Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassissss
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-05 13:12
Beste collega-tweakers,

Vorige week een nieuw systeempje (bijna BBG) gebouwd omdat m'n oude zeer aan vervanging toe was, zie specs onderaan.
Nu was m'n 4060 kaart nog onderweg en ik was ongeduldig, dus heb mn oude GTX1060 erin gezet, de MoBo BIOS geupdate naar de laatste versie en windows geïnstalleerd.
Dat ging allemaal helemaal goed, alles werkte prima.
Toen kwam de 4060 binnen en die ging er natuurlijk meteen in, meteen issues :(.
Het beeld vanaf de POST was flikkerend, in de vorm van 2-3 sec zwart, 0,5 sec korrelig beeld, etc.
Dat bleef in eerste instantie zo in Windows.

Eerste gedachte, kaart is kapot.
De 4060 in mn oude systeem gedaan en die ging na 1 min in Windows op goed beeld, dus kaart lijkt goed.
Tweede gedachte, dan zal het een driver issue zijn.
Dus oude kaart terug erin, Windows in veilige modus, 1060 driver verwijderd via apparaatbeheer.
PC uitgezet, kaart verwisseld, zelfde beeld tot een minuut in Windows en toen werd het beeld goed.
Opnieuw opstarten gaf weer zelfde 2-3 sec zwart en 0,5 sec korrelig beeld in POST/BIOS.
Maaaar beeld op het moment dat Windows begint met laden wordt het beeld helemaal goed.
Mogelijk toch een deel van de oude driver tijdens POST nog werkzaam is?
Dus nieuwste driver van de NVIDIA site gedownload, met Display Driver Uninstaller (DDU) de 4060 driver gedeinstalleerd en na restart met de 4060 kaart erin kreeg ik ook in Windows weer het 2-3 sec zwart en 0,5 sec beeld issue, dat was niet onverwacht.
Met veel pijn en moeite in die halve sec beeld elke keer toch in de downloadsmap kunnen komen en de NVIDIA driver kunnen installeren.
Na de installatie gaf Windows meteen weer stabiel beeld, maar het issue blijft bestaan tijdens POST.
Ook nog even de chipset drivers geupdate in de hoop dat het daar aan zou liggen, ook niet.
Het beeldscherm is een ouder 75Hz beeldschem van LG, kan dit er nog iets mee te maken hebben?

Hebben jullie een idee waar dit aan kan liggen?
Zou het kunnen helpen om Windows opnieuw installeren met de 4060 in place?
Zijn er andere zaken waar het aan kan liggen en welke oplossing is daarvoor?

1MonitorsLG 29UM59-P Zwart€ 0,-€ 0,-
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Tray€ 99,-€ 99,-
1MoederbordenMSI B550M PRO-VDH€ 83,85€ 83,85
1VideokaartenASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO OC Edition 8GB GDDR6€ 289,-€ 289,-
1BehuizingenAerocool CS-102€ 23,96€ 23,96
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock Slim 2€ 24,35€ 24,35
1VentilatorsArctic P12 Slim PWM PST 1-pack, 120mm€ 7,50€ 7,50
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 57,91€ 57,91
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 59,90€ 59,90
1SSD'sLexar NM710 1TB€ 68,90€ 68,90
Totaal€ 714,37

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:23

HugoBoss1985

Xenotech

Test eens met een andere voeding.

Bios defaults geprobeerd?

Andere outputs naar je beeldscherm testen (hdmi i.p.v. dp, bijvoorbeeld)

[ Voor 98% gewijzigd door HugoBoss1985 op 22-07-2024 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassissss
Ah ja, CMOS heb ik ook gecleared. Hielp helaas niet..
Scherm heeft geen DP port en heb geen ander scherm liggen, dus alleen optie HDMI.
Voeding lijkt me niet logisch want in Windows werkt het ding gewoon..
Ik kan er ook rustig een paar uur op gamen.

[ Voor 26% gewijzigd door Cassissss op 22-07-2024 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:13
Driver issue is het ook niet, want een Windows driver wordt pas ingeladen in Windows. Dus als je bij POST geen goed beeld hebt dan ligt dat niet aan wel of geen goede Windows drivers.
In het bios heb je wel goed beeld?
Dan lijkt dat een beetje op mijn computer: sinds ik een paar jaar terug mijn 1080 voor een 3070 heb vervangen heb ik tijdens POST geen beeld of heel soms een fractie van een seconde iets in beeld. Pas in Windows is het beeld er. En als ik de knop indruk tijdens het opzetten van de pc om naar het bios te gaan, dan heb ik in het bios menu wel gewoon beeld. Aangezien het me verder weinig boeit of ik beeld heb tijdens het opstarten en ik gewoon beeld heb in Windows en in het bios, heb ik er verder nooit onderzoek naar gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:23

