Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vpm
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-09 19:28

vpm

Think, tinker, tank

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik lees [Samsung Galaxy S24-serie] Ervaringen & Discussie nu al een tijdje mee, omdat ik een s24U overweeg. Ik lees toch veel kritiekpunten en hoor erg uiteenlopende verhalen. Zouden jullie het toestel in het algemeen wel kunnen aanraden? Ik zie nl. toch steeds weer wat puntjes voorbij komen die niet goed tegenover de forse prijs staan.
Hoewel ik niet per sé Samsung-fan ben, ben ik wel gecharmeerd van de beloofde updates. Daarnaast is de tel voor mijn persoonlijke situatie waarschijnlijk gewoon het beste, maar door het commentaar overweeg ik evengoed het oudere model.

Ik gebruik mijn telefoons meestal 3-5 jaar en wil dus wel gewoon veilig op pad blijven. Ik ben niet iemand die custom roms installeert. Ik gebruik Nova launcher en dat vind ik al heel ruig. De rest van de UI maakt me niet zoveel uit. Daarbij had Samsung vroeger native ondersteuning voor fitness tracking, wat ik ook nog wel interessant vind. De S-Pen gebruikte ik op de (let op) SGN1 wel regelmatig, dus die heb ik ook wel graag.

Ik zit nu op een Zenfone 8 en erger me continu aan het kleinere scherm. Meer dan de helft van wat ik typ, wordt niet goed geregistreerd, waardoor de frustratie steeds verder oploopt. Daarbij is het scherm in het donker te fel en in het licht totaal onleesbaar. Ik heb de diverse S24 modellen al eens vastgehouden en heb het idee dat dat in ieder geval beter werkt.

Ik kijk vooral naar de S24(U) vanwege:
  • groter scherm icm grote handen/duimen Toegegeven wel erg fors, maar ik denk in alles beter voor mij
  • Goede camera's met lekker veel zoom. Kwaliteit schijnt bij de S24(U) nogal een ding te zijn met post-processing. Is dat inmiddels verbeterd? En hoe is het icm getweakte Camera Assistant?
  • 7+ jaar updates
  • Leesbaarheid scherm in de zon. Dat komt hier al meermaals voorbij. Hoe is het nu echt?
  • Stabiliteit software, internet, bluetooth etc. Mijn ZF8 heeft wel wat issues met een goede verbinding te behouden binnenshuis.
  • Betrouwbaarheid. Legio Zenfone is er inmiddels mee gestopt, zonder bijbehorende support
  • Bruikbaar zonder hoesje. Dat is de ZF8 totaal niet, glad als spek. Voor ruigere reizen, overweeg ik wel een bookcase voor de s24
  • Duurzaamheid cq onverwoestbaar. Het scherm van de ZF8 is al bijna niet kapot te krijgen, de body helaas wel
  • last but not least, batterijduur. Mijn ZF8 hangt nu al 2 a 3x per dag aan de lader. Dat komt mede door meetings met BT headset. Dat lijkt de batterij in rap tempo leeg te trekken
Alle punten tezamen, zou de S24U de inmiddels €1100 (512G) waard zijn? Of zou een S23U toch een betere uitgave zijn. Qua update-beleid zit je met Pixels natuurlijk ook wel goed, maar ik ben al niet zo'n groot fan van de bemoeienis van Google...

Beste antwoord (via vpm op 26-07-2024 23:37)

Terug naar de S23U waar 1,5 jaar van de gegarandeerde 5 jaar updates om zijn is een dingetje om mee te nemen hoewel Samsung een geschiedenis heeft langer te updaten op de S serie dan de gegarandeerde periode.
Echter kijk je naar de prijs gedeeld door het aantal jaren dat je met de telefoon kan doen, wint de S24U - alleen dan moet je er wel zo lang mee doen of voor de restwaarde gaan bij eerdere verkoop, dus hoesje eromheen en zuinig erop zijn.

Dan negatief commentaar in fora. Sommige commentaar zal echt verdiend zijn, maar andere klagen voor de aandacht. Lees de reviews, probeer het in de winkel door toestel ter hand te nemen, en koop het.

