Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02-10 01:03
Beste allemaal, graag advies aan mijn aanschaf. Bedankt
Is dit redelijk ? hoeveel zijn de materialkosten zijn ongeveer ?
Bij mij krijg ik een offerte van 9600 Eu inc. montage voor

- Begane grond: 1 single-split Haier 6.2 Kw voor een grote woon kamer van 49m2, buiten-unit op de grond
- 1e verdieping: 4 single-split Haier 2.7 kw voor 4 slaapkamer (13,13,10,7 M2), buiten-units naast op de muur
- 2e verdieping (zolder): 1 single-split Haier 3.5 Kw voor 1 master slaapkamer (20 M2), buiten-unit vertical gehangd op de dakkapel

, afstand van iedere binnen-unit naar zijn buiten-unit is maximaal 3 m

Bouwjaar 1967, spouwmuur geisoleerd met EPS grijze parels, vloer geisoleerd met 10cm PIR platen, 2-onder-1, 3 laags, muur oppervlak 109.5 m2 (vloer oppervlak 9,5 m * 6,2m) waar 46m2 zijn HR++ ramen.

De aannemer denkt om 3 dagen bezig te zijn, een team van 2,5 mensen.

Extra vraagje: hoeveel koste dit ongeveer: De meterkast moet vervangen worden, en 6 stopcontacten geaard moeten worden (via de kruipruimte)

In photo's beneden: zwarte rechthoeken zijn de buiten-units

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zxfPHuM5ZRmeAee0DQSgbWhaxBg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LJ8gYLQGcn1KsbqBRLMlXw2n.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNgzRNDTt8Aw-DKVw_QByss25Yk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3No61Jo5uq3NKLx0WSKB6bX2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HYsqfbxwK-J3AlUE242MpQ3FGEg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WKD5oQdZVLdxJmkJuqUkbDt7.jpg?f=fotoalbum_large Metekast is misschien sinds de bouwjaar, ik heb geen verstand van het aarden van de stopcontacten Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FBAtHAaSsAoWJY-HmpAYEgXF7iQ=/x800/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/UJAk4YuyQkQMQpXvWS87EE5S.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door noucmen op 21-07-2024 23:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-10 18:27
noucmen schreef op zondag 21 juli 2024 @ 21:54:
Beste allemaal, graag advies aan mijn aanschaf. Bedankt
Is dit redelijk ? hoeveel zijn de materialkosten zijn ongeveer ?
Bij mij krijg ik een offerte van 9600 Eu inc. montage voor

- Begane grond: 1 single-split Haier 6.2 Kw voor een grote woon kamer, buiten-unit op de grond
- 1e verdieping: 4 single-split Haier 2.7 kw voor 4 slaapkamer, buiten-units naast op de muur
- 2e verdieping (zolder): 1 single-split Haier 3.5 Kw voor 1 master slaapkamer, buiten-unit vertical gehangd op de dakkapel

, afstand van iedere binnen-unit naar zijn buiten-unit is maximaal 3 m

Bouwjaar 1967, spouwmuur geisoleerd met EPS grijze parels, vloer geisoleerd met 10cm PIR platen, 2-onder-1, 3 laags, muur oppervlak 109.5 m2 (vloer oppervlak 9,5 m * 6,2m) waar 46m2 zijn HR++ ramen.

De aannemer denkt om 3 dagen bezig te zijn, een team van 2,5 mensen.

Extra vraagje: hoeveel koste dit ongeveer: De meterkast moet vervangen worden, en 6 stopcontacten geaard moeten worden (via de kruipruimte)

In photo's beneden: zwarte rechthoeken zijn de buiten-units

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vind het behoorlijk zware units. Voor een slaapkamer zou je denken aan max 2 kW. Als je ook wil verwarmen zou ik eerst voor MHI of Daikin gaan. En waarom moet de hele meterkast vervangen worden. Als je brede groepen hebt kan je die vervangen voor 2 smalle. Of een kleine uitbreiding ernaast.
Het zijn best wel aardig wat units om aan te sluiten moeten ze door steen, beton of hout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Willempie27 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 22:17:
[...]

