Ontwerp thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tekupdate
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-04 15:49
Ik ga binnenkort verhuizen en ben nu aan het kijken of ik het netwerk in de nieuwe woning zelf kan installeren en onderhouden. Kennisniveau is minimaal. Om er een beter beeld van te krijgen ben ik begonnen met lezen hier op het forum en natuurlijk Youtube erbij gepakt. Voordat ik verder ga heb ik een simpele schets gemaakt van het netwerk en wil dit graag bij jullie toetsen.

Het huis is ongeveer 280m2, vier verdiepingen.
Ik wil graag een snelle verbinding tussen m'n computers en de NAS tbv videobewerking.
De Dream machine en de 10Gbps switch heb ik al in bezit, rest nog niet.
Mijn idee is de computers en de NAS aan te sluiten op de 10Gbps switch.
Overige apparaten op de 1Gbps switch.

Graag uw suggesties, Ook als het nergens op slaat hoor ik het natuurlijk graag.
Bij voorbaat heel veel dank.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j60j-bIDhP3NAoMiB5uow3LfAUc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zEhXKBKZfKQmxA0ldtDDh1s0.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Tekupdate op 10-08-2024 11:05)

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:17
Tekupdate schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 23:16:

1. Vertrouwd
PC's, MAC, NAS, NVR

2. Niet vertrouwd
Alle 5p switches, Apple TV's, TV's, alle AP's

3. Protect
Alle beveiligingscamera's

. Gaat dit werken en is het handig om het zo te doen?
Dit gaat misschien werken, maar is imho niet de meest handige keuze.
ik zou je switches en AP's ook als vertrouwde apparaten zien. De Unifi software werkt namelijk het best als alle unifi devices in hetzelfde VLAN zitten. Al zou ik voor de camera's nog een extra VLAN toepassen. Voor zover mij bekend ondersteund de UNVR geen VLAN's, wt betekent dat je ook een UTP-kabel op de Eth poort van de UNVR moet aansluiten.

Ik zou de volgende VLAN's aanhouden:

VLAN1 - 192.168.1.0/24 - Alle unifi netwerkdevices (UDM, UNVR Eth, AP's, switches) tbv Unifi management
VLAN10 - 192.168.10.0/24 - PC, MAC
VLAN20 - 192.168.20.0/24 - (apple) tv's, laptop/telefoons op wifi (SSID: xyz)
VLAN30 - 192.168.30.0/24 - Gasten wifi (SSID: abc)
VLAN40 - 192.168.40.0/24 - Unifi Protect, UNVR SFP

In de wireless settings in de UDM kan je aangeven dat SSID xyz aan VLAN20 moet worden gekoppeld en SSID abc aan VLAN30)

In port config kan je per switch aangeven waar welk VLAN uit moet komen, voor de poorten waar een switch of AP op komt selecteer je "all". De poorten van de camera's zet je dan op VLAN40, net zoals de SFP die naar de UNVR gaat. De poort die verbonden is met de Eth/UTP van de UNVR zet je op VLAN1.

Op de flex switches zet je poort 1 op "all", de overige poorten zet je op VLAN20.

In de UDM kan je vervolgens instellen welk VLANs allemaal wel en niet met elkaar mogen communiceren en welke VLANs wel of geen toegang hebben tot de UDM en/ UNVR console.

Dit is slechts een kleine uitsnede van de mogelijkheden met VLANs icm Unifi en ook nog zeker niet de meest veilig of meest uitgebreide config, maar m.i. wel een goed startpunt om met VLANs aan de gang te gaan.
. Heeft de keuze voor een Class A, B of C IP-adres impact op de performance binnen m'n netwerk?
. Wat zijn goede redenen om wel/juist niet te kiezen voor A, B of C?
Voor thuis is een Class C per vlan ruim voldoende, daarmee kan je zo'n 250 aparaten per VLAN aansluiten.
Ik heb verder wat geschoven in m'n diagram en het wat specifieker gemaakt voor mezelf.

[Afbeelding]
Niks mis mee om het zo aan te sluiten. Al zou ik persoonlijk de SFP van de UNVR ook op de US16XG aansluiten

Omdat je nog wat extra SFP slots over hebt zou ik het volgende overwegen:
US16XG port 09 - UNVR
US16XG port 10 - UDM port 10
US16XG port 11 - USW24 port 25
US16XG port 12 - USW24 port 26

Vervolgens kan je de US16XG port 11/12 en USW24 port 25/26 in een LAG zetten zodat je 20gbit/s tussen je USW24 en US16XG beschikbaar hebt. Voor nu wellicht aan de ruime kant, maar geeft flinke ruimte om nog te groeien.

Spel en typfouten voorbehouden

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Stevige nvr als hij op 10gbit aangesloten is.

Wat zijn dat voor getallen voor je devices? Aantallen? Poortnummers op een switch? Vlans? Bijv 7 apple tv's.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tekupdate
Dank voor je reactie.

Omdat de 10 Gbps verbinding mogelijk is tussen de switch en de NVR dacht “waarom ook niet”.

De getallen voor de devices zijn aantallen. Dus 8 TV’s met ieder een kleine 4-poort switch gevoed door PoE die vertakt naar de TV, Apple TV en eventueel iets anders in de toekomst, 9 camera’s, 5 wifi punten.

[ Voor 0% gewijzigd door Tekupdate op 23-07-2024 02:20 . Reden: Aantal camera’s gecorrigeerd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:48
Holy ...
Zoveel tvs in 1 huishouden :)

Ik zou eerste deel dan ook gewoon meteen cat6 doen, dan hoef je niet met verschillende kabels te werken.

Ik snap je systeem niet helemaal bij het tv gedeelte. Je gaat van AP 8x naar tv, duidelijk. Maar vervolgens van tv nog naar 8 switches??? Om dan nog eens naar tv + playstations te gaan.

