Dichtzetten mechanische ventilatie afvoer keuken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flex020
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 29-04 16:08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xvyKtmBhLMoRolNnNPkZpZRfpbc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3JseLObiULW3yy8l1ki573j3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RqSoZS44qbRD28oJZKsrnw-2eiQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Yf7hHxbvEGPyQ3EExGNdc0pO.png?f=fotoalbum_largeMijn vraag
...

Beste Tweakers,

Na het bestellen van onze nieuwe keuken (volledige breedte en hoogte, zie afbeelding) realisseerde wij dat er ter plaatsen van de nieuwe keukenkast er een mechanische ventilatiepunt bevind op het plafond (zie andere afbeelding).
Aangezien het twee punten betreft (beide afvoer lucht, gezien deze zo dicht bij elkaar gepositioneerd zijn) vroeg ik mij af ik 1 van de 2 kan dichtzetten met een spirobuisdeksel oid + stuccen zodat de nieuwe keuken geplaatst kan worden zoals op de render. Wellicht dat het vervangen van de ventiel naar een grote variant ook een oplossing is als de ander dichtgezet wordt? of dat het wellicht niet eens nodig is, ik heb namelijk het idee dat de tweede afvoerpunt die dicht tegen de muur gepositioneerd is er alleen zit voor een afzuigkap met filter.
N.b. Afzuiging van koken zal plaatsvinden dmv een bora kookplaat (filter). Het betreft een open keuken, dus er zijn tevens ventilatiepunten in de open ruimte/woonkamer.
Graag hoor ik van jullie!

[ Voor 5% gewijzigd door Flex020 op 22-07-2024 11:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 27-06 15:14
Heb je een verlaagd plafond? Indien dit wel het geval is zou ik het ventiel laten omleggen naar een andere locatie.

Groter ventiel zou eventueel ook kunnen. Ventielen lijken ook niet mega open te staan dus waarschijnlijk kom je weg met een ventiel waar veel volume doorheen kan zoals een Duco Ducovent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flex020
Dank voor je antwoord. Helaas geen verlaagd plafond, het zijn prefab betonnen vloerplaten (waarbij ik ervan uit ga dat de schachten meegestort zijn). Het omleggen van het ventiel is niet echt een optie dus, tenzij we een verlaagdplafond maken (maar dat heeft zeker niet onze voorkeur).

Groter ventiel als oplossing zou mooi zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:46
Ziet het op de foto rechter ventiel niet ook in de weg van je kastdeurtjes?

[ Voor 5% gewijzigd door CJ_Latitude op 22-07-2024 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:03

Aardedraadje

Met kabelschoen

Volgens het bouwbesluit moet de keuken 150 m³ per uur kunnen afvoeren. Daar voldoe je met een enkel ventieltje niet aan.

Edit: deze "kennis" zat in m'n hoofd, maar klopt volgens mij niet. Voor zover ik kan vinden is het maar 75 m³/h en dan zou je met een enkel ventiel (net) uit moeten kunnen. Wellicht is geluidsoverlast een overweging.

[ Voor 47% gewijzigd door Aardedraadje op 22-07-2024 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flex020
@CJ_Latitude Bovenkasten zijn klapdeuren, dus dat gaat gelukkig net goed.

@Aardedraadje Dank voor je toevoeging. Geluid is inderdaad iets waar rekening mee gehouden moet worden. Ik ga er echter (misschien onterecht) vanuit dat het zal meevallen, anders zou een geluidsdemper o.i.d nog een optie kunnen zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Korte antwoord, tijdens de bouw wordt alles doorgerekend en op iedere cent gelet. Als het met minder had gekund dan was het wel zo aangelegd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tweaker_BE
  • Laatst online: 21-08-2024
Aangezien er meestal al te weinig afzuiging is in een keuken omdat niemand bij het koken zijn ventilatiesysteem op max zet is het niet erg verstandig de helft van je capaciteit weg te halen.