Ik vind het behoorlijk zware units. Voor een slaapkamer zou je denken aan max 2 kW.
Het zijn best wel aardig wat units om aan te sluiten moeten ze door steen, beton of hout?
Als je ook wil verwarmen zou ik eerst voor MHI of Daikin gaan.
De monteur zegt: dat 2.5 Kw minimaal van Haier is.
Boren door steen (woonkamer + 4 slaapkamers op 1e vdp), en door hout (dakkapel)

Zijn MHI of Daikin veel zuiniger en betrouwbaarder ?
En waarom moet de hele meterkast vervangen worden. Als je brede groepen hebt kan je die vervangen voor 2 smalle. Of een kleine uitbreiding ernaast.
Mijn meterkast is een dinosaurus (heb net toegevoegd aan mijn vorige post)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:07
[...]

Ik vind het behoorlijk zware units. Voor een slaapkamer zou je denken aan max 2 kW. Als je ook wil verwarmen zou ik eerst voor MHI of Daikin gaan. En waarom moet de hele meterkast vervangen worden. Als je brede groepen hebt kan je die vervangen voor 2 smalle. Of een kleine uitbreiding ernaast.
Ik ben het hier wel mee eens. Ik heb 2kW op de slaapkamer en werkkamer hangen. Misschien 12 en 16m2. Verwarmen op de slaapkamer doe ik niet maar die in de werkkamer redt het prima. Koelen doen ze beide ook goed. Dus ik vind het een beetje overbemeten wat wordt voorgesteld.

En je zal ook wat rekening moeten houden met de buren en dus een stille buitenunit nemen. Je wilt achteraf geen gedoe met de buren en handhaving hebben. Ik heb zelf Daikin. Die zijn duurder maar ik heb geen klachten over het geluid.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
asing schreef op zondag 21 juli 2024 @ 23:09:
[...]

Ik ben het hier wel mee eens. Ik heb 2kW op de slaapkamer en werkkamer hangen. Misschien 12 en 16m2. Verwarmen op de slaapkamer doe ik niet maar die in de werkkamer redt het prima. Koelen doen ze beide ook goed. Dus ik vind het een beetje overbemeten wat wordt voorgesteld.

En je zal ook wat rekening moeten houden met de buren en dus een stille buitenunit nemen. Je wilt achteraf geen gedoe met de buren en handhaving hebben. Ik heb zelf Daikin. Die zijn duurder maar ik heb geen klachten over het geluid.
Bedankt voor de opmerking van de geluid. De buiten-unit die het meeste dichtbij de buur is op de achter-balkon, die blaasd naar mijn kant toe. Met de vermogen van maar 2,5 Kw, is het goed voor Haier ? Of misschien doe ik toch MHI, omdat het niet veel duurder is voor een single-split.

Kwa vermogen: zijn er 1,5 kw single-split ?
Mijn 4 slaapkamers op de 1e verdieping zijn: 14 m2 (met een buiten-unit op de balkon), 13 m2 (buiten unit aan de voorgevel), 10 m2 en 7 m2. Wat is het kleinste mogelijk vermogen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:02
noucmen schreef op zondag 21 juli 2024 @ 23:15:
[...]

Bedankt voor de opmerking van de geluid. De buiten-unit die het meeste dichtbij de buur is op de achter-balkon, die blaasd naar mijn kant toe. Met de vermogen van maar 2,5 Kw, is het goed voor Haier ? Of misschien doe ik toch MHI, omdat het niet veel duurder is voor een single-split.
De richting maak niet zo veel uit. Lees dit topic even en zoek eens op WPAC via je fav zoekmachine.

Het grote geluidseisen airco en wp topic

Tevens moet je bij je gemeente controleren of er een vergunning nodig is.
Kwa vermogen: zijn er 1,5 kw single-split ?
Ja, bv de Mitsubishi Heavy Industries SRK15ZTL-W + SRC15ZTL-W

[ Voor 14% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 21-07-2024 23:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noucmen
sjorsjuhmaniac schreef op zondag 21 juli 2024 @ 23:23:
[...]

De richting maak niet zo veel uit. Lees dit topic even en zoek eens op WPAC via je fav zoekmachine.

Het grote geluidseisen airco en wp topic

Tevens moet je bij je gemeente controleren of er een vergunning nodig is.

[...]

