Wow veel reacties. Top, bedankt
Misschien goed om te weten dat het een nieuwbouw woning betreft waar de meeste kabels al getrokken zijn. Er is weinig ruimte om zelf nog wat te doen zonder muren en plafonds open te trekken. Dat gaat m'n vrouw niet waarderen. Zoals ik het nu heb uitgetekend moet het gaan lukken zonder al teveel werk.
99ruud99 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 07:53:
Ik zou eerste deel dan ook gewoon meteen cat6 doen, dan hoef je niet met verschillende kabels te werken.
Ik snap je systeem niet helemaal bij het tv gedeelte. Je gaat van AP 8x naar tv, duidelijk. Maar vervolgens van tv nog naar 8 switches??? Om dan nog eens naar tv + playstations te gaan.
Volgens mij moest die eerst tv eruit, maar dan nog, waarom een switch bij de tv, als je maar 1 apparaat aansluit.
Bedoel je met het eerste deel de verbinding tussen modem en router of tussen router en de 10G switch?
Modem naar router is CAT6a, dat gebruik ik verder in het netwerk ook. Tussen router en switch heb ik gezien dat het juist handig is om een direct attach kabel te gebruiken op de SFP+ poorten van de twee apparaten.
De switches en TV's staan niet goed in de tekening zie ik, het was laat gisteren. Ik pas dat vanmiddag aan, bedankt. Komt er op neer dat ik van de 24 poort PoE switch 8 keer naar een kleine door PoE gevoede switch ga die achter iedere TV hangt. Vanuit die switch sluit ik een Apple TV aan en bij een TV een Playstation. Die kleine switches hebben vier poorten = ruimte voor uitbreiding later. Het idee om met switches te werken heeft te maken met m'n wens om zoveel mogelijk bekabeld te werken vs draadloos. Er loopt nu 1 kabel naar iedere TV en het is moeilijk om meer kabels naar de TV's te trekken. Daarom het idee om te vertakken met een kleine switch bij iedere TV. Niet handig zo?
Palthe schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 08:18:
Alle vate apparaten moeten bedraad begrijp ik? Juist die 8 switches en toebehoren lenen zich prima voor een wifi oplossing, lijkt mij.
Edit: hoewel, als je toch overal al draad hebt liggen...
Vind zelf draadloos mooier als het niet per se nodig is om draad le leggen, maar in jouw geval met zo'n kapitale oplossing zal ik er zelf ook voor kiezen denk ik.
Ik denk dat ik het best goed kan wegwerken bij de meeste TV's, zal niet te zien zijn. Kabel ligt er inderdaad al en dan lijkt me dat betrouwbaarder dan draadloos.
Die heb ik inderdaad in gedachten, bedankt!
dizzytal schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 08:52:
- Waarom die Core switch? imho is dat echt totaal overbodig in een thuissituatie.
- Waarom die NVR? Zeker als het een Unifi NVR. De UDM Pro (SE) heeft ingebouwde storage en kun je uitbreiden met extra dus is dat niet een beetje overkill (eventueel de Max, als je redundant NVR storage wil)?
- Waarom zo veel switches?
Ik zou eens goed kijken naar de switches en waar je kabels naar toe trekt. In ieder geval zou ik de TV's en randapparatuur aansluiten op de switches als je dat doet, neem dan die kleine 5p PoE switches, heb je vier vrije poorten, dus in principe wel voldoende.
Dank voor je uitgebreide reactie.
De Core 10G switch omdat die snelheid en bandbreedte biedt tussen m'n computers en de NAS. Ik wil video kunnen bewerken direct vanaf de NAS en grote bestanden tussen de systemen uit kunnen wisselen.
De NVR zal een UNVR Pro zijn. De UDM Pro biedt niet voldoende opslag om een langere periode op te kunnen slaan. Dat gezegd hebbende, ik heb berekend dat ik niet de max capaciteit nodig zal hebben die de UNVR Pro biedt, maar heb ruimte om te groeien. Overkill is het denk ik wel. Kan zijn dat ik de normale UNVR neem en niet de Pro. Het aantal switches hierboven toegelicht.
DeBolle schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:00:
[...]
Voor meer inzichten in energieverbruik zou ik ook een lijstje gaan opstellen hoeveel dit gaat kosten per mand/jaar aan stroom. Camera's en dergelijke worden ook allemaal gevoed met PoE?
Ja, thanks voor de suggestie. Ik ben met een lijst van aparatuur bezig waarmee ik ook kan zien wat het totaal verbruik zal zijn. Camera's, AP's en kleine switches worden inderdaad gevoed door PoE.