Bij de Pixel 8 zie je een deel dezelfde klachten als bij de normale S24, omdat beide een Exynos gebaseerde SoC hebben. De Pixel is soms te snel met updates waardoor apps tijdelijk breken. Mensen vergeten soms dat het een telefoon van software ontwikkelaars is. Natuurlijk helpt alle ingebouwde AI wel met beter ogende foto's dan de camera van zichzelf kan maken.

Ikzelf heb overigens de S23U en ben er tevreden mee. Daarvoor een S21U, daarvoor een Note 8 (en een OnePlus Nord tussendoor een half jaartje). Zou mijn telefoon nu kapot gaan of kwijtraken kocht ik hoogstwaarschijnlijk de S24U. Blijft deze S23U heel komt er een S25U of S26U als opvolger.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:54

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Dit betreft aankoopadvies, dus schopje de juiste richting in.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!
Terug naar de S23U waar 1,5 jaar van de gegarandeerde 5 jaar updates om zijn is een dingetje om mee te nemen hoewel Samsung een geschiedenis heeft langer te updaten op de S serie dan de gegarandeerde periode.
Echter kijk je naar de prijs gedeeld door het aantal jaren dat je met de telefoon kan doen, wint de S24U - alleen dan moet je er wel zo lang mee doen of voor de restwaarde gaan bij eerdere verkoop, dus hoesje eromheen en zuinig erop zijn.

Dan negatief commentaar in fora. Sommige commentaar zal echt verdiend zijn, maar andere klagen voor de aandacht. Lees de reviews, probeer het in de winkel door toestel ter hand te nemen, en koop het.

Bij de Pixel 8 zie je een deel dezelfde klachten als bij de normale S24, omdat beide een Exynos gebaseerde SoC hebben. De Pixel is soms te snel met updates waardoor apps tijdelijk breken. Mensen vergeten soms dat het een telefoon van software ontwikkelaars is. Natuurlijk helpt alle ingebouwde AI wel met beter ogende foto's dan de camera van zichzelf kan maken.

Ikzelf heb overigens de S23U en ben er tevreden mee. Daarvoor een S21U, daarvoor een Note 8 (en een OnePlus Nord tussendoor een half jaartje). Zou mijn telefoon nu kapot gaan of kwijtraken kocht ik hoogstwaarschijnlijk de S24U. Blijft deze S23U heel komt er een S25U of S26U als opvolger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

vpm schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:35:
Qua update-beleid zit je met Pixels natuurlijk ook wel goed, maar ik ben al niet zo'n groot fan van de bemoeienis van Google...
En die is bij Samsung anders denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:02
HTT-Thalan schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:46:
[...]

En die is bij Samsung anders denk je?
Echt wel.
Dan ruil je de bemoeienis van Google in voor de bemoeienis van Samsung. :)

Samsung heeft er nogal een handje van om voor alles, maar dan ook werkelijk alles een eigen app te ontwikkelen.
Zelfs de Google Play Store heeft nu een Samsung alternatief: De Galaxy Store.

Ach ja, mijn vrouw is super blij met haar S24U, maar ik houd het liever bij mijn Pixel.
Ieder zo zijn voorkeur, toch?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vpm

vpm

Think, tinker, tank

Topicstarter
Ik heb sinds de S7 Edge geen Samsung meer gehad, dus ben niet zo bekend met de bemoeienis van hen. Is dat werkelijk zo erg? En de playstore is toch nog steeds gewoon een ding?

Uiteindelijk is er voor alle makers wel iets te klagen, alle partijen hebben tegenwoordig enorme datahonger.

Overigens zie ik dat de S23 steeds minder leverbaar/duurder aan het worden is, dus die is vanzelf al minder interessant.

[ Voor 17% gewijzigd door vpm op 23-07-2024 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

vpm schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:31:
Ik heb sinds de S7 Edge geen Samsung meer gehad, dus ben niet zo bekend met de bemoeienis van hen. Is dat werkelijk zo erg? En de playstore is toch nog steeds gewoon een ding?

Uiteindelijk is er voor alle makers wel iets te klagen, alle partijen hebben tegenwoordig enorme datahonger.
Ik kon niet eens om de S-Store heen.... voor sommige zaken werd ik gewoon daarheen gedwongen. Maar uberhaupt, als je de bemoeienis zat ben zijn er nog wel alternatieven buiten google - alleen niet met de (bizar goeie) specs van een S23 of S24 ultra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vpm

vpm

Think, tinker, tank

Topicstarter
HTT-Thalan schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:32:
[...]
als je de bemoeienis zat ben zijn er nog wel alternatieven buiten google - alleen niet met de (bizar goeie) specs van een S23 of S24 ultra.
Het leven van een Apple liefhebber is zoveel eenvoudiger.