Ja, bv de Mitsubishi Heavy Industries SRK15ZTL-W + SRC15ZTL-W
Is dit de goedkopste mogelijk MHI 1.5 Kw ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
noucmen schreef op zondag 21 juli 2024 @ 23:07:
Mijn meterkast is een dinosaurus (heb net toegevoegd aan mijn vorige post)
Ik zie hem nu ook net. Mijn huis uit 1980 heeft al een moderne kast en de enige plek waar ik weet dat ze noog zoiets ouds plaatsten was bij mijn ouderlijk huis, ook in 1980. Alleen we hebben beide al aardleks.

Volgens het NEN1010 bouwbesluit mag je een electrische installatie laten zitten tot het moment dat je iets aan de installatie gaat doen. Groepen bijplaatsen is zoiets. Daarmee moet je ook aardlekschakelaars hebben en die zie ik zo niet. Ik zie ook links iets hangen wat ik niet kan plaatsen en rechts hangt volgens mij ook een deel van de meterkast.

Dit ga je niet redden met het bijplaatsen van een paar groepen. Als je dit goed wilt laten doen zal die oude meuk eruit moeten en moet je aan iets moderners. Dan heb je overigens wel ineens weer plek zat!

Als je installateur van plan is om daar iets bij te pluggen dan zou ik mijn twijfels hebben bij de installateur.

[ Voor 9% gewijzigd door asing op 22-07-2024 00:43 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:02
Ik zie geen prijzen?
Wel duidelijke info op die site , gaat in de favorieten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:36
@noucmen check met de gemeente of je wel zoveel units mag plaatsen. Hier is max 1 aan de voorgevel okay, achter/zijkant die niet te zien is vanaf openbare weg ook. Maar je hebt er 6.

Omgevingsvergunning kost 8 weken, ik zou dat op tijd doen.

---

Een binnenunit op zo weinig m2 is best lastig, het is dan snel of te warm of te koud. Zelfs met een flinke slaapkamer van 20 m2 vind ik dat, met de deur open gaat, deur dicht betekent dat de unit de hele nacht aan en uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Bedankt voor de info ivm omgevingsvergunning

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ga je oprecht 6 van die lelijk apparaten aan je huis hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Sethro schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:42:
Ga je oprecht 6 van die lelijk apparaten aan je huis hangen?
Er zijn maar 3 lelijk apparaten zichtbaar, 2 aan de voorkant, 1 aan de achterkant.

- 2e vdp: 1 op verticale "muur" van dakkapel, alleen zichtbaar in de achtertuin
- 1e vdp: 1 op balkon (is alleen te plek zichtbaar), 1 op garage dak, 2 op de muur (voorkant van de woning)
- begane grond: 1 op grond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 22 juli 2024 @ 07:24:
[...]

Ik zie geen prijzen?
Wel duidelijke info op die site , gaat in de favorieten
Ze willen mij geen prijs geven, ze zijn een distributeur van MHI in poland, ze vragen mij om de distributeur van MHI in NL te vragen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
noucmen schreef op maandag 22 juli 2024 @ 19:42:
[...]

Er zijn maar 3 lelijk apparaten zichtbaar, 2 aan de voorkant, 1 aan de achterkant.

- 2e vdp: 1 op verticale "muur" van dakkapel, alleen zichtbaar in de achtertuin
- 1e vdp: 1 op balkon (is alleen te plek zichtbaar), 1 op garage dak, 2 op de muur (voorkant van de woning)
- begane grond: 1 op grond
Hoe je ook wend of keert, ze zijn allemaal zichtbaar vanaf verschillende plekken. Echt geen porem als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
met het trekken van de nieuwe elektra naar de units toe tikt t wel aardig door, en een nieuwe groepenkast inc montage tikt ook wel aan..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
SMSfreakie schreef op maandag 22 juli 2024 @ 19:57:
met het trekken van de nieuwe elektra naar de units toe tikt t wel aardig door, en een nieuwe groepenkast inc montage tikt ook wel aan..
Bedoeld je dat die 2 wel een klus zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Tussen de mono-split van MHI, zie ik dat een kleiner model een hoger COP bereikt https://www.stulz-benelux.../SRK_ZTL_W_Sheet_0323.pdf zie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
noucmen schreef op maandag 22 juli 2024 @ 20:02:
[...]

als ze het netjes moeten wegwerken zit daar wel tijd in, en kruipruimte = 2 man sowieso

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Groepenkast recht trekken is bij jou, met links en rechts nog losse kastjes, een dag werk voor eentje. Die leidingen trekken is op zijn minst een halve dag werk met twee man, zit het ergens tegen dan is dat ook iets waarmee je de hele dag vult. Drie dagen, 2.5 man, is al 4000.- arbeidsloon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:29
Haier is een b-merk, ik zou zoeken naar MHI of Daikin.