Slecht plan dus. Zeker ook omdat die Bora platen al zo beroerd afzuigen als je echt kookt.

Groter ventiel veranderd weinig tot niets.

[ Voor 7% gewijzigd door Tweaker_BE op 22-07-2024 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flex020
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ZxpFDYiG9reIWEStu_kYwoxLZE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0LIa95BOLE7JcGGOAIbryzxf.png?f=fotoalbum_large

@Sethro Terecht punt. Toch heb ik het idee, mede door de positie van de te verwijderen ventiel, dat het geplaatst is voor het gebruik van de afzuigkap. Dit zodat er naast de afvoer van geur van het koken ook gewoon normaal afvoer van lucht kan plaatsvinden en dat het MV systeem niet uit balans raakt (door lucht van het afzuigkap naar buiten af te voeren). Zie foto van afzuigkap van de buren. Gebouw is uit 2006 en het mechanische ventilatiesysteem komt ook uit dat jaar. In het geval mijn aanname correct is, neem ik aan dat een Bora kookplaat uit 2024 dit kan compenseren (het verwijderen van vieze geuren).

Ik zal tevens proberen te achterhalen bij de aannemer en keukenboer of zij wellicht het juiste antwoord hebben. Mocht het dichtzetten niet mogelijk zijn, dan wordt het helaas een andere soort model keuken. Wordt vervolgd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Je Bora met afzuiging doet exact hetzelfde als de recirculatie afzuigkap van de buren: het zijn beide recirculatie modellen met vaak een vet-, koolstof- (geuren) en eventueel plasmafilter. Daarna wordt de half vieze lucht gewoon weer de keuken in geknald met roetdeeltjes. Er zijn dus juist 2 ventielen nodig om de hoeveelheid vervuilde lucht je huis uit te zuigen. Dat is het grote nadeel van recirculatie versus gewoon een afzuigkap met afvoer direct naar buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweaker_BE
Flex020 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:01:
In het geval mijn aanname correct is
Je aanname is niet correct..... 2 afzuigventielen in een keuken is gewoon de standaard (en is vaak zelfs al aan de krappe kant). Heeft niets met de positie van een afzuigkap te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flex020
@Tweaker_BE Duidelijk. Dan weer terug naar de tekentafel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweaker_BE
stin00 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:09:
Je Bora met afzuiging doet exact hetzelfde als de recirculatie afzuigkap van de buren:
De Bora is, ondanks dat ze wat anders beloven, zelfs nog wat minder efficient als een bovengeplaatste afzuigkap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_BE
Flex020 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:10:
@Tweaker_BE Duidelijk. Dan weer terug naar de tekentafel.
Verplaatsen zou de beste optie zijn... maar besef dat dat een lastige/dure optie is.

De bouwer plaats ze meestal zo kort bij de deur en vlakbij elkaar omdat dat voor hem de goedkoopste optie is. Zeker niet de beste.

En meestal is het ook, buiten je wc, de enige afzuiging op je begane grond (ga even uit van een standaard huis) dus het is niet alleen de lucht uit de keuken die moet worden afgezogen maar ook uit je woonkamer.

[ Voor 21% gewijzigd door Tweaker_BE op 22-07-2024 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flex020
@Tweaker_BE Ja verlagen vind ik geen optie, mede door de kosten. Ik ben bang dat één grote ventiel het ook niet gaat kunnen compenseren.

Optie zou het volgende zijn, maar doet wel af aan het design imo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8B5VirjRFYI1VRN46FSfQpZECY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y0PPUhzxPaodInBnvBYsAt8D.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Bij appartementen is er ?vaak/normaal? 1 van die 2 bedoeld voor een motorloze afzuigkap.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flex020
@Tweaker_BE het betreft een gelijkvloerse appartement op de 2de verdieping, met open keuken/woonkamer waar zich nog twee ventielen bevinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flex020
@YakuzA Dat was inderdaad mijn aanname.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Als je ventiel in de keuken valt is er niks aan de hand, je koelkast moet bijvoorbeeld ook koeling hebben.

