Beluchter op Geberit up320

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:28
Ik ben mijn badkamer op de 1ste verdieping aan het verbouwen. Daar wil ik van een staand toilet naar een hangtoilet. Hiervoor heb ik een geberit up320 met een V&B subway 2.0 aangeschaft.
Deze ga ik met een Geberit sprongbocht aansluiten op de bestaande afvoer.

Op zich allemaal geen probleem, maar de staande toilet had soms een probleem met doorspoelen. Het water blijft dan staan. Dit gaat na een tijdje (sons dagen) automatisch weer weg. De toilet borrelde ook regelmatig (zeg maar drooglopen van het toilet).

Na uitzoekwerk is de toilet afvoer (3 toiletten) een afgescheiden riool tov de vuilwaterafvoer. Deze 2 riolen komen pas ergens buiten weer bij elkaar (20 meter van de woning). Op de vuilwaterafvoer zit op het hoogste punt (douche) een extra buis (onltluchter). Deze zit niet op het riool van de toilet (althans zover ik weet en in ieder geval niet op het hoogste punt). Er wordt me aanbevolen om een beluchter te plaatsen op de toiletriool van 75mm.

Heeft iemand hier ervaring mee, want ik heb niet veel ruimte? Ik zou dan een T of Y stuk op de zwarte afvoer (90mm) van de up320 moeten plaatsen. Hier kan ik dan een buis aan koppelen en naar buiten kunnen leiden. Maar weet niet of dit gaat werken.

Ik dacht zelf aan zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vP9H6FwsbPTkjIfElYthV1ym1HY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gUNGBnUvxVnvIfjzeCvlwtk3.jpg?f=user_large

Hier een paar foto's voor en na het slopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_BEBWuQT38uPBCoEACx1F8oAMTs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4SOGKIIsavTjTIiBL8htoFjd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MGjBcBYcxiu0EeVXa65l4VL85H0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kVZDrSZi6GceH0nUvLg9lATk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zgBH6Ls8qdTLB4JV5bvRqD81Dmo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v4GH1xXkb0j3Ewjg62U3VjDq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door VivaAtloni op 22-07-2024 20:44 ]

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-05 09:46
Ik heb er niet bijzonder veel verstand van maar ik kan me niet voorstellen dat dit enkel een beluchtingsprobleem is maar ook deels verstopt. Als het enkel een beluchtingsprobleem is dan worden de sifons gewoon leeggetroken, zeker als het op de verdieping is.

Begrijp ik het goed dat er 3 toiletten op 20 meter riool zitten zonder dat er iets anders op geloosd wordt? Dan heb je ook grotere kans op verstoppingen omdat het niet voldoende doorstroomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:46
Als het even kan, goed ont- en beluchten, vb door die buitenmuur of door het dak gaan.
Zo´n beluchter gaat vroeg of laat stuk, en doet niets met tegendruk.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Is het een mogelijkheid om een t of y stuk te plaatsen na de sprongbocht?
Mogelijk zelfs de sprongbocht haaks richting muur en daar een splitsing maken.

En dan vervolgens een 75 ontspanningsleiding met dakdoorvoer te plaatsen.