De prijs lijkt niet per se heel gek voor 6 units en al het werk, de units zijn wel erg zwaar uitgevoerd.

De groepenkast vervangen kan bij zo'n stuk antiek geen kwaad. Je hebt denk ik (?) nul aardlekschakelaars zo snel te zien. Dat is echt niet heel fijn qua veiligheid. Je hebt een en hoofdschakelaar dus een electricien kan er gemakkelijk veilig aan werken.

Vervangen hoeft niet heel duur te zijn, denk aan €400 voor de kast met inhoud en nog zoiets voor het werk, zou het in de meeste huizen echt wel moeten lukken. Tenminste, er van uitgaande dat er een goede aardpen aanwezig is en niet de hele installatie erachter ook aandacht vereist. Als dat ook moet zal het natuurlijk duurder uitvallen. Bv. het trekken van nieuwe leidingen met aarde tel ik daar nog niet in mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:15
Check verder ook even bij de gemeente of zij regels hebben mbt de locatie van de buitenunits. Niet in alle gemeentes is het toegestaan dat de buitenunit zichtbaar is vanaf de straat (zonder omgevingsvergunning).

Waarom doe je trouwens allemaal single units en niet gewoon een multisplit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smerz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-09 10:34
Ik heb 2x 3,5 kw Haier (flexis, oude model).

Deze Haiers moduleren niet zo ver terug als sommige andere merken/units.

Bijvoorbeeld onze woonkamer, lijkt vergelijkbaar met jouw situatie. 2 onder 1 kap, bouwjaar 79, spouw 6cm geïsoleerd, nog mengelmoes aan glas, laten we zeggen dubbelglas gemiddeld. Wel zonwering, echter aan de zuidkant bij de glazen omdat daar de zon op de bakstenen tot voor het huis schijnt kan je daar wel +5c rekenen.

De 3,5kw redt het niet om ver genoeg terug te moduleren om het zonder pendelen te koelen. Fluisterstand helpt als het 30c buiten is, daaronder pendelt hij. Bij 30c buiten zit de ondergrens ongeveer bij 300w opgenomen vermogen (200w ondergrens ofzo bij 20c buiten voor koelen).

Bij verwarmen heb ik in feite een ondergrens van 400w opgenomen vermogen, wat teveel is bij bij 15c buiten.

Jij hebt een 6kw model voorgesteld, ik zou eens heel goed nakijken wat die ondergrenzen zijn. Als het een bijverwarming moet zijn (+koelen) zou ik toch nog rondkijken

Voor onze master bedroom met HR++ ramen & Screens als zonwering op zuid. Daar is het een pendelfeest.

Ik vind het gependel in de slaapkamer minder erg bij koelen als in de woonkamer. In de woonkamer doet ie lange runs om vervolgens af te slaan. Maar hij slaat dus af als hij 1c onder het doel zit om vervolgens dan weer aan te slaan zodra de sponsor 1c over het doel zit. Die hysterese werkt prima in de slaapkamer maar is minder prettig in de woonkamer.

Dus het credo is eigenlijk, minimum grenzen zijn zeer belangrijk. Hier zou Haier nog in kunnen verbeteren imho

Buitenunit kan stiller maar dat hangt van het vermogen af. De woonkamer unit doet het eigenlijk altijd netjes, de slaapkamer unit voor koelen ook wel, behalve op starten met 400w zit hij in zijn eigen resonantie. Zodra hij op setpoint is rond en onder de 300w opgenomen vermogen doe die het ook wel okay.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:14
6kW is echt veel te veel voor de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smerz
Nog een dingetje voor de woonkamer. Ik heb A++ verwarming A+++ koelen. Maar mijn unit draait 90 percent van de tijd in verwarming. Voor de woonkamer is het zeer interessant om een efficiënte verwarming te hebben, niet koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
noucmen schreef op maandag 22 juli 2024 @ 20:02:
[...]

