Fedora 40 System pdates via terminal

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Met Fedora 40 krijg ik 'System updates' alleen via Gnome Software aangeboden.
Wanneer ik gelijk via de terminal een update check doe zijn er geen updates beschikbaar. 'Nothing to do'. :?

Is dit soms iets nieuws? Kun je Fedora nog via de terminal volledig updaten?
Een verse install van standaard Fedora 40 Workstation heeft niet geholpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kzd0vje7exIdZARYRjCoZFX2PWY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fnyxg6WakwA79DkIuds2G7mb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door CR2032 op 22-07-2024 17:27 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Fedora kun je prima via de terminal updaten :)
De methode die je gebruikt is prima voor alle packages.
Daarnaast heb je ook nog Flatpaks en firmware. Maar die krijg je meen ik los te zien.

Klik die System Updates eens open. Je kunt precies zien om welke componenten of packages het gaat namelijk.
Kan ook zijn dat cache iets uit elkaar loopt. GNOME Software maakt namelijk gebruik van PackageKit en niet de RPM database. DNF's cache kun je forceren om te vernieuwen door een --refresh mee te geven meen ik.

[ Voor 43% gewijzigd door Ultraman op 22-07-2024 17:34 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
@Ultraman

Het is sinds een paar maanden. Mijn voorkeur is om alles via de terminal te kunnen laten lopen, maar dat lukt mij nu niet meer. Zelfs niet na een fresh install.

Online vindt ik nu soortgelijke ervaringen zonder een echte oplossing. Een dnf clean all, --refresh of distro-sync helpen niet. Benieuwd of meer mensen hier dit ook hebben en een fix weten.
Misschien onbewust, want als je nooit de GUI Software gebruikt weet je niet dat er updates klaar staan.

https://discussion.fedora...ind-all-updates/116510/14

Vandaag zijn het docker updates. Er komt van alles voorbij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DROhseBbxX_UvMgnfa75Dv_YyTg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bbNTHhYa2UFodvXMG2ST4tNL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door CR2032 op 22-07-2024 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-07 13:10

DeTeraarist

#Boots2Asses

Ik vertrouw Gnome Software en ook Discover(KDE versie) allebei niet. Ik zie in Discover een dikke gig aan updates, dnf zegt dat het maar om 300MB gaat. Kan zijn dat Discover de grote na decompressie bedoelt. Maar heel duidelijk is het niet.
Als DNF en Flatpak zelf zeggen, er is niks te doen, dan is het prima wat mij betreft. Je kan eventueel
code:
1
dnf update --refresh
doen, daarmee laat je de huidige metadata verlopen).

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Mja dit is hoe dan ook iets met verschil in metadata tussen DNF en PackageKit.

Het is niet iets om je heel druk om te maken. Het is vooral irritant. ;)
Zou zeker die draad even in de gaten houden. En laat het hier weten wanneer je een oplossing hebt.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 30-06 11:38

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Zelf had ik zoiets vergelijkbaars door enkele tweaks in de DNF configuratie. Software en commandline liepen daardoor niet helemaal synchroon. Na het verwijderen van die tweaks liep het weer 1:1.

Weet niet of jij iets hebt aangepast in de configuratie, maar zo ja dan is het dus wellicht interessant om daar naar te kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door Wolvganger op 22-07-2024 18:35 ]

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-07 20:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als Gnome Software zegt dat er updates zijn toegepast, dan heeft 'ie dat zelf automatisch gedaan. Het is dan niet gek dat dnf dan zegt niks te doen te hebben. Wil je zelf in beheer zijn, kijk dan of je de automatische update uit kan schakelen.

Gnome Software heeft ook meerdere backends voor software. Je standaard repo, Flatpack, maar ook Snap (en hoewel Fedora standaard Flatpak gebruikt ipv Snap, kan je die laatste ook gewoon gebruiken).

