LAN en WIFI problemen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinamp
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Hoi,

Sinds enige tijd "ik weet niet wat er veranderd is" heb ik ongelovelijk slechte verbindingen in
het thuis netwerk. We gebruiken de EU versie van de Fritzbox 7590AX en een repeater van
Fritz, de 1200AX en 2 LAN aangesloten Gigabit switches.

Via KPN een 200 Mbit/s aansluiting glasvezel

We hebben zeer veel wifi stopcontacten, 2 Alexa bolletjes, een Bose 700 soundbar met Alexa
2 LAN aangesloten kamera's en diverse Wifi lampen.

Kabels voor zover ik weet cat5

Naar mijn weten is er weinig veranderd, 3 computers geformatteerd en opnieuw geinstalleerd
2 met windows 11 en 1 windows 10. Bekabeling is niets aan veranderd, switches ook niet.
Toch valt internet "zowel LAN als Wifi" continu weg om dan enige tijd later vanzelf weer terug
te komen.

Alle apparaten uitgeschakeld en opnieuw opgestart, zonder enig positief effect.

Wat kan er aan de hand zijn?
Ik ben een absolute leek op het gebied van netwerken, mocht er informatie ontbreken
hoop ik dat ik die kan aanvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:14
Bij welke apparaten valt vooral het "internet" uit. Heb je de Fritzbox als router? en niet een experiabox van KPN? Kan je in de log van de Fritzbox kijken en kijken of daar wat aangegeven wordt met de verbinding?

Heb je de laatste tijd nog iets van een nieuw apparaat in het netwerk geplaatst?

[ Voor 16% gewijzigd door RonnieKo op 22-07-2024 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinamp
Het is een door de KPN goedgekeurde Fritzbox, alle instellingen voor KPN werden direct herkend en is dus
de standaard box ipv de experia. De box draait al bijna 1 jaar zonder noemenswaardige problemen, behalve
in een enkele kamer slecht bereik.

In de logfile heb ik nog niet gekeken, zal ik vanavond doen.

We hebben in huis een nieuw netwerk van Essent ivm het uitlezen van de zonnepaneel gegevens, of dit
een storing kan veroorzaken betwijfel ik omdat het niet via onze router / glasvezel verbinding loopt. Wel komt de plaatsing hiervan ongeveer overeen met het begin van de problemen.

Verde heb ik alle apparaten welke in de laatste weken door mij zijn aangebracht "1 kamera en een Wifi stopcontact"
weer weggehaald. Ook heb ik de repeater die eerst draadloos was geplaatst nu met LAN kabel aangesloten. Maar
het probleem speelde al voor deze wijziging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Skinamp schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:08:

Toch valt internet "zowel LAN als Wifi" continu weg om dan enige tijd later vanzelf weer terug
te komen.
Als dat gebeurt, kun je nog wel pingen naar je router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:27
Skinamp schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:02:
[....]

We hebben in huis een nieuw netwerk van Essent ivm het uitlezen van de zonnepaneel gegevens, of dit
een storing kan veroorzaken betwijfel ik omdat het niet via onze router / glasvezel verbinding loopt. Wel komt de plaatsing hiervan ongeveer overeen met het begin van de problemen.

[....]
Toevallig ook met een wifi netwerk?
Dat zou heel goed de oorzaak kunnen zijn dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36

franssie

Save the albatross

Doet dit zich voor in zowel de wifi als bij bedrade computers(mocht je die hebben)?
Een als je de Experia even een paar dagen terug hangt, dan ook nog?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinamp
RonnieKo schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:20:
Kan je in de log van de Fritzbox kijken en kijken of daar wat aangegeven wordt met de verbinding?
Repeater gaf dus toch problemen , deze van LAN afgehaald en de foutmeldin "LOG file sprak over een of andere LUS" is weg
Nu blijft alleen deze nog over, geen idee waar die vandaan komt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkSJnTuMBd_wTpnko30BPzdionY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UaLGbubgK5uFfyNyzUw5xg3R.jpg?f=user_large

[ Voor 31% gewijzigd door Skinamp op 22-07-2024 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinamp
franssie schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:09:
Doet dit zich voor in zowel de wifi als bij bedrade computers(mocht je die hebben)?
Een als je de Experia even een paar dagen terug hangt, dan ook nog?
De experia heb ik weggedaan dus kan ik niet testen

Ja, 2 PC's liggen aan de kabel, die hebben er ook last van gehad net zoals de Wifi verbonden
pc's. Ook alle internet via de smartphones ging dan op z'n gat.
Dit probleem is nadat ik de repeater van de kabel heb afgehaals volledig weg, wel blijft de
PPPoe verbindingsfout telkens terugkomen, echter zonder grote gevolgen voor de verbinding....Vreemd genoeg.

