Geluidsisolatie zwevende voorzetwand

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croissantje13
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20-04 01:44
Hoi hoi,

Ik krijg volgende week de sleutel van mijn nieuwe huisje, en ben al druk aan het voorbereiden. Het is een 2 onder 1 kap uit 1949, (sociale huur)woning.

Het huis ernaast (waar ik een muur mee deel) staat nu nog leeg, maar er is me al verteld dat er een gezinnetje in komt. Ik ben best gevoelig voor geluid, dus om problemen te voorkomen wil ik alvast geluidsisolatie gaan aanbrengen in de kamers die een muur delen (woonkamer en 2 slaapkamers, waarvan 1 slaapkamer pas later ivm budget).

Heb geen bouwtekeningen van het huis, maar de muren klinken vrij massief als ik erop klop. De vloer in de woonkamer is van hout, en mogelijk gekoppeld met de buren, rest van de vloeren zijn overal van beton. Beneden komt click pvc, boven komt vinyl. Ondervloer woonkamer en slaapkamer wordt finifloor van de kwantum, rest budget spul.

Ik wil vooral luchtgeluid blokkeren (stemmen/tv/muziek/eventuele schreeuwende kids), contactgeluid heb ik minder last van en kan ik geloof ik toch weinig aan doen. De oplossing lijkt een zwevende voorzetwand, budget rond de 1000 euro.

Ik heb al vele topics gelezen hier, en wil wat feedback over mijn huidige plan. Ik heb haast 0 kluservaring, dus dit gaat een leuke uitdaging worden.

Slaapkamer (wandje van 3,5m bij 2,4m):
1-2 cm spouw (maakt dit nog uit?)
Metal stud frame 50mm
Zwevend op: Gyproc afdichtingsband 8x20 mm
Vastgezet met: No-decibel SE-3802/TD1 groene muurafstandhouder
Met daarin: Metisse PMA akoestische isolatieplaat 45mm
Bovenkant en zijkant frame vullen met: akoestisch PUR (is dit een goede optie?)
Misschien een OSB plaat om wat aan op te kunnen hangen (hoeveel draagkracht zonder OBS/enkel 2x gipskarton plaat?)
2x Gyproc gipskartonplaat AK 260x60cm 12,5mm overlappend geplaatst
randjes afkitten (welke kit hiervoor?)

Woonkamer (wand van 7,5m bij 2,6m):
Zelfde als slaapkamer, minus de OBS plaat, en in plaats van 2x gipskarton dan 1x Gyproc gipskartonplaat plus 1x Fermacell SlimPanel gipsvezelplaat 2600x600x12,5mm.

Zo'n ding om het frame te verbinden, of beter iets anders? https://www.hornbach.nl/p...dingstang-270-mm/7992982/

Wat denken jullie? Vanwege de kosten kan ik helaas niet 2x gipsvezelplaat doen. Als jullie betere alternatieven hebben dan wat hier genoemd is, hoor ik het graag!

Ik kwam in mijn zoektocht ook nog het Recitel Silentwall systeem tegen: https://www.recticelinsulation.com/be-nl/silentwall hebben jullie hier ervaringen mee? Beter of slechter dan een metal stud systeem zoals hierboven beschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:48
Klinkt als een plan

Kit: siliconen (blijft flexibel)

Frame verbinder: nooit gebruikt. De platen zetten alles al aan elkaar vast

Plaat: alleen gipsvezel kan je al erg veel aan ophangen. En ik denk al voldoende isolerend met alles wat je al hebt aan isolatie. T is naar een voorzetwand, er kan nog geluid via vloer&plafond.
2x gipsvezel al helemaal stevig. En osb + Gipsvezel nog meer. Osb + 2x gipsvezel nogal overkill.
Waarom gips0laat & gipsvezelplaat combineren? Zie ik geen voordeel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croissantje13
kjiratsiekoedel schreef op zondag 21 juli 2024 @ 16:44:
Klinkt als een plan

