Vraagje over rolluiken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lillian1958
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 24-09 16:48
Goedenavond,

Het volgende probleem doet zich voor.

gisteren(zaterdag)wilden we het rolluik smorgens aan de achterkant huis(woonkamer)naar boven doen en werkte hij niet.
Eerst komen wel alle lamellen los van elkaar en dan gaat ie een paar centimeter boven de vensterbank en dan stopt ie ermee.
Als we dan de schakelaar omzetten naar beneden dan gaat ie naar beneden en als we m dan weer omhoog willen doen dan doet ie het wel.
Het vreemde is dat dit dus niet iedere keer is.we hebben het nou dit weekend in de gaten gehouden en af en toe geprobeerd en de ene keer gaat ie zonder problemen op en neer en de andere keer als ie dan weer naar beneden is/gesloten weigert ie weer bij het naar boven gaan,dat is dus zo raar

We hebben geen idee wat er aan de hand is,of het nou aan de schakelaar ligt dat ie af en toe geen genoeg stroom krijgt?of in de rolluiken zelf.echt totaal geen idee.het is zo raar.
Zoals we merken doet het probleem zich wat vaker voor als ie even,bijv een half uur/uur naar beneden is.

Ik had al op internet gezocht en las iets over door de warmte?,maar vandaag was het niet zo heel warm en hadden we het probleem ook.
Maar het vervelende is dat dit dus niet continue is,en we kunnen het bedrijf morgen bellen,maar als ze hier komen en zal je net zien dat hij dan loopt als een trein pfff.
Iemand een idee?

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik zou ze bellen, want je hebt de rolluiken nog niet zo lang en dan kan je ze meteen het eea navragen. Niet alles is direct een topic waard ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lillian1958
Ja natuurlijk kan ik ze bellen,maar als het een kleinigheidje is wat we zelf heel simpel op zouden kunnen lossen of er misschien een verklaring voor is(de warmte bijv.) dan kan ik het toch beter eerst hier vragen of iemand idee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

Lillian1958 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 23:26:
Ja natuurlijk kan ik ze bellen,maar als het een kleinigheidje is wat we zelf heel simpel op zouden kunnen lossen of er misschien een verklaring voor is(de warmte bijv.) dan kan ik het toch beter eerst hier vragen of iemand idee heeft.
Als je ze nog niet zo lang hebt dan zou ik er niet aan gaan lopen klojen zelf. Bellen, mogen zij het oplossen lijkt mij. En mocht het door de warmte komen meteen vragen wat voor troep ze je geleverd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Je hebt ze amper 4 maanden, dus inderdaad bellen en laten oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lillian1958
Ze zijn pas geweest omdat er een rolluik niet helemaal goed sloot bij de bak,scheen iets met de veren niet goed te zijn,of zo ik weet niet precies hoe het zatmaar vonden ze niet zo belangrijk om te repareren, en toen heb ik aangedrongen dat ze dat wel moesten repareren aangezien ze nog niet zolang hangen.is toen een behoorlijke discussie geweest.
Ze hebben ze uiteindelijk vervangen,maar pfff nu dit probleem met een andere rolluik.
Dus met lood in mn schoenen om nu dit weer te melden, ook al weet ik dat het goed moet zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:14
Het klinkt niet als een kleinigheidje. En zonder technische details of foto's met dit onsamenhangend verhaal is het sowieso lastig advies te geven over waarom een rolluik ergens halverwege niet meer zou werken. Hier moet gewoon iemand even ter plekke naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-09 19:16
Lillian1958 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 00:29:
Ze zijn pas geweest omdat er een rolluik niet helemaal goed sloot bij de bak,scheen iets met de veren niet goed te zijn,of zo ik weet niet precies hoe het zatmaar vonden ze niet zo belangrijk om te repareren, en toen heb ik aangedrongen dat ze dat wel moesten repareren aangezien ze nog niet zolang hangen.is toen een behoorlijke discussie geweest.
Ze hebben ze uiteindelijk vervangen,maar pfff nu dit probleem met een andere rolluik.
Dus met lood in mn schoenen om nu dit weer te melden, ook al weet ik dat het goed moet zijn
Ik denk dat het ditmaal wederom met de veren te maken heeft. Alsof ze niet voldoende op spanning komen om de rol omhoog te trekken. Een ander issue kan zijn dat de motor niet voldoende krachtig is om de rolluiken op te trekken. Zeg maar een randgeval waar de ondernemer voor het onderste heeft gekozen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Juist een extra reden om dit wederom bij het bedrijf neer te leggen. Blijkbaar kan het niet in één keer goed.

je hebt betaald voor werkende rolluiken, geen half defecte inferieure rommel.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Maak even een filmpje van het niet goed functioneren. Mocht het dan zo zijn dat het rolluik het net wel doet op het moment dat ze er zijn, kun je toch laten zien wat er soms fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Pat911 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 10:30:
Maak even een filmpje van het niet goed functioneren. Mocht het dan zo zijn dat het rolluik het net wel doet op het moment dat ze er zijn, kun je toch laten zien wat er soms fout gaat.
100 punten _/-\o_

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartens!
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-11-2024
Er zit een oververhitting beveiliging op de motor.
Vooral als het een groter rolluik is, en dit warme weer kan het zijn dat die sneller inschakeld.
een rolluik wordt over het algemeen maar 1 keer gebruikt en dan pas een hele tijd later.
dus nu een aantal keer achter elkaar op en neer proberen kan het juist forceren.

