Wonen in Meppel of Zwolle?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jive10
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 04-11-2024
Na jaren in Apeldoorn te hebben gewoond is het tijd om te verhuizen (nodig ivm werk en relatie).
Nu twijfel ik tussen Zwolle en Meppel. Beide steden heb ik bezocht en lijken prima faciliteiten te hebben maar qua omvang en ligging totaal anders natuurlijk. Wat zouden jullie mij adviseren?

Beste antwoord (via Jive10 op 22-07-2024 08:14)

• Ninjaman
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:37
Jive10 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 07:49:
@Ninjaman Vooral de terrasjes zijn voor mij erg belangrijk. Ben zelf opgegroeid in een klein dorp met beperkte faciliteiten. Voor mij voelt Apeldoorn waar ik nu woon dus als een wereldstad haha maar met name omdat ik zo even naar de winkels kan en een terrasje kan pakken. Even lekker de deur uit. Dus als ik jou zo hoor dan is Meppel best prima 😊
Ja dat kun je daar pima doen!
De trein naar Zwolle is 15 min dus mocht daar een keer wat te doen zijn denk aan koningsdag of ander festival ben je er ook zo!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Welke voor en tegens heb je voor jezelf op een rij gezet?

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jive10
Meppel ligt dicht bij de snelweg, voldoende voorzieningen en centrum met winkeltjes en de mogelijkheid om een terras te pakken. Alles relatief dichtbij en de prijs van de woningen is wat gunstiger. Maak mij alleen wat zorgen om werkgelegenheid en het voelt alsof ik heel ver van Deventer af woon waar mijn familie woont.

Zwolle is een stad met meer jongeren, misschien daardoor dynamischer. Wel een stuk drukker en de wijk waarin wij een woning kunnen krijgen ligt zo’n 6 km van de stad. Wel een nieuwbouwwijk dus dan kom je er misschien makkelijker tussen. Meer carriere opties wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-06 13:22
De intercity stopt niet in Zwolle en Zwolle is veel duurder. Assen overwogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jive10
Nee heb ik niet overwogen al vind ik het wel een mooie stad. Ik werk alleen in Hilversum dus wil eigenlijk niet al te noordelijk wonen en wil ook niet te ver bij familie wonen weg wonen (Deventer). Ga met de trein na het werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Ik heb ervaring met beide.

Zwolle is leuker en gezelliger, meer reuring in het centrum. Op koopavond en met mooi weer echt knetter druk. Dat heeft Meppel maar 4x per jaar.

Maar als je in Zwolle 6km van het centrum woont hoe vaak kom je er dan?

En ik doe even de aanname dat je stadshagen bedoelt, kijk maar eens hoe lang het duurt voordat je vanaf daar (zeker achterin) op de snelweg bent.

Meppel ligt erg dicht bij de snelwegen en heeft toch bijna alle voorzieningen. En je hoeft geen 6km te fietsen voordat je in de stad bent.
Ook qua trein zit je in Meppel prima met een rechtstreekse verbinding naar bijvoorbeeld Rotterdam.

Maar Meppel is zeker niet dynamisch of druk.

Qua carrièreopties geen idee, beide voor en nadelen.

Edit:

Vanaf de torenmolen in Zwolle is het 43 minuten naar Deventer. Vanaf de merelstraat Meppel 46. Dus dat is wel echt een gevoel.

[ Voor 8% gewijzigd door EWK op 22-07-2024 07:14 ]

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:19
Als je in Hilversum werkt, dat is re htstreekse trein vanaf apeldoorn, en Deventer is ook vlakbij.

Zwolle gaat juist verder weg van werk EN familie zijn, dus die keuze snap ik niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jive10
@EWK dankjewel voor je behulpzame reactie!
Bedoel inderdaad Stadshagen en dan vraag ik mij inderdaad af of ik dan niet net zo goed de trein van Meppel naar Zwolle kan pakken haha.

@99ruud99 klopt het is beide verder weg. Mijn vriend woont boven in Drenthe dus we doen beide wat concessies. Hij moet iets afdalen en ik iets verder naar het noorden verhuizen haha. Zo kunnen we beide onze banen nog behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:45

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ken Meppel en Zwolle niet, maar los van de plaats wat doen de huizenprijzen daar ? Krijg je in Meppel een 2 kapper op loopafstand van het centrum en Zwolle een rijwoning op 5km fietsafstand bv ?

