[Renault Kadjar] - Ineens hoog oliegebruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 00:08

sus

is druk :+

Topicstarter
Vorig jaar februari hebben wij een Renault Kadjar 2016 gekocht. Wij zijn de 2e eigenaar. Is gekocht bij een renault dealer, geen “witte” garage.

We hebben een jaar lang zonder enig probleem kunnen rijden en hebben in dat jaar precies 1x olie moeten bijvullen. Auto wordt dagelijks gebruikt met 1000-1200km per maand.

Afgelopen maart is hij teruggeweest voor jaarlijkse beurt en APK. Tijdens die beurt is oliefilter vervangen en uiteraard daarmee ook de olie. Er is toen 4,5 liter nieuwe olie ingegaan. Ook is toen de software in de auto bijgewerkt.

Een week of 6 later ineens een olielampje op dashboard en bleek de pijlstok zo goed als leeg. Snel even flesje erin en terug naar de garage. Daar is hij afgevuld tot vol.

Afgesproken na 1500km terug te komen. En ziedaar, wederom een heel eind leeg.

Er is toen een motorreiniging gedaan dmv een toevoeging in de olie en daarmee de motor te laten draaien. Daarna is de olie vervangen evenals filter.

Nu zijn we weer 6 weken na die laatste beurt, we gaan een stuk rijden ivm vakantie en ik controleer de olie. Wederom een zo goed als droge pijlstok. Olie bijgevuld tot voldoende niveau en we kunnen rijden.

Maar, waar zou dit vandaan kunnen komen. Ik heb dus een jaar niet naar de olie om hoeven kijken, en sinds de APK is het raak. Ik vermoed dat die softwareupdate de boosdoener is, gezien er inmiddels al een nieuwe oliebeurt gedaan is incl filter.

Onder de auto is het schoon, we hebben geen olie op de oprit of op de 2 parkeerplekken waar hij ook regelmatig staat. Auto rijdt verder prima, geen blauwe walm. De gebruikte olie is 5W30, op advies van de dealer.

[ Voor 186% gewijzigd door sus op 22-07-2024 11:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Er zijn 3 plekken waar je olie kan zijn.

1. In je cilinders dus verbrand en via de uitlaat weg.
2. In je koelvloeistof. Dus kijk in je reservoir
3. Lekkage ( Kijk eens onder de auto naar de onderkant van de auto) (bodemplaat met een absorptiemat?)

[ Voor 9% gewijzigd door jack zomer op 22-07-2024 14:55 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

sus schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:42:
Maar, waar zou dit vandaan kunnen komen. Ik heb dus een jaar niet naar de olie om hoeven kijken, en sinds de APK is het raak. Ik vermoed dat die softwareupdate de boosdoener is, gezien er inmiddels al een nieuwe oliebeurt gedaan is incl filter.
Ik neem aan dat het om een 1.2 TCe motor gaat?
De 1.2 TCe motor heeft een bekend defect met de zuigerveren, deze kunnen bijzonder snel slijten. De software update moet deze slijtage verminderen.
Zelf zou ik het raar vinden als de update juist extra olieverbruik veroorzaakt op een goede motor, maar op een alreeds beschadigde motor zou het kunnen.
Als de zuigerveren daadwerkelijk het probleem zijn, dan zit er niet zo heel veel anders op dan een nieuw motorblok.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

Topicstarter
DaWaN schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:15:
[...]

De 1.2 TCe motor heeft een bekend defect met de zuigerveren, deze kunnen bijzonder snel slijten. De software update moet deze slijtage verminderen.
Zelf zou ik het raar vinden als de update juist extra olieverbruik veroorzaakt op een goede motor, maar op een alreeds beschadigde motor zou het kunnen.
Als de zuigerveren daadwerkelijk het probleem zijn, dan zit er niet zo heel veel anders op dan een nieuw motorblok.
Dat zou mooi ruk zijn, we hebben hem net een jaar en goedkoop wastie niet :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-09 22:46
@sus Bekijk de bougies ook eens

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Hebben ze er misschien dunnere olie in gedaan dan er eerst in zat? Je zou eens wat dikkere kunnen proberen.

