Aankoopadvies nieuwe router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-05 11:31
Hopelijk kunnen jullie me helpen. Ik ben op zoek naar een router/modem om mijn huidige modem van KPN te vervangen, aangezien ik vanaf nu jaarlijks ga wisselen tussen internetproviders vanwege structurele kosten besparing op abonnementskosten. Het moet dus een router zijn die naadloos functioneert met alle aanbieders en dus ook het TV signaal probleemloos door kan zetten naar het bijgeleverde kastje.

Momenteel heb ik door het hele huis, tuin en bijgebouw Unifi AP's hangen (WiFi6) welke aangestuurd worden door een unifi cloudkey. Internet is (en blijft) glasvezel. Daarnaast heb ik nog een NAS draaien, een paar (managed) switches en diverse camera's. Het instellen was al een beste klus en wil niet graag ieder jaar overal instellingen hoeven aanpassen als het even kan. Ik beschik zelf wel over enige (basis)kennis van netwerken, maar het is niet echt mijn hobby. Het moet hoe dan ook wel goed zijn. Stabiliteit en kwaliteit is daarom ook erg belangrijk voor mij.

Zelf neig ik al snel om naar een Ubiquity router te gaan kijken aangezien ik daar de AP's ook al van heb en ik begreep dat het overzetten en instellen vrij naadloos kan werken. Hierin heb je overigens ook al een hoop verschillen in modellen etc. Maar ik sta zeker ook open voor andere opties. Ik wil de nieuwe router in ieder geval goed kunnen instellen met twee aparte netwerken (IOT) en ook voldoende veilig.

Wie kan me van een (liefst goed onderbouwd) advies voorzien? Ik zou er erg mee geholpen zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-05 20:45
Als je toch al Unifi hebt zou ik daar lekker bij blijven. Je moet alleen even opletten dat je de volle snelheid met PPPoE kan halen. Ik dacht dat sommige Unifi routers dat niet helemaal trokken, maar daar kan iemand met meer kennis vast iets zinnigers over zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:30
Pont Max schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:32:
Hopelijk kunnen jullie me helpen. Ik ben op zoek naar een router/modem om mijn huidige modem van KPN te vervangen, aangezien ik vanaf nu jaarlijks ga wisselen tussen internetproviders vanwege structurele kosten besparing op abonnementskosten. Het moet dus een router zijn die naadloos functioneert met alle aanbieders en dus ook het TV signaal probleemloos door kan zetten naar het bijgeleverde kastje.
Als je jaarlijks gaat wisselen zou ik juist niet je huidige KPN-modem vervangen. Ik zou er voor kiezen om de WAN-poort van je router te verbinden met Eperiabox van KPN en de tv-ontvangers direct met Experiabox.

Bij een een eventuele overstap vervang je alleen het modem van je provider en je bent direct weer up&running zonder dat je de config van je router overhoop hoeft te halen.

Aangezien je al Ubiquiti in huis hebt zou ik gaan voor een Cloud Gateway (Max of Ultra).

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb het zo gedaan: Op de Experiabox DMZ ingesteld, die door laten sturen naar mijn USG Pro. Die regelt mijn hele netwerk, met AP’s, NAS en andere zaken.

Bij het wisselen van provider had ik het nieuwe modem al ingesteld zoals dat nodig was. Toch eiste de nieuwe provider dat een monteur de boel aan moest komen sluiten. Dus voor de monteur de eer om de ethernetkabel van de glasconverter naar het modem in de nieuwe modem te doen, de ethernetkabel naar de USG om te prikken en om de stroom er op te doen.

Tijd offline: iets meer dan een halve minuut. Als gevolg hiervan is mijn netwerk nog exact hetzelfde als voor de tijd. Alleen mijn WAN-IP is veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben je nu op zoek naar een modem of een router? Dat is iets wezenlijk anders.

