Macbook 2016 A1708 SSD defect / vervanging

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-05 07:05
Het lijkt erop dat de SSD van onze A1708 is overleden. De schijf is niet meer zichtbaar in de herstelopties (bijv. Mac OS opnieuw installeren), geen schijf aanwezig om te selecteren.
Ik ga er vanuit dat hij is overleden, maar in theorie zou het nog een moederbord probleem kunnen zijn op of bij de interface naar de SSD.

Klopt het dat hier geen gangbare USB of Sata adapters voor zijn om de Apple specifieke SSD interface te koppelen aan een andere laptop/pc? Zodat de schijf te checken is.
Daar zou dan dus een andere macbook voor nodig zijn?
Het meeste is gebackuped, maar net niet alles, dus zou fijn zijn als er nog wat lukt.
Al verwacht ik dat hij niks meer doet, en dus een adapter ook niks toe gaat voegen.

Het plan nu is om een adapter bordje erin te doen voor naar M2 Sata, dat is tenminste universeel.
En dan met een Corsair M2 SSD, waardoor hij hopelijk ook in de slaapstand kan.

Ik heb de Macbook al open gemaakt, en de SSD er uitgehaald en weer erin gedaan, helaas geen verandering.

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn3.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcQimgpO8HmfXkDnConFbGtQMRbUsXMd18vPi0sEAtoMHfbqF-iNiNqAyRRCG3_uBy5CI_dRl9QbxPWsHhCdkTzJBwyq7Ki6HWkKE7kWQmQkPgds0fHGqsO-oIEWUOKLZ-mlOql_XkpBHVw&usqp=CAc

[ Voor 29% gewijzigd door !null op 21-07-2024 14:37 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Slaapstand zal inderdaad het grootste probleem zijn. Verder zal het wel werken.

Er zijn wel behuizingen in de handel voor Apple SSD’s maar niet op elke hoek.
Voor de 2016 echter lijkt er niets te zijn, het was ook de laatste MacBook (samen met de refresh een jaar later) met een te vervangen SSD.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@nelizmastr Ik heb nu een adapter board met Corsair MP600 1TB schijfje gekocht en dat lijkt goed te werken, ook slaapstand.

Echter, dan wel in een extra bijgekochte 2e hands Macbook Pro van hetzelfde type.
Want in onze Macbook Pro komt het schijfje niet online, terwijl hij verder identiek is.
En de SSD uit onze originele Macbook Pro werkt ook niet in de "nieuwe" Macbook Pro.

Kortom, het lijkt erop dat zowel de SSD als het moederbord een probleem hebben.

Nou ja, het resultaat is dat we wat meer spullen hebben en bij het volgende defect alles al in huis hebben om het te verhelpen.

Edit: Overigens zitten er wel een paar hele dikke missers in de internet recovery.

Als je eerder je RAM hebt geleegd voor het debuggen, moet je dus je datum weer goedzetten naar UTC tijd via de terminal. Want anders krijg je de behulpzame "no bag entry" melding.
Er zit gewoon NTP op maar dat gebruiken ze dus niet.

En op die andere kreeg ik de melding dat hij de internet recovery servers niet kon bereiken, wat vreemd is, want de eerste laptop lukte dat tegelijkertijd wel.
Daar moest ik een URL veranderen van HTTPS naar HTTP, wat blijkbaar een storing is van High Sierra recovery.

Vrij knullig allemaal en ik zie online daar honderden zoniet duizenden mensen op stranden :o

[ Voor 36% gewijzigd door !null op 24-07-2024 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:57

nelizmastr

Goed wies kapot

High Sierra is ook al jaren niet meer ondersteund, ze gaan ervan uit dat je de key combo weet voor de nieuwste recovery voor je Mac (ik meen Monterey of Ventura voor een 2016?) en daar in verder gaat.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
nelizmastr schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 21:39:
High Sierra is ook al jaren niet meer ondersteund, ze gaan ervan uit dat je de key combo weet voor de nieuwste recovery voor je Mac (ik meen Monterey of Ventura voor een 2016?) en daar in verder gaat.
Ik werk nooit aan Macs dus dat is niet zo duidelijk. En dat had ook allang afgevangen kunnen worden in het begin van de internet recovery, door een ander voor te stellen. Het wordt immers toch allemaal van internet gehaald.

Maar goed, eenmaal in High Sierra is hij verder geupgrade.