Ook afhankelijk van je levensfase, als je 20-30 bent is een reurig centrum dichtbij zoals Zwolle (wat jij aangeeft) belangrijk, maar als je plannen hebt voor kinderen dan woon je misschien (hoeft niet per se) weer liever in een kleiner dorp waar alles op loopafstand is.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 22-07-2024 07:21 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Sport_Life schreef op maandag 22 juli 2024 @ 07:20:
Ken Meppel en Zwolle niet, maar los van de plaats wat doen de huizenprijzen daar ? Krijg je in Meppel een 2 kapper op loopafstand van het centrum en Zwolle een rijwoning op 5km fietsafstand bv ?

Ook afhankelijk van je levensfase, als je 20-30 bent is een reurig centrum dichtbij zoals Zwolle (wat jij aangeeft) belangrijk, maar als je plannen hebt voor kinderen dan woon je misschien (hoeft niet per se) weer liever in een kleiner dorp waar alles op loopafstand is.
Een kleiner dorp is hier nog niet geopperd, maar zal figuurlijk zijn bedoelt. Huizenprijzen scheelden ruim een ton vier jaar geleden.
Veel randstedelingen trekken met hun overwaarde naar Zwolle en veel zwollenaren trekken dan weer naar hattem, Hasselt of bijv meppel.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-06 13:52
Ik werk zelf in Zwolle en ik hoor al mijn collega's klagen dat het heel moeilijk is om een huis te kopen het is meer een loterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:45

Sport_Life

Solvitur ambulando

EWK schreef op maandag 22 juli 2024 @ 07:29:
[...]

Een kleiner dorp is hier nog niet geopperd, maar zal figuurlijk zijn bedoelt. Huizenprijzen scheelden ruim een ton vier jaar geleden.
Veel randstedelingen trekken met hun overwaarde naar Zwolle en veel zwollenaren trekken dan weer naar hattem, Hasselt of bijv meppel.
Vroeger kon je overal wel kopen/huren , maar ik denk dat de woningprijzen tegenwoordig ook een onderdeel uit kunnen maken van een keuze, natuurlijk is locatie nog steeds bepalend, maar als dat verder niet uitmaakt dan zou ik kijken waar je de meeste prijs/kwaliteit krijgt.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 22-07-2024 08:03 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ninjaman
Ik vindt persoonlijk meppel gezelliger dan zwolle. Meppel is gemoedelijker en heeft meer het dorp gevoel, minder gehaast. In de omgeving van meppel zijn ook allemaal gezellige dorpjes (giethoorn, ruinen en dwingeloo) met veel natuur en terrasjes mocht je daar van houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jive10
@Ninjaman Vooral de terrasjes zijn voor mij erg belangrijk. Ben zelf opgegroeid in een klein dorp met beperkte faciliteiten. Voor mij voelt Apeldoorn waar ik nu woon dus als een wereldstad haha maar met name omdat ik zo even naar de winkels kan en een terrasje kan pakken. Even lekker de deur uit. Dus als ik jou zo hoor dan is Meppel best prima 😊

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:20
@Jive10
Ga komende weken samen een dagje naar Meppel en Zwolle, neem de tijd en lekker uit eten. Ratio is leuk, maar het gaat primair om jullie gevoel.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:34

BCC

Nou, stadshagen is absoluut geen Zwolle - Hattem, Wezep, Hattemerbroek en zalk liggen dichter bij het centrum dan stadshagen. Meppel en Kampen zijn imho leuker dan stadshagen.

IMHO is het ook een lelijke nieuwbouwwijk zonder bomen en met mini tuintjes, maar ik weet dat dat in trek is tegenwoordig.

