LG Split Airco lekt water, installateur kan het niet vinden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWHtje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-05 13:58
Ik ben sinds 2,5 jaar in bezig van een LG Split Airco 5KW.
Daarnaast hebben we 3,5 jaar een LG 3,5 KW waar we nooit problemen mee hebben gehad. (Ter vergelijking)

Vorig jaar was er een lek in het druksysteem waarop de monteur deze opnieuw aangesloten heeft en deze weer werkte. We hebben dus een winter en zomer zonder problemen kunnen verwarmen en koelen.

Nu hebben we sinds deze zomer het probleem dat de airco water lekt. (zie foto)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dx3ZaGzTzFit956lF5Va1Pj7_Zk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FVWVfwK6t0SI7yC9iXpOXd13.jpg?f=fotoalbum_large

In de eerste instantie zou je denken dat dit met de condensafvoer te maken heeft, maar deze is uitvoerig getest en ook vervangen om dit uit te sluiten. (zie foto)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GacNl8d2efJr-GkNbFt6kNdW5cU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ihX3BZGoNKBMYxeIvQ9Ma2zt.jpg?f=fotoalbum_large

Tevens hebben we condensafvoer tijdelijk verplaatst naar de linkerkant van de unit. Helaas blijft deze nog lekken.
Druk is gecontroleerd, binnenunit hangt waterpas en hangt recht aan de muur.

De condensbak heb ik er af gehad en ook gezien dat deze geen barsten of beschadigingen heeft. Na het terugplaatsen heeft hij een uurtje of 3 goed gedraaid, waarna de problemen zich weer voordeden.

Ik zie en hoor dat er water in de roller komt, en de roller zit ACHTER de condensbak, dus dat is een plek waar ik niet bij kan komen. Maar ik begrijp zelf ook niet waarom er daar condens naar beneden valt, ipv in de condensbak.

Is iemand bekend met dit probleem? De monteur weet het niet en ik ben zelf ook door mijn opties heen.

Ik hoop uiteraard dat iemand op Tweakers hier misschien meer verstand van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Misschien om een second opinion van een andere monteur vragen? En anders bij de verkoper verder escaleren richting hulp van LG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-05 13:55
Is de monteur ook de installateur?

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik heb in het begin hetzelfde gehad (wel ander merk), na een paar uur draaien lekkage..
Weet je zeker dat je condensbak niet vol zit na een paar uur? Want juist als je het probleem hebt wanneer je een paar uur draait klinkt het als een volle bak die niet snel genoeg leeg kan.
Hier was het probleem een flexibele leiding bij de muurdoorvoer, hij leek leeg te lopen maar het ging voor zomerstand (koelen) niet snel genoeg uiteindelijk. De flexibele leiding bleek uiteindelijk wat platgedrukt te worden door de PUR ondanks dat de leiding eerst wel goed vrij leek.

Nvm, zie dat je de condensslang al rechtstreeks binnen hebt nu.
Kun je er niet met een zaklamp boven hangen als het gebeurt?
En in het ergste geval zal de installateur het gewoon moeten vervangen..

[ Voor 15% gewijzigd door Only op 22-07-2024 08:55 ]

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWHtje
Christoxz schreef op maandag 22 juli 2024 @ 08:51:
Is de monteur ook de installateur?
Yes klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWHtje
Only schreef op maandag 22 juli 2024 @ 08:51:
Ik heb in het begin hetzelfde gehad (wel ander merk), na een paar uur draaien lekkage..
Weet je zeker dat je condensbak niet vol zit na een paar uur? Want juist als je het probleem hebt wanneer je een paar uur draait klinkt het als een volle bak die niet snel genoeg leeg kan.
Hier was het probleem een flexibele leiding bij de muurdoorvoer, hij leek leeg te lopen maar het ging voor zomerstand (koelen) niet snel genoeg uiteindelijk. De flexibele leiding bleek uiteindelijk wat platgedrukt te worden door de PUR ondanks dat de leiding eerst wel goed vrij leek.
Weet ik zeker inderdaad. Heb tijdens de werking steeds gekeken in de condensbak toen de kappen er af waren. Ik zie dat hier water in zit, en dat dit rustig naar buiten loopt.
Er was nog meer dan genoeg ruimte voor water om de condensbak te vullen.

Het gebeurd ook wanneer ik zoals op de foto de condensleiding in een rechte lijn naar beneden leg.