Kit: siliconen (blijft flexibel)

Frame verbinder: nooit gebruikt. De platen zetten alles al aan elkaar vast

Plaat: alleen gipsvezel kan je al erg veel aan ophangen. En ik denk al voldoende isolerend met alles wat je al hebt aan isolatie. T is naar een voorzetwand, er kan nog geluid via vloer&plafond.
2x gipsvezel al helemaal stevig. En osb + Gipsvezel nog meer. Osb + 2x gipsvezel nogal overkill.
Waarom gips0laat & gipsvezelplaat combineren? Zie ik geen voordeel in.
Sorry, bedoelde in slaapkamer 2x gipskartonplaat en in woonkamer in plaats daarvan 1x gipskarton + 1x gipsvezel. Zal t ff bewerken voor de duidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
2x gipskarton is 2x niks. Kan je denk ik beter 1x gipsvezel. Is sterker. Even zwaar. Scheelt werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimsie78
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Misschien is de Gyproc Habito (Gamma) een optie, deze hebben een goede draagkracht kan ik beamen uit eigen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-04 23:45
Veel pur kan tot gezondsheidsklachten leiden.

Je gaat het huren? Je moet het misschien ook weer opruimen dus? Hou daar rekening mee, bijvoorbeeld door je PVC er ook onder te leggen (of op voorraad te houden).

Ik zou het gezin even afwachten. Misschien zijn het wel van die ipad junkies of tieners die amper thuis zijn (of gewoon heel rustig gezin).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:30

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik zou beginnen bij hoe het huis nu eigenlijk is gebouwd en er niet zomaar geld gaan uitgeven, lucht geluid komt met name door kiertjes e.d. en bar slecht door een scheidingswand van 24 cm insitu beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-04 19:09

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

twain4me schreef op zondag 21 juli 2024 @ 20:03:
ik zou beginnen bij hoe het huis nu eigenlijk is gebouwd en er niet zomaar geld gaan uitgeven, lucht geluid komt met name door kiertjes e.d. en bar slecht door een scheidingswand van 24 cm insitu beton.
Helemaal mee eens.

Mijn tweekapper uit 1960 heeft 2x halfsteens met een luchtspouw. Daar komt echt niks doorheen. Ik hoor alleen contactgeluid, deuren slaan enzo.

Eerst eens kijken OF er een probleem is, en vervolgens WAT dan het probleem is. Anders verspil je je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croissantje13
kjiratsiekoedel schreef op zondag 21 juli 2024 @ 18:05:
2x gipskarton is 2x niks. Kan je denk ik beter 1x gipsvezel. Is sterker. Even zwaar. Scheelt werk.
Ik lees overal dat je een dubbele laag moet hebben, dacht dat dit dus beter zou zijn dan 1x gipsvezel. Maar dus niet?
Chimsie78 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 18:56:
Misschien is de Gyproc Habito (Gamma) een optie, deze hebben een goede draagkracht kan ik beamen uit eigen ervaring.
Zie dat deze idd net iets goedkoper zijn dan de Fermacell platen. Maar Habito is wel gipskarton toch? Is Fermacell dan niet beter?
jnr24 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 19:10:

Je gaat het huren? Je moet het misschien ook weer opruimen dus? Hou daar rekening mee, bijvoorbeeld door je PVC er ook onder te leggen (of op voorraad te houden).

Ik zou het gezin even afwachten. Misschien zijn het wel van die ipad junkies of tieners die amper thuis zijn (of gewoon heel rustig gezin).
Thanks, dat wist ik niet van pur. Misschien beter om die afdichtingsband dan helemaal rondom te doen?

Ik huur idd, maar ben niet van plan om daar nog weg te gaan. Is een optie om het gezin af te wachten, maar het klussen zal nu een stuk makkelijker gaan sinds het huis nog leeg staat. Als er eenmaal een vloer ligt, meubels staan, en ik erin woon is het lastiger lijkt mij.
twain4me schreef op zondag 21 juli 2024 @ 20:03:
Heb je tips voor hoe ik hierachter kan komen?
AtomicShockwave schreef op zondag 21 juli 2024 @ 20:31:
[...]