[ Voor 26% gewijzigd door BCC op 22-07-2024 08:00 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Ninjaman
Jive10 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 07:49:
Ja dat kun je daar pima doen!
De trein naar Zwolle is 15 min dus mocht daar een keer wat te doen zijn denk aan koningsdag of ander festival ben je er ook zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Als je zegt wonen in Zwolle is 6km vanaf het centrum in een nieuwbouwwijk dan kijk je naar Stadshagen. Je zit sneller in Hasselt dan bij de melkmarkt. Ik ging verder geregeld naar Meppel omdat ik opgroeide in een dorp dichtbij. En daar richting de stad en esch (middelbare school) Meppel heeft in alles het aanbod van Zwolle maar dan met dorps karakter. Je hebt er ook een bioscoop, theater, de Meppeldagen, zit met 15min in Giethoorn als je wil, kunt zo richting het Drents Friese wold. Maar als familie/vrienden rondom Deventer wonen is Zwolle qua ligging handiger. Hoe zit dat met werk? Moet je vriend richting Deventer voor werk? Meppel - Deventer is een andere reistijd dan Zwolle - Deventer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyyy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:45
Woon zelf al 30+ jaar in Meppel en ben er heel tevreden mee, alles wat je nodig bent is aanwezig.
Huisprijzen zijn een stuk beter als in Zwolle. Hou je van de stadsdrukte dan is Zwolle een betere keus.
Ook qua sport veel keuzes, hockey, tennis, padel, 3 voetbalclubs, honkbal, korfbal en nog een hoop meer. Geen idee of dat meeweegt in de keuze. Fijn daaraan is dat je nooit ver hoeft te rijden om daar heen te gaan.
Alle voorzieningen zijn max 10 minuten rijden Meppel, dat is in Zwolle wel anders!

Bovendien is Zwolle vlakbij mocht je wat missen. Ook is met de trein vanuit Meppel eigenlijk heel makkelijk alles te bereiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 278217

Ik woon al mijn hele leven in Zwolle en kan het je niet meer aanraden. Vroeger vond ik het een leuke stad, maar tegenwoordig is het voornamelijk leegstand in veel winkelpanden en tuig van de richel dat op straat hangt.
Uiteraard is dit mijn persoonlijke mening. Heb overal in zwolle gewoont, zuid, centrum, stadshagen, assendorp, Aalanden en holtenbroek en overal was het grotendeels hetzelfde. Ik probeer nu ook al, ruim 3-4 jaar een betaalbare huurwoning te vinden in zwolle wat een onmogelijke taak is, tenzij je voor sociale huur *kan* gaan ivm de vele jaren inschrijftermijn die je daarvoor nodig hebt.

Als je mijn mening dan ook vraagt; Ik raad Meppel aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC

BCC

Anoniem: 278217 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 08:48:
Ik woon al mijn hele leven in Zwolle en kan het je niet meer aanraden. Vroeger vond ik het een leuke stad, maar tegenwoordig is het voornamelijk leegstand in veel winkelpanden en tuig van de richel dat op straat hangt.
Uiteraard is dit mijn persoonlijke mening. Heb overal in zwolle gewoont, zuid, centrum, stadshagen, assendorp, Aalanden en holtenbroek en overal was het grotendeels hetzelfde. Ik probeer nu ook al, ruim 3-4 jaar een betaalbare huurwoning te vinden in zwolle wat een onmogelijke taak is, tenzij je voor sociale huur *kan* gaan ivm de vele jaren inschrijftermijn die je daarvoor nodig hebt.

Als je mijn mening dan ook vraagt; Ik raad Meppel aan.
Dat is ook mijn ervaring ook helaas - zwolle is de afgelopen 10 jaar te hard gegroeid en heeft daardoor ineens "grote stad" problematiek met o.a. verslaving en criminaliteit. Je merkt dat ze dat vooralsnog niet goed onder de knie hebben.

Je ziet dit ook terug bij het CBS: https://www.cbs.nl/nl-nl/...raditionele-criminaliteit

[ Voor 5% gewijzigd door BCC op 22-07-2024 08:56 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:24

ZieMaar!

Moderator General Chat
Denk nog eens goed na of het echt handig is om tussen jullie huidige woonplaatsen in te gaan zitten…is er geen scenario dat je in een van beide plaatsen waar jullie nu wonen te gaan wonen? Werk hoeft, nu, toch geen probleem te zijn?

In een stad of dorp gaan wonen, die voor jullie beiden nieuw is, is best heftig. Onderschat dat niet. Ik heb het bij een goede vriend van me gezien (Zwolle toevallig).