echter geef je aan dat die het eerst een klein stukje doet, vervolgens naar beneden, en dat die dan wel omhoog gaat. dit is dus geen oververhitting beveiliging. (want dan doet die het pas naar x tijd als die afgekoeld is)

Ik denk dat er meer informatie moet komen over merk en type motor. wil je vanuit hier een mogelijk antwoord krijgen.

een filmpje als bewijs lijkt me sowieso handig om op te sturen naar de verkoper.
dat als over x tijd het wel een groter probleem wordt, het al wel bekend is bij hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 26-09 13:33
Het meest voor de hand liggende is een verkeerd of defecte eindschakelaar. Stop het rolluik wel netjes bovenaan, of blijft de motor dan nog even doordraaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In Spanje heeft iedereen rolluiken en het is daar best wat warmer dan hier meestal, daarnaast dan hadden ze je maar moeten waarschuwen dat ze niet werken boven een bepaalde temperatuur, rolluiken zouden trouwens jaren mee moeten gaan zonder problemen als ze na 4 maanden al defect raken gelijk hun opbellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:31
Ik heb hetzelfde op mn slaapkamer rolluik die al >>5jaar hangt.

In mijn situatie denk ik dat het een kwestie is van ouderdom (wat stroef lopen) + het feit dat als het luik helemaal naar beneden is, de motor relatief meer kracht heeft (er zit nog niks op de rol) om omhoog te trekken.
Was van plan even wat siliconen spray in de links/rechts geleider te sprayen om te kijken of dat hielp.

Overigens: door de zon zet het allemaal uit en kan het luik wat meer knellen in de geleiders. Toen het net nieuw was werkte niks meer als de zon er vollop stond. Toen zijn de geleiders wat meer uit elkaar geplaatst en was dat opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Lillian1958 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 22:42:
Goedenavond,

Het volgende probleem doet zich voor.

gisteren(zaterdag)wilden we het rolluik smorgens aan de achterkant huis(woonkamer)naar boven doen en werkte hij niet.
Eerst komen wel alle lamellen los van elkaar en dan gaat ie een paar centimeter boven de vensterbank en dan stopt ie ermee.
Als we dan de schakelaar omzetten naar beneden dan gaat ie naar beneden en als we m dan weer omhoog willen doen dan doet ie het wel.
Het vreemde is dat dit dus niet iedere keer is.we hebben het nou dit weekend in de gaten gehouden en af en toe geprobeerd en de ene keer gaat ie zonder problemen op en neer en de andere keer als ie dan weer naar beneden is/gesloten weigert ie weer bij het naar boven gaan,dat is dus zo raar

We hebben geen idee wat er aan de hand is,of het nou aan de schakelaar ligt dat ie af en toe geen genoeg stroom krijgt?of in de rolluiken zelf.echt totaal geen idee.het is zo raar.
Zoals we merken doet het probleem zich wat vaker voor als ie even,bijv een half uur/uur naar beneden is.

Ik had al op internet gezocht en las iets over door de warmte?,maar vandaag was het niet zo heel warm en hadden we het probleem ook.
Maar het vervelende is dat dit dus niet continue is,en we kunnen het bedrijf morgen bellen,maar als ze hier komen en zal je net zien dat hij dan loopt als een trein pfff.
Iemand een idee?
Ze zijn 4 maanden oud en hebben nu al een 2e issue? Gewoon weer contact opnemen met ze, dit hoort gewoon te werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Wat gebeurt er als je de motor een beetje helpt door de onderste lamellen met de hand omhoog te duwen? Niet de lamellen de bak induwen, dan gaat het stuk, maar alleen even het gewicht van de motor af. Dan voel je ook gelijk of de lamellen een beetje soepel door de geleiders lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Je moet je geen zorgen maken dat ze je niet leuk vinden, het zijn niet je vrienden (die zouden je niet in de steek laten). Je geld was goed, hun werk moet ook goed.

Ik zou het in een slecht contact durven zoeken, even op de rolluikschakelaar de vijsjes aanspannen. Maar enkel als je veilig ermee om kan, nog steeds aan te raden installateur te laten komen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem zonwering
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16-05 17:52
Het zou zo maar kunnen dat de geleiders niet helemaal lekker zitten, of onderdelen als arreteernokjes los zitten en klem lopen, lamellen die niet recht op elkaar zitten (in de bak)
Het kan van alles zijn maar het rolluik is 4 maanden oud, dit hoort gewoon opgelost te worden (wat het probleem ook is)
De overhittingsbeveiliging treed normaal gesproken niet in werking als je het product op of neer bediend, hiervoor is wel meer op/neer beweging voor nodig (ook in warm weer).
Als de motor te weinig kracht (Nm) heeft kan het wel tot dergelijke problemen leiden.

Hoe groot is het rolluik en hoeveel Nm zit er in de motor?
Bij Somfy motoren staat dit meestal op de kop vermeld.

Hieronder lees je waar je dit kan vinden:
Rolluik naar beneden laten lopen, kap open en aan de motorzijde (waar het snoer heen loopt) goed kijken (liefst met een mobiel inzoomen en lampje aan) dan zie je een getal in meestal witte of gele letters, dat zijn de Nm van de motor.

:*)

Rem zonwering

Pagina: 1