw 1 GB gebruikt, Discord ook 1 GB gebruikt. Windows dat standaard 6 tot 9gb gebruikt. En nog nog allerlei andere processen.

Als ik alleen al Escape From Tarkov opstart, zit ik al tegen de 24gb aan.

[ Voor 28% gewijzigd door Toonen1988 op 24-07-2024 20:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:13

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

je kunt toch maar één game tegelijk spelen, denk ik dan...

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Pagina: 1