Bij mij zit de afvoer zelfs bewust achter de keuken en is er een kleine strook vrijgelaten tussen de ombouw en de kastjes. Dat valt niet op, maar ik heb dus goede afzuiging & mijn koelkast/oven raken hun warmte goed kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_BE
Flex020 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:15:
@Tweaker_BE het betreft een gelijkvloerse appartement op de 2de verdieping, met open keuken/woonkamer waar zich nog twee ventielen bevinden
Dat zijn bij een WTW aanvoerventielen....... Ik zie nooit afvoerventielen in een woonkamer als je een type C (geen WTW) systeem hebt omdat dan de aanvoer via roosters in je ramen of gevel gaat.

Opties zijn als het achter je kast valt om daar voldoende doorstroming te maken. Kan vaak redelijk onzichtbaar. Of in jouw schets om de middenste bovenkast nog wat hoger te maken. In de praktijk is tot aan het plafond vaak toch niet zinvol.

[ Voor 21% gewijzigd door Tweaker_BE op 22-07-2024 16:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

TheGhostInc schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:17:
Als je ventiel in de keuken valt is er niks aan de hand, je koelkast moet bijvoorbeeld ook koeling hebben.

Bij mij zit de afvoer zelfs bewust achter de keuken en is er een kleine strook vrijgelaten tussen de ombouw en de kastjes. Dat valt niet op, maar ik heb dus goede afzuiging & mijn koelkast/oven raken hun warmte goed kwijt.
Dus als TS de koelkast combi rechts zet is het opgelost.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:27
Weet je zeker dat beide aangesloten is aan elkaar?

Heb hier weinig kennis mee, maar een kan b.v. mechanische ventilatie zijn en de andere om een natuurlijks airflow te bevorderen; ik heb het vast mis overigens; wilde het even inbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_BE
ilaurensnl schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:26:
Weet je zeker dat beide aangesloten is aan elkaar?

Heb hier weinig kennis mee, maar een kan b.v. mechanische ventilatie zijn en de andere om een natuurlijks airflow te bevorderen; ik heb het vast mis overigens; wilde het even inbrengen.
Je hebt het mis.... 1 buis met 2 ventielen. Meer capaciteit en minder geluid dan 1 ventiel.

[ Voor 5% gewijzigd door Tweaker_BE op 22-07-2024 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Tweaker_BE schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:27:
[...]

Je hebt het mis.... 1 buis met 2 ventielen. Meer capaciteit en minder geluid dan 1 ventiel.
Niet heel effectief lijkt me dat maar soit, dan even kijken met een endoscoop hoe die buis loopt en eventueel tweede punt verplaatsen naar buiten de omkasting.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flex020
Dank allen voor de input. Ik heb hoop dat het bestaande ontwerp toch geplaatst kan worden, bijvoorbeeld door de koelkast te plaatsen ter hoogte van het ventiel (wat al het geval is in het ontwerp) en wat @TheGhostInc ook al aangaf. Als dat echter niet wordt aangeraden zou ik nog de betreffende bovenkast kunnen opofferen en de afvoerbuis verlengen en vebinden dmv een rooster/ventiel aan de onderkant van de betreffende kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_BE
franssie schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:32:
[...]

Niet heel effectief lijkt me dat maar soit, dan even kijken met een endoscoop hoe die buis loopt en eventueel tweede punt verplaatsen naar buiten de omkasting.
En waarom zou dat niet effectief zijn? De capaciteit van de buis is gewoon (veel) groter dan van een ventiel. Meer ventielen is beter om een grotere capaciteit te krijgen met minder geluid.

En aangezien die buis waarschijnlijk op een betonplaat in een gestorte vloer ligt is verplaatsen of even een extra ventiel maken niet zo eenvoudig.