Laat ik even eerlijk en reëel zijn. Ik heb in januari 3 units op laten hangen, met 1 multisplit buiten. Stroom konden ze ergens makkelijk vandaan trekken en de leidingen konden allemaal buitenom of over de zolder. De groepenkast was ook al gedaan.

Daar waren ze met zijn tweetjes toch echt bijna 2 dagen zoet mee.

Nu wil jij meer buiten en binnenunits, er moet extra leidingwerk door de woning worden aangelegd en je hele groepenkast moet eruit en vervangen worden voor iets moderners. In 2 dagen O-) :? 8)7 ?

Dan kijk ik ook nog even naar wat specs van Haier buitenunits. 50-52 dB(A) vind ik zo. Mijn Daikin scoort 46 dB(A). Dat lijkt een minimaar verschil van 4-6 dB naar 3 dB is een verdubbeling van de geluidsdruk. Daarbij moet je bij meerdere units de drukken bij elkaar optellen waardoor iedere extra unit in theorie 3dB extra druk geeft. Het grote voordeel van Haier is dat ze spotgoedkoop zijn vergeleken met Daikin, maar je wilt gewoon geen gedoe met de buren of de gemeente.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-10 16:44
Weet je zeker dat je de units op de slaapkamer wilt hangen?

Ik heb zelf op de overloop op zolder een airco hangen en die koelt alles op de tussenverdieping terug. Je voelt hierbij geen koude luchtstroom. Nadeel van een airco in een slaapkamer is dat deze met koelen zeker gaat pendelen (aan / uit) met als gevolg dat als de unit uit gaat hij al het vocht wat als condens in de binnenunit zit er uit gaat blazen. Het gevolg is dat het meteen 5 graden warmer aanvoelt.

Ook zit je altijd met een koude of warme luchtstroom op de slaapkamer.

Bijna elke airco-boer laat een airco uitblazen op waar je vaak zit. Met verwarmen dus droge warme lucht wat niet fijn is voor je ogen, met koelen koude trek waar je verkouden van wordt.

In jou geval zou ik de unit op zolder boven het trappengat hangen. Beide zolderdeuren kun je open zetten als je warmte of kou wilt.

Idem op de tussen verdieping, bij het trappengat en open een deur.

Daarnaast zou ik voor veel minder capaciteit gaan. Zolder en tussenverdieping (bij elkaar 70m2, jaren 90 woning) koel ik terug met 1 MHI unit van 2KW, hele zomer 21 graden op de slaapkamers. Wel staat deze unit 24/7 zachtjes aan op 20 graden.
Ik zie dat je beneden voor een dikke 6KW unit gaat. Nadeel van deze zware unit is dat de minimum capaciteit ook hoger is. 1.4KW verwarmen en 1.3KW koelen. Terwijl je op een dag van 26 graden misschien maar 0.5KW koelen nodig hebt. Dit resulteert in temperatuur schommelingen.
Ik snap de angst dat je te weinig capaciteit hebt, maar te veel is ook niet fijn qua comfort.

Beneden verdieping, 90m2 hangt ook 1 MHI unit van 2KW. Prima om het onder de 23 graden te houden. Gedurende de winter stook ik hier voornamelijk met een warmtepomp en gebruik ik de airco om het af en toe in de avond iets warmer te maken.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
stutrecht schreef op maandag 22 juli 2024 @ 20:30:
Waarom doe je trouwens allemaal single units en niet gewoon een multisplit?
Omdat, volgens de aanemer, voor Haier, is een N-split vaak beetje duurder is dan N keer de single-split, en dan de leidingwerk meer ingewikkeld, en soms de koeling/verwarming minder efficient is door de lange leiding.