Als je modem noemt, klinkt het alsof je DSL of DOCSIS gebruikt (want glas is digitaal dus er is - ongeacht of het AON of PON is - geen sprake van een modem). DSL is een aflopend verhaal en DOCSIS werkt alleen op TV-kabel en je hebt ws maar een aanbieder daarvan. Lijkt me in die situatie redelijk onverstandig om een modem te vervangen voor het doel wat je zegt, aangezien je bij evt overstap naar glas (of van DSL naar DOCSIS of omgekeerd) de modem in de kliko kunt gooien en opnieuw kunt beginnen.

Eigen router lijkt me wel verstandig voor je use case, te meer omdat je altijd van je provider een modem (DSL, DOCSIS) of NTU (AON, PON) gaat krijgen. Voordat je naar merken/modellen gaat kijken is het relevant om uit te zoeken wat je eisen technisch zijn.

"Het moet dus een router zijn die naadloos functioneert met alle aanbieders en dus ook het TV signaal probleemloos door kan zetten naar het bijgeleverde kastje."

Je gaat dus TV als dienst afnemen van je provider? Kan prima, maar als je wilt besparen zou ik minimaal NLZiet overwegen. Het is niet alleen goedkoper, maar het is ook een stuk makkelijker op je netwerk te krijgen Waarom? Omdat het over-the-top is. Zodra je een internetverbinding hebt, kun je het kijken (althans, met een NL IP en voldoende bandbreedte). Alle overige manieren van DTV distributie van providers kunnen complexer zijn, en van provider tot provider verschillen.

Voor nieuwe installaties lijkt het erop dat de meeste providers uitkomen op routed multicast IPTV. In dat geval moeten zowel je router als alle apparatuur (switches en AP's erachter) multicast en bovenal IGMP *goed* ondersteunen. Dat zou bij UniFi meestal op orde moeten zijn, maar controleer dat.

Voor oudere glasvezelinstallaties kan het complexer zijn, met aparte VLANs voor video (en telefonie, mocht je dat ook willen gebruiken). Exact hoe het werkt verschilt per provider, maar op z'n minst moet je in dat geval die aparte VLAN intern door kunnen verbinden naar de poort waar je IPTV decoder op aangesloten zit.

Misschien allemaal niet relevant, maar het loont om uit te zoeken wat je huidige provider doet op jouw locatie en wat andere providers die je zou kunnen nemen doen. En wederom om te overwegen de complexiteit van TV overboord te gooien door een over-the-top dienst af te nemen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Laatst online: 22-05 16:49

nelizmastr

Goed wies kapot

alex3305 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:35:
Als je toch al Unifi hebt zou ik daar lekker bij blijven. Je moet alleen even opletten dat je de volle snelheid met PPPoE kan halen. Ik dacht dat sommige Unifi routers dat niet helemaal trokken, maar daar kan iemand met meer kennis vast iets zinnigers over zeggen ;)
Zeker. Als je 1Gbps met IPS en PPPoE wil moet je wegblijven van de UDM en UDR en kun je het beste kijken naar de UDM Pro, SE, Max de UDW als je van geld gemaakt bent, of de nieuwere gateways zoals de Gateway Max en de Gateway Ultra.

Bij alle producten m.u.v. de gateway ultra moet de cloudkey weg, want dan heb je de functionaliteit dubbel en dat is niet handig. Wil je klaar zijn voor 2Gbps+ dan vervalt de ultra en de gateway max ook.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Als je dat wilt zou ik Fritzbox overwegen die heeft standaard veel profielen van de verschillende providers.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Laatst online: 22-05 20:45
Frogmen schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:23:
Als je dat wilt zou ik Fritzbox overwegen die heeft standaard veel profielen van de verschillende providers.
Er is een vrije modemkeuze in Nederland, dus dat maakt niet uit. Bij mij werkt een ASUS router ook prima. De instellingen zijn gewoon openbaar en makkelijk toe te passen. En als je bijvoorbeeld van KPN naar Budget Thuis gaat hoef je niet eens iets te veranderen in de configuratie. Maar aangezien TS al Unifi spullen heeft - en deze blijkbaar bevallen - zou dat mijn eerste advies zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proosst
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-10-2024
Werken die losse tv kastjes dan niet op elk modem wat je hebt hangen?