Volgens mij moest die eerst tv eruit, maar dan nog, waarom een switch bij de tv, als je maar 1 apparaat aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Palthe

Inderdaad is het plaatje bij de tv's logischer wanneer je de 8 tv's onder de 8 switches plaatst dus op hetzelfde niveau als de Playstations en de Aplle tv's.
Alle vate apparaten moeten bedraad begrijp ik? Juist die 8 switches en toebehoren lenen zich prima voor een wifi oplossing, lijkt mij.

Edit: hoewel, als je toch overal al draad hebt liggen...
Vind zelf draadloos mooier als het niet per se nodig is om draad le leggen, maar in jouw geval met zo'n kapitale oplossing zal ik er zelf ook voor kiezen denk ik.

[ Voor 27% gewijzigd door Palthe op 23-07-2024 08:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Knappa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-07 21:43
Palthe schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 08:18:
Inderdaad is het plaatje bij de tv's logischer wanneer je de 8 tv's onder de 8 switches plaatst dus op hetzelfde niveau als de Playstations en de Aplle tv's.
Alle vate apparaten moeten bedraad begrijp ik? Juist die 8 switches en toebehoren lenen zich prima voor een wifi oplossing, lijkt mij.
Ik zou net voor elke tv-opstelling gaan voor een https://techspecs.ui.com/unifi/switching/usw-flex-mini?s=eu. Voor 145 euro voor 5 heb je een simpele switch van Unifi, PoE-powered, met één aansluiting op overschot.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Kennisniveau is minimaal zeg je? en vervolgens kom je aan met met Core en Access switches en een zwik aan extra switches over al tussen (wat je klauwen vol geld kost < staat los van de oplossing, maar over het algemeen is een huis bouwen/verhuizen duur genoeg) ?
OK, ik las even over dat: 'heb ik in bezit' heen :-(
Waarom zou je het niet iets eenvoudiger (en betaalbaarder) houden?

- Waarom die Core switch? imho is dat echt totaal overbodig in een thuissituatie.
- Waarom die NVR? Zeker als het een Unifi NVR. De UDM Pro (SE) heeft ingebouwde storage en kun je uitbreiden met extra dus is dat niet een beetje overkill (eventueel de Max, als je redundant NVR storage wil)?
- Waarom zo veel switches?

Ik zou eens goed kijken naar de switches en waar je kabels naar toe trekt. In ieder geval zou ik de TV's en randapparatuur aansluiten op de switches als je dat doet, neem dan die kleine 5p PoE switches, heb je vier vrije poorten, dus in principe wel voldoende.

Zelf zijn we 2 jaar geleden verhuisd (bestaand huis, dus wat beperkt qua mogelijkheid om eenvoudig kabels te trekken)

Ik heb er voor gekozen om bijv naar de 'TV wand' 6x UTP te trekken (TV, XBox, PS5, ATV, 2 spare, hangt een extra TV zodat 2 mensen daar iets kunnen kijken/spelen), dat af te patchen en alles heeft z'n eigen aansluiting. Zelfde voor m'n kantoor (6x UTP) en de slaapkamers (3x 2x UTP)
Synology NAS staat gewoon in het rack wat in de garage hangt 2x UTP dan nog een, steeds uitbreidende zwik aan camera's (5 op dit moment) aangesloten via UTP (PoE). Boven hangt een U6 LR AP, beneden een AC Pro en U6 In-Wall

Alles is CAT6 een gaat direct naar een 48p PoE switch, geen switches ergens tussen en geen gedoe met adapters of PoE injectors. Als er noodzaak is om ergens een extra aansluiting te realiseren (ik kan niet meer kabels kwijt in de bestaande leidingen) kan ik altijd kiezen voor een kleine 5p PoE switch (bijv. op de slaapkamer van de kinderen o.i.d.) maar 2x UTP (console en media/TV) is in principe voldoende (Macbook en iPads verbinden draadloos)

Ja, de 48p switch is een single point of failure, maar als nodig en die stopt kan ik snel genoeg de ingebouwde poorten van de UDM gebruik voor bijv de APs en eventueel NAS en m'n server, kan kom ik wel een dag of 2 door. De UDM moet natuurlijk niet stuk gaan, maar ach...:+

[ Voor 5% gewijzigd door dizzytal op 23-07-2024 09:00 . Reden: Beter lezen, switches heeft 'ie al. ]

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:19

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Tekupdate schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 01:47:
Graag uw suggesties, Ook als het nergens op slaat hoor ik het natuurlijk graag.
Voor meer inzichten in energieverbruik zou ik ook een lijstje gaan opstellen hoeveel dit gaat kosten per mand/jaar aan stroom. Camera's en dergelijke worden ook allemaal gevoed met PoE?

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Een NVR heeft geen 10Gb aansluiting, Volgens mij is de sfp+ alleen WAN los daarvan wat wordt je internet aansluiting? Waarom nog een modem?
Waarom wil je voor video montage (behalve als je dat bedrijfsmatig doet) een NAS en snelle 10Gb verbinding waarom niet de data lokaal tijdens montage?
Zoals @DeBolle zegt dit verbruikt heel veel stroom.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-07 14:43
Ik zou het plaatje denk ik wat completer uittekenen om een beter beeld te krijgen.

Afhankelijk van de leeftijd van het huis en type bouw is het ook nog interessant te kijken naar je access points. Sowieso is AP plaatsing een ding an sich. Meer is zeker niet beter en je wilt kijken naar overlap en op welke kanalen ze moeten zitten. Als je buiten ruimte hebt waar je wifi wilt, maar goede isolatie zal je mogelijk ook een AP buiten moeten hangen.

Mocht je het interessant vinden: bij sommige glasvezel providers kan je volgens mij ook het modem er tussen uithalen en direct naar de UDM toe. Hiervoor is ook een topic op GoT.