[ Voor 4% gewijzigd door Skinamp op 22-07-2024 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:26
Skinamp schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:10:
[...]

Repeater gaf dus toch problemen , deze van LAN afgehaald en de foutmeldin "LOG file sprak over een of andere LUS" is weg

[Afbeelding]
Waar zie je deze melding precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:48
Skinamp schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:10:
[...]

[Afbeelding]
Dat lijkt op een issue in het opzetten van de verbinding tussen je Fritzbox en KPN.
Zit het kabeltje tussen je Fritzbox en je NT-kastje nog goed?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36

franssie

Save the albatross

Skinamp schreef op maandag 22 juli 2024 @ 22:13:
[...]

De experia heb ik weggedaan dus kan ik niet testen

Ja, 2 PC's liggen aan de kabel, die hebben er ook last van gehad net zoals de Wifi verbonden
pc's. Ook alle internet via de smartphones ging dan op z'n gat.
Dit probleem is nadat ik de repeater van de kabel heb afgehaals volledig weg, wel blijft de
PPPoe verbindingsfout telkens terugkomen, echter zonder grote gevolgen voor de verbinding....Vreemd genoeg.
Dat was een slecht plan. Ding is in bruikleen en je backup bij problemen.
Succes.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-09 15:30
Denk dat je twee problemen hebt/had.
De eerste heb je opgelost door die repeater uit te zetten die een loop veroorzaakte.

De andere is dat je Fritzbox niet lekker meer samenwerkt met KPN.
Probeer die Fritzbox eens uit te zetten en opnieuw op te starten.
Als dat niets helpt dan zul je KPN moeten bellen, maar ik vrees dat die meteen gaan roepen het eerst even met de Experiabox te proberen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinamp
Ben(V) schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 08:29:
De andere is dat je Fritzbox niet lekker meer samenwerkt met KPN.
Probeer die Fritzbox eens uit te zetten en opnieuw op te starten.
Als dat niets helpt dan zul je KPN moeten bellen, maar ik vrees dat die meteen gaan roepen het eerst even met de Experiabox te proberen.
Opnieuw opstarten heb ik na het 1e probleem te hebben opgelost al 2x gedaan, ook het glasvezel
kastje heb ik gelijk opnieuw opgestart, dit heeft niets opgeleverd. KPN geeft volle ondersteuning
voor de Fritzbox 7590AX, hier kan ik dus alsnog navragen. Deze Time-Out krijg ik overigens alleen
wanneer ik de LAN kabel op mijn Windows 10 laptop aansluit, gebruik ik alleen de Wifi verbinding
komt deze Time-Out niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:14
Als je alleen op de kabel een probleem hebt dan heb je een aantal opties die problemen kunnen veroorzaken:
- Een van de kabels is brak
- De aansluiting van de laptop is brak.
- Een switch heeft kuren.

Je kan het proberen om met een usb-netwerkadapter te kijken of de Laptop wel goed werkt. Of op een andere kabel proberen. Zo de boel afgaan.

Voor de Fritz zou ik eens contact opnemen met KPN. Al zullen die mogelijk kunnen zien dat je geen Experiabox in gebruik hebt maar een Frtz. Dan is even de vraag hoe ze gaan reageren.

[ Voor 14% gewijzigd door RonnieKo op 23-07-2024 11:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skinamp
Bedankt voor de hulp !

De laptop van m'n vrouw aangesloten op de LAN kabel waar normaal mijn Laptop aanhangt
en dan is het probleem weg, Het gaat om een 12 jaar oude ASUS Republic of Gamers met
i7 processor... Dat domme ding is nog steeds heerlijk snel, helaas is er nu dus waarschijnlijk
een fout opgetreden in de netwerkkaart.

Nog geen reden deze laptop te vervangen, dan maar alleen met de USB Wifi adapter verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-09 15:30
De melding zegt dat de Fritzbox geen verbinding met KPN kan maken, dat lijkt me niet aan de Lan kant van die router te kunnen liggen tenzij die netwerkpoort iets van kortsluiting veroorzaakt waardoor die hele Fritzbox over zijn nek gaat.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1