Schuifpui nieuwbouw kapot: geen garantie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:59
Nog geen twee jaar geleden hebben wij een nieuwbouw huis gekocht onder SWK garantie voorwaarden.
Nu nog geen twee jaar later blokkeert de hendel van de schuifpui (is een hef schuifpui) waardoor wij deze niet langer kunnen afsluiten.
Volgens het bedrijf achter de project bouw is dat jammer dan: slechts 1 jaar garantie op hang en sluitwerk.

Is dit redelijk, rechtens en kunnen we dan nergens aanspraak op maken? Lijkt me zo bizar…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:39
Lijkt mij extreem vreemd. Hiervoor bestaan nú rechtsbijstandsverzekeringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
WouterL schreef op maandag 22 juli 2024 @ 10:58:
Nog geen twee jaar geleden hebben wij een nieuwbouw huis gekocht onder SWK garantie voorwaarden.
- link naar de SWK garantie ontbreekt
- op pagina 34 staat toch een termijn van zes jaar?

Heb je zelf de SWK voorwaarden doorgelezen? Waar baseert de aannemer dat ene jaar op?

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Real schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:12:
[...]

- link naar de SWK garantie ontbreekt
- op pagina 34 staat toch een termijn van zes jaar?

Heb je zelf de SWK voorwaarden doorgelezen? Waar baseert de aannemer dat ene jaar op?
Ja, deze zijn bijgevoegd aan de koop ovk en luidt:
4. voor hang- en sluitwerk, inclusief rol- en/of schuifmechanismen, brievenbussen en soortgelijke materialen in het huis/het privégedeelte tot 1 jaar;

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:35
Dan is nog de "te verwachten" levensduur. Die is geen "twee" jaar. Dit zou ik voorleggen aan de rechtsbijstandsverzekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Wat voor merk schuifpui/deurbeslag is het? Mogelijk is het vervangen van een metalen pen a +- €10,- alles wat nodig is.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
RonnieKo schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:33:
Dan is nog de "te verwachten" levensduur. Die is geen "twee" jaar. Dit zou ik voorleggen aan de rechtsbijstandsverzekering.
Dat is precies waar ik twijfels bij heb, maar de garantie uitsluiting lijkt breed verspreid te zijn onder swk. Het is zelfs nog minder dan 2 jaar. Rechtsbijstandsverzekering heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 26-07 22:42

Sharky

Skamn Dippy!

WouterL schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:41:
[...]

Dat is precies waar ik twijfels bij heb, maar de garantie uitsluiting lijkt breed verspreid te zijn onder swk. Het is zelfs nog minder dan 2 jaar. Rechtsbijstandsverzekering heb ik niet.
Uiteindelijk is de wet leidend. Wat voor voorwaarden dan ook veranderen daar niets aan. Je kunt ook bij het juridisch loket informatie inwinnen, volgens mij hoeft dit niet heel complex te zijn.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Ik heb zelf rechten gestudeerd dus weet aardig hoe het in elkaar steekt maar de projectbouw houdt voet bij stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maximillian20
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-07 19:24
Non confirmiteits regeling, in het kort er vanuit gaan dat iets wel wat langer mag meegaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonnieKo
Dat wat aangegeven wordt. Je mag verwachten dat iets langer functioneert.

Wat je kan doen is de pui-leverancier de vraag stellen hoe lang de levensduur van hun pui'en zijn. Met dat antwoord in de hand naar de aannemer. De aannemer blijft verantwoordelijk.
WouterL schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:54:
Ik heb zelf rechten gestudeerd dus weet aardig hoe het in elkaar steekt maar de projectbouw houdt voet bij stuk.
Vreemd dat je dan niet van "de te verwachten levensduur" af weet. Daarom is het handig dat je ook gaat praten met een jurist of bijvoorbeeld de rechtsbijstandwinkel. Voor dit geval kan je waarschijnlijk niet op een nieuwe verzekering zetten.

[ Voor 47% gewijzigd door RonnieKo op 22-07-2024 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
RonnieKo schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:13:
Dat wat aangegeven wordt. Je mag verwachten dat iets langer functioneert.