[ Voor 13% gewijzigd door Tweaker_BE op 22-07-2024 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flex020
@franssie volgens mij heeft @Tweaker_BE hierin gelijk, een afvoer- en toevoerpunt zo dicht naast elkaar zou geen circulatie opleveren. Volgens mij moeten deze minimaal 1.5m (*correctie 3m) uit elkaar liggen.

En inderdaad, een schacht verplaatsen in een prefab betonvloer vind ik teveel van het goede.

[ Voor 22% gewijzigd door Flex020 op 22-07-2024 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Tweaker_BE schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:35:
[...]

En waarom zou dat niet effectief zijn? De capaciteit van de buis is gewoon (veel) groter dan van een ventiel. Meer ventielen is beter om een grotere capaciteit te krijgen met minder geluid.

En aangezien die buis waarschijnlijk op een betonplaat in een gestorte vloer ligt is verplaatsen of even een extra ventiel maken niet zo eenvoudig.
Verschilt vast per woning, maar bij mij is de diameter in het beton 60mm oid. Lijkt me niet zo heel veel capaciteit te geven voor twee ventielen, maar geluid kan een valide reden zijn. Technicus die bij mij het onderhoud doet snapte het tweede ventiel namelijk niet op dat buisje...

Maar hoe dan ook, verplaatsen zou een optie kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_BE
franssie schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:40:
[...]

Verschilt vast per woning, maar bij mij is de diameter in het beton 60mm oid. Lijkt me niet zo heel veel capaciteit te geven voor twee ventielen, maar geluid kan een valide reden zijn. Technicus die bij mij het onderhoud doet snapte het tweede ventiel namelijk niet op dat buisje...

Maar hoe dan ook, verplaatsen zou een optie kunnen zijn.
Meerdere ventielen op 1 kanaal is gebruikelijk. Er zitten tenslotte ook geen oneindige hoeveelheid aansluitpunten op een ventilatieunit dus ze komen anders ook gewoon bij elkaar.

En 60mm is toch echt iets te klein..... 125mm voor ventielen is redelijk gebruikelijk maar er zijn vele maten. Hoe groter hoe beter eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Tweaker_BE schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:47:
[...]

Meerdere ventielen op 1 kanaal is gebruikelijk. Er zitten tenslotte ook geen oneindige hoeveelheid aansluitpunten op een ventilatieunit dus ze komen anders ook gewoon bij elkaar.

En 60mm is toch echt iets te klein..... 125mm voor ventielen is redelijk gebruikelijk maar er zijn vele maten. Hoe groter hoe beter eigenlijk.
Leuk mij ook klein inderdaad, de ventielen zijn inderdaad 125 en de aansluitingen op de box ook, maar in het plafond is het bij mij maar dunnetjes. Zou daar ook minimaal 100 zitten dan snap ik dat er voldoende capaciteit is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:39
TheGhostInc schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:17:
Ik zou 'em ook in de keuken laten vallen. Aan de onderkant van de inbouwkoelkast zit toch al een opening in de plint. Eventueel zou je dan gaten tussen de kasten kunnen maken zodat daar lucht doorheen kan. Dan wordt het in feite door het keukenblok heen gezogen.

Kun je daar direct een mooie mini server of NAS neerzetten :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

alex3305 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:57:
[...]

Ik zou 'em ook in de keuken laten vallen. Aan de onderkant van de inbouwkoelkast zit toch al een opening in de plint. Eventueel zou je dan gaten tussen de kasten kunnen maken zodat daar lucht doorheen kan. Dan wordt het in feite door het keukenblok heen gezogen.

Kun je daar direct een mooie mini server of NAS neerzetten :+.
Of als je een cube hebt bij de Quooker, die geeft ook best wat warmte af ... net zoals de vaatwasser ernaast bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:21

Barrycade

Through the...

Vraag is en ik zie m niet beantwoord; heb je nu een WTW installatie of een centrale afzuiging met aanvoer via ventilatie roosters in de ramen?

