USB A naar USB B v3.0 (5Gbps) 5 meter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:43
Hallo,

Ik heb zonet een in hoogte verstelbare bureau geïnstalleerd en heb nu een langere USB kabel nodig naar mijn monitor (uitvoering: Alienware 3821DW Wit, Zwart).

Na wat zoeken kwam ik bv op volgende opties uit:

uitvoering: Startech.com Actieve USB 3.0 USB-A naar USB-B kabel 5m USB 3.1 (G...
Bekend (normaal gezien wel goed) merk, maar abnormaal duur vergeleken met de andere kabels. Ik vraag me af of deze kabel de meerprijs waard is en waarom?

uitvoering: S-Conn 5m USB 3.0 A - USB 3.0 B Blauw
uitvoering: Prokord USB-0070 Blauw
uitvoering: Alcasa UK30P-AB-050S Zwart
Onbekende "el-cheapo" merken. Vraag me af of deze dan weer niet te goedkoop zijn voor een 5m kabel? :p Halen ze wel de 5Gbps? Kunnen ze veilig voldoende stroom geven om bv een gsm op te laden? Etc

uitvoering: Delock 85379 Zwart
Dit is dan weer een erg vreemde optie, wat tussenin qua prijs. Het is een actieve kabel, maar de adapter is optioneel, zit er niet bij en ik kan zelfs niet vinden welke adapter erbij hoort en wat het verschil is tussen wel of niet een adapter aansluiten??
Heb je die adapter bv nodig om de 5Gbps te halen? Of dient de adapter bv om 3A te leveren ipv de minimum / standaard 0.9A stroomsterkte te leveren over USB?
Door dit product vraag me ik dan wel af of de passieve opties hierboven wel "ok" zijn?

Andere "tussenin" producten van bekende merken vind ik helemaal niet :/

Volgende apparaten sluit ik regelmatig aan op mijn monitor zijn USB poorten:
GSM (laden)
Toetsenbord (laden)
USB sticks (data transfer)

Dat het laden niet absurd snel gaat, zoals met een snel-laad-adapter, is ok (ik veronderstel dat de huidige kabel ook maar de standaard 0.9A levert). Maar minder dan die standaard 0.9A moet het nu ook weer niet zijn...
En 5Gbps voor de data transfers zou ik ook wel graag betrouwbaar willen halen...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCG2020
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-09 18:11
Ik neem aan dat je die kabel nodig hebt omdat jouw PC-kast op de grond blijft staan. Maar heb je gedacht aan een beugel voor je kast die je aan het bureau kunt bevestigen? Zo kan de kast meebewegen en heb je geen langere kabel nodig.

Ik ga dat zelf namelijk ook doen, omdat ik een ander bureau voor mijn thuiswerkplek moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
Bedankt voor de tip. Heb ik ook overwogen, maar aangezien mijn desktop geen lichtgewicht NUCje is, heb ik toch gekozen om hem op de grond te laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
Ik heb net nog een mogelijk alternatief verzonnen...

Momenteel heb ik dus een USB3 kabel lopen van mijn desktop naar mijn monitor (welke dus eigenlijk een USB hub heeft). Hiernaast heb ik ook een oude USB2 switch om mijn muis en toetsenbord te gebruiken op zowel mijn laptop als mijn desktop.

Ik bedacht me net dat ik misschien een nieuwe USB3 switch kan kopen en vervolgens een 3 meter degelijke USB3 kabel kan leggen tussen de desktop en de USB3 switch en vervolgens een gewone 1,5 meter kabel van de USB3 switch naar de monitor.

De USB3 switch zou dan (als ik me niet vergis) het signaal versterken, waardoor de totale lengte (van ongeveer 5 meter) minder uitmaakt en de 5Gbps eenvoudig te behouden zou moeten zijn (het is dan een beetje vergelijkbaar met een actieve 5 meter kabel).

De USB hub in de monitor is volgens mij ook "powered" door de PSU van de monitor, dus de power delivery (om te laden via de USB poorten op de monitor) is denk ik altijd hetzelfde (of ik nu een 1m of een 5m kabel gebruik maakt denk ik niet uit). Is dat juist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:30
Ah je grootste probleem is dus idd de beschikbare hoeveelheid stroom. Dat wil je niet over zo'n lange kabel gooien. En bovendien niet uit je PC zijn usb poort trekken.

Actieve USB kabels kun je idd vergelijken met een usb-hub met slechts één poort.

Daarvoor zou ik als ik jou was idd een geschikte (extern gevoede) USB hub op je bureau plaatsen. Die in je monitor zou dat dus idd al kunnen zijn. Als 3 meter naar je monitor te kort is, dan is dus een passieve 3m kabel van je pc naar een hub op je bureau, en dan een usb kabel van je hub naar je monitor een prima oplossing.

