Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno94
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:28
Hoi allen,

Recent zijn m'n partner en ik verhuisd naar een woning, waar de vorige bewoner de Haier splitunit AC heeft laten hangen in een slaapkamer, die naar haar zeggen nog werkte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PJnto1CF_84cZFw8Tq3yhXi41o8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HMxtxgBJLURhftIGkmbRxGzy.jpg?f=fotoalbum_large

Nu wij zelf de AC willen gebruiken blijkt dat deze niet koelt. Het bedienen van de AC gaat zoals het hoort via de remote. Kan temperatuur instellen, en dan begint 'ie ook te draaien. Echter blijkt na een aantal uur dat de ruimte helemaal niet koeler is geworden. De unit buiten begint wel te draaien, en afhankelijk van de instellingen ook steeds harder.

We hebben een paar keer een Auto-clean gedaan, reset geprobeerd, ook stroom er een tijdje af gehad. Hierna koelt 'ie echter nog steeds niet.

Buiten lijkt de unit wel een klein beetje te druppen, dit lijkt water (condens?) te zijn. Komt rechts aan de onderkant er sporadisch druppelend uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wkew3bOfCYQE15r-Gyw5NFM9JMg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SQZ6t8wVWnYvlPinMWMFPxrd.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee, of zit er niks anders op dan een installateur er naar te laten kijken?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-05 12:14
Kun je eens een scherpe foto maken van de afstandbediening? Staat hij namelijk wel op koelen?

Dat water is normaal, iig bij normale werking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-05 08:41
Er komt dus ook geen koele lucht uit de unit? Je zegt namelijk dat de ruimte niet kouder wordt, niet dat er geen koude lucht wordt uitgeblazen.

Is dit de enige unit in huis?

[ Voor 10% gewijzigd door c-nan op 21-07-2024 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno94
heggico schreef op zondag 21 juli 2024 @ 19:28:
Kun je eens een scherpe foto maken van de afstandbediening? Staat hij namelijk wel op koelen?

Dat water is normaal, iig bij normale werking
Ah oke, dus dat wijst niet op lekkage oid, fijn :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJHjmY_35mi53ZvS1uCiUT1qUfA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cCS7pehyYJuPfaCqAVcBGCQa.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is een wat scherpere foto van de remote.
c-nan schreef op zondag 21 juli 2024 @ 19:32:
Er komt dus ook geen koele lucht uit de unit? Je zegt namelijk dat de ruimte niet kouder wordt, niet dat er geen koude lucht wordt uitgeblazen.

Is dit de enige unit in huis?
Het is de enige unit in huis, en alleen voor deze slaapkamer, van zo'n 15m2.

Hij blaast lucht, maar dat is qua gevoelstemperatuur hetzelfde als bij een ventilator.

[ Voor 23% gewijzigd door Menno94 op 21-07-2024 19:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:32
Menno94 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 19:32:
[...]

Ah oke, dus dat wijst niet op lekkage oid, fijn :)

[Afbeelding]

Dit is een wat scherpere foto van de remote.

[...]

Het is de enige unit in huis, en alleen voor deze slaapkamer, van zo'n 15m2.

Hij blaast lucht, maar dat is qua gevoelstemperatuur hetzelfde als bij een ventilator.
Er is een lek en daardoor koudemiddeltekort (in het koelsysteem).
Nu absoluut niet meer aanzetten en eerst laten afpersen, repareren en vullen.

De lekkage komt doordat er nog een beetje koudemiddel inzit die invriest nabij de zuigleiding buiten.
Kijk maar buiten als die aanstaat, er zit een dunne en dikke koperen leiding op. Als de dikke aanvriest en de dunne niet echt koud is, dan heb je joudemiddeltekort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Zijn de stoffilters in de binnenunit niet gewoon compleet dichtgeslibt? Op vakantie in een hotelkamer ook wel eens gehad. Klep omhoog klikken en filters uitspoelen onder de douche.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 21-07-2024 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-05 17:17
Lijkt me toch verdacht veel op heat ipv cool?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xiK9-Sy8Py5lRrQHD3i93AXyCp4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dwomVrzw7zxQHT5ycsTw9jKs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:41
lothar schreef op zondag 21 juli 2024 @ 22:17:

[Afbeelding]
Uh, nee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmBBqGFrxSP1b1RAs80ZlSh1dcU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YnsXq3zBWuRZV0hUYBBREwwA.png?f=user_large

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:32
lothar schreef op zondag 21 juli 2024 @ 22:17:

[Afbeelding]
Dan had die buiten niet gelekt bij de zuigleiding.
Totaal verstopte filters geeft idd hetzelfde effect maar daar zal TS wel naar gekeken hebben hoop ik toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno94
Technician- schreef op zondag 21 juli 2024 @ 21:57:
[...]

Er is een lek en daardoor koudemiddeltekort (in het koelsysteem).
Nu absoluut niet meer aanzetten en eerst laten afpersen, repareren en vullen.

De lekkage komt doordat er nog een beetje koudemiddel inzit die invriest nabij de zuigleiding buiten.
Kijk maar buiten als die aanstaat, er zit een dunne en dikke koperen leiding op. Als de dikke aanvriest en de dunne niet echt koud is, dan heb je joudemiddeltekort.
Waarschijnlijk ben ik blind, maar ik kan geen koperen leidingen zien bij de buitenunit?

Maar wat ik van jou begrijp is het van belang om er een professional naar te laten kijken asap?
ThinkPad schreef op zondag 21 juli 2024 @ 22:04:
Zijn de stoffilters in de binnenunit niet gewoon compleet dichtgeslibt? Op vakantie in een hotelkamer ook wel eens gehad. Klep omhoog klikken en filters uitspoelen onder de douche.
Stoffilters heb ik inderdaad al eens gereinigd, had ik in m'n OP moeten zetten, excuus!

[ Voor 20% gewijzigd door Menno94 op 22-07-2024 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05 17:07
Menno94 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:09:
[...]

Waarschijnlijk ben ik blind, maar ik kan geen koperen leidingen zien bij de buitenunit?

[...]
Dat zijn die twee (wit) geisoleerde 'slangen' die vanaf links uit de afdekkoker komen en dan zo te zien rechts de buitenunit ingaan. Je zou dat witte afdekkapje rechts even los kunnen maken om te voelen bij de aansluitingen.
De isolatie moet je niet openen om aan de buis te voelen, dat is zonde.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno94
S0epkip schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:33:
[...]

Dat zijn die twee (wit) geisoleerde 'slangen' die vanaf links uit de afdekkoker komen en dan zo te zien rechts de buitenunit ingaan. Je zou dat witte afdekkapje rechts even los kunnen maken om te voelen bij de aansluitingen.
De isolatie moet je niet openen om aan de buis te voelen, dat is zonde.
Ga ik morgen even naar kijken, thanks!

Onderhand al wat contact gehad met wat installatiebedrijven in de buurt, en die doen alleen onderhoud van 'eigen' apparatuur. Dus dat wordt nog wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik weet niet waar je zit maar ik ken nog wel een goede installateur in Alphen aan den Rijn maar die rijd gerust tegen een extra vergoeding de randstad door. Ik heb zelf ook haiers in onderhoud welke ik niet bij hem heb afgenomen.

Stuur gerust een PM

[ Voor 11% gewijzigd door Imperium op 22-07-2024 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno94
Imperium schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:13:
Ik weet niet waar je zit maar ik ken nog wel een goede installateur in Alphen aan den Rijn maar die rijd gerust tegen een extra vergoeding de randstad door. Ik heb zelf ook haiers in onderhoud welke ik niet bij hem heb afgenomen.

Stuur gerust een PM
Dank voor het meedenken, maar ik zit in omgeving Zwolle, dat zullen flinke voorrijkosten zijn :)

Ik ga rustig verder kijken, zit niet heel veel haast achter gelukkig, al zou een koelere slaapkamer zeker wel fijn zijn deze zomer.
Pagina: 1