Wat je kan doen is de pui-leverancier de vraag stellen hoe lang de levensduur van hun pui'en zijn. Met dat antwoord in de hand naar de aannemer. De aannemer blijft verantwoordelijk.

[...]

Vreemd dat je dan niet van "de te verwachten levensduur" af weet. Daarom is het handig dat je ook gaat praten met een jurist of bijvoorbeeld de rechtsbijstandwinkel. Voor dit geval kan je waarschijnlijk niet op een nieuwe verzekering zetten.
Je doet nu een aanname. Ik weet prima wat conformiteit betekent. Ik heb dan ook oprechte twijfels bij het verhaal van de projectbouwer. Nu weet ik niet of hang- en sluitwerk bijzondere eigenschappen heeft wat de verkorte termijn van één 1 jaar rechtvaardigt, maar dit lijkt me sterk toch?

[ Voor 13% gewijzigd door WouterL op 22-07-2024 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:19

bonzz.netninja

Niente baffi

WouterL schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:41:
[...]

Dus als ik je goed begrijp vind jij niet dat hand en sluitwerk langer dan 2 jaar mee zou moeten gaan? Of omdat het breed verspreid is als bepaling twijfel je of jouw verwachting wel realistisch is?

Ik zou 2 1 jaar, voor een schuifpui mechanisme, veel te weinig vinden. Het is een deur, die gaat open en dicht dus moet degelijk gemaakt zijn. Of dat realistisch is weet ik niet goed, dat is op zich een terechte vraag. Gevoelsmatig zou dat toch wel minimaal 5 jaar zonder problemen mee moeten gaan?

Maar over wat voor reparatie hebben we het eigenlijk?

[ Voor 4% gewijzigd door bonzz.netninja op 22-07-2024 13:29 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
bonzz.netninja schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:28:
[...]

Dus als ik je goed begrijp vind jij niet dat hand en sluitwerk langer dan 2 jaar mee zou moeten gaan? Of omdat het breed verspreid is als bepaling twijfel je of jouw verwachting wel realistisch is?

Ik zou 2 jaar, voor een schuifpui mechanisme, veel te weinig vinden. Of dat realistisch is weet ik niet goed, dat is op zich een terechte vraag. Gevoelsmatig zou dat toch wel minimaal 5 jaar zonder problemen mee moeten gaan?

Maar over wat voor reparatie hebben we het eigenlijk?
Nee ik vind dat niet acceptabel, vandaar dit topic :p het is zelfs minder dan twee jaar. Waarschijnlijk het vervangen van de lopers(?) ik moet nu zelf een slotenmaker regelen want erop wachten kan ik natuurlijk niet. De deur sluit immers helemaal niet meer. Volgens de slotenmaker in het gunstigste geval +/- 250 euro. Ik weet niet tot welk bedrag dit kan oplopen.

[ Voor 5% gewijzigd door WouterL op 22-07-2024 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

WouterL schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:30:
[...]

Nee ik vind dat niet acceptabel, vandaar dit topic :p het is zelfs minder dan twee jaar. Waarschijnlijk het vervangen van de lopers(?) ik moet nu zelf een slotenmaker regelen want erop wachten kan ik natuurlijk niet. De deur sluit immers helemaal niet meer. Volgens de slotenmaker in het gunstigste geval +/- 250 euro. Ik weet niet tot welk bedrag dit kan oplopen.
Als je bevestiging wilt van je gevoel dat 1 jaar tekort is op hang en sluitwerk, lijkt mij dat ook. Maar dat is wel puur gevoelsmatig :) Maar aangezien je rechten gestudeerd hebt kun je ook zelf wel inschatten of het je allemaal waard is. Als het alleen de cilinder is waardoor de boel blokkeert hoeft je dat niet zo veel te kosten en kun je dat ook prima zelf

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
bonzz.netninja schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:37:
[...]

Als je bevestiging wilt van je gevoel dat 1 jaar tekort is op hang en sluitwerk, lijkt mij dat ook. Maar dat is wel puur gevoelsmatig :) Maar aangezien je rechten gestudeerd hebt kun je ook zelf wel inschatten of het je allemaal waard is. Als het alleen de cilinder is waardoor de boel blokkeert hoeft je dat niet zo veel te kosten en kun je dat ook prima zelf
Wellicht is de Geschillen commissie het waard. Dat is een kleine kostenpost.

