Toon posts:

Ik wil beginnen met linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hooj, ik heb een amd 500 hrz op de kop kunnen tikken en ik wil er graag een servertje van maken. Er zijn zoveel verschillende versies van linux dat ik echt niet weet met welke ik aan de gang moet.

Ik wil de server in iedergeval als fileserver en i-net sharer gebruiken, kan je linux partities ook delen zodat ze op een win98 pc gelezen kunnen worden? Verder wil ik er ook een webserver van maken met php en mysql en af een toe een ftp, shoutcast en/of game server op draaien.

Het liefst bestuur ik dan me linux systeem remote van af me win 98 pc.

Is dit mogelijk en welke linux zou ik dan moeten hebben?
iig alvast bedankt voor jullie reacties.
:* Kahn

Verwijderd

Lees de HOWTO's, en kom dan na een paar maandjes nog eens vragen. Want Linux betekent veel lezen.

Neem Mandrake of Redhat, dat zijn zowiezo de twee instappers.

PS: http://gathering.tweakers.net/forum/find

Verwijderd

Op dinsdag 11 september 2001 09:25 schreef Kahn het volgende:
Is dit mogelijk en welke linux zou ik dan moeten hebben?
iig alvast bedankt voor jullie reacties.
:* Kahn
Alles wat je net zei is perfect mogelijk :)

Met de meeste distributies moet het dan ook geen probleem zijn (bijv. vanuit windows het ding besturen gaat vanuit ssh, met putty op windows)

Zie ook het "welke distributie moet ik nemen"-topic :)

• RemcoX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-02 20:05
Hooj, ik heb een amd 500 hrz op de kop kunnen tikken en
500 Hertz ja? >:)

Verwijderd

Als je wilt beginnen kan je het beste met Redhat of Suse beginnen of iets in de newbie range.. deze hebben namelijk default goed (voor beginners) ingestelde config files.. en die distro's bevatten veel help en programma's om alles makkelijk in te stellen..
Als je graag HOW-TO's leest begin dan maar metteen met Slackware.. daar leer je echt veel van.

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
En de HOWTO's staan op: http://www.linuxdoc.org.

Expanding the inexpandable

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Hooj, ik heb een amd 500 hrz op de kop kunnen tikken en ik wil er graag een servertje van maken. Er zijn zoveel verschillende versies van linux dat ik echt niet weet met welke ik aan de gang moet.
Er zijn in feite niet echt versies van 'linux'. Wel zijn er pakketten met een aantal voorgeconfigureerde programma's, vaak met een aantal extra programma's of al precies ingestelde default-instellingen om het de gebruiker makkelijker te maken. Deze pakketten (distributies) zijn echter niet *wezenlijk* van elkaar verschillend: wat je op het ene pakket kan, kan ook op het andere. Hooguit zal een van de twee een grafische interface voor een taak bieden waar de ander dat niet doet. Als je nog maar pas begint zijn die wel makkelijk, dus ligt een keuze voor RedHat, Mandrake of SuSE voor de hand.
Ik wil de server in iedergeval als fileserver en i-net sharer gebruiken,
fileserver: ftp of samba, praktisch altijd meegeleverd.
i-net sharer: ipchains of iptables, beide zijn standaard meegeleverd.
kan je linux partities ook delen zodat ze op een win98 pc gelezen kunnen worden?
Ja, dit kan met samba.
Verder wil ik er ook een webserver van maken met php en mysql
Zie hiervoor apache in combinatie met pakketten voor php en mySQL, deze worden zeer waarschijnlijk ook meegeleverd.
en af een toe een ftp, shoutcast en/of game server op draaien.
ftp en shoutcast kunnen gewoon, het spelen voor game-server hangt er van af of de fabrikant van het spel ook een linux-server beschikbaar heeft. Voor spellen als Q3 en UT zijn die er (al heb ik ze nooit gebruikt).
Het liefst bestuur ik dan me linux systeem remote van af me win 98 pc.
Zie hiervoor putty, telnet (niet veilig, werkt wel) en enkele downloadbare X-servers waarmee je gewoon op je andere pc kunt zitten en het beeld van je linux-pc gewoon doorsluizen.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Pagina: 1