Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelikano
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 05-03 14:51
In mijn installatie heb ik een zacht pulserend geluid dat via de warmtepomp naar buiten komt. Het is (nog) niet hinderlijk maar ik snap niet helemaal waardoor het veroorzaakt wordt.
Het geluid is er alleen als de zonneboilerpomp draait. Die draait dan contant op 30%(pwm) en pompt de glycol via een eigen spiraal door m’n 600 liter buffervat. De warmtepomp is spanningsloos en is via ribbelbuis op 3 meter afstand aangesloten op het buffervat (cv-water). Dus de warmtepomp pomp staat uit, er is geen actief onderdeel in de warmtepomp installatie en het rondpompende glycol van de zonneboiler is gescheiden van het cv-buffervat water door het eigen spiraal.
Ook de cv-ketel is spanningsloos en doet niet mee in dit verhaal. Er wordt in het buffervat geen water actief rond gepompt.
Ben benieuwd of iemand dit herkent of suggesties heeft hoe ik het kan onderzoeken. De warmtepomp is een monoblok SPRSun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:21
Er zit een chewawa in de tank?
Nee geen idee eerlijk gezegd. Uitvinden door trail and error. (Pomp hoger/pomp uit, druk lager enz)

Wat is het merk en type tank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelikano
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 05-03 14:51
Ik dacht zelf meer aan een walvis...

het merk kan ik niet vinden maar het is een Duits fabrikaat hygiene boiler met 1 warmte wisselaar en een tap-spiraal.

Zojuist weer even wat uitgeprobeerd.
ik heb de kranen naar de warmtepomp dichtgedraaid om zeker te weten dat er geen stroming kan plaatsvinden en ik het de warmtepomp spanningsloos gemaakt. Het geluid blijft en verdwijnt pas als ik de zonneboiler pomp uitschakel. Het geluid is dan niet in een keer weg maar sterft dan binnen 2 minuten uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:02
Ik dacht eerst dat je Chewbacca bedoelde, maar ik gok dat je eigenlijk chihuahua (het hondenras) bedoelde te zeggen? :+

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Hahn schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:41:
[...]

Ik dacht eerst dat je Chewbacca bedoelde, maar ik gok dat je eigenlijk chihuahua (het hondenras) bedoelde te zeggen? :+
Bedoelde chewbacca ja. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
pelikano schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:38:
Ik dacht zelf meer aan een walvis...

het merk kan ik niet vinden maar het is een Duits fabrikaat hygiene boiler met 1 warmte wisselaar en een tap-spiraal.

Zojuist weer even wat uitgeprobeerd.
ik heb de kranen naar de warmtepomp dichtgedraaid om zeker te weten dat er geen stroming kan plaatsvinden en ik het de warmtepomp spanningsloos gemaakt. Het geluid blijft en verdwijnt pas als ik de zonneboiler pomp uitschakel. Het geluid is dan niet in een keer weg maar sterft dan binnen 2 minuten uit.
Komt al dat spul niet bij Hewa Solutions uit Rijssen weg?
Als ik zou gokken denk ik gewoon een slecht ontwerp van de spiraal in de boiler die er losjes in ligt en raar geluid maakt bij stroming.
Niks aan te doen.
Pagina: 1