Barcode QR en OCR scanner

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:22
Mijn vraag:

Ik ben op zoek naar een Barcode, QR en OCR scanner app voor Android. Vooral op die laatste, OCR, loop ik vast.
De reden van mijn vraag is dat we veel met barcodes werken, maar ook wel eens met QR en OCR.
Het barcode en QR stukje heb ik in principe geregeld met een Android app genaamd Binary Eye. Dat gaat als een trein, mooie app, geen ads en helemaal open-source. Echt top. Nou zou ik dit ook willen doen voor OCR: we werken met veel sim kaarten en verwerken die ook. Soms krijg je dus even een bakje SIM kaarten op je bureau van 100 stuks. Terug gekregen van de klant, regel het even. :X
100 keer 18 karakters over typen, nope!

Ik zoek dus eigenlijk een OCR scanner, die ik kan vertellen "kijk altijd naar 18 nummers achter elkaar (de ICCID van de sim kaart), kopieer deze naar een CSV bestand en geef een enter." Op die manier zou ik er vrij snel doorheen kunnen knallen per sim kaart. Aan het eind van de sessie stuur je dan de CSV naar jezelf en kun je de data verwerken. Eigenlijk precies hoe de barcode scanners ook werken die je aan je computer kunt hangen bijvoorbeeld, maar dan dus met OCR.

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Android 10+, weet even niet waar deze op zit, ligt op kantoor, maar het is een Samsung A8. Een oudje, puur om als scanner te gebruiken.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

- Eerder heb ik dit wel eens met Lens gedaan, en dat kan natuurlijk. Even wat sim kaarten bij elkaar leggen, foto maken en data overnemen. Maar met meerdere in 1 foto wordt dit best een puinhoop en soms is de data niet lekker te kopiëren en worden dingen gemixt.
- Ook al even op F-Droid gekeken en bijvoorbeeld een redelijk bijgewerkte app genaamd "OCR" (pakkende naam he? :+) die gebasseerd is op Tesseract 5. Maar ik weet niet wat daarmee is, maar die scant in ieder geval geen nummers, want dat wordt alsnog tekst wat eruit komt.
- Ik ben zelfs al even met Android Studio en de Google MLkit bezig geweest, maar ik ben helaas toch echt geen developer en dat ging mij al vrij snel de pet te boven.

Iemand met een geweldig idee? :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:46

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik heb een S10 en die is volgens mij ouder dan de A8 maar alles zit standaard in de camera app. Document scannen (OCR) en ook QR (popt automatisch op bij herkening).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
DukeBox schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:54:
Ik heb een S10 en die is volgens mij ouder dan de A8 maar alles zit standaard in de camera app. Document scannen (OCR) en ook QR (popt automatisch op bij herkening).
Maar op deze manier ben ik letterlijk sneller als ik de 18 cijfers gewoon over typ in een Excel. Dat zijn heel veel handmatige acties, per sim kaart. Ik ken de mogelijkheid inderdaad, maar ik zoek meer automatisering. Toch bedankt voor je reactie! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

dehardstyler schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:56:

Maar op deze manier ben ik letterlijk sneller als ik de 18 cijfers gewoon over typ in een Excel. Dat zijn heel veel handmatige acties, per sim kaart. Ik ken de mogelijkheid inderdaad, maar ik zoek meer automatisering. Toch bedankt voor je reactie! :)
Je kan de gescande data direct 'delen' naar een app/chat (ik stuur hem naar mijn desktop pc met phone share) en van daaruit copy/paste ik de data.

In jouw geval met de sim kaarten zou ik eerder een USB QR code scanner kopen voor een paar tientjes, die scant als HID device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
DukeBox schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:20:
[...]

Je kan de gescande data direct 'delen' naar een app/chat (ik stuur hem naar mijn desktop pc met phone share) en van daaruit copy/paste ik de data.
Maar dat is dan wel per simkaart toch? Of houdt de app lokaal een lijst bij, die je aan het eind van de sessie pas op stuurt? Want dat zou wel werken in mijn geval denk ik.
In jouw geval met de sim kaarten zou ik eerder een USB QR code scanner kopen voor een paar tientjes, die scant als HID device.
Hier heb ik ik inderdaad naar gekeken, maar dit moet dus een scanner zijn met OCR. Want de sim kaarten zijn gewoon een nummer reeks. Ik heb wel USB scanners gezien met OCR, maar die zijn dan eigenlijk allemaal gelimiteerd aan een bepaalde OCR standaard. Bijvoorbeeld dat stuk aan de onderkant van je passport / ID kaart. Maar dan scannen ze ook echt alleen dat stuk en dus geen simkaart nummers, want die worden dan niet herkend. Heb je een voorbeeld van een die dat wel zou kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
dehardstyler schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:52:
Mijn vraag:

we werken met veel sim kaarten en verwerken die ook. Soms krijg je dus even een bakje SIM kaarten op je bureau van 100 stuks. Terug gekregen van de klant, regel het even. :X
hebben de sim-kaarten geen barcodes? Of krijg je de kaarten terug zonder het 'creditcard' gedeelte waar je de simkaart uit haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
njitter schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:38:
[...]