Als je Apeldoorn fijn vindt, is Zwolle prima toch? Iets meer jeugd, maar feitelijk qua sfeer beide grote dorpen, gericht op gezinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jive10
@ZieMaar! Hebben wij inderdaad ook over nagedacht, maar het leek ons juist een uitdaging om en te verhuizen en een nieuwe baan. Plus dat hij beslist niet in Apeldoorn wil wonen en ik vind veel leuk, maar een klein boeren dorpje bovenin Drenthe gaat mij net iets te ver. Ben nu begin 30, wellicht dat het over een paar jaar juist heel erg lonkt, maar nu nog even niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jive10
@Anoniem: 278217 @BCC als ik jullie reacties zo lees dan denk ik toch dat het Meppel word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC

BCC

Jive10 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 08:57:
@Anoniem: 278217 @BCC als ik jullie reacties zo lees dan denk ik toch dat het Meppel word.
Tja, er wonen 30.000 mensen blijkbaar blij in Stadshagen, dus bekijk het vooral zelf ook even :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Knappel schreef op maandag 22 juli 2024 @ 06:58:
De intercity stopt niet in Zwolle en Zwolle is veel duurder. Assen overwogen?
Welke intercity stopt niet in Zwolle?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Maasluip schreef op maandag 22 juli 2024 @ 09:11:
[...]

Welke intercity stopt niet in Zwolle?
Ik denk dat hij bedoelt dat de Intercity Zwolle-Groningen stopt niet in Meppel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Jive10 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 08:57:
Houd er rekening mee dat dit maar de meningen zijn van 2 mensen op een populatie van, wat tegenwoordig? 150k? *edit* 123k

Mijn pa woont er met veel plezier ( stadshagen ), maarja die man is 70. Die komt niet zoveel meer buiten of in de binnenstad. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jive10
@Anoniem: 278217 Helemaal eens. Binnenstad/Stadskern is voor mij wel heel belangrijk. Het zijn slechts 2 meningen, maar in ieder geval al 2 adviezen meer. Ben ik erg blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indifined1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:00
BCC schreef op maandag 22 juli 2024 @ 09:13:
[...]

Ik denk dat hij bedoelt dat de Intercity Zwolle-Groningen stopt niet in Meppel.
Die van Leeuwarden - Zwolle/randstad vaak wel dus dat is geen probleem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:53
Wij hebben een paar jaar geleden voor dezelfde overweging gestaan en zijn toch heel erg blij in Zwolle te wonen :)

Meppel is toch iets meer een 'dorp' dan een stad als je het mij vraagt, zijn toch minder faciliteiten en als je het mij vraagt ook gewoon een minder mooie binnenstad.
En even fietsen naar de binnenstad vanuit Zuid of Stadshagen valt ook heus wel mee hoor.

Criminaliteit? Gut, wat hangjongeren op fatbikes... ja, irritant, maar dan moet je niet in de stad wonen :P

Bovenal: als je richting het zuiden moet, moet je vanuit Meppel door Zwolle. En daar is het druk in de spits. Het is fijn als je daar al 'voorbij' bent. Dan zou ik nog eerder Hattem oid vlak ónder Zwolle overwegen, dan Meppel.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Richh schreef op maandag 22 juli 2024 @ 09:57:
Wij hebben een paar jaar geleden voor dezelfde overweging gestaan en zijn toch heel erg blij in Zwolle te wonen :)

Meppel is toch iets meer een 'dorp' dan een stad als je het mij vraagt, zijn toch minder faciliteiten en als je het mij vraagt ook gewoon een minder mooie binnenstad.
En even fietsen naar de binnenstad vanuit Zuid of Stadshagen valt ook heus wel mee hoor.

Criminaliteit? Gut, wat hangjongeren op fatbikes... ja, irritant, maar dan moet je niet in de stad wonen :P

Bovenal: als je richting het zuiden moet, moet je vanuit Meppel door Zwolle. En daar is het druk in de spits. Het is fijn als je daar al 'voorbij' bent. Dan zou ik nog eerder Hattem oid vlak ónder Zwolle overwegen, dan Meppel.
Hattem kun je echter niet zomaar terecht zover ik weet, qua huur in ieder geval. Koop vast wel mits je de huizen kan betalen momenteel.