En zoals al gezegd: wil je een aparte NVR solution? Als je voor Unifi camera's gaat kan je je UDM gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 25-07 14:49
De US16XG is al (jaren) niet meer leverbaar.
Hij is uit productie genomen, dus hiervoor heb je een alternatief nodig....

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:45
GarBaGe schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:58:
De US16XG is al (jaren) niet meer leverbaar.
Hij is uit productie genomen, dus hiervoor heb je een alternatief nodig....
En als je hem al in bezit hebt, heb je dan ook een alternatief nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 25-07 14:49
GioStyle schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:05:
[...]

En als je hem al in bezit hebt, heb je dan ook een alternatief nodig?
Ah, dat heb ik gemist. Ik had al zitten zoeken of TS dat ding al had of niet, maar kon het niet vinden.
Persoonlijk vind ik die US16XG een hele leuke instap switch voor mensen die overstappen op 10G, omdat je standaard ook een hoop RJ45 poorten krijgt die je ook voor 1Gbps kan gebruiken.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:38
Het is misschien wat overkill maar het kan prima werken zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tekupdate
Wow veel reacties. Top, bedankt _/-\o_

Misschien goed om te weten dat het een nieuwbouw woning betreft waar de meeste kabels al getrokken zijn. Er is weinig ruimte om zelf nog wat te doen zonder muren en plafonds open te trekken. Dat gaat m'n vrouw niet waarderen. Zoals ik het nu heb uitgetekend moet het gaan lukken zonder al teveel werk.
99ruud99 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 07:53:
Ik zou eerste deel dan ook gewoon meteen cat6 doen, dan hoef je niet met verschillende kabels te werken.

Ik snap je systeem niet helemaal bij het tv gedeelte. Je gaat van AP 8x naar tv, duidelijk. Maar vervolgens van tv nog naar 8 switches??? Om dan nog eens naar tv + playstations te gaan.

Volgens mij moest die eerst tv eruit, maar dan nog, waarom een switch bij de tv, als je maar 1 apparaat aansluit.
Bedoel je met het eerste deel de verbinding tussen modem en router of tussen router en de 10G switch?
Modem naar router is CAT6a, dat gebruik ik verder in het netwerk ook. Tussen router en switch heb ik gezien dat het juist handig is om een direct attach kabel te gebruiken op de SFP+ poorten van de twee apparaten.

De switches en TV's staan niet goed in de tekening zie ik, het was laat gisteren. Ik pas dat vanmiddag aan, bedankt. Komt er op neer dat ik van de 24 poort PoE switch 8 keer naar een kleine door PoE gevoede switch ga die achter iedere TV hangt. Vanuit die switch sluit ik een Apple TV aan en bij een TV een Playstation. Die kleine switches hebben vier poorten = ruimte voor uitbreiding later. Het idee om met switches te werken heeft te maken met m'n wens om zoveel mogelijk bekabeld te werken vs draadloos. Er loopt nu 1 kabel naar iedere TV en het is moeilijk om meer kabels naar de TV's te trekken. Daarom het idee om te vertakken met een kleine switch bij iedere TV. Niet handig zo?
Palthe schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 08:18:

Edit: hoewel, als je toch overal al draad hebt liggen...
Vind zelf draadloos mooier als het niet per se nodig is om draad le leggen, maar in jouw geval met zo'n kapitale oplossing zal ik er zelf ook voor kiezen denk ik.
Ik denk dat ik het best goed kan wegwerken bij de meeste TV's, zal niet te zien zijn. Kabel ligt er inderdaad al en dan lijkt me dat betrouwbaarder dan draadloos.
Knappa schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 08:24:
[...]
Ik zou net voor elke tv-opstelling gaan voor een https://techspecs.ui.com/unifi/switching/usw-flex-mini?s=eu. Voor 145 euro voor 5 heb je een simpele switch van Unifi, PoE-powered, met één aansluiting op overschot.
Die heb ik inderdaad in gedachten, bedankt!
dizzytal schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 08:52:
- Waarom die Core switch? imho is dat echt totaal overbodig in een thuissituatie.
- Waarom die NVR? Zeker als het een Unifi NVR. De UDM Pro (SE) heeft ingebouwde storage en kun je uitbreiden met extra dus is dat niet een beetje overkill (eventueel de Max, als je redundant NVR storage wil)?
- Waarom zo veel switches?