Als er dnf zou zijn gebruikt, kan je met 'dnf history' zien wat en wanneer wat is gedaan. In andere gevallen zal je logs moeten gaan doorspitten.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Weer wat geleerd. Fedora heeft dus twee aparte package managers dnf en PackageKit.

Package Kit / Gnome Software heeft updates klaar staan die niet worden gemeld door dnf of flatpak update.
Die moet je blijkbaar met Gnome software installeren, met een reboot en een offline install. In dnf history worden deze updates ook niet vermeld.

Blijkbaar lopen de dnf en Packagekit package managers met Fedora om de een of andere reden niet synchroon. Vaag allemaal. Het is verse install zonder tweaken. Ik hoopte dat het hiermee weg was.

Het irritante is dat ik nu niet volledig op dnf kan vertrouwen om altijd direct alle updates binnen te krijgen. Gnome Software blijft nodig. https://www.ctrl.blog/entry/packagekit-dnf.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

PackageKit is niet alleen voor Fedora. Het is bedoelt als distro/packagemanager agnostische oplossing voor uniformiteit. Zodat ontwikkelaars van o.a. Gnome en KDE niet de distro specifieke methode hoeven aan te roepen. Met alle veranderingen en breakage dat er mee komt. Fedora is zo rond versie 21/22 overgegaan van yum naar dnf. Hoewel het praktisch hetzelfde werkt, zou het toch een verandering betekenen voor ontwikkelaars.

Zo had KDE nog geen vast release schema, waardoor de versie die men in Fedora 21 had, hoogstwaarschijnlijk dezelfde zou zijn voor 22. Als er specifiek gebruik werd gemaakt van Yum, had dat mogelijk problemen opgeleverd. Gelukkig had men bij Fedora een overgangsperiode, waardoor als je uit gewoonte yum gebruikte, het gewoon werkte, maar dat houdt een keer op. En dan moet je dus wel zorgen dat je grafische package manager het nog doet.

Dat je een specifieke grafische tool moet gebruiken voor alle updates is niet waar. Je kan Gnome-Software volledig uitschakelen en gewoon met dnf je updates uitvoeren. Als je software updates gaat missen, zullen die updates niet via de repo gaan, maar iets als flatpak zijn.

Probeer het eens, zet Gnome-Software uit voor je updates, geen checks, geen auto-install, niks en doe dan regelmatig de twee commando's die je in de TS hebt staan. Kijk na een paar weken wat GS je aanbied. Dat zou niks moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
@Hero of Time Bedankt voor de uitleg. Ik ga het eens bijhouden. Want dit gebeurt continue dat Gnome Software updates klaar heeft staan en dnf en flatpak niet. Of precies omgekeerd.

Het vervelende is dat je zo niet zonder Gnome Software kan wil je altijd alle updates gelijk ontvangen. Je kunt het uitzetten maar dan loop je toch altijd achter?

Vandaag is het weer raak. dnf en flatpak bieden niets aan, 'Nothing to do'. Gnome Software wel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hYXPd9f7EuH4Vd8VxtyUZAZANlE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nuK484o2KmEB1IwNx7xu1nk3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zWPYQ7P3uuaeDWMgUwwUk51tyAI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fYSPp1d6hUITHFuhIqrGkBBk.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

In zo'n geval moet je even kijken wat er in GS is ingesteld qua repo's. Zou namelijk goed kunnen dat het een repo onderwater inschakelt die standaard uit staat. In /etc/yum.repos.d zouden al je repositories van de default installatie moeten staan. Tenzij de locatie is gewijzigd, even zoeken dan. De bestanden daar hebben per repo een aantal regels, zoals naam en mirror, maar ook of het enabled is of niet.

Je kan bijvoorbeeld een proposed-updates repo hebben die standaard uit staat. Een 'dnf update' toont dan niks daaruit. Maar een 'dnf update --enable-repo=proposed-updates' zal dat wel doen.

Pagina: 1