Gek genoeg kan ik echter niet veel 'precedente' hierover vinden. de SWK uitsluiting van één jaar voor hang en sluitwerk is zoals eerder vermeld een 'standaard bepaling' die bijna bij elke nieuwbouw-project wordt toegepast. Ik kan dit verkort garantiebeding echter juridisch niet recht krijgen, waardoor je zou denken dat hier wel eerder woorden over geweest zijn, maar helaas. Misschien ook een gevalletje 'niet de moeite waard'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

WouterL schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:39:
[...]

Gek genoeg kan ik echter niet veel 'precedente' hierover vinden. de SWK uitsluiting van één jaar voor hang en sluitwerk is zoals eerder vermeld een 'standaard bepaling' die bijna bij elke nieuwbouw-project wordt toegepast. Ik kan dit verkort garantiebeding echter juridisch niet recht krijgen, waardoor je zou denken dat hier wel eerder woorden over geweest zijn, maar helaas. Misschien ook een gevalletje 'niet de moeite waard'.
Ja inderdaad. Je zou zeggen dat iedereen daar over valt. Misschien heeft het te maken dat hang en sluitwerk sterk afhankelijk is van hoe je er mee om gaat, of maw. gevoelig voor slopen. Dan beperken ze dat ook nog wel eens omdat het gevoelig spul kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
WouterL schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:22:
[...]
Je doet nu een aanname. Ik weet prima wat conformiteit betekent.
Nee, dan is het helemaal goed.
[...]
Ik heb dan ook oprechte twijfels bij het verhaal van de projectbouwer. Nu weet ik niet of hang- en sluitwerk bijzondere eigenschappen heeft wat de verkorte termijn van één 1 jaar rechtvaardigt, maar dit lijkt me sterk toch?
Dan weet je dat uit documentatie van ontwikkelaar / producent schuifpui moet staan dat ze maar 1 jaar geven of juist wat anders staat. Daarom is het noodzaak om onderzoek te doen naar wat toegepast is. En welke documenten je van de ontwikkelaar hebt mogen ontvangen. Je mag er vanuit gaan dat de schuifpui volgens de leveranciesvoorwaarden geplaatst is. Dat kan ook nog een dingetje zijn.

Maar ik heb hier hang en sluitwerk van tig jaar oud. Bij mijn ouders is ook een nieuwe schuifpui door een aannemer geplaatst. Ook met hefboomconstructie op de deur. Die zit ook al 10 jaar zonder problemen. De oude schuifpui was 30 jaar oud. Dat is mijn ervaring.

[ Voor 17% gewijzigd door RonnieKo op 22-07-2024 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
RonnieKo schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:44:
[...]

Nee, dan is het helemaal goed.

[...]

Dan weet je dat uit documentatie van ontwikkelaar / producent schuifpui moet staan dat ze maar 1 jaar geven of juist wat anders staat. Daarom is het noodzaak om onderzoek te doen naar wat toegepast is. En welke documenten je van de ontwikkelaar hebt mogen ontvangen. Je mag er vanuit gaan dat de schuifpui volgens de leveranciesvoorwaarden geplaatst is. Dat kan ook nog een dingetje zijn.

