Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Op dit moment voornamelijk voor gamen, klein beetje video editing, en VR spelen/ontwikkelen. Daarnaast ook voor werk, waaronder op meerdere OS applicatie ontwikkeling en ML modellen optimaliseren (o.a. beeld materiaal). Qua games: dota, witcher, baldurs gate. en hopelijk nog een heleboel meer als ik er eindelijk het systeem voor heb
. Qua software: zware projecten in Jetbrains (kost flink wat memory), adobe, CAD.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Voorkeur 2000, tot 2500 aan onderdelen. Geen harde limiet. Zit met de huidige selectie eigenlijk wat aan de hoge kant (maar tot ~3000 kan wel). Ik ben mijn onderzoek gestart met de 4k guide, en heb hier en daar wat geplust ivm de werkzaamheden naast gamen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
nee, wordt mijn eerste (zelf build) desktop
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een aantal dingen waar ik nog tegen aan liep:
Nog geen fanboy
moet gewoon werken! Las wat positievere reviews over de AMD processors dus heb die nu in de lijst opgenomen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik vind de Fractal North case heel vet, met name de witte, dus heb geprobeerd om een zoveel mogelijk witte build daaromheen te maken. Ik was alleen bang dat je dan wellicht aan prijs/kwaliteit inlevert voor de looks, dus heb ook een zwarte build gemaakt om daar een beetje gevoel op te krijgen. Maar vind het nog steeds lastig om te zeggen of je er nu wel of niet op inleverd. Functionaliteit is belangrijker dan looks, mag best iets kosten. Verder het liefst zo stil mogelijk, maar ik las dat deze case daar al reletief "slecht" in was.
Daarnaast wil ook later dit jaar een nieuwe monitor halen (ultra wide screen wss), dus zou daar ook goed op moeten werken.
Ga je overklokken?
nee
Wat verwacht je van ons?
Met name een sanity check of dit goede onderdelen zijn en of het met elkaar werkt, wat advies over de dingen waar ik nog niet uitkwam, en evt. een voorstel van een build tot 2500 die misschien ook al voldoet?
Bijlage: Zwarte Build
Op dit moment voornamelijk voor gamen, klein beetje video editing, en VR spelen/ontwikkelen. Daarnaast ook voor werk, waaronder op meerdere OS applicatie ontwikkeling en ML modellen optimaliseren (o.a. beeld materiaal). Qua games: dota, witcher, baldurs gate. en hopelijk nog een heleboel meer als ik er eindelijk het systeem voor heb
Wat mag het systeem gaan kosten?
Voorkeur 2000, tot 2500 aan onderdelen. Geen harde limiet. Zit met de huidige selectie eigenlijk wat aan de hoge kant (maar tot ~3000 kan wel). Ik ben mijn onderzoek gestart met de 4k guide, en heb hier en daar wat geplust ivm de werkzaamheden naast gamen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
nee, wordt mijn eerste (zelf build) desktop
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 9 7950X3D Boxed | € 529,99 | € 529,99 |
1 | Moederborden | Gigabyte B650 AORUS ELITE AX ICE | € 228,99 | € 228,99 |
1 | Videokaarten | Inno3D GeForce RTX 4080 SUPER X3 OC WHITE | € 1.099,- | € 1.099,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design North - TG Clear Chalk White | € 129,- | € 129,- |
1 | Waterkoeling | NZXT Kraken Elite 360 RGB Wit | € 299,- | € 299,- |
1 | Ventilators | NZXT F360 RGB Core Wit, 120mm | € 68,95 | € 68,95 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3036G32GX2-TZ5NRW | € 249,41 | € 249,41 |
1 | Voedingen | Thermaltake Toughpower GF A3 Snow 1050W - TT Premium Edition | € 165,69 | € 165,69 |
1 | SSD's | Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 4TB | € 309,- | € 309,- |
1 | Overclocking | Corsair TM30 Performance Thermal Paste - 3 gram | € 7,99 | € 7,99 |
Totaal | € 3.087,02 |
Een aantal dingen waar ik nog tegen aan liep:
- is de Gigabyte B650 AORUS ELITE AX ICE een goede vervanging voor de ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI?
- Water koeling VS lucht; Water zier er cleaner uit en vult ook gelijk de bovenkant aan fans, maar lijkt verder wat duur en las dat dit sneller voor problemen kan zorgen (meer onderdelen die kapot kunnen gaan). Is er een goedkopere liquid cooler/Is er een betere lucht koeler?
- Ik kwam verschillende witte versies tegen van de GPU, zijn er qua kwaliteit nog grote verschillen, of is het vooral looks/prijs? bijv:
- Ik las dat eind van de maand de AMD 9000 serie komt, is het de moeite waard om daar op te wachten? Eerste conclusies leken wat twijfelachtig
- Als ik bijv MacOS, windows en linux wil draaien, Is het dan beter om het geheugen hardware matig op te delen (bijv. 2 tb, 1 tb, 1tb) of gwn 4 tb en dat segmenteren?
- Is deze build overkill? (komt elk component wel tot zijn recht)
Nog geen fanboy
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik vind de Fractal North case heel vet, met name de witte, dus heb geprobeerd om een zoveel mogelijk witte build daaromheen te maken. Ik was alleen bang dat je dan wellicht aan prijs/kwaliteit inlevert voor de looks, dus heb ook een zwarte build gemaakt om daar een beetje gevoel op te krijgen. Maar vind het nog steeds lastig om te zeggen of je er nu wel of niet op inleverd. Functionaliteit is belangrijker dan looks, mag best iets kosten. Verder het liefst zo stil mogelijk, maar ik las dat deze case daar al reletief "slecht" in was.
Daarnaast wil ook later dit jaar een nieuwe monitor halen (ultra wide screen wss), dus zou daar ook goed op moeten werken.
Ga je overklokken?
nee
Wat verwacht je van ons?
Met name een sanity check of dit goede onderdelen zijn en of het met elkaar werkt, wat advies over de dingen waar ik nog niet uitkwam, en evt. een voorstel van een build tot 2500 die misschien ook al voldoet?
Bijlage: Zwarte Build
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 9 7950X3D Boxed | € 529,99 | € 529,99 |
1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI | € 250,- | € 250,- |
1 | Videokaarten | PNY GeForce RTX 4080 SUPER 16GB OC LED TF VERTO | € 1.069,- | € 1.069,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design North - TG Clear Charcoal Black | € 146,05 | € 146,05 |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-D15S chromax.black | € 100,74 | € 100,74 |
2 | Ventilators | Corsair iCUE SP120 RGB Elite Performance Zwart, Triple Pack with Lighting Node Core, 120mm | € 47,90 | € 95,80 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3040G32GX2-TZ5NR | € 237,45 | € 237,45 |
1 | Voedingen | Cooler Master GX III Gold 850W | € 132,- | € 132,- |
1 | SSD's | Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 4TB | € 309,- | € 309,- |
1 | Overclocking | Corsair TM30 Performance Thermal Paste - 3 gram | € 7,99 | € 7,99 |
Totaal | € 2.878,02 |