Ik weet niet of het nu nog zo is hoor, maar voorheen kon je in Hattem alleen een huurhuis krijgen als je al een lokale bewoner was, anders mocht je achteraan sluiten ten alle tijden en maakte je dus praktisch 0 kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Richh schreef op maandag 22 juli 2024 @ 09:57:

Tja, het CBS zegt anders 🤷‍♀️ Maar daarom woon ik ook al jaren niet meer in Zwolle :)

[ Voor 48% gewijzigd door BCC op 22-07-2024 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
BCC schreef op maandag 22 juli 2024 @ 10:04:
[...]

Tja, het CBS zegt anders 🤷‍♀️[Afbeelding]
Dat zal. Er zijn ook wel delen van Stadshagen en Holtenbroek waar ik ook niet wil wonen, maar om daar nou de hele stad mee af te vallen?

In een groot deel van Amsterdam kan je ook gewoon veilig over straat lopen, ondanks het donkerblauwe.
Anoniem: 278217 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 09:59:
[...]

Hattem kun je echter niet zomaar terecht zover ik weet, qua huur in ieder geval. Koop vast wel mits je de huizen kan betalen momenteel.

Ik weet niet of het nu nog zo is hoor, maar voorheen kon je in Hattem alleen een huurhuis krijgen als je al een lokale bewoner was, anders mocht je achteraan sluiten ten alle tijden en maakte je dus praktisch 0 kans.
Zwolle is ook niet makkelijk, en Hattem idd ook niet :P maar ik kan niet in de portemonnee van TS kijken.

Maar er zijn genoeg dorpjes rond de A28 te vinden als je niet in 'de stad' wil wonen. Wil je dat wel, en zoek je een plekje boven de IJssel? Dan is Zwolle imho de enige keuze. Of je moet naar Assen, Groningen of Leeuwarden doortrekken, maar dan zit je weer veel noordelijker.

[ Voor 43% gewijzigd door Richh op 22-07-2024 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

@Richh Zwolle Zuid kun je prima wonen denk ik. Maar de vraag van de TS was Stadshagen of Meppel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 24-06 11:23
Als je kleine kinderen hebt of een kinderwens is Stadshagen prima. Anders zou ik er niet gaan wonen. Waarom is alleen Stadshagen een optie in Zwolle? Zwolle-Zuid is al een stuk beter te pruimen vind ik.

Als het gaat om Stadshagen of Meppel zou ik zonder kinderen of kinderwens voor Meppel gaan. Als een andere wijk in Zwolle een optie is, dan vind ik het klinken alsof jij Zwolle toch leuker gaat vinden, Meppel is echt wel minder stads.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
BCC schreef op maandag 22 juli 2024 @ 10:07:
@Richh Zwolle Zuid kun je prima wonen denk ik. Maar de vraag van de TS was Stadshagen of Meppel.
In Stadshagen wonen evenveel mensen als in heel Meppel he.
Het donkerblauwe CBS-vakje van Zwolle omvat een regio die 5x zo groot is, en daarmee ook Holtenbroek.

Er zijn delen van Stadshagen (voornamelijk in het noordwesten van de wijk) waarin wel bekend is dat dat niet de fijnste wijken zijn om in te wonen. Relatief veel sociale huur en dat gebied is helaas weinig gemengd. Desondanks wonen daar ook gewoon gezinnen met kinderen hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

@Richh Klopt - als je Zwolle vergelijkt met Amsterdam, dan valt het allemaal best mee, maar als je het vergelijkt met de rest van de provincies Overijssel en Drenthe, dan is het objectief gezien (CBS) een negatieve uitschieter, net als Almelo en Enschede.

Ik ken ook genoeg mensen die tevreden in Stadhagen wonen, maar volgens mij vraagt de TS om een mening - die heb ik gegeven en proberen objectief te onderbouwen. Het maakt mij uitendelijk helemaal niet uit waar de TS gaat wonen, maar wel success met het vinden van een huis in deze markt 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:50

LankHoar

Langharig tuig

Als iemand die opgegroeid is in een dorp tussen Zwolle en Meppel en in beiden veel kwam:

Zwolle:
+ Grote stad met eigenlijk alles wat je nodig hebt
+ Intercity station
- Echt een stadsgevoel, onpersoonlijk
- Chaotischer/drukker binnenstad

Meppel:
+ Gemoedelijker
+ Relatief klein dus je bent overal snel, inclusief snelwegen
- Stoptrein station, dus minder treinen en ~20-25min langere reistijd naar het centrum van het land
- Met de auto ook ~20min verder van "de rest van Nederland"