Ik zou eens goed kijken naar de switches en waar je kabels naar toe trekt. In ieder geval zou ik de TV's en randapparatuur aansluiten op de switches als je dat doet, neem dan die kleine 5p PoE switches, heb je vier vrije poorten, dus in principe wel voldoende.
Dank voor je uitgebreide reactie.
De Core 10G switch omdat die snelheid en bandbreedte biedt tussen m'n computers en de NAS. Ik wil video kunnen bewerken direct vanaf de NAS en grote bestanden tussen de systemen uit kunnen wisselen.
De NVR zal een UNVR Pro zijn. De UDM Pro biedt niet voldoende opslag om een langere periode op te kunnen slaan. Dat gezegd hebbende, ik heb berekend dat ik niet de max capaciteit nodig zal hebben die de UNVR Pro biedt, maar heb ruimte om te groeien. Overkill is het denk ik wel. Kan zijn dat ik de normale UNVR neem en niet de Pro. Het aantal switches hierboven toegelicht.
DeBolle schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:00:
[...]
Voor meer inzichten in energieverbruik zou ik ook een lijstje gaan opstellen hoeveel dit gaat kosten per mand/jaar aan stroom. Camera's en dergelijke worden ook allemaal gevoed met PoE?
Ja, thanks voor de suggestie. Ik ben met een lijst van aparatuur bezig waarmee ik ook kan zien wat het totaal verbruik zal zijn. Camera's, AP's en kleine switches worden inderdaad gevoed door PoE.
Frogmen schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:21:
Een NVR heeft geen 10Gb aansluiting, Volgens mij is de sfp+ alleen WAN los daarvan wat wordt je internet aansluiting? Waarom nog een modem?
Waarom wil je voor video montage (behalve als je dat bedrijfsmatig doet) een NAS en snelle 10Gb verbinding waarom niet de data lokaal tijdens montage?
Zoals @DeBolle zegt dit verbruikt heel veel stroom.
Ik meen dat de UNVR Pro wel een 10Gb SFP+ verbinding heeft die ik kan gebruiken om naar de 24p switch te gaan.
Ik las inderdaad dat je liever niet het modem van je provider gebruikt. Heb nog niet goed geinformeerd of ik mijn eigen modem mag gebruiken maar een snelle scan online leert dat dat waarschijnlijk niet gaat lukken. Modem zal daarom op Bridge-mode moeten begrijp ik, zodat de UDM Pro het kan overnemen. De NAS lijkt me een veel betere oplossing dan met losse HD's te werken wat ik nu doe. Er is geen ruimte om het lokaal op te slaan en ben nu altijd in de weer met projecten eerst lokaal te krijgen en na afronding op een externe HD te archiveren om ruimte te maken. Opslag centraliseren, waar je ook vanaf kunt editen, klinkt me als muziek in de oren. Ik begrijp dat ik met RAID ook iets meer veiligheid heb als een schijf het opgeeft. Ik heb nu een heel batterij aan externe HD's, als een daarvan het begeeft ben ik alles op die schijf kwijt. Ik werk trouwens niet bedrijfsmatig met video, wel een wat serieuzere hobby. Je maakt een goed punt over energievebruik. Ga ik zeker naar kijken.
Erwin537 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:40:
Ik zou het plaatje denk ik wat completer uittekenen om een beter beeld te krijgen.

Afhankelijk van de leeftijd van het huis en type bouw is het ook nog interessant te kijken naar je access points. Sowieso is AP plaatsing een ding an sich. Meer is zeker niet beter en je wilt kijken naar overlap en op welke kanalen ze moeten zitten. Als je buiten ruimte hebt waar je wifi wilt, maar goede isolatie zal je mogelijk ook een AP buiten moeten hangen.

Mocht je het interessant vinden: bij sommige glasvezel providers kan je volgens mij ook het modem er tussen uithalen en direct naar de UDM toe. Hiervoor is ook een topic op GoT.

En zoals al gezegd: wil je een aparte NVR solution? Als je voor Unifi camera's gaat kan je je UDM gebruiken.
Ja, de plaat werk ik verder uit met oa de input die ik hier op mag halen. Wat de AP's betreft heb ik het nu ruim genomen. Ik denk dat ik niet zoveel AP's nodig zal hebben. Dat wordt een projectje op zichzelf zoals je aangeeft. Ik heb voor buiten een AP voorzien, die plaats ik tegen de uiterste schutting in de achtertuin. Ik heb Unifi Design Center gebruikt om een idee te hebben van het signaal, per verdieping. Heb niet gevonden hoe ik het signaal kan zien over diverse verdiepingen. Dat zal ik gaan testen zodra we de sleutels hebben. Onderstaand plaatje is van de bovenste verdieping.

Een naadloze wifi verbinding door het hele huis lijtk me het beste, dus geen afzonderlijke wifi verbindingen waar m'n telefoon naar toe gaat als ik door het huis loop. Stel ik kom uiteindelijk op twee AP's uit voor binnen, zijn dat dan twee afzonderlijke wifi punten of is het beter om ze samen te voegen tot 1 wifi netwerk? Wat de NVR betreft: de UDM biedt niet voldoende opslag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PmSYZYvzlDXoC_AvjWD1iG8Oks4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CoSV9MV0WoEjdhem6vmq4FQE.png?f=user_large
GarBaGe schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:09:
[...]
Ah, dat heb ik gemist. Ik had al zitten zoeken of TS dat ding al had of niet, maar kon het niet vinden.
Persoonlijk vind ik die US16XG een hele leuke instap switch voor mensen die overstappen op 10G, omdat je standaard ook een hoop RJ45 poorten krijgt die je ook voor 1Gbps kan gebruiken.
Ik heb 'm een paar jaar terug voor een zacht prijsje op de kop kunnen tikken bij een IT bedrijf die voor een van hun klanten het hele netwerk opnieuw mocht aanleggen. Was me toen al mentaal aan het voorbereiden op een 10G netwerk thuis :) zitten trouwens 4 10Gb RJ45 poorten op de switch.

Zal later vandaag de plaat wat verder uitwerken en hier posten.

[ Voor 1% gewijzigd door Tekupdate op 23-07-2024 13:00 . Reden: Typo’s ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
Tekupdate schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:48:
Wow veel reacties. Top, bedankt _/-\o_

Misschien goed om te weten dat het een nieuwbouw woning betreft waar de meeste kabels al getrokken zijn. Er is weinig ruimte om zelf nog wat te doen zonder muren en plafonds open te trekken. Dat gaat m'n vrouw niet waarderen. Zoals ik het nu heb uitgetekend moet het gaan lukken zonder al teveel werk.

[...]

Er loopt nu 1 kabel naar iedere TV en het is moeilijk om meer kabels naar de TV's te trekken. Daarom het idee om te vertakken met een kleine switch bij iedere TV. Niet handig zo?

Ik denk dat ik het best goed kan wegwerken bij de meeste TV's, zal niet te zien zijn. Kabel ligt er inderdaad al en dan lijkt me dat betrouwbaarder dan draadloos.
Als je gewoon de FlexMini neemt plak je die zo met dubbelzijdig klittenband achter (op) je TV of muurbeugel dat gaat gewoon werken.