Een beluchter klinkt heel makkelijk, maar die gaat een keer kapot.
En deze belucht alleen en ontlucht niet, vandaar liever een open ontspanningsleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
Pejdref schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:59:
Begrijp ik het goed dat er 3 toiletten op 20 meter riool zitten zonder dat er iets anders op geloosd wordt? Dan heb je ook grotere kans op verstoppingen omdat het niet voldoende doorstroomt.
Dat dacht ik eerst ook, maar als het water in de toilet blijft staan en ik de toilet er helemaal af haal. Dan kan ik er zo 4 10 liter emmers water door de afvoer gieten. Dus van verstopping is niet echt sprake. Mijn idee is dat het niet doorloopt door lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
naftebakje schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:32:
Als het even kan, goed ont- en beluchten, vb door die buitenmuur of door het dak gaan.
Zo´n beluchter gaat vroeg of laat stuk, en doet niets met tegendruk.
Goede tip en dit kan prima. Dus dit ga ik dan zeker doen. Ik was alleen bang dat ik dan rioollucht zal ruiken. Hoewel ik een open ruimte onder de rieten kap uit kan laten komen, ben ik daar toch wat bang voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
BlueKeenan schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:26:
Is het een mogelijkheid om een t of y stuk te plaatsen na de sprongbocht?
Mogelijk zelfs de sprongbocht haaks richting muur en daar een splitsing maken.
Dat vroeg ik me ook af. Ik had ook eerst het idee om de sprongbocht haaks naar de muur te laten lopen. Dan kan ik makkelijk een t stuk er tussen monteren. Ik krijg dan wel 2 bochten en weet niet of dat kan. Daarom wilde ik rechtstreeks naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
BlueKeenan schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:26:
En dan vervolgens een 75 ontspanningsleiding met dakdoorvoer te plaatsen.
Is 75mm genoeg? Ik had gelezen dat de diameter gelijk moest zijn aan de diameter van de afvoer en die is 90mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:00
@VivaAtloni,

Ik had dit thuis ook, alleen is het bij mij wel een gezamenlijk riool. Tijdens het slopen van de oude badkamer merkte ik op dat er een beluchter net onder de wastafel zat.

Deze had ik niet teruggeplaatst bij de nieuwe badkamer (alle leidingen vernieuwd maar zelfde opstelling behouden), aangezien er een beluchter bovenaan op het dak zit. 1ste keer wilde het toilet moeizaam doorspoelen en het bad duurde spreekwoordelijk eeuwen vooraleer deze leeg was. Ik heb een sifon geplaatst met beluchter en weg waren de klachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
Nicklazzz schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 21:37:
@VivaAtloni,

Ik had dit thuis ook, alleen is het bij mij wel een gezamenlijk riool. Tijdens het slopen van de oude badkamer merkte ik op dat er een beluchter net onder de wastafel zat.

Deze had ik niet teruggeplaatst bij de nieuwe badkamer (alle leidingen vernieuwd maar zelfde opstelling behouden), aangezien er een beluchter bovenaan op het dak zit. 1ste keer wilde het toilet moeizaam doorspoelen en het bad duurde spreekwoordelijk eeuwen vooraleer deze leeg was. Ik heb een sifon geplaatst met beluchter en weg waren de klachten.
Ok. Dus ik zou ergens in de ontluchtingspijp ook nog een sifon kunnen plaatsen. Wellicht helpt dit nog tegen stank (hoewel er dan geen water in staat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-04 10:20
'gorgelt' de wasbak bij het doorspoelen. Als in je trok de wc door en dan hoorde water rommel bij de wasbak afvoer of de douchput. Ik ga er even vanuit dat wel alle zaken op diezelfde rioolbuis zitten binnen de badkamer. Zo ja dan is het inderdaad een vacuüm en kan een beluchter dat oplossen.
Ik heb de standleiding bij mij thuis achter het inbouw reservoir en heb de rechte doorsteek gebruikt vanuit de up320. Daar dan een T stuk verticaal geplaats waarbij een open kant naar boven wijst en daar dan de beluchter op. In principe die bocht op de afbeelding maar die zit bij mij dus niet in de badkamer ruimte maar achter de muur waar het toilet is.
Mijn stortbak zit dus niet tegen de muur maar in een oude muurkast gebouwd waar nog andere leidingen lopen, hier is genoeg lucht circulatie dus kan de beluchter zn werk doen. Weet niet of er genoeg lucht bij zo'n muur bouw kan komen als het helemaal afwerkt is? Bij mij doet alles het perfect zonder vacuüm, de oude situatie had geen beluchter en daar had ik dus wel 'gegorgel'.