Maar ik zie nu dat kwa prijs zijn ze bijna hetzelfd

https://www.technim.nl/airconditioning/multi-split-airco/
https://www.technim.nl/airconditioning/single-split-airco/

[ Voor 4% gewijzigd door noucmen op 22-07-2024 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
MarcoC schreef op maandag 22 juli 2024 @ 22:40:
6kW is echt veel te veel voor de woonkamer.
Woonkamer is 49 m2 * 2.5 m hoogte = 112.5 m3, waar de voor en achterkant gevel zijn 85% van glazen (en kunstofkozijn die niet goed is geisoleerd),

Een coefficient van 50 moet ik gebruiken --> 112.5 * 50 = 5625 W van warmte nodig om te verwarmen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
MrNOnamE schreef op maandag 22 juli 2024 @ 23:10:

Ik heb zelf op de overloop op zolder een airco hangen en die koelt alles op de tussenverdieping terug. Je voelt hierbij geen koude luchtstroom. Nadeel van een airco in een slaapkamer is dat deze met koelen zeker gaat pendelen (aan / uit) met als gevolg dat als de unit uit gaat hij al het vocht wat als condens in de binnenunit zit er uit gaat blazen. Het gevolg is dat het meteen 5 graden warmer aanvoelt.

Bijna elke airco-boer laat een airco uitblazen op waar je vaak zit. Met verwarmen dus droge warme lucht wat niet fijn is voor je ogen, met koelen koude trek waar je verkouden van wordt.
Bij mij hangt het ding wel op de slaapkamer. In het trapgat zou eventueel ook kunnen maar dan hangt de unit meer dan een halve meter onder het plafond vanwege een koof.

Bij dit warme klamme weer draait het ding ook in de nacht. Het eerste wat je dan afleert is om het ding te moud te zetten. Comfy = 22 graden. Ja hij gaat pendelen. Dat geeft wat geluid maar niet hinderlijk. Het geeft zeker niet die warme natte bak lucht die je beschrijft. Daar heeft mijn Perfera geen last van. Wel hoor je het condenswater in de afvoer.

Verkouden wordt je overigens niet van koude lucht, dat is een fabeltje. ;)

Nog een voordeel wat ik kan benoemen : muggen haten het tot in hun pootjes. Met de unit aan heb ik nog geen mug horen vliegen, en dat terwijl ik in een wijk woon met redelijk wat water en altijd wel een paar muggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC

In jou geval zou ik de unit op zolder boven het trappengat hangen. Beide zolderdeuren kun je open zetten als je warmte of kou wilt.

Idem op de tussen verdieping, bij het trappengat en open een deur.

Daarnaast zou ik voor veel minder capaciteit gaan. Zolder en tussenverdieping (bij elkaar 70m2, jaren 90 woning) koel ik terug met 1 MHI unit van 2KW, hele zomer 21 graden op de slaapkamers. Wel staat deze unit 24/7 zachtjes aan op 20 graden.
Ik zie dat je beneden voor een dikke 6KW unit gaat. Nadeel van deze zware unit is dat de minimum capaciteit ook hoger is. 1.4KW verwarmen en 1.3KW koelen. Terwijl je op een dag van 26 graden misschien maar 0.5KW koelen nodig hebt. Dit resulteert in temperatuur schommelingen.
Ik snap de angst dat je te weinig capaciteit hebt, maar te veel is ook niet fijn qua comfort.

Beneden verdieping, 90m2 hangt ook 1 MHI unit van 2KW. Prima om het onder de 23 graden te houden. Gedurende de winter stook ik hier voornamelijk met een warmtepomp en gebruik ik de airco om het af en toe in de avond iets warmer te maken.
Inderdaad iets om te overwegen. Ik heb 1 airco op zolder in het trapgat hangen en daarmee houd ik 2 verdiepingen koel :o . Werkt wel alleen als je goede isolatie hebt en je huis tochtdicht is, bij voorkeur met zonwering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
noucmen schreef op maandag 22 juli 2024 @ 23:51:
[...]

Woonkamer is 49 m2 * 2.5 m hoogte = 112.5 m3, waar de voor en achterkant gevel zijn 85% van glazen (en kunstofkozijn die niet goed is geisoleerd),

Een coefficient van 50 moet ik gebruiken --> 112.5 * 50 = 5625 W van warmte nodig om te verwarmen,
Met deze rekensom ben ik niet bekend, maar ik kan in de winter met 6kW mijn hele huis verwarmen. Dan lijkt mij 6kW voor een enkele woonkamer wat veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
MarcoC schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:47:
[...]
Inderdaad iets om te overwegen. Ik heb 1 airco op zolder in het trapgat hangen en daarmee houd ik 2 verdiepingen koel :o . Werkt wel alleen als je goede isolatie hebt en je huis tochtdicht is, bij voorkeur met zonwering.
Ik wil airco meer voor verwarming dan koeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Op een slaapkamer hoef je ook niet heel veel te verwarmen als je er niet slaapt dus dat kan daar ook wel met minder KW's.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noucmen
Marzman schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:23:
[...]

