Rupsen in huis

Pagina: 1
Acties:
  • 31.017 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fugitive2008
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-05 09:43
Beste lezer,

we hebben nu al een paar weken rupsen in huis, niet heel smerig maar goed ze horen er niet. Ze komen tot nu toe zo ver ik weet alleen voor in het trapgat van het huis, tot in de nok. Ik weet niet met zekerheid welke rupsensoort het is, ik hoop dat wellicht een van jullie mij dit kan vertellen. (zag wat haartjes, eikenprocessierups?). Ik heb een kleine van 7 maanden en een van 2 dus heb ze liever niet in huis mocht het een eikenprocessierups zijn...(afgezien van onszelf).

Weet iemand van jullie of het huis goed schoonhouden de enige remedie is?

Komen de rupsen alleen van buiten of hebben ze plekjes in huis waar ze zich kunnen ophouden?

Hieronder een van de daders:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQ4JiWO3QxjnkuinifkbkXxdR7M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iHwaVFXMy7MtbzaFD8ssztmt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ik vind hem vrij haarloos voor een processierups. Natuurlijk kan met de storm de rups zijn losgewaaid uit de groep, en toevallig ook veel haren zijn verloren.

Normaal zie je deze rupsen met name in gigantische plakkaten, en niet ik zijn uppie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LadyVodka
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
@99ruud99 lijkt op eikenprocessierups

@Fugitive2008 Eikenprocessierupsen nestelen zich vaak in bomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-05 14:09
Ik vind het ook wel lijken op een (vaal of klein) kokerbeertje, die rups komt vaker voor in huizen. Leeft dan van algen (groene aanslag).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-04 10:20
Vrij zeker dat dit een hageheld, Lasiocampa quercus, is.
http://www.fochtelooerveen.info/nachtvlinders.php
Als moet ik mij als beschaamd bioloog wel erkennen dat ik geen lepidoptera expert ben ik er ook gewoon mijn determineer boekje bij moest pakken. Rupsen zijn niet persee makkelijk te herkennen.
Maar rupsen hebben/kunnen in zijn algemeen de kleurslag wat veranderen dus als er meer rupsen rondkruipen die er net wat anders uitzien kunnen dat dezelfde zijn. Deze website gaf een afbeelding met rups die het meeste hier op lijkt, maar als het dier los googled zul je veel afbeeldingen zien met bijv geel erin. Echt duidelijke determinatie bij lepidoptera is bij de imago (de vlinder). Wellicht heb je ook een dode bruine mot gevonden in je huis?

Schadelijk is dit diertje niet al kunnen alle rupsen met haar enige irritatie veroorzaken. Daar zijn deze namelijk ook gewoon voor bedoelt.

Dit is geen eikenprocessie, die hebben vele langere haren die typisch grijs/wit zijn en het is nu ook niet meer de tijd voor deze jongens. Zeker niet nu het weer warmer is geworden, nu zijn die gewoon vlinder geworden.

Edit: linkje vergeten scuzi!

[ Voor 3% gewijzigd door toekie op 22-07-2024 11:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:00

CyBeRSPiN

sinds 2001

Installeer de app ObsIdentify en maak daarmee een foto, best kans dat ie hem dan herkent.

[ Voor 22% gewijzigd door CyBeRSPiN op 22-07-2024 11:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fugitive2008
toekie schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:47:
Vrij zeker dat dit een hageheld, Lasiocampa quercus, is.
http://www.fochtelooerveen.info/nachtvlinders.php
Als moet ik mij als beschaamd bioloog wel erkennen dat ik geen lepidoptera expert ben ik er ook gewoon mijn determineer boekje bij moest pakken. Rupsen zijn niet persee makkelijk te herkennen.
Maar rupsen hebben/kunnen in zijn algemeen de kleurslag wat veranderen dus als er meer rupsen rondkruipen die er net wat anders uitzien kunnen dat dezelfde zijn. Deze website gaf een afbeelding met rups die het meeste hier op lijkt, maar als het dier los googled zul je veel afbeeldingen zien met bijv geel erin. Echt duidelijke determinatie bij lepidoptera is bij de imago (de vlinder). Wellicht heb je ook een dode bruine mot gevonden in je huis?

Schadelijk is dit diertje niet al kunnen alle rupsen met haar enige irritatie veroorzaken. Daar zijn deze namelijk ook gewoon voor bedoelt.

Dit is geen eikenprocessie, die hebben vele langere haren die typisch grijs/wit zijn en het is nu ook niet meer de tijd voor deze jongens. Zeker niet nu het weer warmer is geworden, nu zijn die gewoon vlinder geworden.