[ Voor 188% gewijzigd door Proosst op 23-07-2024 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Ik ga even het net ophalen omdat ik zie dat er al best veel in zit, waarvoor dank.

Om het even op te helderen, ik zie dat ik wat termen door elkaar heb gebruikt. Ik ben dus op zoek naar een modem. Mag ook een modem met ingebouwde router zijn maar mijn signaal moet dus goed omgezet worden naar de apparaten in huis. Tot op heden heb ik geen problemen ervaren met de PPPoE snelheid op mijn, toch al wat oudere, Experiabox die er nu hangt. Ik heb (nog) geen afzonderlijke router. Wel een uitgebreide PoE switch.

Ik zie dat de ene adviseert om jaarlijks het provider modem te vervangen, en de ander om een Ubiquity modem aan te schaffen. Benieuwd waar dat verschil in zit (of het ligt aan de door mij geschepte onduidelijkheid over de afwezigheid van een afzonderlijke router). Maar ook dat zou op te lossen kunnen zijn.
@dion_b dank voor de inhoudelijke onderbouwing. Ik zal NL ziet zeker overwegen, tot op heden niet gedaan maar als ik dat zo zie is de kans vrij groot dat ik daar voldoende aan heb in huis. Weet alleen nog niet of ik dat zo op de TV kan krijgen aangezien die nog niet zo heel slim is. Dus een nieuwe TV aanschaffen is dan waarschijnlijk nodig.

Ik zal nog even kort proberen te schetsen hoe het netwerk er nu uit ziet:
- Signaal komt binnen via de glasvezelbox in de meterkast ----> Experiabox V10 ----> Netgear PoE Switch ---> 4 Unifi AP's & TV kastje & camera's & NAS en ander randapparatuur (tussen het tv kastje zit overigens nog een unmanaged switch omdat ik te weinig poorten beschikbaar had in de woonkamer)

Is het dan handiger om een router apart te nemen, jaarlijks het modem van de provider te wisselen?
Óf juist een modem/router in een, bijv. een UDM pro?
En is alles nog afhankelijk of ik wel of geen tv wil kijken via de provider? Qua kosten scheelt dit maar een paar tientjes per jaar zag ik.

In ieder geval dank voor het meedenken voor zover, wordt gewaardeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Pont Max schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:49:
Ik ga even het net ophalen omdat ik zie dat er al best veel in zit, waarvoor dank.

Om het even op te helderen, ik zie dat ik wat termen door elkaar heb gebruikt. Ik ben dus op zoek naar een modem. Mag ook een modem met ingebouwde router zijn maar mijn signaal moet dus goed omgezet worden naar de apparaten in huis. Tot op heden heb ik geen problemen ervaren met de PPPoE snelheid op mijn, toch al wat oudere, Experiabox die er nu hangt. Ik heb (nog) geen afzonderlijke router. Wel een uitgebreide PoE switch.
Je bent op zoek naar een modem. Welke verbinding heb je dan? Je hebt het over PPPoE en Experiabox dus het klinkt als ADSL. Klopt het dat je dus een ADSL-modem zoekt?