Gezien ik meer vrienden in Zwolle heb wonen, zou ik daar sneller voor kiezen. Maar dan wel echt de juiste plek. Een vriend van me heeft in Holtenbroek gewoond in een van de beruchte flats. Was puur noodzaak, maar helaas veel ellende meegemaakt in die paar jaar. Andere vrienden wonen elders (Diezerpoort en Kamperpoort), en dat is prima wonen. Die laatste is loopafstand van het centrum, wel een beetje een volksbuurtje, maar goed te doen. Iemand woonde eerder in Stadshagen, maar wel aan het begin van die wijk. Dat was ook wel te doen, hoewel hij Diezerpoort nu veel prettiger vind. Stadshagen zou ik dus zeker mijden :)

[ Voor 38% gewijzigd door LankHoar op 22-07-2024 11:19 ]

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Als je er wilt wonen zou ik ook even kijken of er wat te koop is binnen je budget en ook in een buurt waar je wilt wonen, de stad kan nog zo leuk zijn maar je moet er dan wel een woning vinden natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelfp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-06 15:21
Ik woon inmiddels 30 jaar in Zwolle, met groot plezier. Helaas ga ik verhuizen beetje met vergelijkbare redenen als jij. Mijn partner komt uit een andere stad en we gaan ergens tussenin wonen (Nijmegen). Ik ga straks op de verhuisdag wel een traantje laten. Zwolle is leuk. Heel leuk! Er is altijd wel wat leuks te beleven, qua festivalletjes groot en klein (https://www.visitzwolle.com/festivals/). Op diverse locaties in Zwolle is regelmatig muziek of andere activiteiten (muziek op het plein in Assendorp bijvoorbeeld). Leuke kroegen (echt voor elk wat wils), lekker eten (van friettent tot de Librije). Afhankelijk van je woonlocatie kun je zo in de natuur zitten (ik woon dicht bij de IJssel) of in het centrum.

Mijn ex woont in Meppel, ik vind het een gat. Inderdaad een paar keer per jaar Meppeldag, maar dan heb je het wel een beetje gehad. Uit eten heb je alle gelegenheden binnen no time eens bezocht en dan kun je alleen nog maar recyclen. Het is allemaal wat beperkter.

De moeite die je moet doen om een woning (huur of koop) te bemachtigen, zegt wel iets over de populariteit van een stad. Daar zou je al conclusies uit kunnen trekken.

Ik raad Zwolle aan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACL
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-05 22:41

ACL

Zelf jaren in Meppel gewoond met een gezin met kleine kinderen. Echt een dorpsgevoel maar wel vanwege regio goede faciliteiten en een gezellig centrum. Mooie diverse natuur om de hoek en goede ontsluiting qua verkeer. Allemaal pre's t.o.v. van Zwolle zou ik zeggen wat ik toch meer een "net niet stad" vindt. Maaaar realiseer je wel dat je echt als import gezien gaat worden vanuit de echter "Mepplers" en dat de volksaard toch echt meer Drents is dan Zwolle. Hoeft niet erg te zijn, mits je dit bewust in je keuze meeneemt.

Wij zijn weg gegaan vanwege opgroeiende kinderen en wat wij vonden wat goed voor hen was. Maar denken nog steeds wel eens met weemoed terug...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuukRuyter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06 08:49
Ik zelf woon al bijna mijn hele leven in Meppel. Qua Reistijd ben je vanaf Meppel bijna net zo snel in de meeste delen van Zwolle als wanneer je in Stadhagen gaat wonen. Wellicht dat Meppel iets voordeliger is dan Zwolle maar ook hier loop je bij het kopen er tegen aan dat mensen die het huis in de randstad verkopen en goedkoper gaan wonen flink overbieden. Meppel heeft een prima binnenstad en is de verbindende sleutel voor de kleinere dorpen om Meppel heen ( De wijk, Ruinerwold, Nijeveen etc. ). Het blijft echter altijd gemoedelijk. Zelf vind ik dat in de echt grote steden iedereen altijd chagrijnig kijkt. In Meppel zeg je elkaar nog gewoon gedag. Het heeft vooral de voorzieningen van een stad maar het gemoedelijke van een dorp. Echte stadmensen zullen het waarschijnlijk te klein vinden. Maar wij hebben er juist bewust voor gekozen om hier te blijven. Qua scholen en sportvereniging is ook alles aanwezig totdat je gaat studeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:30
Ik woon al jaren in Meppel. Herken de " gesloten" gemeenschap totaal niet. Dus prima wonen in Drente..