@Only Ik heb inderdaad live gekeken met een zaklamp wat de airco doet met het water, ben er van overtuigd dat dit goed wordt afgevoerd. Alleen gebeurd er iets aan de achterkant waar het water vandaan komt. De roller zit ook achter de condensbak namelijk, en daar valt het water op.

[ Voor 12% gewijzigd door JWHtje op 22-07-2024 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:23

Agent47

I always close my contracts.

Bij ons was dat het vlottertje wat helemaal vol liep. Wij hadden toen een Samsung nieuwer model toentertijd en daar zat zo'n vlotter in. Die maakte op een gegeven moment ook kabaal.
Bij ons is toen een condensleiding naar buiten gemaakt en sindsdien verholpen.

[ Voor 32% gewijzigd door Agent47 op 22-07-2024 09:00 ]

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
de airco lekt altijd links?
de afvoerbak loopt nu af naar rechts? (zoals op de foto)

kan je een plaatje plastic boven de afvoerbak aan de linker kant krijgen?
zodat de kan uitsluiten dat het door de draaiende fan komt?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWHtje
jack zomer schreef op maandag 22 juli 2024 @ 09:01:
de airco lekt altijd links?
de afvoerbak loopt nu af naar rechts? (zoals op de foto)

kan je een plaatje plastic boven de afvoerbak aan de linker kant krijgen?
zodat de kan uitsluiten dat het door de draaiende fan komt?
Hij lekt vanaf het middelpunt tot aan de linkerkant inderdaad.
Kan wel een plaatje maken, maar het valt achter de condensbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-05 17:12
Wanneer er opbouw is van ijs of waterdruppels dan wijst dat vaak op een te lage druk in het koelsysteem. Laat de installateur / monteur maar op zoek gaan naar het lek en wanneer het lek is gerepareerd het systeem weer afvullen met koelmiddel zodat het op de juiste druk komt.

Ga niet alleen af op mijn woord maar kijk ook wat anderen hiervan zeggen.

Ook wanneer de luchtfilters en/of lamellen verstopt zijn zul je last hebben van ijsafzetting en water. In dat geval volstaat een goede schoonmaak van de binnenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWHtje
FrankHe schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:13:
Wanneer er opbouw is van ijs of waterdruppels dan wijst dat vaak op een te lage druk in het koelsysteem. Laat de installateur / monteur maar op zoek gaan naar het lek en wanneer het lek is gerepareerd het systeem weer afvullen met koelmiddel zodat het op de juiste druk komt.

Ga niet alleen af op mijn woord maar kijk ook wat anderen hiervan zeggen.

Ook wanneer de luchtfilters en/of lamellen verstopt zijn zul je last hebben van ijsafzetting en water. In dat geval volstaat een goede schoonmaak van de binnenunit.
De volgende stap is inderdaad het opnieuw afvullen en onder druk brengen van het systeem. Dit zal ik woensdag doen wanneer het gereedschap ervoor is.
Zal een update plaatsen wat hier uit gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-05 17:12
JWHtje schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:01:
[...]

De volgende stap is inderdaad het opnieuw afvullen en onder druk brengen van het systeem. Dit zal ik woensdag doen wanneer het gereedschap ervoor is.
Heb je zelf een f-gassen certificaat? Is het lek gelokaliseerd en gerepareerd? Zodra het antwoord op één of meer van de voorgaande vragen 'nee' is dan zou mijn advies zijn om alles te staken en een echte expert erbij te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lurker
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21-05 08:59
JWHtje schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:01:
[...]

Heb je hierover toevallig een update? Is dit in orde gekomen zo ja, hoe?
Ik heb bij een klant ongeveer hetzelfde probleem, ik krijg het daar helaas niet goed :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWHtje
Lurker schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:30:
[...]

Heb je hierover toevallig een update? Is dit in orde gekomen zo ja, hoe?
Ik heb bij een klant ongeveer hetzelfde probleem, ik krijg het daar helaas niet goed :(
Uiteindelijk is de binnenunit vervangen onder garantie. Toen de monteur bezig was met het vervangen kreeg hij toevallig een telefoontje van een klant die exact hetzelfde probleem had met hetzelfde model.

Met het nieuwe model heb ik het nu 1x gehad. Maar dit kwam doordat ik het filter had schoongemaakt maar het niet 100% heb laten drogen. Dus er zat toen teveel vocht in het systeem.

Mocht het met deze straks weer gaan gebeuren, dan ga ik naar de tilt van de binnenunit kijken. Blijkbaar is het een bekend fenomeen van LG als de binnenunit iets naar voren hangt, dat er dan water in de rollers kan komen.
Pagina: 1