Maar ik heb hier hang en sluitwerk van tig jaar oud. Bij mijn ouders is ook een nieuwe schuifpui door een aannemer geplaatst. Ook met hefboomconstructie op de deur. Die zit ook al 10 jaar zonder problemen. De oude schuifpui was 30 jaar oud. Dat is mijn ervaring.
In de aanvullende termijn voorwaarde SWK staat de garantiebeperking van één jaar betreffende al het hang-en sluitwerk. Wellicht kan ik nog proberen contact te krijgen met de onderaannemer van de deur, maar het probleem is dat ik hier eigenlijk helemaal geen tijd voor heb. Dat is het lastige met buitendeuren. Als ze niet op slot kunnen is er sprake van spoed. En die spoed kan ik de onderaannemer in ieder geval níet aanrekenen. Erg vervelend :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:54
Heb je al eens contact met SWK opgenomen? Ik heb geen ervaring met die lui, maar het kan natuurlijk zijn dat zij ook om hun eigen imago geven, en wellicht ook nog wel de aannemer willen 'overtuigen' het toch op te pakken.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
WouterL schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:51:
[...]
In de aanvullende termijn voorwaarde SWK staat de garantiebeperking van één jaar betreffende al het hang-en sluitwerk.
Dat weten we :) Alleen of het "wettelijk" zomaar mag is de vraag.
[...]
Wellicht kan ik nog proberen contact te krijgen met de onderaannemer van de deur, maar het probleem is dat ik hier eigenlijk helemaal geen tijd voor heb. Dat is het lastige met buitendeuren. Als ze niet op slot kunnen is er sprake van spoed. En die spoed kan ik de onderaannemer in ieder geval níet aanrekenen. Erg vervelend :(
Dat zou je kunnen proberen. Het is altijd vervelend als de deur niet goed dicht kan. Je zou nog provisorisch kunnen dicht zetten met bijvoorbeeld een balk in de onderste geleider om hem zo dicht te zetten. Maar het is wel lastig als hij niet dicht kan gaan.

Ik had het met een oudere buitendeur. Ging opeens niet goed dicht meer. Gelukkig nog wel op slot kunnen doen. Dan gebruik je hem zomaar even een paar maand niet. Een slotenmaker wilde het niet doen (deed geen particulieren meer). Maar een plaatselijke aannemer kwam en loste het met een uurtje op. Goed, daar heb ik dan wel wat geld voor over. Zeker omdat de boel 15 jaar of ouder is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:29

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

WouterL schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:39:

Je krijgt dus maar een jaar garantie van de bouwer, maar heb je langer fabrieksgarantie, wellicht zijn die iets coulanter.

In onze deur staat overigens dat hij 2 keer per jaar gesmeerd moet worden, heb je het onderhoud gevolgd volgens de voorschriften? Anders kun je dit argument natuurlijk tegen verwachten.
Gaat het product na 12 maanden of langer kapot? Dan moet u bewijzen dat dit niet uw schuld is en dat het aan het product ligt.
https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product

Bovenstaande is ook nog eens lastig, maar als d'r geen fysieke schade zichtbaar is, lijk het mij een zwak argument.

Persoonlijk vindt ik het overigens zeer verwerpelijk dat ze mensen proberen af te schepen op een deur met 1 jaar garantie, dat slaat natuurlijk nergens op, alsof heel Nederland om de 2-3jaar een nieuwe deur zou (laten) plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:05
Heeft dit mechanisme niet gewoon een smeerbeurt nodig? Staat het op de zon? Dan drogen dit soort mechanismes en ook bv. deursloten enorm uit, tegen blokkeren aan. Maw, is het echt stuk of heeft het onderhoud nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
pennywiser schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:03:
Heeft dit mechanisme niet gewoon een smeerbeurt nodig? Staat het op de zon? Dan drogen dit soort mechanismes en ook bv. deursloten enorm uit, tegen blokkeren aan. Maw, is het echt stuk of heeft het onderhoud nodig?
Ik weet niet of ik zo maar bij dit mechanisme kom. Maar ik ben echt een leek op dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
WouterL schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:15:
[...]

Ik weet niet of ik zo maar bij dit mechanisme kom. Maar ik ben echt een leek op dit gebied.
Is het zo'n mechanisme dat langs de hele zijkant van de deur meerdere schoten zitten, met een lange rails etc.? Veel bewegende delen, minimaal 2x per jaar smeren juist om dit blokkeren tegen te gaan. Maar goed hoe krijg je dit nu los, want nu kan je er niet bij. Haal in elk geval vast een grote bus siliconenspray (Action). Heb je buren met de zelfde constructie? Kijk daar waar de bewegende delen zitten en kijken of je in die richting kan inspuiten. Of vraag de fabrikant eens wat te doen.
Ik kan moeilijk geloven dat het stuk is, het moet ook inbraakbestendig zijn dus dat vereist een bepaalde duurzaamheid.