In welke buurt oriënteer je je? Je hebt de oude delen van Meppel en de nieuwbouwwijken. Bergierslanden en Nieuwveense landen. Beide zijn prima wonen, maar hebben geen basisschool. Dus daar moet je als je kids hebt wel een stukje voor fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:11
ACL schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:19:
Zelf jaren in Meppel gewoond met een gezin met kleine kinderen. Echt een dorpsgevoel maar wel vanwege regio goede faciliteiten en een gezellig centrum. Mooie diverse natuur om de hoek en goede ontsluiting qua verkeer. Allemaal pre's t.o.v. van Zwolle zou ik zeggen wat ik toch meer een "net niet stad" vindt. Maaaar realiseer je wel dat je echt als import gezien gaat worden vanuit de echter "Mepplers" en dat de volksaard toch echt meer Drents is dan Zwolle. Hoeft niet erg te zijn, mits je dit bewust in je keuze meeneemt.

Wij zijn weg gegaan vanwege opgroeiende kinderen en wat wij vonden wat goed voor hen was. Maar denken nog steeds wel eens met weemoed terug...
Leuk om al die ervaringen te lezen over de regio waar ik ben opgegroeid en naar school ging. Met Meppel heb je denk ik wel een goed punt te pakken, dat je "import" bent en dat altijd wel een label blijft ongeacht hoe lang je zult wonen.

Meppel is ene prima stad/dorp, waar alles wat gemoedelijker en kleinschaliger is. Zwolle neemt de vormen aan van een grote stad, met bijbehorende voor- en nadelen. Voordeel van Zwolle vond ik dat je écht alles wel hebt. Ik woonde tegen het centrum aan, de binnenstad van Zwolle sprak mij meer aan dan Meppel. Maar de laatste jaren dat stadshagen werd ontwikkeld, de kamperpoort werd herontwikkeld en ze met holtenbroek ook zijn gaan herontwikkelen vind ik het het te druk geworden in de stad. Het centrum is niet écht berekend op zoveel mensen. Wil je een restaurant doen met wat vrienden? Mag je inmiddels een week of meer vooruit boeken, zomaar ergens binnenlopen kan eigenlijk niet meer. De toegenomen criminaliteit en verloedering in de delen die niet zijn herontwikkeld werd mij ook te veel. De volksbuurten zijn weg, de mensen die er gemoedelijk woonden kunnen het niet betalen en de goedkoopste stukken zit vol met probleemgevallen waar je niet graag tussen woont. Zwolle had als doel dat te spreiden, maar dat is alleen maar erger geworden door de afbouw van de sociale huur.

Ik woon nu compleet ergens anders, maar mocht ik ooit terug gaan dan zou ik eerder de omliggende dorpen overwegen. Wezep, Hattem, Dalfsen, wellicht Meppel, maar ook Havelte of Diever zijn leuke plekken, waar je wel de rust en ruimte nog hebt, maar praktisch net zo snel in het centrum van Zwolle bent als vanuit Stadshagen of Zwolle Zuid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:12
Had je niet beter een polletje aan kunnen maken? Is maar een idee he......

Dus je laat je keus van woonplaats en dus een groot deel van je leven afhangen wat mensen op een forum je adviseren?

Iemand uit Zwolle en omgeving zal Zwolle zeggen en idem voor Meppel.

[ Voor 56% gewijzigd door ozzynator op 22-07-2024 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenwijkerland
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
EWK schreef op maandag 22 juli 2024 @ 07:11:
Ik heb ervaring met beide.

Zwolle is leuker en gezelliger, meer reuring in het centrum. Op koopavond en met mooi weer echt knetter druk. Dat heeft Meppel maar 4x per jaar.

Maar als je in Zwolle 6km van het centrum woont hoe vaak kom je er dan?

En ik doe even de aanname dat je stadshagen bedoelt, kijk maar eens hoe lang het duurt voordat je vanaf daar (zeker achterin) op de snelweg bent.