Wellicht dat je met een U6 In-Wall (die heeft een 4p switch) nog ergens uit kan, iets met 2 vliegen in 1 klap.
Dank voor je uitgebreide reactie.
De Core 10G switch omdat die snelheid en bandbreedte biedt tussen m'n computers en de NAS. Ik wil video kunnen bewerken direct vanaf de NAS en grote bestanden tussen de systemen uit kunnen wisselen.
En de NIC in je PC? Die is gewoon 1Gb/ 2.5Gb? Of duw je daar een aparte 10Gbit kaart in?
Ik zelf werk altijd met bestanden lokaal en alleen het onbewerkte en bewerkte staat op de NAS, dat verschil in kopieer snelheid maakt mij weinig uit. (persoonlijk natuurlijk, maar mij zou 't niet de extra kosten zijn)
De NVR zal een UNVR Pro zijn. De UDM Pro biedt niet voldoende opslag om een langere periode op te kunnen slaan. Dat gezegd hebbende, ik heb berekend dat ik niet de max capaciteit nodig zal hebben die de UNVR Pro biedt, maar heb ruimte om te groeien. Overkill is het denk ik wel. Kan zijn dat ik de normale UNVR neem en niet de Pro. Het aantal switches hierboven toegelicht.
Dan ben ik heel benieuw wat, hoeveel en hoe lang je dingen op wil slaan?

De UDM kun je naast de standaar 128GB SSD gewoon uitbreden met, als ik snel even kijk, een schijf van max 16TB?

Toevallig werd ik vanochtend ivm een ongelukje door iemand uit de buurt geappt of er toevallig iets op mijn camera stond.. mijn ervaring is (persoonlijk) dat je redelijk vlot de beelden 'moet/wilt' hebben... Als er wat is, zoals nu, download ik de clip en klaar.
Ja, thanks voor de suggestie. Ik ben met een lijst van aparatuur bezig waarmee ik ook kan zien wat het totaal verbruik zal zijn. Camera's, AP's en kleine switches worden inderdaad gevoed door PoE.
Voor je PoE appartuur kun je het gewoon in je UDM zien, ik zou zeggen hang alles in een rack (ergens) op een aparte groep, gooi daar een kW meter bij (en vergeet ook niet je UPS in je rack/opstelling) en je weet precies wat alles totaal verbruikt. Je blijft hier toch niet constant naar kijken (mijn ervaring)
Er is geen ruimte om het lokaal op te slaan en ben nu altijd in de weer met projecten eerst lokaal te krijgen en na afronding op een externe HD te archiveren om ruimte te maken. Opslag centraliseren, waar je ook vanaf kunt editen, klinkt me als muziek in de oren. Ik begrijp dat ik met RAID ook iets meer veiligheid heb als een schijf het opgeeft. Ik heb nu een heel batterij aan externe HD's, als een daarvan het begeeft ben ik alles op die schijf kwijt. Ik werk trouwens niet bedrijfsmatig met video, wel een wat serieuzere hobby.
Euh.. OK. Dus je gaat klauwen vol met geld (OK, 't wordt wat minder) uitgeven aan allerlei netwerk zooi, maar even een SSD van een paar TB (of snelle extrene schijf <insert> verbinding) kan er niet vanaf?
Een naadloze wifi verbinding door het hele huis lijtk me het beste, dus geen afzonderlijke wifi verbindingen waar m'n telefoon naar toe gaat als ik door het huis loop. Stel ik kom uiteindelijk op twee AP's uit voor binnen, zijn dat dan twee afzonderlijke wifi punten of is het beter om ze samen te voegen tot 1 wifi netwerk?
Dat is eigenlijk een standaard instelling de meeste APs gewoon 1 netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tekupdate
dizzytal schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:42:
[...]

Als je gewoon de FlexMini neemt plak je die zo met dubbelzijdig klittenband achter (op) je TV of muurbeugel dat gaat gewoon werken.

Wellicht dat je met een U6 In-Wall (die heeft een 4p switch) nog ergens uit kan, iets met 2 vliegen in 1 klap.

[...]

En de NIC in je PC? Die is gewoon 1Gb/ 2.5Gb? Of duw je daar een aparte 10Gbit kaart in?
Ik zelf werk altijd met bestanden lokaal en alleen het onbewerkte en bewerkte staat op de NAS, dat verschil in kopieer snelheid maakt mij weinig uit. (persoonlijk natuurlijk, maar mij zou 't niet de extra kosten zijn)

[...]

Dan ben ik heel benieuw wat, hoeveel en hoe lang je dingen op wil slaan?

De UDM kun je naast de standaar 128GB SSD gewoon uitbreden met, als ik snel even kijk, een schijf van max 16TB?

Toevallig werd ik vanochtend ivm een ongelukje door iemand uit de buurt geappt of er toevallig iets op mijn camera stond.. mijn ervaring is (persoonlijk) dat je redelijk vlot de beelden 'moet/wilt' hebben... Als er wat is, zoals nu, download ik de clip en klaar.

[...]

Voor je PoE appartuur kun je het gewoon in je UDM zien, ik zou zeggen hang alles in een rack (ergens) op een aparte groep, gooi daar een kW meter bij (en vergeet ook niet je UPS in je rack/opstelling) en je weet precies wat alles totaal verbruikt. Je blijft hier toch niet constant naar kijken (mijn ervaring)

[...]

Euh.. OK. Dus je gaat klauwen vol met geld (OK, 't wordt wat minder) uitgeven aan allerlei netwerk zooi, maar even een SSD van een paar TB (of snelle extrene schijf <insert> verbinding) kan er niet vanaf?

[...]