Op een slaapkamer hoef je ook niet heel veel te verwarmen als je er niet slaapt dus dat kan daar ook wel met minder KW's.
Wij werken thuis, dus minimaal 2 kamers met Airco, er is ook nog een andere voor het kind (om te spelen / huiswerk maken)

Maar voor de andere kamers, inderdaad het delen voor meedere kamers een airco klinkt ook goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Heeft iemand ooit gehoord over GREE ? https://koelerhuis.be/gree-airco, grootste HVAC maker ter wereld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Het is voor mij minimaal 7 jaar om de investering terug te verdienen. Hoe is het met jullie ?

Voor dit matige geisoleerd woning, ga ik 50w warmte per M3 tellen. Iedere slaapkamer heeft een Airco van 2kw warmte nodig (ook de kleinste mogelijk airco). Master bedroom 2.5 kw. Dus de slaapkamers zijn 12.5 kw. Woonkamer 6-6.5 kw (voor de grote van 50 m2 * 2.5 = 125 M3). Totaal is dus 18kw van Aircos nodig.

Met een COP van 3.5 dan 5.14 Kw elektra vebruik. ANWB zegt dat een airco van 1kWh per uur Vebruik 750 kWh per 3 wintermaanden. (Dec, Jan, Feb).

Met de assumptie dat de minder koud manden vebruiken de airco helf van de koudste maanden. Mijn berekening is dus 750 Kwh * (1+0.5+0.5) = 1500 kWh per 9 kouder maanden van het jaar (September, Oktober, Nov, Dec, Jan, Feb, Maart, April, Mei, en het is ook de heel jaar (Mei, Juni, Juli verwarmen wij niet).

Een Airco systeem van 5.14 kWh/h gebruikt dus 7710 kWh over 9 maanden, is gelijk aan 2313 euro (ik heb nu een 3 jaar stroom contract met Essent, 0.3 Euro/Kwh)

Dit is in contrast tegen mijn huidige gas verbruik van 3000 M3 * 1.2 = 3600 Euro met radiatoren. Per jaar is de winst 1300 euro. Het is dus 7 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smerz
Blijft je cv ketel om zeg bij te stoken voor wanneer het -10c is buiten?

Zoals anderen al aangaven, die woonkamer unit zou kleiner mogen.

Wat is je gasverbruik voor een koude dag?
Als je die gegevens nog hebt, die -10c dagen uit Februari in was het 2020?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online

Bijna elke airco-boer laat een airco uitblazen op waar je vaak zit. Met verwarmen dus droge warme lucht wat niet fijn is voor je ogen,
Gelukkig kan je de luchtstroom van elke unit instellen om dit te voorkomen.

De reden dat de “airco boeren” een bepaalde plek kiezen heeft alles te maken met de betreffende ruimte en heeft vaak meerdere redenen. Je kan niet stellen dat ze zomaar iets kiezen.
met koelen koude trek waar je verkouden van wordt.
Er is werkelijk 0 wetenschappelijke onderbouwing voor dit kolder statement.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
noucmen schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:17:
[...]

Ik wil airco meer voor verwarming dan koeling
Als dat je doel is moet je denk ik meer gaan kijken naar vloermodellen. Ik wil niets af doen aan de wandmodellen, maar natuurkunde wil dat warme lucht drijft op koude. Dus als je warme lucht hoog gaat uitblazen kan het je gebeuren dat je koude voeten krijgt.

Verder moet je dan op zoek naar een unit die heel goed is in verwarmen. Koelen kunnen ze allemaal wel goed maar verwarmen kost gewoon energie. Dus waar Haider A++ doet, doet een Daikin Perfera A+++.

Daikin heeft overigens een Experience Center bij Utrecht. Daar kan je alles in werking zien en je krijgt er ook advies. Als je dat wilt zetten ze je uit in het netwerk en komt een plaatselijke Daikin installateur bij je thuis kijken. Zo kom ik ook aan de mijne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
asing schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 19:14:
[...]