HugoBoss1985

Xenotech

DannyXP1600 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:50:
Driver issue is het ook niet, want een Windows driver wordt pas ingeladen in Windows. Dus als je bij POST geen goed beeld hebt dan ligt dat niet aan wel of geen goede Windows drivers.
Dan lijkt dat een beetje op mijn computer: sinds ik een paar jaar terug mijn 1080 voor een 3070 heb vervangen heb ik tijdens POST geen beeld of heel soms een fractie van een seconde iets in beeld. Pas in Windows is het beeld er. En als ik de knop indruk tijdens het opzetten van de pc om naar het bios te gaan, dan heb ik in het bios menu wel gewoon beeld. Aangezien het me verder weinig boeit of ik beeld heb tijdens het opstarten en ik gewoon beeld heb in Windows en in het bios, heb ik er verder nooit onderzoek naar gedaan.
Je kaart lijkt dus gelukkig gewoon in orde w.b.t. gamen.

Bij POST is het volgens mij wel zo dat de kaart heel even 100% werkt/belast wordt dan trekt hij dus op dat moment ook voluit stroom.
En pas in Windows wordt idle/fanspeed/load enzo aangestuurd door de drivers.

Het kan dus, volgens mij, nog wel degelijk een PSU issue zijn.

@DannyXP1600 Ik denk in jouw geval iets met FAST BOOT.

Maar wellicht ook iets met CSM of drivers.
Ik heb dit met een combinatie van een R9 290 en een Z67 bordje wel eens gehad... totaal geen beeld eruit todat het in Windows kwam met de juiste drivers erbij (zonder drivers ook geen beeld).
Dat was gelukkig iets waar het mobo om bekend stond en ik m.b.v. google kon vinden anders was ik van een defect component uitgegaan.

Bij sommige mobo's staat FAST BOOT per default aan, dat kun je ook nog eens proberen om te checken en zo ja, uit zetten en testen.
Het geheel boot dan zo snel naar Windows (en sommige USB apparaten werken dan niet... dus kom je niet in het bios) dat je dan pas beeld ziet.

Wellicht geldt dit ook voor @Cassissss

[ Voor 15% gewijzigd door HugoBoss1985 op 22-07-2024 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassissss
DannyXP1600 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:50:
BIOS geeft helaas ook geen goed beeld..
Anders was het inderdaad niet echt een probleem.
Beeld is pas weer stabiel in blauwe Windows laad scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassissss
HugoBoss1985 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:38:
[...]

Je kaart lijkt dus gelukkig gewoon in orde w.b.t. gamen.

Bij POST is het volgens mij wel zo dat de kaart heel even 100% werkt/belast wordt dan trekt hij dus op dat moment ook voluit stroom.
En pas in Windows wordt idle/fanspeed/load enzo aangestuurd door de drivers.

Het kan dus, volgens mij, nog wel degelijk een PSU issue zijn.

@DannyXP1600 Ik denk in jouw geval iets met FAST BOOT.

Maar wellicht ook iets met CSM of drivers.
Ik heb dit met een combinatie van een R9 290 en een Z67 bordje wel eens gehad... totaal geen beeld eruit todat het in Windows kwam met de juiste drivers erbij (zonder drivers ook geen beeld).
Dat was gelukkig iets waar het mobo om bekend stond en ik m.b.v. google kon vinden anders was ik van een defect component uitgegaan.

Bij sommige mobo's staat FAST BOOT per default aan, dat kun je ook nog eens proberen om te checken en zo ja, uit zetten en testen.
Het geheel boot dan zo snel naar Windows (en sommige USB apparaten werken dan niet... dus kom je niet in het bios) dat je dan pas beeld ziet.

Wellicht geldt dit ook voor @Cassissss
Geldt 100% belasting ook in de BIOS? Want die werkt dus ook niet..
Zou het underpowered/defecte PSU kunnen zijn?
Maar waarom werkt mijn 1060 dan wel gewoon in POST en BIOS? Die heeft een zelfde/iets hogere TDP (120W t.o.v. 115W voor 4060).
Kan ik dit checken door mn CPU en GPU flink onder load te zetten in Windows, of is dat dan juist geen goed idee?

FAST BOOT zal ik eens onderzoeken, moet ik dus wel naar mn oude kaart switchen.. :P

[ Voor 3% gewijzigd door Cassissss op 22-07-2024 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:42
Ik gok een probleem met je voeding.
Zelf heb ik enige tijd geleden mijn 1080Ti vervangen door een 4080 Super.
Ik gebruik Nvidia GeForce Experience, zodat ik altijd de meeste recente driver heb.
Oude kaart eruit, nieuwe kaart erin en klaar.
De driver is universeel voor alle Nvidia kaarten.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Acteonis
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-05 21:46
Cassissss schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:14:
[...]