Maar welke zaken bedoel je dan? Is de playstore verborgen? Ik heb echt geen idee.

[ Voor 11% gewijzigd door vpm op 23-07-2024 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:57
vpm schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:37:
[...]

Maar welke zaken bedoel je dan? Is de playstore verborgen? Ik heb echt geen idee.
Die is dan ook gemaakt voor simpele mensen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

vpm schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:37:
[...]

Nee, ook geen apple, ik ben voor een telefoon met een Murena (E/OS) build gegaan, dus wel Android, maar dan zonder google inmenging.

De playstore is er ook. Beide. Je hebt ook beide nodig, want sommige apps die niet verwijderbaar zijn op de telefoon worden via de samsung store bijgewerkt. Zoals al jaren het geval is heb je geen optie bepaalde apps weg te halen, maar samsung heeft dus ook de eigen playstore verplicht gemaakt op hun toestellen.

Ik heb ze jarenlang gebruikt vanaf de S7 tot en met de S23U en inderdaad, stevige toestellen, waterdicht, goeie specs en lange updates. Maar dat een-tweetje tussen Samsung en Google ging me de keel uithangen. Vermits je die 'google inmenging' eis laat vallen en die van samsung ook niet erg vind, kun je weinig betere toestellen vinden dan een S23 of 24 (u).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vpm

vpm

Think, tinker, tank

Topicstarter
HTT-Thalan schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:41:
[...]
Nee, ook geen apple, ik ben voor een telefoon met een Murena (E/OS) build gegaan, dus wel Android, maar dan zonder google inmenging.
Ik heb ook wel eens gekeken naar dat soort OS, maar vind dat toch wel erg lastig. Als je het gezeik zat bent, kun je de tel waarschijnlijk wel rooten e.d., maar dat is niet mijn insteek voor nieuwe aanschaf.

De meeste kennissen hebben wel een Samsung en, afgezien van de bloatware, vind ik de UX wel een stukje beter dan bij menig barebone skins.
Ik neem aan dat je de bloatware wel gewoon kunt uitschakelen, net als bij diverse android defaults het geval is? Of hebben ze het OS dusdanig gemod dat dat ook niet meer kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

vpm schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:47:
[...]

Ik heb ook wel eens gekeken naar dat soort OS, maar vind dat toch wel erg lastig. Als je het gezeik zat bent, kun je de tel waarschijnlijk wel rooten e.d., maar dat is niet mijn insteek voor nieuwe aanschaf.

De meeste kennissen hebben wel een Samsung en, afgezien van de bloatware, vind ik de UX wel een stukje beter dan bij menig barebone skins.
Ik neem aan dat je de bloatware wel gewoon kunt uitschakelen, net als bij diverse android defaults het geval is? Of hebben ze het OS dusdanig gemod dat dat ook niet meer kan?
Oh je hoort mij ook niet zeggen dat je daarvan weg moet stappen en mijn E/OS is nog niet ideaal als massaproductie telefoon (zeg ik na enkele maanden gebruik, maar het is wel veel beter geworden). Maar ik heb de S21 en S23 nooit zo schoon gehad als ik zou hebben gewild. Ja, je kan office uitschakele b.v. maar ze blijven maar pushen om via samsung accounts samsung backup gebruiken b.v. en bepaalde apps kun je niet weghalen. Anders gezegd, zonder een Samsung EN een Google account kun je de telefoon niet ten volle benutten en de stock apps zijn niet weg te halen, alleen in zeldzame gevallen uit te schakelen.

Nu heeft zo'n U versie wel een geweldige accuduur en ondanks het formaat gaat hij dus zuinig met stroom om, al deed ik dat wel met minimale instellingen (laagste resolutie, 60hz, power saving etc etc) en dan kon ik er 2/3 dagen mee doen.