Als je gaat afzuigen via je keuken, Reken op zwarte / vette boel op de plekken waar je dat niet wil hebben.

En denk een appartement maar afzuigen rechtstreeks naar buiten is echt gezonder dan recycling. Dus indien geen appartement via de kruipruimte geen mogelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_BE
Barrycade schreef op maandag 22 juli 2024 @ 17:22:
En denk een appartement maar afzuigen rechtstreeks naar buiten is echt gezonder dan recycling. Dus indien geen appartement via de kruipruimte geen mogelijkheid?
Dat doe je bij de bouw..... en het is hier een appartement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ah zie het, blijft de WTW vraag open.

Want dan wil je echt het afzuigdeel behouden in je keuken anders ga je je woonkamer en keuken via de wc en badkamer afzuigen en ben je niet van je kook luchtjes af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flex020
@Barrycade Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PlKFbW0Uf6LtH8QfNcDI8YjTHNg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FJTKY2IfGoa8MGe3IygQ6idz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZVpaQlpXYcGllBnYDAqvFIbXBo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3XlEHz6QGNBYc9bdi6Ca0Bzq.png?f=fotoalbum_large

De woning is recent aangekocht en in de advertentie staat 'mechanische ventilatie', maar als ik de foto (zie bijlage) bekijk lijkt het toch verdacht veel op een WTW. Daarnaast zie ik geen ventilatieroosters bij het raam. Tweede foto laat nog 3 ventielen zien in keuken/woonkamer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweaker_BE
Je hebt ventilatie en die is mechanisch dus dat klopt.

Maar je hebt dus een type D systeem en dat is een WTW. Vandaar de grote warmtewisselaar in je ventilatieunit en de afvoerslang voor condensatie. Standaard heb je dan aanvoer in je verblijfsruimtes en afzuiging in je wc, badkamer en keuken. En ruimte onder je deuren voor de vereiste luchtstroom.

Nog een reden om niet zomaar ventielen te slopen, zo'n systeem is ook een beetje ingeregeld om de aanvoer en afvoer in balans te houden.

[ Voor 14% gewijzigd door Tweaker_BE op 22-07-2024 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flex020
@Tweaker_BE Ja het plan om het ventiel dicht te zetten valt af. Echter, blijven de opties die door de andere zijn benoemt nog wel mogelijk met dit systeem? Dus het weg werken van het ventiel in/achter de keuken of het verlengen van de buis door keukenkast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweaker_BE
Zolang je zorgt dat de luchtstoom naar je afvoerventiel voldoende is is er geen probleem. Voor het schoonmaken in de toekomst is het wel handig als je nog bij je ventiel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ja want zeker die in de keuken zit binnen de kortste keren vol met meuk.

Is inderdaad een WTW. Vergeet m niet op de hoogste stand te zetten als je gaat koken. Anders doe je je gezondheid geen plezier.

Zit die wtw trouwens achter die deur in de keuken? Je kan wellicht dan ook een ventiel in de muur aansluiten via je technische ruimte.

Die deur staat trouwens niet op je render dus blijft die wel?

[ Voor 33% gewijzigd door Barrycade op 22-07-2024 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Flex020 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:14:
@Tweaker_BE Ja verlagen vind ik geen optie, mede door de kosten. Ik ben bang dat één grote ventiel het ook niet gaat kunnen compenseren.

Optie zou het volgende zijn, maar doet wel af aan het design imo:

[Afbeelding]
Je kan die bovenste kastjes toch gewoon houden en in 1 van de deurtjes gewoon een rond gat boren en een rooster plaatsen. Dat sluit je dan aan met een stukje buis op het plafond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Sethro schreef op maandag 22 juli 2024 @ 19:54:
[...]

