Waterdicht maken 'trasraam' voor aanbrengen gevelplint

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10:22
Ha allen,

Graag zou ik jullie ervaringen (als die er zijn) horen voor het waterdicht maken van het zgn. trasraam.

Situatie:
Woning uit de jaren '20. Fundering op staal (betonnen balken, geen palen). Gemetseld met kalkzandsteen, wel spouwmuur (<5cm, binnenzijde klamps gemetseld). Vooraanzicht afwijkend gemetselde met rode baksteen.

Probleem:
Metselwerk van de onderste lagen is niet waterdicht. Metselwerk is te slordig voor bijv. impregneren. Vochtpercentage was >80%, wat grotendeels is verholpen door het plaatsen van muurelementen van Schrijver. De woning staat nipt boven het grondwaterpeil (nooit water binnen gezien, terwijl de vloer er helemaal uit is geweest). Wel doorslag van regen vanuit het straatwerk. Uiteraard is het trasraam, voor zover je dat kan noemen, helemaal geen trasraam maar gewoon metselwerk zonder enige waterkering.

Ik ben van plan om gevelplinten te laten plaatsen, wat het moment is om dat aan te pakken. Het straatwerk moet dan toch deels al weg, dus ik was van plan om een folie (DPC/EPDM?) te plakken tot halverwege de plint. Deze wordt dan gelijk bevestigd via de latten.

Mijn vraag is, heeft iemand hier ervaring mee en wat is het beste materiaal om de folie mee te bevestigen aan de onderzijde? Gewoon (DPC of EPDM)-lijmkit? Ik heb nog een overschot aan reguliere Tec7 namelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wO7zEysH4BsVZOgCm4PpgF56h8c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r9wjRMEBYtBTD9gbpl0EJNzu.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:24
Ons jaren 60 huis heeft een trasraam van zeg 5 lagen op de betonnen fundering. Dit zijn van die bubbel gebakken klinkers. Daarboven / vanaf maaiveld de standaard bakstenen. Geen waterkering maar eigenlijk ook geen last van optrekkend vocht.
De binnenmuur is met kalkzandstenen op de betonfundering gezet.

Wel gekeken naar gevelstenen met enige angst voor optrekkend vocht.
Ik zou de stenen met draagankers (Halfen) bevesitgen. Dus een kleine luchtspouw achter de stenen.

Als jouw fundering nat is, zou ik ook een stuk epdm aanbrengen, zoals getekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fUN7S2wx54AJy2GAlu9zjQD9Vg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H3RmpSwrjxtUzWiM4v8l0HLu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ITOYIs0DgjSCusrPjqR-T-UBE0U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wCkWyqYBY3M0qxfnU2XfGYNK.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door BiLLY_daKid op 22-07-2024 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10:22
Dat leek mij ook, want de grond is uiteindelijk altijd wel vochtig en zeker in de winter heb je altijd last van de regen.

Die ankers zijn nieuw voor mij, maar dan ben ik wel afhankelijk van de leverancier om die voor te boren. Ik vraag mij wel af of je dan geen risico loopt als je er per ongeluk tegenaan komt dat de steen barst op die punten, je bevestiging is wel erg gecentreerd.