Edit: linkje vergeten scuzi!
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Nee was er ook niet echt bang voor er zaten er 10 ofzo in huis. Ik heb ze weer buiten neergezet stukje hier vandaan, hopelijk kunnen ze daar gedijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashleyx25
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 28-07-2024
Hallo!
Ik vind ze de afgelopen dagen hier ook in huis.
Heb er gisteravond 3 weggehaald. Vanmorgen alweer 2.
Heb jij iets speciaals gedaan zodat ze weg blijven of heb je enig idee waar ze wegkomen? 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Wij hebben ook last, bij ons komen ze vermoedelijk binnen vanaf het dak door openstaande dakramen. Ook bij buren dezelfde problemen. Wel irritant want het bed van onze dochter (17) staat onder zo'n raam. Ondanks een hor heeft ze ons al 2x midden in de nacht wakker gemaakt dat er eentje in haar bed zat met flinke irritatie tot gevolg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fugitive2008
Ashleyx25 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 08:52:
Hallo!
Ik vind ze de afgelopen dagen hier ook in huis.
Heb er gisteravond 3 weggehaald. Vanmorgen alweer 2.
Heb jij iets speciaals gedaan zodat ze weg blijven of heb je enig idee waar ze wegkomen? 🙈
Beste ah ja vervelend maar te doen beter deze beestjes dan een wesp. Nee niks speciaals verder er aan gedaan, aangezien voor mij de overlast minimaal is. Geen irritatie alleen dat er een of twee zitten. Succes!

[ Voor 3% gewijzigd door Fugitive2008 op 28-07-2024 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meie
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-03 07:17
Hier ook sinds begin van de week rupsen in huis, ondanks horren in alle ramen. Geen idee waar ze vandaan komen. Tot nu toe zien kruipen op de slaapkamer, badkamer en overloop, maar verder geen last van gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-05 17:00

Barrycade

Through the...

Timmert schreef op zondag 28 juli 2024 @ 09:34:
Wij hebben ook last, bij ons komen ze vermoedelijk binnen vanaf het dak door openstaande dakramen. Ook bij buren dezelfde problemen. Wel irritant want het bed van onze dochter (17) staat onder zo'n raam. Ondanks een hor heeft ze ons al 2x midden in de nacht wakker gemaakt dat er eentje in haar bed zat met flinke irritatie tot gevolg..
Ik lees het verkeerd denk ik omdat ik ook een puber hebt maar kan de irritatie wel voorstellen ja bij jou. Bijna volwassen maar je wakker maken voor een rupsje.

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:04
Hier ook aangetroffen sinds een week of twee. Nu stuk of vijf totaal gezien... Is het nodig verder actie te ondernemen om te onderzoeken waar ze vandaan komen?

De lange haren zijn van de katten...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8hqHV2-g_l2CqJc1nHaO60doAx4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P9GPuZA3AqAR27Iq7mtGKQs8.jpg?f=fotoalbum_large

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marjo1983
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 03-08-2024
Die rupsen heb ik sinds een aantal weken ook op zolder. Elke dag haal ik er 5 tot 10 weg. Omdat ze brandharen hebben, slaap ik niet eens meer op zolder. 😱Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p5pmIN-wgQuQY2m6gPW0rcuDSWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z08TbZ2kGJNPlnfLRtXJlDlI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen88
  • Laatst online: 04-08-2024
Beste mensen wij hebben ze ook brrrrrrrrrrrrrrrrrrr. Elke dag tussen de 2 en 8. Hal voordeur, gang, eerste etage overloop, ouder slaapkamer. Hang elke dag dekbed buiten om te luchten en zie ze op dekbed dus hup in wc of naar buiten toe. Je zou denken dan is er wat buiten op de muur en daar zie ik af en toe ook wat lopen. Maar........................hoe komen ze dan in de hal aan de voorkant van het huis? Ik word er gek van en krijg er de kriebels van ben de hele dag aan het speuren op muren en trappen en slaapkamers. Partner gaat kijken of hij een bestrijdingsmiddeltje op de gevel muur kan doen. Hoe is het met jullie rupsen nog veel of misschien minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joymijn
  • Laatst online: 28-08-2024
Helaas... hier ook sinds enkele weken.. elke ochtend aan het speuren of er weer paar op zolder zitten. Durf de ramen niet meer open te zetten op zolder. Het gaat soms om een enkeling , soms paar dagen niks en vervolgens vind je er weer een paar. Je snapt niet hoe ze binnen komen! 🤔🥴
Bij navraag blijkt het momenteel een plaag te zijn in NL, het gaat om het vaal oker beertje. Ze doen misschien niks maar ronduit vervelend dat ze er zijn.
Als iemand DE tip ertegen heeft, heel graag! 🥲

[ Voor 7% gewijzigd door joymijn op 11-08-2024 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razenko
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-05 23:02
Hier zijn ze jammer genoeg ook, kwam erachter toen ik op zolder dacht veel motten te zien maar dat blijken dus nachtvlinders te zijn.

Op zolder ook meerdere rupsen gevonden, zal vast iets met het weer te maken hebben

PSN: Europhea

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-05 12:13

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Hier is 'n verzamel-topic voor: Welke beestjes zijn dit?. Deze gaat dus op slot.

Verbied conversiepraktijken tegen LHBTQIA+-mensen, teken de petitie!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.