Dat is eigenlijk een standaard instelling de meeste APs gewoon 1 netwerk.
toon volledige bericht
- Check wat betreft de flexmini.
- Thanks voor de U6-tip, niet eerder aan gedachten ga ik bekijken.
- NIC in de PC’s worden inderdaad 10Gb. Eén van de systemen is een Mac mini, die had ik al gekocht met 10Gb nic paar jaar terug.
- Ik begrijp dat jij al een NAS hebt. Ik werk hier nog met externe HD’s, op zich gaat dat wel goed maar een NAS misstaat niet. Zeker niet als ik vanaf m’n NAS kan bewerken. Workflow die ik in gedachten heb is echt veel efficiënter dan hoe ik nu werk.
- wat opslag voor beveiligingscamera’s betreft: plan is drie maanden, 2x 4K en 7x 2K camera’s. Is niet in beton gegoten maar drie maanden is denk ik wel wat we willen.
- PoE verbruik, als onderdeel van het totale verbruik van netwerk apparatuur, wil ik op voorhand een idee van hebben. Zal het daarna denk ik ook bijhouden en zou mooi zijn als ik dan de gehele rack afzonderlijk kan meten. Tips voor een goede kw-meter die goed praat met Home Assistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tekupdate
Plaat wat aangepast. Denk nog even na over de twee vliegen in een klap van @dizzytal.
Heb geen rode vlaggen over het daadwerkelijke ontwerp gezien. Integendeel, heb bevestiging van @jadjong:)

Volgende stap is dan denk ik het energieverbruik bekijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AXM5ugycAahpSkewI0wQmWuRSaI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jr9NuWtd7C20Z61vM3oSWCS4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Tekupdate op 23-07-2024 22:51 . Reden: Plaat bijgewerkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
Tekupdate schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 22:47:
Plaat wat aangepast. Denk nog even na over de twee vliegen in een klap van @dizzytal.
Heb geen rode vlaggen over het daadwerkelijke ontwerp gezien. Integendeel, heb bevestiging van @jadjong:)

Volgende stap is dan denk ik het energieverbruik bekijken.
Qua energie verbruik zal je er niet heel veel van kunnen zeggen denk ik, mijn AP’s zitten tussen 3.6-7W, een een Flex Mini als ik die aansluit met 1 device op 1.5W… peanuts dus als je het hele rack pakt.

Een Eastron kWh meter via modbus doet t wel OK.

Wat betreft die NVR ben ik toch echt nog wel benieuwd; laat je die camera’s 24x7 opnemen ofzo.? en 3 maanden bewaren? Normaal stel je gewoon een regio in waarin beweging gedetecteerd wordt en gaan je camera’s opnemen bij detectie. Ik ben echt serieus benieuwd hoe, wat en waarom…

Serieus wees verstandig ( of je hebt geld te veel hebben, dan mag je mn rekeningnummer en een vrijwillige bijdrage doen natuurlijk), zet lekker een grotere schijf in die UDM en kijk eerste eens of je daadwerkelijk wel al die ruimte die je denkt nodig te hebben echt nodig bent. Is dat zo kun je altijd nog een NVR er bij kopen… (maar ik geloof echt niet dat, dat bij een beetje normaal gebruik nodig is)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:05
Leuk groot thuisnetwerk!
Mbt verbruik meten van je netwerkapparatuur, ik heb alles in de meterkast achter een slimme stekker van Homewizard zitten. Integratie met HA kan niet eenvoudiger. Heb meer van die dingen in huis en ben er erg tevreden over.

Heb ook een DM SE in de meterkast die met 10Gb (glas) is doorgelust naar een USW Pro Max 16 PoE switch waar alles op is aangesloten. (In-wall) AP's, paar van die 5poorts switches, Rpi's, diverse smarthome hubs, etc. Vanaf daar heb ik (alles lag toch open) kant en klare glasvezel (patch) kabels gelegd met LC connectoren naar de 1e en 2e etage gelegd. Gebruik het nu alleen nog maar op de 1e etage waar mijn nas vrolijk op 10Gbit staat te snorren. Waarom glas in huis? Simpel, dat ligt er voor (tientallen) jaren, en als de 100Gbit meer gemeengoed wordt weet ik nu al dat dat ook over die vezeltjes zal gaan. Niet dat er in UTP geen meer rek zit, maar dit was mijn keuze. Kabeltjes kosten overigens bijna niets.

Ik heb glas van KPN via XGS-PON en dat kastje heeft UTP-uit en zit op de wan poort van de DM SE en die linken op 2,5Gbit/sec. Leuke is dat ik daarmee sneller dan 1Gbit/sec kan downloaden, terwijl ik een 1Gbit internet abo heb. Ongeveer 1,1Gbit kom ik op uit. Pc zit nu op 2,5Gbit ethernet aangesloten.

En mbt PoE verbruik, oude AP's doen het met een watje of 3, maar nieuwer spul gaat wel richting de 7-9W (in-walls).

De SE heeft met 180W wel zat PoE power, maar weer niet zo veel poorten. Dus let een beetje op het PoE vermogen wat je extra switch in de meterkast kan leveren. Alles in mijn meterkast verbruikt nu 75W continu. Van alle componenten is de DM zelf wel de grootste verbruiker (los van wat hij aan PoE vermogen doorgeeft aan verbruikers)

Succes met je netwerk verder.

[ Voor 5% gewijzigd door Skynett op 24-07-2024 00:38 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tekupdate
dizzytal schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 23:52:
[...]

Qua energie verbruik zal je er niet heel veel van kunnen zeggen denk ik, mijn AP’s zitten tussen 3.6-7W, een een Flex Mini als ik die aansluit met 1 device op 1.5W… peanuts dus als je het hele rack pakt.

Een Eastron kWh meter via modbus doet t wel OK.