Helemaal mee eens.

Mijn tweekapper uit 1960 heeft 2x halfsteens met een luchtspouw. Daar komt echt niks doorheen. Ik hoor alleen contactgeluid, deuren slaan enzo.

Eerst eens kijken OF er een probleem is, en vervolgens WAT dan het probleem is. Anders verspil je je geld.
De woningstichting is bij de buren nog aan het klussen, ze waren ook bezig tijdens de bezichtiging met een muziekje aan en dat hoorde je wel flink, daarom ben ik ook al aan het plannen. Ik geloof niet dat er een spouw tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
croissantje13 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 21:05:
[...]

De woningstichting is bij de buren nog aan het klussen, ze waren ook bezig tijdens de bezichtiging met een muziekje aan en dat hoorde je wel flink, daarom ben ik ook al aan het plannen. Ik geloof niet dat er een spouw tussen zit.
Een bouwklus met radio in kale ruimtes, deuren eruit, ramen open, kan je niet vergelijken met een gezin. Verder gaan kinderen (meestal) om 20u naar bed, zitten overdag op school of sport. Misschien zijn de ouders wel de meest overdreven 'denk aan de buren' types die je kan verzinnen. Of ze maken gewoon niet zoveel geluid. Je kan voor x duizend verbouwen, maar als er dan een trampoline onder je slecht geisoleerde slaap-/werkkamerraam komt te staan of ze knallen met een bal tegen de schutting dan is 90% van de overlast daar en niet via de muur, hoe dun die ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croissantje13
jnr24 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 21:54:
[...]

Een bouwklus met radio in kale ruimtes, deuren eruit, ramen open, kan je niet vergelijken met een gezin. Verder gaan kinderen (meestal) om 20u naar bed, zitten overdag op school of sport. Misschien zijn de ouders wel de meest overdreven 'denk aan de buren' types die je kan verzinnen. Of ze maken gewoon niet zoveel geluid. Je kan voor x duizend verbouwen, maar als er dan een trampoline onder je slecht geisoleerde slaap-/werkkamerraam komt te staan of ze knallen met een bal tegen de schutting dan is 90% van de overlast daar en niet via de muur, hoe dun die ook is.
Goed punt. Is het een beetje te doen om nog zo'n muurtje erin te knallen als ik er al woon? Misschien dat ik het dan gewoon even aankijk. Zou mooi zijn natuurlijk als het niet nodig is. En als het wel nodig is, dan heb ik sowieso al de kennis in huis.

En gelukkig slaap ik aan de voorkant van het huis (is ten minste het plan), en zit er een tuin achter van zo'n 350m2! Het is een super leuk huisje in een rustige buurt, dus ik hoop dat het allemaal meevalt qua geluid. Ik heb mega veel geluidsoverlast in het appartment waar ik nu woon (vlak naast een drukke weg, bovenburen die constant lopen te schreeuwen), dus ben er extra gevoelig voor geworden.

[ Voor 17% gewijzigd door croissantje13 op 21-07-2024 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
Ik zou eerst even wachten. Ook als het gezin er komt wonen even een paar maanden wennen aan diverse geluiden. Ik heb al wat huizen meegemaakt en het effect van "de trein horen wij niet meer" geldt ook voor andere geluiden zoals wat gegil wat je eventueel af en toe eens kort hoort.

Alles kan je altijd verbouwen :D Het lijkt mij geen punt, maar nogmaals bezint eer je begint. Straks is dat hele gezin een raar misverstand, kinderen gaan al studeren of het ketst nog ergens op af en dan zit je daar met je dikke muren en een doodstil stel 50-plussers naast je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
jnr24 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 19:10:
Dit gaat niet om veel pur.
Pagina: 1