Als dat je doel is moet je denk ik meer gaan kijken naar vloermodellen. Ik wil niets af doen aan de wandmodellen, maar natuurkunde wil dat warme lucht drijft op koude. Dus als je warme lucht hoog gaat uitblazen kan het je gebeuren dat je koude voeten krijgt.

Verder moet je dan op zoek naar een unit die heel goed is in verwarmen. Koelen kunnen ze allemaal wel goed maar verwarmen kost gewoon energie. Dus waar Haider A++ doet, doet een Daikin Perfera A+++.

Daikin heeft overigens een Experience Center bij Utrecht. Daar kan je alles in werking zien en je krijgt er ook advies. Als je dat wilt zetten ze je uit in het netwerk en komt een plaatselijke Daikin installateur bij je thuis kijken. Zo kom ik ook aan de mijne.
Oh, vloer modellen, klopt, dit heb ik nog niet opgelet
Utrecht Experience Center: een keer ga ik dat doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-10 16:44
Ook een gewone airco unit is laag bij de grond te plaatsen. Mijn moeder woont in een jaren 60 woning en verwarmt haar benedenverdieping met een airco. Deze hangt 20cm boven de grond. Voor te verwarmen werkt dit ideaal, hij zuigt de laag hangende "koude" lucht op en blaast over de vloer de warme lucht. Dit verwarmt erg egaal. Ook heb je minder last van temperatuur verschil tussen 2 meter hoogte en laag bij de vloer.
Zeker bij een raam partij is het fijn als er van onder af warmte lucht komt zodat je minder koude lucht van de ramen voelt komen in de winter.

Thuis heb ik de unit op de "normale" hoogte hangen en dat verdeelt de warmte toch anders.

Nadeel van zo laag hangen is dat je hier om te koelen veel minder aan hebt.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Heeft iemand ooit gehoord van een Xiaomi Mijia Airco? Ik heb van een Chinese gehoord dat het heel goed is voor de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
MrNOnamE schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 21:33:
(Laag geplaatst airco)
Nadeel van zo laag hangen is dat je hier om te koelen veel minder aan hebt.
Dus: begane grond is beter om naast de grond the zetten.

De bovenste vloer, die wel heet in de zomer is: hangt hij hoog naast de plafond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
noucmen schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 23:17:
[...]

Dus: begane grond is beter om naast de grond the zetten.

De bovenste vloer, die wel heet in de zomer is: hangt hij hoog naast de plafond.
Bij mij boven hangen 2 van die units. Het kan in de zomer tegen of over de 30 graden aantikken dus ik heb meer koelte dan warmte nodig. De unit in de slaapkaner heeft de hele nacht aan gestaan, tussen 8 en 12 stonden ze uit en daarna was het aan met beide 2kW units. Het stroomverbruik : 2.1kWh.

Beneden hangt een 3.5kW vloermodel. Daar was het op een gegeven moment ook zo bedrukt warm dat ik hem aangeslingerd heb. Die deed dat echt prima op 40m2 met een te verwaarlozen stroomverbruik.

In de winter verbruikt het uiteraard meer, maar werkt ook nog steeds prima. In februari verstookte ik nog geen 170kWh. De CV deed de gang en badkamer, maar ik stookte niet erg fanatiek. Dus 25m3 in plaat van 110-130.

Nog een tip : probeer niet voor een dubbeltje op de 1e rang te willen zitten. Kwaliteit kost nu eenmaal geld. Je wilt binnen comfort en buiten stilte. En vooral niet handhaving aan de deur omdat er een buur geklaagd heeft. Dan moeten ze gaan handhaven en daar wordt jij niet blij van. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:51
Waarvoor wil je de airco's gaan gebruiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:04
En ik zou de dakkapel buitenunit niet aan/ op je dakkapel monteren.
Dit gaat vibratie geluiden geven en juist bij een slaapkamer wil je dat niet.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Sjamo schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 07:43:
Waarvoor wil je de airco's gaan gebruiken?
Meestal verwarming, omdat de huidige verbruik van gas te hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Tonzon vs geaarde stroom leidingen ?

Een monteur van Airco zegt dat de geaarde stroom leidingen in de kruipteruimte zijn.
Maar ik ben van plan om Tonzon isolatie te laten installeren. Moet ik eerste de stroom leidingen doen ?
Pagina: 1