Wat betreft die NVR ben ik toch echt nog wel benieuwd; laat je die camera’s 24x7 opnemen ofzo.? en 3 maanden bewaren? Normaal stel je gewoon een regio in waarin beweging gedetecteerd wordt en gaan je camera’s opnemen bij detectie. Ik ben echt serieus benieuwd hoe, wat en waarom…

Serieus wees verstandig ( of je hebt geld te veel hebben, dan mag je mn rekeningnummer en een vrijwillige bijdrage doen natuurlijk), zet lekker een grotere schijf in die UDM en kijk eerste eens of je daadwerkelijk wel al die ruimte die je denkt nodig te hebben echt nodig bent. Is dat zo kun je altijd nog een NVR er bij kopen… (maar ik geloof echt niet dat, dat bij een beetje normaal gebruik nodig is)
toon volledige bericht
Dank voor het meedenken weer. De NVR heeft een specifieke functie. Kan je niet vertellen hoe en wat ‘because then I’d have to kill you’ :)

Ik heb Eastron en Homewizard opgeschreven, ga ik later naar kijken.

@Skynett klinkt allemaal goed. 75 watt continue verbruik vind ik netjes.
Heb zelf ook glasvezel gelegd in ons vorige huis. We zijn iets eerder verhuisd dan ik had verwacht, als ik dit wist had ik al die moeite niet genomen. Wel veel van geleerd dus eigenlijk wel prima zo. Nu m’n eerste wat uitgebreidere netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tekupdate
Heb weer even een momentje gehad om verder te kijken hiernaar. Vragen mbt adressen en veiligheid in mijn lokale netwerk:

Bij voorkeur zijn de videofeeds van de bewakingscamera's niet te benaderen vanaf een locatie buiten mijn lokale netwerk. Binnen het lokale netwerk wil ik de PC's alleen laten communiceren met de NAS, verder niet met andere apparaten. De zogenaamde IoT-apparaten mogen niet met de PC's, NAS of Video camera's praten. Het idee om dit voor elkaar te krijgen is het netwerk verdelen in een aantal subnets en drie VLANS toepassen. Een VLAN per subnet.

1. Vertrouwd
PC's, MAC, NAS, NVR

2. Niet vertrouwd

3. Protect

. Heeft de keuze voor een Class A, B of C IP-adres impact op de performance binnen m'n netwerk?

Ik heb verder wat geschoven in m'n diagram en het wat specifieker gemaakt voor mezelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJPeeABCUokOXgibs1w0DAjfL90=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MIghooPYwG2J9rJQC8didAuA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Tekupdate op 27-07-2024 23:25 . Reden: Diagram toegevoegd ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
Tekupdate schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 23:16:

1. Vertrouwd
PC's, MAC, NAS, NVR

2. Niet vertrouwd

3. Protect

Dit gaat misschien werken, maar is imho niet de meest handige keuze.
ik zou je switches en AP's ook als vertrouwde apparaten zien. De Unifi software werkt namelijk het best als alle unifi devices in hetzelfde VLAN zitten. Al zou ik voor de camera's nog een extra VLAN toepassen. Voor zover mij bekend ondersteund de UNVR geen VLAN's, wt betekent dat je ook een UTP-kabel op de Eth poort van de UNVR moet aansluiten.

Ik zou de volgende VLAN's aanhouden:

VLAN1 - 192.168.1.0/24 - Alle unifi netwerkdevices (UDM, UNVR Eth, AP's, switches) tbv Unifi management
VLAN10 - 192.168.10.0/24 - PC, MAC
VLAN20 - 192.168.20.0/24 - (apple) tv's, laptop/telefoons op wifi (SSID: xyz)
VLAN30 - 192.168.30.0/24 - Gasten wifi (SSID: abc)
VLAN40 - 192.168.40.0/24 - Unifi Protect, UNVR SFP

In de wireless settings in de UDM kan je aangeven dat SSID xyz aan VLAN20 moet worden gekoppeld en SSID abc aan VLAN30)

In port config kan je per switch aangeven waar welk VLAN uit moet komen, voor de poorten waar een switch of AP op komt selecteer je "all". De poorten van de camera's zet je dan op VLAN40, net zoals de SFP die naar de UNVR gaat. De poort die verbonden is met de Eth/UTP van de UNVR zet je op VLAN1.

Op de flex switches zet je poort 1 op "all", de overige poorten zet je op VLAN20.

In de UDM kan je vervolgens instellen welk VLANs allemaal wel en niet met elkaar mogen communiceren en welke VLANs wel of geen toegang hebben tot de UDM en/ UNVR console.

Dit is slechts een kleine uitsnede van de mogelijkheden met VLANs icm Unifi en ook nog zeker niet de meest veilig of meest uitgebreide config, maar m.i. wel een goed startpunt om met VLANs aan de gang te gaan.
Voor thuis is een Class C per vlan ruim voldoende, daarmee kan je zo'n 250 aparaten per VLAN aansluiten.

[Afbeelding]
Niks mis mee om het zo aan te sluiten. Al zou ik persoonlijk de SFP van de UNVR ook op de US16XG aansluiten

Omdat je nog wat extra SFP slots over hebt zou ik het volgende overwegen:
US16XG port 09 - UNVR
US16XG port 10 - UDM port 10
US16XG port 11 - USW24 port 25
US16XG port 12 - USW24 port 26

Vervolgens kan je de US16XG port 11/12 en USW24 port 25/26 in een LAG zetten zodat je 20gbit/s tussen je USW24 en US16XG beschikbaar hebt. Voor nu wellicht aan de ruime kant, maar geeft flinke ruimte om nog te groeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tekupdate
@FredvZ zeer veel dank voor jouw uitgebreide reactie. Volgens mij kan ik al een heel eind komen met het instellen van VLANs met jouw suggesties. De 20g verbinding die je voorstelt is nieuw voor mij, thanks.