Ik lees dat je niet kan afsluiten dus dan kan je nu overal wel bij. Spuit om te beginnen alles eens in wat je aan de buitenkant ziet bewegen. Wees niet te zuinig, is een beetje knoeiwerk misschien maar dan pak je maar een doekje. Een spuitbus gaat het best omdat ook echt intrekt.

[ Voor 14% gewijzigd door pennywiser op 22-07-2024 14:39 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:59
[...]
Dat is het lastige met buitendeuren. Als ze niet op slot kunnen is er sprake van spoed. En die spoed kan ik de onderaannemer in ieder geval níet aanrekenen. Erg vervelend :(
Joh. Het is een schuifpui.

Leg een op maat afgezaagde bezemsteel binnen in de rail op de grond, zodat de schuifpui niet meer opgengeschoven kan worden maar geblokkeerd wordt door de bezemsteel, en je probleem is al grotendeels tijdelijk opgelost. Komt er in ieder geval niemand meer naar binnen (en ik neem aan dat die pui ook in de achtertuin uitkomt, dus sowieso al niet zomaar toegankelijk is?)

Verder: Wees heel voorzichtig met zogenaamde "spoed-slotenmakers" in te schakelen..
Zorg dat je gewoon een lokaal bedrijf daarvoor inschakelt, en ga ZEKER NIET zomaar random een paar 'landelijke' partijen van de eerste de beste Google link inschakelen..
Zeer grote kans dat je door malafide beunhazen opgelicht en bedreigd wordt met idioot hoge rekeningen.
Denk dat je beter een lokaal timmerbedrijf hiervoor inschakelt, eentje die kozijnen en deuren maakt dus, in plaats van een 'slotenmaker.'

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
En nog de tip om voortaan niet meteen de juridische ladder in te klimmen maar eens wat te leren klussen, met een eigen huis. Je huis heeft onderhoud nodig, alles wat beweegt des te meer.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

WouterL schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:29:
[...]

Ja, deze zijn bijgevoegd aan de koop ovk en luidt:
4. voor hang- en sluitwerk, inclusief rol- en/of schuifmechanismen, brievenbussen en soortgelijke materialen in het huis/het privégedeelte tot 1 jaar;
Dit lijkt op 2003 Module I A, klopt dat? Welke voorwaarden zijn precies van toepassing?
[...]

Je doet nu een aanname. Ik weet prima wat conformiteit betekent.
Dan weet je ook dat conformiteit geldt bij een koopovereenkomst, niet bij een aanneemovereenkomst.

Bij een aanneemovereenkomst is er regelend recht over de garantietermijn, waar de SWK-voorwaarden van afwijken. Als je de SWK-voorwaarden kunt vernietigen, val je terug op de wettelijke bepalingen. Ik denk niet dat je de voorwaarden kunt vernietigen. De geschillencommissie heeft eerder geoordeeld dat de SWK-voorwaarden niet onredelijk bezwarend zijn. Dat ging niet specifiek over de garantiebepaling van hang- en sluitwerk, maar de argumentatie kan wel analoog worden toepepast (namelijk dat de voorwaarden in nauw overleg met beroeps- en brancheorganisaties èn consumentenorganisaties tot stand zijn gekomen, en dat de beperking geldt ten aanzien van een specifiek gebrek en niet ten aanzien van ernstige gebreken).

Je kunt de aannemer dus niet aanspreken. Mogelijk heeft de onderaannemer of fabrikant wel een garantieregeling waar je je op kunt beroepen. Als dat niet lukt, zou ik de suggesties van BrainCrash opvolgen (bezemsteel ertussen en rustig op zoek naar een lokaal bedrijf, met de kanttekening dat veel malafide bedrijven wel lokale telefoonnummers hebben en je dus goed onderzoek moet doen). Als het mijn eigen schuifpui was, had ik dan ook wat YouTubevideos opgezocht en was ik zelf gaan prutsen.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
fopjurist schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:38:
[...]

Dit lijkt op 2003 Module I A, klopt dat? Welke voorwaarden zijn precies van toepassing?

[...]

Dan weet je ook dat conformiteit geldt bij een koopovereenkomst, niet bij een aanneemovereenkomst.