Persoonlijk vind ik het niet heel handig om een auto die ineens olie gaat verbruiken niet heel regelmatig te peilen. Als het branden van het olielampje alleen een te lage druk signaleert is het eigenlijk al schadelijk voor de motor. Een droge peilstok is toch een serieus tekort aan olie.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• sus

sus

Topicstarter
Nou, toch even een update van mijn kant:

Na onze vakantie in Duitsland even langsgeweest bij de garage en e.e.a. besproken.

Ze gaven aan dat het inderdaad een probleem is wat in een kleine serie blokken bekend is, maar over de grote hoop gekeken niet, vandaar dat eerst andere zaken bekeken en geprobeerd zijn.

Ben net (1,5 week later) gebeld, en ze gaan er onder garantie een ander blok in zetten. Kosten zijn volledig voor de garage, kunnen ze niet declareren bij Renault. Oude blok gaan ze gebruiken voor onderdelen om zo toch nog wat van de reparatie terug te verdienen.

Keurig aanbod en vooral ook blij met hun aanbod. Hoop er straks toch even mee te kunnen gaan doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23:11
sus schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:40:

Na onze vakantie in Duitsland even langsgeweest bij de garage en e.e.a. besproken.

Ze gaven aan dat het inderdaad een probleem is wat in een kleine serie blokken bekend is, maar over de grote hoop gekeken niet, vandaar dat eerst andere zaken bekeken en geprobeerd zijn.

Ben net (1,5 week later) gebeld, en ze gaan er onder garantie een ander blok in zetten. Kosten zijn volledig voor de garage, kunnen ze niet declareren bij Renault. Oude blok gaan ze gebruiken voor onderdelen om zo toch nog wat van de reparatie terug te verdienen.

Keurig aanbod en vooral ook blij met hun aanbod. Hoop er straks toch even mee te kunnen gaan doen :)
De voordelen van een aankoop bij een garage die de consumentenwetten begrijpt en ze gewoon direct als service naleeft.

Daar kom je nog eens terug voor je volgende auto :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sus

sus

Topicstarter
Absoluut, sterker, voor de zaak zijn we nu bezig voor een bedrijfswagen; 1x raden waar we gaan kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

Topicstarter
Wat ik me nog afvraag; is het verstandig om - nu dat blok er toch af gaat - de koppelingplaat te vervangen?Of zou dat gezien de km-stand (169.000) nog niet nodig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

sus schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 20:13:
Wat ik me nog afvraag; is het verstandig om - nu dat blok er toch af gaat - de koppelingplaat te vervangen?Of zou dat gezien de km-stand (169.000) nog niet nodig zijn?
Als het blok eruit moet is het altijd verstandig om alles goed te checken en eventueel te vervangen.

Ik denk dan idd aan de koppeling, verse bakvloeistof, distributieriem/ketting en waterpomp, etc. maar gezien de reactie van je garage denk ik dat je hem dat als beste kan vragen want hij staat er straks met zijn neus op ;)

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:36
[...]

Ik ben heel erg benieuwd hoe een software update ervoor gaat zorgen dat zuigerveren minder snel slijten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

sus schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 20:13:
Het is lastig te voorspellen hoe lang een koppeling exact meegaat omdat de slijtage ook sterk afhangt van het gebruik, maar rond die kilometerstand is het wel iets om te controleren inderdaad. Tijdens het wisselen van de motor is de koppeling vervangen een kleine moeite.