Ik ben met vakantie en zal bij thuiskomst m’n diagram bijwerken en jouw suggesties meenemen. Wel alvast een vraag: waarom zet je de flexswitches op All en niet op VLAN 1, 10 en 20? Dus geen toegang voor 30 en 40.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
Tekupdate schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:19:
waarom zet je de flexswitches op All en niet op VLAN 1, 10 en 20? Dus geen toegang voor 30 en 40.
Je maakt het netwerk inderdaad iets veiliger door alleen de VLAN's naar een switch te brengen die je op die switch nodig hebt. Dat heeft dan wel als nadeel dat je voor elk nieuw VLAN je configuratie aan moet passen.

Ik verander nog eens wel iets in mijn netwerk en na de derde keer over het hoofd zien dat een nieuw VLAN niet op een switch zat, was de conclusie dat ik er vrolijker van wordt als standaard alle VLAN's op alle switches en AP's beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tekupdate
Ok, de kabels zijn getrokken en ik heb op twee componenten na alle apparatuur binnen.

Vraag over de patchpanel die ik hier heb. Aan de achterzijde zitten rj45 aansluitingen ipv zo’n terminal waar je de gekleurde kabels ‘in prikt’. Is dit nog van invloed op het signaal dat door de patchpanel gaat of op enig andere manier van invloed? Of maakt het niets uit en is het gewoon een andere manier van verbinden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9PkYF6gr75IEi-T4IWQ1vyb3KGI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/67mIM5YzFeaUMU142XwABd2m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wrwPD91xeDyxLx3LZ4bWySYEW2I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PO1e4xAlC6jCmWjtpCGJcuPc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door Tekupdate op 17-09-2024 13:29 . Reden: Woordje teveel verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:38
Als je kabels hebt waar je nu nog stekkers op moet knijpen is het onhandig, zitten er al stekkers aan de kabels dan ben je zo klaar. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
Tekupdate schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:48:
Ok, de kabels zijn getrokken en ik heb op een twee componenten na alle apparatuur binnen.

Vraag over de patchpanel die ik hier heb. Aan de achterzijde zitten rj45 aansluitingen ipv zo’n terminal waar je de gekleurde kabels ‘in prikt’. Is dit nog van invloed op het signaal dat door de patchpanel gaat of op enig andere manier van invloed? Of maakt het niets uit en is het gewoon een andere manier van verbinden?
Persoonlijk zou ik ze retourneren. Ik ben geen fan het krimpen van RJ45 connectoren aan kabel en die verder verwerken. Gewoon de (een) versie nemen met een LSA strook.

Mocht je kabels hebben met een gegoten connector is 't minder een ding.

[ Voor 7% gewijzigd door dizzytal op 17-09-2024 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tekupdate
Helder, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tekupdate
We zijn volledig verhuisd en ben vandaag gestart met de installatie van m’n netwerkje. Helaas niet veel tijd maar wilde wel alvast wat dingen online brengen en testen na het eten. 2 VLANs aangemaakt en wat regels op diverse poorten ingesteld. Wat camera’s en AP’s geadopteerd. Lijkt goed te gaan allemaal. Van het weekend even goed voor zitten, maar tot die tijd wel al internet in huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ycK732ItuIsg78X8rkRwNHTFNCc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kqLmNoJs2k7vRe1Ge0KAbbtD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tekupdate
Weer een stapje verder. Gelet op het aantal apparaten heb ik een 48poort switch genomen, meer ruimte om uit te breiden straks. Deze 48p switch heeft wel standaard een fan draaien daar waar de 16p switch die ik in eerste instantie testte geruisloos is. Verder valt op dat 16XG volgens mij geen LAG ondersteunt, heb gezocht maar niet gevonden.

Van het weekend camera’s buiten installeren en nog 1 AP in de kelder hangen. Meevaller: bij het trekken van kabels zag ik dat vrijwel alle aansluitpunten in alle kamers drie UTP kabels hebben, 2 cat5e en 1 cat6a.

Verder heb ik de kabel vanaf het modem met een ‘utp’ koppeling naar de udmpro gebracht ipv de kabels afzonderlijk in een keystone te prikken. Is eerder hier afgeraden maar ik het toch even aankijken komend weken. Tot slot ook alvast m’n hue bridge gekoppeld.

In het rack worden nog toegevoegd een unvr en ik hoop nog een unas. Volgens mij nog niet makkelijk te kopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-H3SeKnGlxu2qsEPHcZ3DVyiMUo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZG2qnzyHn8PEZKpcwg1vYRem.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Tekupdate schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:39:
Verder valt op dat 16XG volgens mij geen LAG ondersteunt, heb gezocht maar niet gevonden.
Zojuist gechecked op mijn 16XG, het is mogelijk.Hier staat vanaf halverwege de pagina een handleiding hoe je het instelt.

In grote lijnen komt het er op neer dat je voor het aansluiten van de tweede kabel eerst 1 poort moet selecteren die onderdeel moet worden. Dan kan aangeven wat de tweede poort moet zijn.
Vervolgens doe je dat ook op de tweede switch en pas dan sluit je de tweede kabel pas aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tekupdate
Hebbes,dank.

Moest hiervoor kennelijk op ui.com zijn, zat in de app te kijken. Ik heb het als volgt gedaan:

Eerst op de 48p switch daarna op de XG16: Port Manager > poort aanklikken > Operation: Agregating en Aggregate Ports: tweede port selecteren.

Moet je dan Link Speed op 10Gbps FDX houden of Automatically negotiate kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Tekupdate schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:52:
Moet je dan Link Speed op 10Gbps FDX houden of Automatically negotiate kiezen?
Bij mij staat het op 10Gbps FDX . Onder "Topology" zie dan 20Gbe bij het lijntje staan tussen je switches

Pagina: 1