Je haalt nog steeds termen door elkaar, zie hieronder.
Ik zie dat de ene adviseert om jaarlijks het provider modem te vervangen, en de ander om een Ubiquity modem aan te schaffen. Benieuwd waar dat verschil in zit (of het ligt aan de door mij geschepte onduidelijkheid over de afwezigheid van een afzonderlijke router). Maar ook dat zou op te lossen kunnen zijn.
@dion_b dank voor de inhoudelijke onderbouwing. Ik zal NL ziet zeker overwegen, tot op heden niet gedaan maar als ik dat zo zie is de kans vrij groot dat ik daar voldoende aan heb in huis. Weet alleen nog niet of ik dat zo op de TV kan krijgen aangezien die nog niet zo heel slim is. Dus een nieuwe TV aanschaffen is dan waarschijnlijk nodig.
Aangezien je kosten noemt als belangrijkste drijfveer voor deze hele exercitie zou ik de opties qua TCO doorrekenen, dus zowel kosten abonnement(en) als aanschafkosten evt benodigde apparatuur als verbruik van dat apparatuur. Dat laatste moet je niet onderschatten, een beetje kastje (modem, router, AP, wat dan ook) verbruikt al gauw EUR 25 per jaar wat over levensduur van 5 jaar vaak een groter bedrag zal zijn dan aanschafkosten. Omgekeerd, oude meuk kan onzuinig zijn. Als je bijv een TV hebt met CCFL backlight en die vervangt met edge-lit LED kan de besparing bij veel TV kijken al snel meer zijn dan aanschafkosten van het nieuwe apparaat. Dat je dan ook meer apps kunt draaien is alleen maar mooi meegenomen. Alternatief (vooral als je TV al LED is) is om te kijken naar een losse Chromecast/AppleTV/anderssoortig mediaspelertje om eraan te hangen. Maar dat kost ook geld in aanschaf en verbruik, dus ook iets om als aparte case mee te rekenen.
Ik zal nog even kort proberen te schetsen hoe het netwerk er nu uit ziet:
- Signaal komt binnen via de glasvezelbox in de meterkast
Glasvezel? Dan is er geen sprake van een modem maar een NTU (die 'glasvezelbox'). Als je dus een 'modem' wilt, wil je dat kastje vervangen. Dat mag (recht op vrije eindapparaat), maar de toegevoegde waarde in jouw situatie zie ik niet, laat staan dat het goedkoper is dan NTU van je provider gebruiken en desgewenst eigen router erachter hangen.

Weet je zeker dat je niet nog steeds termen door elkaar haalt?
----> Experiabox V10 ----> Netgear PoE Switch ---> 4 Unifi AP's & TV kastje & camera's & NAS en ander randapparatuur (tussen het tv kastje zit overigens nog een unmanaged switch omdat ik te weinig poorten beschikbaar had in de woonkamer)
Is die PoE switch managed of unmanaged?
Is het dan handiger om een router apart te nemen, jaarlijks het modem van de provider te wisselen?
Óf juist een modem/router in een, bijv. een UDM pro?
Specificaties waar een eigen NTU aan moet voldoen verschillen per provider. Soms betekent dat dat je andere hardware nodig hebt, of op z'n minst gekloot met firmwares. Concreet voorbeeld: wil je een SFP+ ONU gebruiken in je router zoals die van FS, dan heb je een firmware voor Delta en een andere voor KPN. Flashen kan als eindgebruiker prima, maar dan moet je wel met dingen als telnet overweg kunnen.

Dit kan als hobby leuk zijn, maar gaat zeker duurder zijn dan gewoon de NTU van je provider gebruiken icm een eigen router.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
En dank weer.
Op zich zijn kosten an sich niet zo zeer de belangrijkste drijfveer. Het is meer ontstaan omdat ik al 10 jaar bij KPN zit (eigen schuld) en nieuwe klanten nu iets van €35 per maand betalen voor een alles in een pakket, ik het dubbele betaal en KPN dat wel prima vindt. Hij nabellen kon er bij de gratie Gods een tientje af maar dat was t dan ook. Had zo snel even uitgeteld dat als ik jaarlijks zou switchen ik aanzienlijk zou kunnen besparen op abonnementskosten, maar zou er geen boterham minder om eten als ik bij KPN blijf. Gaat meer om het principe.

Vwb het door elkaar halen van termen, ongetwijfeld dat ik dat nog doe. Ik heb inderdaad een FTU/NTU.

De switch direct na de Experiabox is managed, degene bij het TV kastje is unmanaged (moest ook deze zijn ivm IGMP snooping wat de vorige switch weer niet had).

Begrijp ik nu uit jouw verhaal goed dat je advies eerder is om jaarlijks het geleverde modem/NTU van de provider te wisselen ipv een eigen, vrije keus eind apparaat, aan te schaffen?