Zou het underpowered/defecte PSU kunnen zijn?
Maar waarom werkt mijn 1060 dan wel gewoon in POST en BIOS? Die heeft een zelfde/iets hogere TDP (120W t.o.v. 115W voor 4060).
Kan ik dit checken door mn CPU en GPU flink onder load te zetten in Windows, of is dat dan juist geen goed idee?
Dat kan, zeker bij de 80 en 90 serie vragen moderne GPU's veel meer tijdelijke extra capaciteit van de voeding dan vroegâh. Het lijkt minder logisch bij een kaart uit de 60 serie, maar het is niet zo simpel als de combinatie videokaart/voeding. Ook de wisselwerking met je moederbord kan problemen opleveren. Mocht je dit interessant vinden: YouTube: The Brewing Problem with GPU Power Design | Transients

Het lijkt me zeker zinvol om een andere voeding te proberen, maar het kan dus ook zo zijn dat je moederbord of de combinatie moederbord/processor/voeding/videokaart (doorhalen wat niet van toepassing is) het probleem vormt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassissss
Even een update, zojuist de PSU uit mn oude unit (XFX 650W XXX edition) gekoppeld aan mn nieuwe mobo en GPU. Geeft exact hetzelfde flikkerende beeld uit de HDMI poort. Dus lijkt geen PSU probleem wat mij betreft. Zouden er BIOS instellingen kunnen zijn die dit probleem zouden kunnen veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassissss
Fast boot lijkt niet aanwezig in mn BIOS. Zou Windows repair kunnen helpen? DDU gebruiken terwijl mn oude kaart erin zit en optie 'nieuwe GPU' selecteren? Of is er nog een tweaker met andere goeie ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acteonis
Je kunt ook booten als je geen OS installatie hebt, drivers lijken dus niet het probleem. Het an natuurlijk ook nog steeds de verbinding tussen je videokaart en je monitor zijn.

Heb je alle bios-instellingen op de fabrieksinstellingen staan?

Begrijp ik trouwens dat je systeem eigenlijk gewoon goed werkt, behalve tijdens het opstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassissss
Acteonis schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 17:15:
Je kunt ook booten als je geen OS installatie hebt, drivers lijken dus niet het probleem. Het an natuurlijk ook nog steeds de verbinding tussen je videokaart en je monitor zijn.

Heb je alle bios-instellingen op de fabrieksinstellingen staan?

Begrijp ik trouwens dat je systeem eigenlijk gewoon goed werkt, behalve tijdens het opstarten?
Ik heb de CMOS gereset dus verwacht dat alle BIOS-instellingen nu op origineel staan ja.
Het systeem werkt dus helemaal prima maar pas als ik in windows zit.
Daarvoor, in POST en BIOS, werkt deze dus niet goed.
In POST is dit niet zo een probleem maar ik kan nu dus geen aanpassingen maken in de BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acteonis
Ik weet zo snel ook geen goede oplossing. Je kunt natuurlijk wel je 1060 gebruiken om je bios aan te passen. Omdat zowel de 1060 als 4060 NVIDIA producten zijn, is het enige probleem dat meestal ontstaat dat je drivers verdwijnen, maar dat is een kwestie van ze opnieuw installeren. Ik heb zelf een processor met igpu, specifiek om een back-up te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cassissss
Voor de toekomstige lezers van dit topic: issue 'gefixt' door deze video: YouTube: New PC Build Powers On But NO Display Or NO VGA Screen Output Fix
Hij gaf aan dat nieuwe GPU's ander signaal sturen dan oudere GPU's en dat oudere beeldschermen (zoals mijn LG) daar vooral in POST en BIOS moeite mee kunnen hebben. Dus PC aangesloten op TV met HDMI kabel. In eerste instantie leek er niks te gebeuren maar nadat ik Windows veel kreeg en opnieuw opstarten was het beeld in POST en BIOS stabiel. BIOS aangepast naar juiste settings. Oude LG scherm laat nog zelfde issue zien maar op zich geen probleem zolang deze in Windows stabiel is en in weet dat ik met de TV mn BIOS settings kan aanpassen indien nodig. Conclusie: communicatie tussen nieuwe GPU en oud beeldscherm kan soms voor problemen zorgen. Mogelijk dat DP aansluiting zou kunnen helpen, aansluiten op een ander scherm geeft in elk geval duidelijkheid.
Pagina: 1