Ik heb het zo gedaan omdat ik dan met 1 beluchter klaar was voor de hele badkamer (2x wasbak, douche, badkuip en toilet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
VivaAtloni schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 21:33:
[...]

Is 75mm genoeg? Ik had gelezen dat de diameter gelijk moest zijn aan de diameter van de afvoer en die is 90mm.
Ik weet het niet zeker, ik weet dat het advies bij het plaatsen van een beluchter dezelfde diameter aanhouden is.

De volledige bouwbesluit regels zijn terug te vinden in NEN 3215, maar die heb ik niet tot mijn beschikking (ik weiger hiervoor te betalen).
En in het handboek van Dyka kan ik het ook niet terugvinden.

Ik heb wel genoeg woningen gezien waar 2-3 toiletten zijn aangesloten op 110 en die toch een ontspanningsleiding richting dak hebben van 75.

Trouwens goed leesvoer: https://www.dyka.nl/media...ek-binnenriolering-nl.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
toekie schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:16:
'gorgelt' de wasbak bij het doorspoelen. Als in je trok de wc door en dan hoorde water rommel bij de wasbak afvoer of de douchput. Ik ga er even vanuit dat wel alle zaken op diezelfde rioolbuis zitten binnen de badkamer. Zo ja dan is het inderdaad een vacuüm en kan een beluchter dat oplossen.
Nee toilet riool en het vuilwater riool zijn echt gescheiden. Op de vuilwater riool zit het hoogste punt een standpijp en die doet het ook altijd goed. Op de toilet riool zit niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
toekie schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:16:ĺ
Ik heb de standleiding bij mij thuis achter het inbouw reservoir en heb de rechte doorsteek gebruikt vanuit de up320. Daar dan een T stuk verticaal geplaats waarbij een open kant naar boven wijst en daar dan de beluchter op. In principe die bocht op de afbeelding maar die zit bij mij dus niet in de badkamer ruimte maar achter de muur waar het toilet is.
Ok. Dus de zwarte pijp die meegeleverd is afzagen en daar een t-stuk of y-stuk op zetten en die naar buiten geleiden.
Dit was mijn initiele plan, maar ben een beetje bang dat ik de originele werking van de up320 teniet doe hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-05 06:18
Als je een beluchter plaatst, zorg dan dat je er bij kan.
Die dingen werken prima maar gaan geen leven lang mee.
Helemaal handig is een manchet aansluiting waar de beluchter in zit, zo hoef je niet te zagen en lijmen als 'ie het begeven heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
Ik had me helaas niet gerealiseerd dat de sprongbocht precies onder de montageschroef van de up320 uitkomt, dus dat gaat niet werken :+ .
Dus ik moet de sprongbocht toch naast de up320 uit laten komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZdwKCcGW4sy3-fYOpNjHeHJHd4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MtvExkprTRcWx0jQK98DyXFn.jpg?f=fotoalbum_large

Dat kan overigens ook prima, alleen weet ik niet of het voor de werking van de toilet uit maakt. Ik zie de volgende opties. Graag advies.

Optie 1
Kijken of ik uitkom met een y-stuk, zodat de up320 afvoer nog iets naar beneden loopt. Op de bovenkant van het y-stuk komt dan de onluchtingspijp.
Maar mijn vermoeden is dat de hoek flauwer dan 45 graden wordt en dan niet uitkomt op het y-stuk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2dtyXMGX6hsyPB57_GSIGmq3Yu0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EIgzhHuRjrwqXMMrz7iaStPz.jpg?f=fotoalbum_large

Optie 2
Afvoer up320 horizontaal laten lopen naar een t-stuk. Op de bovenkant van het t-stuk komt dan de ontluchtingspijp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6m1kwmhB7vE_68Z24s0FoU-NnQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EqZwAly8Pj9ujr9JRk01LAaT.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder de het y-stuk en t-stuk wat ik in gedachten had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tEwWGuPC9nQwITNHaQxjNFvXe6k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kOshafJOsChKk7RAGv3LH9gW.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1