Zou overigens het jaarlijks wisselen ook inhouden dat ik afzonderlijk van alle camera's etc de poorten weer opnieuw moet instellen/doorsturen e.d.?

[ Voor 6% gewijzigd door Pont Max op 23-07-2024 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:33
Bij provider iptv en jaarlijks wissel zou ik je provider router blijven gebruiken. Als alles dhcp is dan merk je een jaarlijkse wissel ook niet echt.

Gebruik je tv als nlziet dan is een eigen router wel het overwegen waard bij jaarlijkse wissel.

Iptv en custom routers is gewoon best wat werk, helemaal als je dat ieder jaar moet veranderen

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Pont Max schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:31:
En dank weer.
Op zich zijn kosten an sich niet zo zeer de belangrijkste drijfveer. Het is meer ontstaan omdat ik al 10 jaar bij KPN zit (eigen schuld) en nieuwe klanten nu iets van €35 per maand betalen voor een alles in een pakket, ik het dubbele betaal en KPN dat wel prima vindt. Hij nabellen kon er bij de gratie Gods een tientje af maar dat was t dan ook. Had zo snel even uitgeteld dat als ik jaarlijks zou switchen ik aanzienlijk zou kunnen besparen op abonnementskosten, maar zou er geen boterham minder om eten als ik bij KPN blijf. Gaat meer om het principe.

Vwb het door elkaar halen van termen, ongetwijfeld dat ik dat nog doe. Ik heb inderdaad een FTU/NTU.

De switch direct na de Experiabox is managed, degene bij het TV kastje is unmanaged (moest ook deze zijn ivm IGMP snooping wat de vorige switch weer niet had).

Begrijp ik nu uit jouw verhaal goed dat je advies eerder is om jaarlijks het geleverde modem/NTU van de provider te wisselen ipv een eigen, vrije keus eind apparaat, aan te schaffen?
Bij glas en meerdere providers moet je onderscheid maken tussen netwerkprovider en dienstenprovider. De NTU is van je netwerkprovider (in jouw verhaal: KPN) en vormt een onderdeel van dat netwerk vandaar Network Termination Unit. Als je van dienstenprovider (internet, TV) wisselt op hetzelfde netwerk, blijft dezelfde NTU hangen, want de dienstenproviders leveren hun diensten over het netwerk van de netwerkprovider (en betalen daar stevig voor).

Wat dienstenproviders in zo'n geval uitwisselen is hun gateway, de router (in jouw geval nu: Experiabox) die aansluitpunt voor jou is voor de diensten.

Dus zolang je op glas van KPN blijft zul je dezelfde NTU gebruiken en hoef je alleen een eigen router te regelen. Die blijft ook bruikbaar als je naar coax van Ziggo, DSL of glas van een andere partij gaat, aangezien je in alle gevallen een NTU (of modem bij coax of DSL) gaat krijgen van je provider, waar je dan weer je router op aan kunt sluiten.
Zou overigens het jaarlijks wisselen ook inhouden dat ik afzonderlijk van alle camera's etc de poorten weer opnieuw moet instellen/doorsturen e.d.?
Met een eigen router blijft alles achter die router jouw LAN die je naar eigen inzicht kunt inrichten en niet verandert als je van provider wisselt.

Of je andere forwards e.d. nodig hebt hangt af van welke oplossing je hebt. Zolang je geen NAT-achter-NAT hebt en je provider blokkeert niet specifiek wat je forward, kun je steeds hetzelfde blijven gebruiken. Wel zul je zoals ik eerder aangaf mogelijk andere instellingen (bijv VLANs en hun routering) moeten doen. Dat is nodig als je nu voor TV verplicht een specifieke poort op de Experiabox moet gebruiken, die niet bruikbaar is voor internet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blubkens
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Bouw je eigen router met bv een n100 en 2.5g poorten.
Oom Ali heeft die voor een prima prijs in de aanbieding.
Denk aan pfsense of OPNsense om dat te bewerkstelligen.
Pagina: 1