Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubik_31415
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:19
Recent onze nieuwe woning - jaren '30 - betreden en inmiddels ook een glasvezel verbinding via Odido actief. In de huidige setup zijn al mijn clients draadloos verbonden met het netwerk, maar ik wil graag wat UTP-kabels gaan aanleggen. Dit kan relatief makkelijk door de bestaande coax-bekabeling te vervangen.

Netwerk-apparatuurClients (om bedraad aan te sluiten)
  • Samsung Smart-tv
  • PlayStation 5
  • Philips Hue Bridge
  • Eufy Video Doorbell
Huidige Situatie
Bovenaan de keldertrap - naast de meterkast - zit de ONT voor glasvezel, hierop is de ZyXel van Odido aangesloten. Achter de ZyXel zit nu een switch met één Deco beraad en een Philips Hue Bridge.

In de woonkamer staat een Deco (draadloos) en in de slaapkamer staat een Deco (draadloos). De WiFi-functie van de ZyXel is uitgeschakeld en de Deco units staan in Access-point-modus.

De snelheid over de Deco's is prima, maar ik wil graag één en ander bekabeld aansluiten voor de stabiliteit.

Toekomstige situatie
Hoe is het heb bedacht is als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5V1cRdUGL9KInrUhZO4Slas1nR4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/913C3TY1YYYNBBsxPt9RXblZ.png?f=fotoalbum_large

De Deco op zolder zou voor nu nog draadloos zijn, in de toekomst wil ik die mogelijk ook bedraad aansluiten op de switch in de meterkast.

Advies?
Zou dit werken? Zien jullie problemen of mogelijke, betere opstellingen? Alvast bedankt.

Onderstaande twee punten heb ik ook nog in overweging...

1) Op de slaapkamer komt ook een televisie. Zou ik hiervoor de UTP-aansluiting van de Deco kunnen gebruiken? Of is die poort enkel voor ethernet-backhaul? Daar een switch neerleggen voor enkel een televisie voelt een beetje overkill.

2) Zou het slimmer zijn om de Deco uit de woonkamer in de meterkast te plaatsen en de Deco van de slaapkamer dan te verbinden met de Deco in de meterkast? Zodat de Deco op de slaapkamer is verbonden met de main-Deco i.p.v. met de switch?

Dus: Switch Meterkast ---> Deco Meterkast ---> Deco Slaapkamer, in plaats van bovenstaande schema.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 26-06 13:19
Rubik_31415 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:16:
Dus: Switch Meterkast ---> Deco Meterkast ---> Deco Slaapkamer, in plaats van bovenstaande schema.
Met alle Deco's achter de Deco in de Meterkast. Die is dan je hoofdapparaat. De de slaapkamer bedraad en de zolder draaloos zullen dan achter de hoofd deco zitten. Dat is de voorkeursoplossing vanwege het "discover"-protocol van de deco's.

[ Voor 4% gewijzigd door RonnieKo op 22-07-2024 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubik_31415
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:19
RonnieKo schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:05:
[...]

Met alle Deco's achter de Deco in de Meterkast. Die is dan je hoofdapparaat. De de slaapkamer bedraad en de zolder draaloos zullen dan achter de hoofd deco zitten. Dat is de voorkeursoplossing vanwege het "discover"-protocol van de deco's.
Correct me if I'm wrong, maar op deze manier dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MTYY7Gt4XQy7X0pionZKTMKr4go=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8EbPmzOchYcirESMpveB83zA.png?f=fotoalbum_large

Maakt het dan nog iets uit dat de bedraade apparaten in de woonkamer niet 'achter' de main Deco zitten? Qua protocol? Of geldt dat enkel voor wireless clients?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 26-06 13:19
Ja, ik zou de Deco achter Zytel zetten. Dan heb je alles in je Deco-netwerk. Dan heb je alles bereikbaar via de wifi. Anders mag je deco's weer anders instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank v. O.
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15-04 16:07
Inderdaad tussen de router en de main deco GEEN switch maar een directe verbinding.
Zo ziet hun schema er ook uit :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8--zjaxKxURt2k5h3B7VMf732e0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lx2b6EMWlyXpzFYuRT35qY4C.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-06 14:36
Je kan prima een deel van je netwerk buiten de deco's om hebben lopen, het is dan wel noodzakelijk dat het deco systeem in AP modus staat. En over het algemeen geldt het advies om nooit de verbinding tussen deco's via je provider modem te laten lopen, maar met die switch die je hebt gaat het prima (heb mijn deco's aangesloten door een 8- en een 16-poorts exemplaar van hetzelfde type). Dus zoals je eerste plaatje is getekend kan prima (en het maakt dan niet uit of je de deco in de woonkamer of die in de slaapkamer als hoofd instelt).

De poorten op een deco kan je ook gewoon gebruiken om devices op aan te sluiten, dus ook een tv kastje. Wel kan het zijn dat je de poort dan in moet stellen voor gebruik voor tv (zie ook https://assets.odido.nl/x...modem-tv-instellingen.pdf).

Ik heb er zelf voor gekozen elke kabel in huis dubbel uit te voeren, daarmee kan ik dus vanaf een centrale switch twee poorten van netwerk voorzien (en dus bijvoorbeeld 1 voor een deco en 1 voor een tv kastje gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-06 16:35
Als de Deco's in AP mode staan is alles een enkel netwerk en kun je aansluiten hoe je wilt dus ook rechtstreeks op de ZyXel.

Als je de deco's in router mode gebruikt krijg je twee netwerken een van de ZyXel en een van de Deco met dus twee verschillende subnets die elkaar niet kunnen bereiken.
In dat geval moet alles dus achter de main Deco aangesloten worden tenzij je devices hebt die niet met iets anders hoeven te communiceren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1