Overigens super hoe de garage het oplost, heb je veel geluk mee :Y)
FastFred schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 21:03:
[...]
Ik ben heel erg benieuwd hoe een software update ervoor gaat zorgen dat zuigerveren minder snel slijten?
Schijnt een probleem met "piston ring flutter" bij lage toerentallen / lage belasting te zijn, maar dat is een vrij dynamisch effect.
De aansturing van de gasklep kan daar een groot effect op hebben :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23:49

-CJ

Not remastered

Overigens geef je aan de auto dagelijks te gebruiken en rond de 1000-1200 kilometer per maand te rijden. Dat suggereert veel korte stukjes (minder dan 20km). Dat kan ook voor olieverbruik zorgen. Advies is om zo min mogelijk korte stukken met de auto te doen.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sus

sus

Topicstarter
Vandaag nog even geschakeld met ze; koppeling is wel een goed idee die mee te nemen, kunnen ze nu heel simpel bij. Is uiteraard geen garantie, dat snap ik en is geen issue.

Verder hadden ze zo geen dingen waarvan ze zeggen “pak dit ook meteen mee”.

Voelt toch goed, de manier hoe ze het oppakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:56
sus schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:23:
Vandaag nog even geschakeld met ze; koppeling is wel een goed idee die mee te nemen, kunnen ze nu heel simpel bij. Is uiteraard geen garantie, dat snap ik en is geen issue.

Voelt toch goed, de manier hoe ze het oppakken.
Voordeel voor hun bij gelijk meenemen is dat ze op de onderdelen nog wat marge hebben.

Koppeling zou ik idd vervangen als de boel er toch af ligt, is nagenoeg geen extra werk (de bak moet toch van het blok af, zet je met dezelfde moeite een nieuwe koppelingsset in).

Bij mijn auto stierf het druklager bij 180.000km. Bij de Kadjar is die net zoals bij de 207 deels van kunststof, dus zou die idd meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:38
Kosten zijn volledig voor de garage, kunnen ze niet declareren bij Renault.
Vraag mij altijd af wat je met dergelijke info moet - Renault is Renault. Maar ik ben heel wantrouwend moet ik eerlijk zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
sus schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:23:

Distributie, waterpomp - want is het een nieuw of ander blok? Dit is echt hooguit een uur werk op een blok wat op de werkbank ligt. Of is het ook nog weer zo'n natte riem?

[ Voor 19% gewijzigd door pennywiser op 14-08-2024 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sus

sus

Topicstarter
-CJ schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 08:55:
Overigens geef je aan de auto dagelijks te gebruiken en rond de 1000-1200 kilometer per maand te rijden. Dat suggereert veel korte stukjes (minder dan 20km). Dat kan ook voor olieverbruik zorgen. Advies is om zo min mogelijk korte stukken met de auto te doen.
Primair is het inderdaad woon-werk, dat is een 15-20 min rijden via de provinciale weg. Maar in het weekend wordt er goed en ook lange stukken mee gereden.
pennywiser schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:39:
[...]

Vraag mij altijd af wat je met dergelijke info moet - Renault is Renault. Maar ik ben heel wantrouwend moet ik eerlijk zeggen.
Was meer interesse van mijn kant, ben zelf ook ondernemer en kan me dus wat sneller verplaatsen in hun kant van het verhaal. Als je een dure reparatie moet uitvoeren die je gewoon hogerop kan declareren kies je daar sneller voor dan wanneer je hem uit eigen zak moet betalen, wat nu het geval is. Is voor mij juist een plusje in hun serviceverlening, dat ze dus zonder gedoe met deze oplossing komen :)
pennywiser schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:40:
[...]

Distributie, waterpomp - want is het een nieuw of ander blok? Dit is echt hooguit een uur werk op een blok wat op de werkbank ligt. Of is het ook nog weer zo'n natte riem?
Het is geen nieuw blok - dat verwacht ik ook niet van ze - maar een gereviseerd blok met garantie, waarbij deze problemen opgelost zijn. Er is geen distributieriem, maar een ketting. Die wordt met nieuwe blok meegeleverd. Verder verwachten we van beide kanten geen gekke dingen, omdat hij verder geen enkel mankement vertoont. Een waterpompje kan, maar dat zijn de kosten niet.

[ Voor 16% gewijzigd door sus op 14-08-2024 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:39
[...]