----

5 jaar geleden heb ik trouwens de volgende oplossing bij mij in gebruik genomen. Geen idee of dat nu 5 jaar later nogsteeds de beste oplossing is, maar ik ben er nogsteeds tevreden mee:
uitvoering: Roline USB 3.0 Actieve Repeater kabel 5m Zwart
uitvoering: TP-Link USB 3.0 Hub met 7 aansluitingen en 2 oplaadaansluitingen ...

Als 3m genoeg is zou je dus nog met die hub icm een 3 meter 3A naar micro3B kabel uit kunnen.

[ Voor 39% gewijzigd door NESFreak op 23-07-2024 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
Ik denk dat er toch een misverstand is (mogelijk bij mij?)...

Als ik het goed begrijp, heb ik namelijk juist geen probleem met de beschikbare hoeveelheid stroom. De USB hub in de monitor is volgens mij namelijk powered, dus het maakt niet uit hoeveel power er aan komt in de USB switch (zolang het signaal maar goed aankomt) en hoef ik de USB switch dan ook niet op een externe voeding aan te sluiten (voor die wireless dongle van mijn muis en toetsenbord zal het wel voldoende zijn zonder, niet?).

Ook plan ik dus een USB switch te gebruiken (en geen USB hub) als "signaalversterker", maar ik veronderstel dat dit op hetzelfde neerkomt?

Heb net wel wat lopen zoeken naar 3 meter USB kabels om van de desktop naar de USB switch (die ik in de kabelgoot wou leggen) te gaan. En ook dat is nog niet zo vanzelf sprekend blijkt...
Tot 2 meter kan je eenvoudig passieve USB kabels vinden in alle vormen en maten. Maar 3 meter (of 2.5 meter zou ook nog voldoende zijn) is weer complexer. De meeste kabels beweren namelijk "tot 5Gbps" en zijn al zeker niet certified. Zeker bij type A kabels is het vaak erg vaag (als ze er al niet ronduit over liegen op Amazon).

Voor type A heb ik voorlopig het volgende gevonden:
https://www.amazon.de/-/n...arp_d_product_top?ie=UTF8
Deze USB switch zelf ondersteund ondersteund de 5Gbps en UGreen is bij mijn weten ook niet zo slecht voor een Chinees merk. Deze heeft USB type A (male) naar USB type A (male) kabels nodig om een PC aan te sluiten.
Het is me echter niet gelukt een kabel van dit type te vinden die 100% zeker 5Gbps ondersteund...
https://www.reichelt.com/...m=tweakers.nl&PROVID=2845
Misschien dat deze wel ok is, maar er staat wel weer "tot 5Gbps"...

Voor type C heb voorlopig het volgende gevonden:
https://www.amazon.de/-/nl/dp/B0CH7T76RX?ref=emc_p_m_9_b
https://www.amazon.de/-/nl/dp/B0D2QJMFCT?ref=emc_p_m_5_i_atc
De eerste USB switch ondersteund 10Gbps (USB 3.2 Gen 2x1), terwijl de tweede maar tot 5Gbps gaat (USB 3.2 Gen 1x1). De eerste is duurder, maar wel meer future proof. Ik zou het op zich niet erg vinden om die te kopen, mits ik er de 10Gbps kabels voor zou kunnen vinden ;)
Hiervoor heb ik volgende kabels gevonden:
https://www.amazon.de/-/n..._product_top?ie=UTF8&th=1
Amazon-China-import passieve kabel (met vele clones) die beweerd een (bijna) onmogelijke 20Gbps te ondersteunen. Ziet er wel erg degelijk en dik uit. Ook in de review zijn er enkele mensen die beweren met een SSD getest te hebben en hoewel ze geen specifieke snelheid zeggen, zeggen ze wel dat hij de snelheid haalt. Ik denk dat dit onmogelijk is, maar gezien de dikte van de kabel, lijkt het me wel waarschijnlijk dat hij (niet gecertifieerd) de 5Gbps kan halen of misschien zelfs 10Gbps kan halen. Dat de kabel lekker dik is vind ik wel interessant aangezien hij dan misschien goed geshield is en minder vatbaar voor interferentie (hij loopt nl samen met de verdeelstekkerkabel naar boven door de kabelgeleider).
https://www.amazon.nl/Cab...psc=1&smid=A2HI77ZYQGGRR3
Goed merk, adverteert 5Gbps, welke ik vertrouw dat hij wel kan halen (zelfs gecertificeerd misschien?). Ziet er wel iets dunner / simpeler (minder shielded?) uit dan de andere kabel hierboven. Dus ik weet niet zeker welke van de 2 ik best kan nemen...

[ Voor 7% gewijzigd door Mastakilla op 23-07-2024 18:08 ]

Pagina: 1