hebben de sim-kaarten geen barcodes? Of krijg je de kaarten terug zonder het 'creditcard' gedeelte waar je de simkaart uit haalt?
Nee dit klopt inderdaad, we krijgen ze gebruikt terug, dus alleen een ICCID staat erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ChatGPT misschien? Geen idee hoe vaak je dit wilt gaan gebruiken maar de OCR van CGPT is best aardig.

edit:

Ik kan zelfs een foto van een random kaart maken en dan vragen: "Zet de gegevens van deze kaart in json" en dan krijg ik een nette json string terug! :D

[ Voor 45% gewijzigd door Room42 op 23-07-2024 11:44 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Een foto maken per stuk, die automatisch syncen met een of andere share, dan op PC automatisch OCR-en met enige te automatiseren OCR-tool. Je zoekt naar OCR i.v.m. Robotic Process Automation (RPA).

Niet vergeten de foto’s te verwijderen van telefoon en share (want AVG).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
Room42 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:41:
ChatGPT misschien? Geen idee hoe vaak je dit wilt gaan gebruiken maar de OCR van CGPT is best aardig.

edit:

Ik kan zelfs een foto van een random kaart maken en dan vragen: "Zet de gegevens van deze kaart in json" en dan krijg ik een nette json string terug! :D
Wij zitten op werk vast aan Copilot 365. Dus helaas geen ChatGPT. Wel bedankt voor de tip! :)
F_J_K schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:44:
Een foto maken per stuk, die automatisch syncen met een of andere share, dan op PC automatisch OCR-en met enige te automatiseren OCR-tool. Je zoekt naar OCR i.v.m. Robotic Process Automation (RPA).

Niet vergeten de foto’s te verwijderen van telefoon en share (want AVG).
Dat is opzich wel een leuke inderdaad, ga ik even induiken, dank je wel!

edit: 2de reactie toegevoegd

[ Voor 33% gewijzigd door dehardstyler op 23-07-2024 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
dehardstyler schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:51:
[...]

Wij zitten op werk vast aan Copilot 365. Dus helaas geen ChatGPT. Wel bedankt voor de tip! :)
[...]
Well, I got news for you... die doet het net zo goed! ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
Room42 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:00:
[...]

Well, I got news for you... die doet het net zo goed! ;)
Top, ga ik ook meenemen dan, dank voor je reactie! Ik denk dat ik jou idee misschien kan combineren met het idee van @F_J_K. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deagan1337
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-10 12:08
Wil je evt. zelf iets bouwen met een klein stukje programmeren en kan je een simpele linux server opzetten etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
deagan1337 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:08:
Wil je evt. zelf iets bouwen met een klein stukje programmeren en kan je een simpele linux server opzetten etc.?
Ja dat is allemaal geen probleem inderdaad. Vertel? :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deagan1337
In grote lijnen doe ik voor een vergelijkbaar probleem hetzelfde:

- Linux server met daarop tesseract en imagemagick
- Webserver met php, waarheen je de foto stuurt(via bijv je telefoon)
- PHP script doet ongeveer het volgende:

1) zet eerst de image om met convert (imagemagick tool) naar zwart/wit + wat optimalisaties
2) daarna gooi je die image in tesseract en de output geef je terug aan PHP
3) nu extract je via PHP de gewenste waardes uit de tekst die je hebt teruggekregen

Dit werkt behoorlijk goed. De foto moet wel van goede kwaliteit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
deagan1337 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:12:
In grote lijnen doe ik voor een vergelijkbaar probleem hetzelfde:

- Linux server met daarop tesseract en imagemagick
- Webserver met php, waarheen je de foto stuurt(via bijv je telefoon)
- PHP script doet ongeveer het volgende:

1) zet eerst de image om met convert (imagemagick tool) naar zwart/wit + wat optimalisaties
2) daarna gooi je die image in tesseract en de output geef je terug aan PHP
3) nu extract je via PHP de gewenste waardes uit de tekst die je hebt teruggekregen

Dit werkt behoorlijk goed. De foto moet wel van goede kwaliteit zijn.
Dat is opzich wel te doen inderdaad. Gebruik je voor dat Tesseract een "goed" systeem, of kom je hier ook weg met bijvoorbeeld een Raspberry denk je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deagan1337
Geen idee :-) Zou je even moeten testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

dehardstyler schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:30:
Maar dat is dan wel per simkaart toch?
Je kan ze ook allemaal naast elkaar leggen. Document scan optie, vervolgens tekst selecteren welke van toepassing (al zou ik gewoon alles doen en op mijn pc selecteren) en sturen naar pc. Als het oude simkaarten zijn zit er soms ook nog NFC in dan kan je ze ook op die manier uitlezen.
Hier heb ik ik inderdaad naar gekeken, maar dit moet dus een scanner zijn met OCR. Want de sim kaarten zijn gewoon een nummer reeks.
Ah, dacht dat je de simkaarten nog met barcode had (ik scan ze voordat ik ze uitgeeft).

Pagina: 1