Meppel ligt erg dicht bij de snelwegen en heeft toch bijna alle voorzieningen. En je hoeft geen 6km te fietsen voordat je in de stad bent.
Ook qua trein zit je in Meppel prima met een rechtstreekse verbinding naar bijvoorbeeld Rotterdam.

Maar Meppel is zeker niet dynamisch of druk.

Qua carrièreopties geen idee, beide voor en nadelen.

Edit:

Vanaf de torenmolen in Zwolle is het 43 minuten naar Deventer. Vanaf de merelstraat Meppel 46. Dus dat is wel echt een gevoel.
toon volledige bericht
Klopt heb in Zwolle en Meppel jaren gewoond.
Woon nu 6 jaar alweer in Steenwijk direct aan de snelweg.
Vergelijkbaar met Meppel maar veel rustiger.
Minder winkels maar wel voldoende.
Minder jongeren.
Woningen ook iets goedkoper.
Zeer goed trein en bus verbindingen.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:01

Qwerty-273

Meukposter

Was Ermelo al genoemd als optie?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-06 22:07
Als je van grote drukke stad houdt Zwolle en anders Meppel. Meppel heeft een hoop maar doet mij wel meer denken aan een dorp. Zelf zou ik daar de voorkeur voor hebben. Als je dan toch behoefte hebt aan "stad" ben je ook vrij snel in Zwolle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:20

St@m

@ Your Service

Zwolle is geen drukke stad. Iedere wijk is ongeveer een dorp op zich met bijbehorende faciliteiten. Ben wel een paar keer in Meppel beland, en wat ik er van gezien heb is dat óók prima.
Als ik zou moeten kiezen tussen Stadshagen en Meppel, dan koos ik Zwolle Zuid :p

Ik kom echt zelden in het centrum, in de zomermaanden wat meer voor een terrasje of een ijsje.

[ Voor 15% gewijzigd door St@m op 22-07-2024 21:49 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:53
In verleden van Deventer naar meppel verhuist. Gemiddeld doe ik er 50 minuten over om bij mijn familie in Deventer te komen. Werkgelegenheid in meppel, zal afhankelijk zijn van wat voor werk je doet. In mijn geval werk ik al jaren in Zwolle, vind het 'reizen' geen probleem. De dinsdagen vaak wel drukker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jive10
Het word inderdaad Meppel. Zal vast en zeker even wennen worden, maar de gemoedelijkheid spreekt mij erg aan en ik sta inderdaad vrijwel sneller in Zwolle vanuit Meppel dan vanuit Stadshagen. Super bedankt allemaal voor de goede tips, creatieve oplossingen en het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityEye
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-06 20:58
Het zal wennen worden maar je gaat ook dingen waarderen. Geen enkele woonplaats is perfect. Ik vind altijd rust in de uitspraak van Erasmus die op het spoor te lezen is nabij Rotterdam Centraal "Waar ik mij goed voel ben ik thuis."
Recent vanuit Zwolle naar Meppel verhuisd (wel iets andere situatie dus) en het bevalt goed. Er is een ruim aanbod aan standaard winkels en voorzieningen (denk aan de bioscoop, schouwburg, station, diverse (team)sporten).

Bovendien is er een prima aantal restaurants (om eerlijk te zijn was het aantal restaurants dat ik in per jaar bezocht in Zwolle, op 1 hand te tellen - en als je iets speciaals wil ben je binnen 20 minuten naar Zwolle gereden of getreind). Zoals vaker genoemd is Stadshagen per fiets echt nog wel een stuk van Zwolle af, al is fietsend vanuit Meppel nog een stuk verder natuurlijk...

Wat ik waardeer is de rust in het centrum: je vind er de basics, maar vergeleken met bijvoorbeeld Zwolle of Utrecht kun je rustig door de winkelstraat lopen op zaterdag. Voor speciaalzaken of echt veel bijzondere winkels zul je moeten reizen.

Vergeet bovendien niet, dat je op ca. 10-15 kilometer van prachtige natuurgebieden zit als Giethoorn en Oud Avereest zit (en 25-30km van Kalenberg in de Weerribben). Er zijn een aantal bewoners in mijn wijk die een boot op trailer in de tuin hebben staan, als varen je ding is kan dat fantastisch zijn.

No trees were cut down or harmed sending this message, however several electrons were severely inconvienced.

Pagina: 1