Hoe verhelpt een software update dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23:11
twowheeler schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:05:
[...]

Zoals @DaWaN eerder aangaf:

"Schijnt een probleem met "piston ring flutter" bij lage toerentallen / lage belasting te zijn, maar dat is een vrij dynamisch effect.
De aansturing van de gasklep kan daar een groot effect op hebben :) "

Voor een volledig antwoord moet je de vraag aan Renault stellen denk ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
sus schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:56:
[...]
Een waterpompje kan, maar dat zijn de kosten niet.
Die dan zeker doen. Eenmaal ingebouwd zit die weer ver weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:39
XelaRetak schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:29:
[...]

Zoals @DaWaN eerder aangaf:

"Schijnt een probleem met "piston ring flutter" bij lage toerentallen / lage belasting te zijn, maar dat is een vrij dynamisch effect.
De aansturing van de gasklep kan daar een groot effect op hebben :) "

Voor een volledig antwoord moet je de vraag aan Renault stellen denk ik :+
Dat is interessant! Thanks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-09 07:39

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

twowheeler schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:05:
[...]

Hij zegt letterlijk "verminderen" niet verhelpen :D ...

Land van het eeuwige vuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23:49

-CJ

Not remastered

sus schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:56:
[...]

Primair is het inderdaad woon-werk, dat is een 15-20 min rijden via de provinciale weg. Maar in het weekend wordt er goed en ook lange stukken mee gereden.
Dan is de auto net op temperatuur, in principe dus te kort om 'm goed warm te rijden. Als dit met een ander vervoersmiddel kan is dat voor de auto op termijn een stuk beter.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-09 11:15

Dat is een keurig aanbod van de garage, en geeft heel veel vertrouwen.

Zelf ook een keer een Mazda 6 gekocht voor een meeneemprijsje. Die pakte ook heel veel olie. Het is een gebed zonder end en je blijft er olie in gooien. Verder raakt alles vervuild door die olie zoals de katalysator en lambdasondes. Blij dat ik van die Mazda af was toen. Ik weet hoe irritant het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

Topicstarter
-CJ schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:22:
[...]

Dan is de auto net op temperatuur, in principe dus te kort om 'm goed warm te rijden. Als dit met een ander vervoersmiddel kan is dat voor de auto op termijn een stuk beter.
Helaas, vanuit medisch oogpunt is dit de enige oplossing. En dat hij daardoor wat aan olie verbruikt is ook geen probleem, maar niet in de hoeveelheden die er nu doorheen gaan. Dat wordt ook bevestigd door de dealer en vandaar ook de prima oplossing :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:15
-CJ schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:22:
[...]

Had ie maar geen auto moeten worden :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sus

sus

Topicstarter
Vandaag de auto naar de garage weggebracht :)

Tegen de verwachting in gaat er een *nieuw* blok in en geen gereviseerd blok. Alles wat er bij hoort is ook nieuw, alleen de koppeling is dan op mijn verzoek voor eigen rekening meegenomen in het verhaal.

Vervangend vervoer, eind van de week ophalen en nu al de mededeling gekregen om er de eerste KM's rustig mee te rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-09 11:15
sus schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 11:06:
Vandaag de auto naar de garage weggebracht :)

Tegen de verwachting in gaat er een *nieuw* blok in en geen gereviseerd blok. Alles wat er bij hoort is ook nieuw, alleen de koppeling is dan op mijn verzoek voor eigen rekening meegenomen in het verhaal.

Vervangend vervoer, eind van de week ophalen en nu al de mededeling gekregen om er de eerste KM's rustig mee te rijden :)
Dan heb je een vrijwel nieuwe auto onder je achterwerk. Heel netjes van de dealer 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 13:53

Felyrion

goodgoan!

Heel netjes inderdaad. Ik denk dat iedereen zou *hopen* dat zijn/haar dealer er ook zo mee om zou gaan.
De dealer in kwestie mag wel genoemd worden :P

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Pagina: 1