Bij een aanneemovereenkomst is er regelend recht over de garantietermijn, waar de SWK-voorwaarden van afwijken. Als je de SWK-voorwaarden kunt vernietigen, val je terug op de wettelijke bepalingen. Ik denk niet dat je de voorwaarden kunt vernietigen. De geschillencommissie heeft eerder geoordeeld dat de SWK-voorwaarden niet onredelijk bezwarend zijn. Dat ging niet specifiek over de garantiebepaling van hang- en sluitwerk, maar de argumentatie kan wel analoog worden toepepast (namelijk dat de voorwaarden in nauw overleg met beroeps- en brancheorganisaties èn consumentenorganisaties tot stand zijn gekomen, en dat de beperking geldt ten aanzien van een specifiek gebrek en niet ten aanzien van ernstige gebreken).

Je kunt de aannemer dus niet aanspreken. Mogelijk heeft de onderaannemer of fabrikant wel een garantieregeling waar je je op kunt beroepen. Als dat niet lukt, zou ik de suggesties van BrainCrash opvolgen (bezemsteel ertussen en rustig op zoek naar een lokaal bedrijf, met de kanttekening dat veel malafide bedrijven wel lokale telefoonnummers hebben en je dus goed onderzoek moet doen). Als het mijn eigen schuifpui was, had ik dan ook wat YouTubevideos opgezocht en was ik zelf gaan prutsen.
Dank, die nuance miste ik even. :) het is ook allemaal een stukje gelezen. Tegenwoordig alleen bestuursrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
BrainCrash schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:30:
[...]

Joh. Het is een schuifpui.

Leg een op maat afgezaagde bezemsteel binnen in de rail op de grond, zodat de schuifpui niet meer opgengeschoven kan worden maar geblokkeerd wordt door de bezemsteel, en je probleem is al grotendeels tijdelijk opgelost. Komt er in ieder geval niemand meer naar binnen (en ik neem aan dat die pui ook in de achtertuin uitkomt, dus sowieso al niet zomaar toegankelijk is?)

Verder: Wees heel voorzichtig met zogenaamde "spoed-slotenmakers" in te schakelen..
Zorg dat je gewoon een lokaal bedrijf daarvoor inschakelt, en ga ZEKER NIET zomaar random een paar 'landelijke' partijen van de eerste de beste Google link inschakelen..
Zeer grote kans dat je door malafide beunhazen opgelicht en bedreigd wordt met idioot hoge rekeningen.
Denk dat je beter een lokaal timmerbedrijf hiervoor inschakelt, eentje die kozijnen en deuren maakt dus, in plaats van een 'slotenmaker.'
Ja ik ken de verhalen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
pennywiser schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:34:
En nog de tip om voortaan niet meteen de juridische ladder in te klimmen maar eens wat te leren klussen, met een eigen huis. Je huis heeft onderhoud nodig, alles wat beweegt des te meer.
Slotwerken in deze puien zijn best complexe dingen imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
WouterL schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:54:
[...]

Des te meer onderhoud vergt het dus. Het kan zelfs zo zijn dat als jij je smeerbeurten hebt verzuimd, je garantie nu void is.
Maar nogmaals ik denk niet dat het stuk is, maar gewoon enorm droog. Begin eens met in te smeren van alle bewegende rails, schoten, hendels, etc. met bij voorkeur siliconenspray (reuk/kleurloos, goede smering).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
pennywiser schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:03:
[...]

Des te meer onderhoud vergt het dus. Het kan zelfs zo zijn dat als jij je smeerbeurten hebt verzuimd, je garantie nu void is.
Maar nogmaals ik denk niet dat het stuk is, maar gewoon enorm droog. Begin eens met in te smeren van alle bewegende rails, schoten, hendels, etc. met bij voorkeur siliconenspray (reuk/kleurloos, goede smering).
Het smeren van de rails is volgens de wide web een no-go, wel goed schoonhouden. Ik kan eens kijken hoe ik het mechanisme kan smeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:03
fopjurist schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:38:
[...]