De voornaamste nadelen die ik heb zijn dat zelfs de duurste 'flagship phone' (ik heb een Fairphone 5) nog niet kan tippen aan een S van Samsung. Voordeel is wel dat ik 100% van de telefoon zonder accounts or verplichte inmenging 'mag' gebruiken, ik heb veel keuze in mijn UI (kan b.v. van launcher wisselen) en ik heb gewoon toegang tot dezelfde apps als de google play store.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vpm

vpm

Think, tinker, tank

Topicstarter
HTT-Thalan schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:59:
[...]
maar ze blijven maar pushen om via samsung accounts samsung backup gebruiken b.v. en bepaalde apps kun je niet weghalen. Anders gezegd, zonder een Samsung EN een Google account kun je de telefoon niet ten volle benutten en de stock apps zijn niet weg te halen, alleen in zeldzame gevallen uit te schakelen.
Ja, dat is helaas niet anders met Asus, terwijl dat redelijk barebone is.
HTT-Thalan schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:59:
ik heb veel keuze in mijn UI (kan b.v. van launcher wisselen) en ik heb gewoon toegang tot dezelfde apps als de google play store.
Dat is wel een belangrijke, maar zo te zien kun je nog steeds gewoon een custom launcher instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vpm

vpm

Think, tinker, tank

Topicstarter
Zou het niet misschien gewoon beter zijn te wachten tot de S25?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

vpm schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:33:
Zou het niet misschien gewoon beter zijn te wachten tot de S25?
Het enige wat je daar meer gaat krijgen dan bij de huidige modellen is specs. Meer PK, meer Pixels, meer opslag. De strategie zie ik niet snel wijzigen. Kan ook niet, dat is allemaal contractueel vastgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HTT-Thalan schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:47:
[...]

Het enige wat je daar meer gaat krijgen dan bij de huidige modellen is specs. Meer PK, meer Pixels, meer opslag. De strategie zie ik niet snel wijzigen. Kan ook niet, dat is allemaal contractueel vastgelegd.
Maar, als je als Samsung member registreert, en deelnemen aan het launch event, kan hele interessante korting weer opleveren, plus een jaar langer updates dan de S24 op dat moment nog heeft. En op dat moment is er ook vaak een cashback voor het oude model. Dus als iemand geen haast heeft, is dat een overweging.
Zelf ben ik er overigens van, nu kopen wat er is, vind zelf dat 6-7 maanden wachten wel erg ver weg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

swhnld schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:01:
[...]

Maar, als je als Samsung member registreert, en deelnemen aan het launch event, kan hele interessante korting weer opleveren, plus een jaar langer updates dan de S24 op dat moment nog heeft. En op dat moment is er ook vaak een cashback voor het oude model. Dus als iemand geen haast heeft, is dat een overweging.
Zelf ben ik er overigens van, nu kopen wat er is, vind zelf dat 6-7 maanden wachten wel erg ver weg is.
Ik heb nu een toestel met 5 jaar fabrieksgarantie, mag zelf de onderdelen swappen en 10+ jaar software updates dus wat dat betreft zit ik veilig :P. De samsungs winnen het vooral op specificaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vpm

vpm

Think, tinker, tank

Topicstarter
swhnld schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:01:
[...]

Zou die cashback + evt korting nog enigszins opwegen tegen de totale kosten? Overigens is het natuurlijk maar afwachten of de S25 niet evenveel, zo niet meer kinderziektes heeft als de 24

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vpm schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:40:
[...]

Zou die cashback + evt korting nog enigszins opwegen tegen de totale kosten? Overigens is het natuurlijk maar afwachten of de S25 niet evenveel, zo niet meer kinderziektes heeft als de 24
Ik heb geen lancering van een telefoon meegemaakt zonder kinderziektes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

vpm schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:35:
[...] maar door het commentaar overweeg ik evengoed het oudere model.
[...]
je hebt de plus punten goed overwogen. maar welk commentaar doet je twijfelen?

d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vpm

vpm

Think, tinker, tank

Topicstarter
Ik heb de knoop doorgehakt en een s24u besteld. Bedankt voor alle inzichten en ervaringen.

Topic mag van mij op slot.

Update: Telefoon gisteren ontvangen en helaas is de pret een beetje bedorven. Ze hebben een overduidelijk gebruikt product geleverd en dat nog slecht verhuld ook; het zegel was losgewrikt en er zat grof vuil achter de screenprotector.
Zal de winkel even voor me houden tot ze een oplossing aanbieden.

[ Voor 77% gewijzigd door vpm op 28-07-2024 11:55 ]

Pagina: 1