Je kan die bovenste kastjes toch gewoon houden en in 1 van de deurtjes gewoon een rond gat boren en een rooster plaatsen. Dat sluit je dan aan met een stukje buis op het plafond.
Ja dat kan ook of 1 kastje er gewoon tussen uit, symmetrie is overrated... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik zou ook gewoon gaan voor de alle kastjes en in het kastje waar het ventiel uit komt deze verlengen en het ventiel in het deurtje plaatsen bv..

het is alleen even zijn het 2x afzuig of is het 1x zuig en 1x blaas.. of 2x blaas

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Aan de ventielen te zien zijn het 3 inblaast en 2 afzuig.

Zou m eventueel wel laten nameten, lijkt er op vooral de inblaas dat ze erg dicht zitten voor een woonkamer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-06 18:23
Bij 95 procent van de keukenkopers wordt dit op het allerlaatste moment (als verrassing) door de installateur dichtgezet, ze merken niet eens en als ze het wel merken zegt de installateur:"Doen we altijd zo geen enkel probleem"

Mogelijk kan je al die bovenste kastjes 0,5-1cm van het plafond houden, dan heb je een hele lange luchtsleuf en echt opvallen doet zoiets niet. Om het ventiel schoon te maken moet de installateur dan een groot gat maken in dat kastje. Allerlei roosters in dat kastje kan ook nog. Nogmaals, het leeuwendeel zet het gewoon dicht. Er zitten 6-7 van die afzuigventielen in huis, als bij 25% van de installaties de afstelling nagenoeg perfect is lijkt me dat al veel.

Je kan ook nog 1 of 2 van die kleinere ronde ventilatie openingtjes aan de onderkant van die kastjes maken óf inbouwspotjes, daar kan ook nog flink wat lucht langs, in het kastje wordt dat wel een beetje rommelig met draden en het achterkantje van het spotje.

Ik denk dat ik het zelf gewoon dicht zou bouwen en dan aan de installateur een vragen een luikje met bijvoorbeeld magneetjes te maken zodat je wel bij het ventiel kan en als de keuken dan merkbaar slecht ventileert kan je altiijd nog besluiten meer ventilatiegaten in dat kastje te maken.

Die deurtjes rusten allemaal op dopjes van 1-2mm luchtdicht is dat zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Beetje huis zitten er 5-6, technische ruimte, 2 wc, douche en 2 in keuken.

Maar he gaat maar om je leefklimaat toch? Beetje hoe de keuken er uitziet is dan belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_BE
jnr24 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 23:35:
Bij 95 procent van de keukenkopers wordt dit op het allerlaatste moment (als verrassing) door de installateur dichtgezet, ze merken niet eens en als ze het wel merken zegt de installateur:"Doen we altijd zo geen enkel probleem"

Er zitten 6-7 van die afzuigventielen in huis, als bij 25% van de installaties de afstelling nagenoeg perfect is lijkt me dat al veel.
In een standaard appartement zitten er gewoon 4 afzuigventielen, 2 in de keuken en dan nog in de wc en badkamer. Soms plaatsen ze er dan nog 1 in de technische ruimte als daar ruimte is voor een wasmachine.

Als je dan zonder kennis 1 daarvan gaat afsluiten dan weet je niet wat je aan het doen bent.

En als je denkt dat een kiertje van een paar mm hier en daar genoeg is om voldoende af te zuigen zonder dat je hele installatie harder moet werken dan weet je ook niet waar je mee bezig bent. Als je zo'n ventiel dichtbouwt dan zijn ventielatieroosters in je plint/kastjes gewoon nodig.

[ Voor 21% gewijzigd door Tweaker_BE op 23-07-2024 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthewhay
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:20
Kan je het ventiel niet verlengen en uitlaten komen in 1 van de kastjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flex020
@B 72 Ventiel door de muur zou kunnen, deur naar de WTW/berging zit en blijft inderdaad naast de keuken. Dan een Y stuk met extra buis plaatsen op afvoerbuis om te verbinden met WTW en opnieuw afstellen?

@Matthewhay Dat is inderdaad nu het plan. Alternatief zou nog optie hierboven kunnen zijn, maar lijkt mij een prijzig(ere) alternatief.
Pagina: 1