Als het mijn eigen schuifpui was, had ik dan ook wat YouTubevideos opgezocht en was ik zelf gaan prutsen.
Ik weet niet of dit nu zo'n goede tip is.
Zelf heb ik een paar jaar geleden precies eenzelfde euvel gehad. In het deurbeslag was (na 20+ jaar) een deel afgebroken, waardoor de hendel niet meer te gebruiken was. De deur kon niet meer geheven worden, en daarmee dus niet meer op slot.
Het euvel van het afbreken kwam pas aan het licht toen het sluitwerk werd gedemonteerd. Om te demonteren, moest de schuifdeur uit de rails getild worden. Ik weet niet hoe zwaar een schuifpui precies is, maar dit werd door 2 mannen gedaan en had ik absoluut (fysiek) niet zelf gekund. Zomaar prutsen aan een deur van tientallen kilo's lijkt me dus niet aan te raden. Alleen als het om het los- en vastschroeven van een paar schroeven gaat willicht.

Overigens heb ik in de tussentijd, dus tussen beschadigen en reparatie, gewoon een houten balk in de rails gelegd waardoor de schuifpui niet zomaar opengeschoven kon worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theta-1
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 24-07 13:58
1 jaar lijkt inderdaad erg kort voor een slot dat nb gemaakt is om gebruikt te worden. Maar zoals je zelf ook wel weet, zul je non-conformiteit moeten aantonen. Dus wat is precies stuk? Als dat een gebruiksonderdeel is waarvan je, ook met het juiste onderhoud, een kortere levensduur kunt verwachten, dan is geen sprake van non-conformiteit.

lijkt me overigens niet het geval hier, want een cilinder wordt toch vaak geadverteerd om lang mee te gaan. Hoogstens kun je een issue hebben met onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-07 12:28

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Heb je bij oplevering geen map gekregen met info over je huis? Daar staat bij mij ook steeds de leverancier bij. Die bieden veel langere garantie dan de aannemer. Die wil na betaling van de aanneemsom het liefst gewoon van jou af :P

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
WouterL schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:54:
Dat is typisch een casus die je dan volgens de boekjes moet doen: aanschrijven, nogmaals aanschrijven met een termijn +gevolg wanneer ze daar geen gehoor aan geven. Daarna ga je het juridische traject in en zie je ze wel voor de rechter verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Thijsmans schreef op maandag 22 juli 2024 @ 17:49:
Heb je bij oplevering geen map gekregen met info over je huis? Daar staat bij mij ook steeds de leverancier bij. Die bieden veel langere garantie dan de aannemer. Die wil na betaling van de aanneemsom het liefst gewoon van jou af :P
Ja de meeste staan er tussen. Maar die van de pui nu net niet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-07 09:33
@WouterL
Er staat toch wel een merk op het mechanisme? Zou gewoon contact opnemen met de fabrikant. Wellicht dat ze je verrassen en je probleem kunnen oplossen.

Gezien de berichten hierboven kan je op jurdische gronden blijkbaar weinig eisen (helaas).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
WouterL schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:54:
[...]

Valt best mee...je hebt er weinig onderhoud aan, behalve dan even smeren/schoonmaken.
Geen siliconenspray of wd40, maar slotspray of teflon.
Kan zijn dat het gehele na-gesteld moet worden.

Live from Denmark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

[...]

In de aanvullende termijn voorwaarde SWK staat de garantiebeperking van één jaar betreffende al het hang-en sluitwerk. Wellicht kan ik nog proberen contact te krijgen met de onderaannemer van de deur, maar het probleem is dat ik hier eigenlijk helemaal geen tijd voor heb. Dat is het lastige met buitendeuren. Als ze niet op slot kunnen is er sprake van spoed. En die spoed kan ik de onderaannemer in ieder geval níet aanrekenen. Erg vervelend :(
Wat voor schuifdeur is het?
Je kunt op het internet van die stokken krijgen om een schuifdeur écht af te sluiten, de sloten van een gemiddelde deur zijn immers waardeloos en houden echt geen inbreker tegen. Zo'n stok kun je ook zelf maken.
Als je schuifdeur een plek heeft waar je iets tussen kunt klemmen dan is het een kwestie van een stuk hout op de juiste maat afzagen en je hebt in ieder geval een tijdelijke oplossing voor het van binnen uit afsluiten van de deur
Pagina: 1