Expansievat CV-ketel op aftakking van retourleiding?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdevisser
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-07 22:16
Experts,

Willen jullie je mening geven over onderstaande geplande opstelling met betrekking tot het expansievat en de CV-ketel?

Het vierkant betreft mijn ini-mini-badkamer waarin de ruimte beperkt is. Door het plaatsen van een kast is er geen plaats meer op de plek waar het huidige expansievat zit. Deze zit mijns inziens nu wel op de juiste plaats. Op de hoofdretourleiding (22mm) zo dicht mogelijk bij de ketel (zie rode pijl).

Mijn alternatief is om het expansievat aan te sluiten op de plaats van de zwarte pijl. Dit betreft de retour van de handdoekradiator. Een 15mm leiding, ongeveer 1 meter onder de ketel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSJZEhWI4z-T0mTtvrLn4OeuNao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UFwEZSS4ViCP4VWqblJiLZ16.jpg?f=fotoalbum_large

Prima, niet idaal of echt een NO-GO?

Ik hoor het graag van jullie.

Dankjewel.

Gr. Tom

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:18
Je aanvoer door 15mm is flink lager dan door 23mm.
Hoeveel liter zit er in het hele systeem? Dan kan je uitrekenen hoeveel het uitzet, en of het snel genoeg door de 15mm kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Kan gewoon. Appartement van mijn vriendin destijds had de ketel in de keuken, 15mm buis langs het plafond door de hal naar de meterkast en daar het expansievat.
Dat ding zit zo dicht mogelijk bij je retour omdat dat meestal het koudste punt van de installatie is, dan gaat je expansievat zo lang mogelijk mee. Of daar nog 10 meter leiding tussen zit is geen probleem, ding hoeft alleen maar overdruk op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdevisser
99ruud99 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 07:45:
Hoeveel liter zit er in het hele systeem? Dan kan je uitrekenen hoeveel het uitzet, en of het snel genoeg door de 15mm kan.
Pfoehh, goeie vraag waarvan ik niet weet hoe ik dit moet uitrekenen.
Het betreft een kleine CW3 installatie van een appartement waar 6 radiators aan hangen.
V.w.b. het expansievat is reeds gekozen voor een vat met 1.0 bar voordruk omdat de CV-ketel het laagste punt is in de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdevisser
_JGC_ schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 08:13:
Kan gewoon. Appartement van mijn vriendin destijds had de ketel in de keuken, 15mm buis langs het plafond door de hal naar de meterkast en daar het expansievat.
Dat ding zit zo dicht mogelijk bij je retour omdat dat meestal het koudste punt van de installatie is, dan gaat je expansievat zo lang mogelijk mee. Of daar nog 10 meter leiding tussen zit is geen probleem, ding hoeft alleen maar overdruk op te vangen.
Je haalt exact het punt aan waar ik me wat zorgen over maak: "koudste punt in de installatie".
In de nieuwe situatie zou het vat direct op de retour van de handdoekradiator dicht bij de ketel komen. Wanneer alleen de handdoekradiator om warmte vraagt en de rest van het systeem gesloten staat is het circuit extreem kort. Het verschil in temperatuur tussen aan en afvoer lijkt me hierdoor minimaal. Is dit niet dermate slecht voor het membraam dat ik de levensduur aanzienlijk verkort?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
99ruud99 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 07:45:
Waarom is flow relevant? Er is nooit flow door een expansie vat. Daar loopt een handje of wat liters in en uit als het systeem warmer en kouder wordt. Gaat waarschijnlijk nog door goed door de donatie naalden van sanquin… ( uitgaande van geen vuil)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
tomdevisser schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:12:
[...]

Je haalt exact het punt aan waar ik me wat zorgen over maak: "koudste punt in de installatie".
In de nieuwe situatie zou het vat direct op de retour van de handdoekradiator dicht bij de ketel komen. Wanneer alleen de handdoekradiator om warmte vraagt en de rest van het systeem gesloten staat is het circuit extreem kort. Het verschil in temperatuur tussen aan en afvoer lijkt me hierdoor minimaal. Is dit niet dermate slecht voor het membraam dat ik de levensduur aanzienlijk verkort?
Als jouw handdoekradiator de enige verbruiker in het hele circuit is zal de retour bij de ketel net zo warm zijn als de retour achter je handdoekradiator, misschien 1-2 graden verschil, maar dat is het ook wel.

Overigens nog iets om te overdenken: ketel met waarschijnlijk 6KW ondergrens, handdoekradiator als enige verbruiker, die ketel is dan sneller uit dan je badkamer op temperatuur is.
In mijn installatie vraagt de badkamer geen warmte, die krijgt het gewoon. Als er in de rest van het huis geen warmtevraag is krijgt de badkamer niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdevisser
Bedankt voor jullie hulp. Ik ben overtuigd en ben inmiddels begonnen het cfm. schema aan te sluiten.

Korte aanvullende vraag:

Om het alupex-knietje op het expansievat aan te sluiten had ik een verloopstukje nodig (zie goudkleurig). Moet er naast de teflontape op de aansluiting van het expansievat ook teflontafe tussen het verloopstukje en het knietje?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h8pyvfGAVbfeQpMTpycd5ZZ-0d0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xhTUQmFuReUlqlJrQnpmoz5S.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ronald schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:22:
[...]

Waarom is flow relevant? Er is nooit flow door een expansie vat. Daar loopt een handje of wat liters in en uit als het systeem warmer en kouder wordt. Gaat waarschijnlijk nog door goed door de donatie naalden van sanquin… ( uitgaande van geen vuil)
Precies ik heb expansievaten aangesloten van honderden liters met 12 mm.
tomdevisser schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:51:
Bedankt voor jullie hulp. Ik ben overtuigd en ben inmiddels begonnen het cfm. schema aan te sluiten.

Korte aanvullende vraag:

Om het alupex-knietje op het expansievat aan te sluiten had ik een verloopstukje nodig (zie goudkleurig). Moet er naast de teflontape op de aansluiting van het expansievat ook teflontafe tussen het verloopstukje en het knietje?

[Afbeelding]
Op de draadaansluiting? Ja op het knel gedeelte niet.
Wat heb je voor expansievat? (merk model)

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
tomdevisser schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:51:

Korte aanvullende vraag:

[Afbeelding]
Verloopje is schroefdraad, dus moet teflon op. Zou overigens liever loctite55 gebruiken, die vergeeft je ook als je 'm een stukje terugdraait.
Pagina: 1