Kan ik mechanische ventilatie aansluiten op bestaande kanaal

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTDphoto
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 13-11-2024
Mijn vraag:

Onze badkamer (beneden verdieping) is best vochtig en met een normale badkamer ventilator redden we het niet. Nu wilde ik mechanische ventilatie plaatsen waarbij ik de box in de badkamer of bovenop het verlaagde plafond van de badkamer plaats. Er komt dan dus 1 ventiel in de badkamer, 1 ventiel wil ik plaatsen in de aangrenzende woonkamer en eigenlijk zou ik er nog 1 op de overloop van de bovenverdieping willen plaatsen (al moet ik even kijken hoe ik die daar krijg).

In de badkamer zit een doorvoer naar een gemetseld kanaal waar ook de ventilator van de wc op aangesloten zit (deze wil ik gewoon laten zitten).

Kan ik de afvoer van de mv gewoon op de benedenverdieping op dit kanaal aansluiten of moet ik door dit gemetselde kanaal een pijp naar boven trekken tot aan het dak want dit lijkt me erg lastig.

Als ik dit hier gewoon op aansluit is er dan de kans dat de afgevoerde lucht de wc in wordt geblazen want dan zou ik eventueel nog een ventiel van de mv in de wc kunnen plaatsen en de bestaande ventilator verwijderen maar als dit niet nodig is dan laat ik die liever zoals het nu is..

Alvast bedankt voor de antwoorden en eventuele tips.

Groeten Lesley

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Voor de zekerheid zou je in de WC een ventilator met terugslagklep kunnen gebruiken, als hij die nog niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vertaler
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 23:28
Ik vind het een interessante vraag en ben benieuwd naar het antwoord van mensen met ervaring of deskundigheid met zo'n opstelling.

Je zou eventueel nog kunnen vermelden hoeveel meter en hoe het gemetseld kanaal er verder uitziet en loopt. De lengte, vorm, diameter etc. beïnvloeden hoeveel kracht er nodig is voor het apparaat om de lucht door het kanaal te duwen.

Ik denk wel dat het toevoegen van extra ventielen ervoor zorgt dat de afzuigkracht in de badkamer afneemt. Daarnaast is het ook belangrijk dat er in de badkamer voldoende kier onder de deur of een andere opening voor toevoer lucht is. Anders zorgt de afzuiging voor onderdruk en kan het zijn werk ook niet goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTDphoto
_ferry_ schreef op maandag 22 juli 2024 @ 07:15:
Voor de zekerheid zou je in de WC een ventilator met terugslagklep kunnen gebruiken, als hij die nog niet heeft.
Dat ga ik nakijken en anders is die er natuurlijk zo tussen gezet maar ik vraag me af of die klep dan wel opengaat als je vanaf de andere kant de constante druk van de mv hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:40
Je zou ook kunnen overwegen een dakventilator bovenop het gemetselde kanaal te zetten en de ventilator van de wc te vervangen door alleen een ventiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:55
Er mist een duidelijk schema / tekening.

In elk geval niet meer dan 1 (sterke) motor aansluiten.

Gewoon even de mogelijkheden uittekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:56

Fe2O3

Ja das roest

Gemetseld, zonder enige voering? (Dus geen buis van metaal/pastic?) Dan zou ik niet zomaar de extreem vochtige lucht van de badkamer daarin gaan lozen, bovendien gaat het daarna 2 kanten op; je dak EN je wc.

Wat je denk ik wilt is het kanaal voorzien van een buis, om zo het vocht niet je stenen in te laten gaan, en een mechanische afzuigunit bovenin de pijp naar het dak die 24/7 draait op lage toeren en automatisch opschakelt bij vocht detectie.

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTDphoto
Fe2O3 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 10:30:
Gemetseld, zonder enige voering? (Dus geen buis van metaal/pastic?) Dan zou ik niet zomaar de extreem vochtige lucht van de badkamer daarin gaan lozen, bovendien gaat het daarna 2 kanten op; je dak EN je wc.

Wat je denk ik wilt is het kanaal voorzien van een buis, om zo het vocht niet je stenen in te laten gaan, en een mechanische afzuigunit bovenin de pijp naar het dak die 24/7 draait op lage toeren en automatisch opschakelt bij vocht detectie.
Dat was inderdaad de vraag 👍🏼

Er zit inderdaad alleen een gemetseld kanaal zonder buis erin (voor zover ik kan zien)

De mechanische afzuiging met vocht detectie die jij beschrijft wilde ik inderdaad gaan plaatsen maar dan niet bovenin de pijp naar het dak maar in de badkamer op de begane grond, de afvoerpijp zal daardoor dus wel langer worden.

Maar er zal als ik het zo wil dus een pijp in het kanaal geplaatst moeten worden.
Overigens zit op het dak op die plek ook geen schoorsteen maar alleen een dakpan met sleuven (ventilatie pan) dus zal er ook een doorvoer moeten komen.

Een andere optie is om het afvoerkanaal vanaf de box in de badkamer horizontaal naar de uitbouw te laten lopen en hem daar door het dak van de aanbouw naar buiten te laten gaan, dit is dan wellicht makkelijker te realiseren en een kortere weg voor de afvoer van de vochtige lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:56

Fe2O3

Ja das roest

LTDphoto schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:06:
[...]

Dat was inderdaad de vraag 👍🏼

Er zit inderdaad alleen een gemetseld kanaal zonder buis erin (voor zover ik kan zien)

De mechanische afzuiging met vocht detectie die jij beschrijft wilde ik inderdaad gaan plaatsen maar dan niet bovenin de pijp naar het dak maar in de badkamer op de begane grond, de afvoerpijp zal daardoor dus wel langer worden.

Maar er zal als ik het zo wil dus een pijp in het kanaal geplaatst moeten worden.
Overigens zit op het dak op die plek ook geen schoorsteen maar alleen een dakpan met sleuven (ventilatie pan) dus zal er ook een doorvoer moeten komen.

Een andere optie is om het afvoerkanaal vanaf de box in de badkamer horizontaal naar de uitbouw te laten lopen en hem daar door het dak van de aanbouw naar buiten te laten gaan, dit is dan wellicht makkelijker te realiseren en een kortere weg voor de afvoer van de vochtige lucht.
Als het kanaal recht omlaag gaat is een pijp erin waarschijnlijk makkelijker dan je denkt, je kan gewoon flexibele pijp laten zakken bijv. idem voor de doorvoer naar het dak (dat is gewoon een standaard dakpan vervangen voor een standaard andere dakpan)

Horizontaal afvoeren van vochtige lucht gaat ervoor zorgen dat eea condenseert en dan de kant op loopt waar je het net niet wilt terug krijgen :D

maar eea is natuurlijk makkelijk gezegd zonder fotos/de situatie helemaal te zien.

Dum de dum

Pagina: 1