Frogmen schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:21:
Een NVR heeft geen 10Gb aansluiting, Volgens mij is de sfp+ alleen WAN los daarvan wat wordt je internet aansluiting? Waarom nog een modem?
Waarom wil je voor video montage (behalve als je dat bedrijfsmatig doet) een NAS en snelle 10Gb verbinding waarom niet de data lokaal tijdens montage?
Zoals @
DeBolle zegt dit verbruikt heel veel stroom.
Ik meen dat de UNVR Pro wel een 10Gb SFP+ verbinding heeft die ik kan gebruiken om naar de 24p switch te gaan.
Ik las inderdaad dat je liever niet het modem van je provider gebruikt. Heb nog niet goed geinformeerd of ik mijn eigen modem mag gebruiken maar een snelle scan online leert dat dat waarschijnlijk niet gaat lukken. Modem zal daarom op Bridge-mode moeten begrijp ik, zodat de UDM Pro het kan overnemen. De NAS lijkt me een veel betere oplossing dan met losse HD's te werken wat ik nu doe. Er is geen ruimte om het lokaal op te slaan en ben nu altijd in de weer met projecten eerst lokaal te krijgen en na afronding op een externe HD te archiveren om ruimte te maken. Opslag centraliseren, waar je ook vanaf kunt editen, klinkt me als muziek in de oren. Ik begrijp dat ik met RAID ook iets meer veiligheid heb als een schijf het opgeeft. Ik heb nu een heel batterij aan externe HD's, als een daarvan het begeeft ben ik alles op die schijf kwijt. Ik werk trouwens niet bedrijfsmatig met video, wel een wat serieuzere hobby. Je maakt een goed punt over energievebruik. Ga ik zeker naar kijken.
Erwin537 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:40:
Ik zou het plaatje denk ik wat completer uittekenen om een beter beeld te krijgen.
Afhankelijk van de leeftijd van het huis en type bouw is het ook nog interessant te kijken naar je access points. Sowieso is AP plaatsing een ding an sich. Meer is zeker niet beter en je wilt kijken naar overlap en op welke kanalen ze moeten zitten. Als je buiten ruimte hebt waar je wifi wilt, maar goede isolatie zal je mogelijk ook een AP buiten moeten hangen.
Mocht je het interessant vinden: bij sommige glasvezel providers kan je volgens mij ook het modem er tussen uithalen en direct naar de UDM toe. Hiervoor is ook een topic op GoT.
En zoals al gezegd: wil je een aparte NVR solution? Als je voor Unifi camera's gaat kan je je UDM gebruiken.
Ja, de plaat werk ik verder uit met oa de input die ik hier op mag halen. Wat de AP's betreft heb ik het nu ruim genomen. Ik denk dat ik niet zoveel AP's nodig zal hebben. Dat wordt een projectje op zichzelf zoals je aangeeft. Ik heb voor buiten een AP voorzien, die plaats ik tegen de uiterste schutting in de achtertuin. Ik heb Unifi Design Center gebruikt om een idee te hebben van het signaal, per verdieping. Heb niet gevonden hoe ik het signaal kan zien over diverse verdiepingen. Dat zal ik gaan testen zodra we de sleutels hebben. Onderstaand plaatje is van de bovenste verdieping.
Een naadloze wifi verbinding door het hele huis lijtk me het beste, dus geen afzonderlijke wifi verbindingen waar m'n telefoon naar toe gaat als ik door het huis loop. Stel ik kom uiteindelijk op twee AP's uit voor binnen, zijn dat dan twee afzonderlijke wifi punten of is het beter om ze samen te voegen tot 1 wifi netwerk? Wat de NVR betreft: de UDM biedt niet voldoende opslag.
:fill(white):strip_exif()/f/image/CoSV9MV0WoEjdhem6vmq4FQE.png?f=user_large)
GarBaGe schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:09:
[...]
Ah, dat heb ik gemist. Ik had al zitten zoeken of TS dat ding al had of niet, maar kon het niet vinden.
Persoonlijk vind ik die US16XG een hele leuke instap switch voor mensen die overstappen op 10G, omdat je standaard ook een hoop RJ45 poorten krijgt die je ook voor 1Gbps kan gebruiken.
Ik heb 'm een paar jaar terug voor een zacht prijsje op de kop kunnen tikken bij een IT bedrijf die voor een van hun klanten het hele netwerk opnieuw mocht aanleggen. Was me toen al mentaal aan het voorbereiden op een 10G netwerk thuis

zitten trouwens 4 10Gb RJ45 poorten op de switch.
Zal later vandaag de plaat wat verder uitwerken en hier posten.
[
Voor 1% gewijzigd door
Tekupdate op 23-07-2024 13:00
. Reden: Typo’s ]