Is identiteitsfraude echt zo oneerlijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.674 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lievedonna
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22-07-2024
Als iemand iets in de winkel steelt, en wordt gepakt, zijn er gevolgen.

Als iemand in je huis inbreekt, en wordt gepakt zijn er ook gevolgen.

Maar als iemand je identiteit steelt, komt die daar vrolijk mee weg?

De afgelopen 15 - 20 jaar heb ik waarschijnlijk 100 emailadressen aangemaakt. Als tiener vond ik dat leuk en gemakkelijk, nep email maken en weer vergeten, weer een makem etc. Maar ja, toen waren dat mijn enige emails, dus ook al waren ze nep, mogelijk heb ik soms wel persoonsgegevens daarop gedeeld. Nu ik eeh zowat hoog volwassen ben, 35+, dacht ik: Tijd om op te ruimen 🙂 Bizar hoe mijn emailadressen uit 2009 zelfs nog bestonden. Maar was ik maar nooit aan dat opruimen begonnen, er komt geen einde aan!, en het levert alleen maar een hoop stress op...

Ik heb inmiddels een stuk of 70 emails verwijderd, 1 is gehackt en daar is een alias bij aangemaakt, en op 1 kwam ik allemaal emails van PayPal tegen. Dit alles heeft me zo verontrust, dat ik bij alles nieuwe sterke lange wachtwoorden ben gaan aanmaken. Maar ook daar komt geen einde aan: webshops, social media, vacaturesites, streamingdiensten, forums, boekingssites etc. Het gaat maar door en door.

Uiteraard ben ik veel emailadressen vergeten en accounts waar ik me door de jaren heb ingeschreven. Ik ben dan ook ineens heel erg bang voor identiteitsfraude geworden. Ik word er inmiddels zowat gek van. Wat niet helpt is dat ik het volgende lange verhaal heb gelezen, samenvatting:

"Alles gaat goed met Chantal tot er uit het niets een deurwaarder voor haar deur staat. Wat blijkt? Chantal heeft achterstallige betalingen van 80.000 euro, doordat hackers ergens op de Middelandse Zee middels AfterPay allerlei spullen kochten. Politie heeft onderzoek gedaan, en kan bevestigen dat Chantal niets fout heeft gedaan. Toch moet Chantal nog 60.000 euro terugbetalen, want bedrijven willen hun centen. Na oproep op gofundme, helpt iemand haar door een grote donatie, en inmiddels gaat Chantal's leven weer prima 😍"

Bronnen: https://www.rtl.nl/lifest...dentiteitsfraude-schulden

https://www.flair.nl/real...r=https://www.google.com/

Maar ik ben doodsbang nu. Bij Chantal was het gelukkig maar 80.000 euro, wat als de criminelen verder winkelen tot je een miljoenen schuld hebt? Wat als niemand je middels ruime donaties helpt? Tegelijk begrijp ik het niet. Als je niets fout hebt gedaan, en de politie bevestigd dat, waarom moet je dan betalen? Zo is het toch een onverschuldigde betaling? Je bent je geld kwijt, en krijgt er niets voor terug en de criminelen zoeken naar een volgend slachtoffer. "Mijn vader zegt dan ook: Ik zou nooit betalen, dan maar naar de gevangenis." o Zo werkt het natuurlijk niet 🥱 Dan leggen ze uiteraard beslag op al je bezittingen/inkomen.

Ik weet gewoon niet wat ik moet doen, maar ik ben moe van stressen hierover. 😭 Hoe zouden jullie met identiteitsfraude omgaan?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-09 21:36

JW1

Hoi Donna, wat naar dat je er zo'n stress over hebt, maar goed dat je het deelt.
Je bent wel goed bezig door van alles op te gaan ruimen. Dat verkleint het risico.
Verder van de diensten die je wel blijft gebruiken, zorgen dat je nergens dezelfde wachtwoorden gebruikt en waar mogelijk multifactor (MFA / 2FA) gebruiken.

Hoe ik in het (gelukkig uiterst uitzonderlijke) geval van identiteitsfraude zou reageren hangt af van de situatie.

Zo mogelijk aangifte doen, rechtsbijstand inschakelen voor advies en zoveel mogelijk bewijslast proberen te verzamelen. Met behulp van de rechtsbijstand met de partij die op basis van de identiteitsfraude iets van je eist meewerken. Uiteraard pas nadat uitgezocht is dat die eisende partij legitiem is en een reden heeft om wat te eisen.

Gelukkig is dit vooral hypothetisch en niet de werkelijke situatie.
Sterkte in ieder geval en probeer je angst te delen met mensen om je heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:58
offtopic:
[quote]
Bij Chantal was het gelukkig maar 80.000 euro, wat als de criminelen verder winkelen tot je een miljoenen schuld hebt?[/]

Besef wat je hier zegt. Dat is voor heel veel mensen een hele bak geld waar je niet 123 aan kan komen zonder gekke dingen. Dat kan voor jaren schuldsanering zorgen etc.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lievedonna
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22-07-2024
Webgnome schreef op zondag 21 juli 2024 @ 06:48:
offtopic:
[quote]
Bij Chantal was het gelukkig maar 80.000 euro, wat als de criminelen verder winkelen tot je een miljoenen schuld hebt?[/]

Besef wat je hier zegt. Dat is voor heel veel mensen een hele bak geld waar je niet 123 aan kan komen zonder gekke dingen. Dat kan voor jaren schuldsanering zorgen etc.
Zo bedoel ik het niet, het is meer van: De criminelen kunnen dus eindeloos doorgaan? Je zou dus zomaar een miljoenen of miljarden schuld ineens kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:40
lievedonna schreef op zondag 21 juli 2024 @ 06:56:
[...]

Zo bedoel ik het niet, het is meer van: De criminelen kunnen dus eindeloos doorgaan? Je zou dus zomaar een miljoenen of miljarden schuld ineens kunnen hebben.
Dat kan niet zomaar, ook niet als een hacker toegang heeft tot een emailadres van een ander persoon.

Betalingen zullen altijd via een bank (of cryptoplatform) worden geautoriseerd. Zolang jij de pinppas en pincode en de algemene geldzaken netjes beheert, kan niemand zomaar op naam van een ander van alles betalen. Bestellen zou wel kunnen, maar de betaling niet.

Ik kan op dit moment toch ook een account aanmaken op basis van de persoonsgegevens van mijn buurman, moeder, werkgever of random persoon? Ik weet van veel mensen de naam, adres, IBAN, enz. Daar hoef ik niet voor te hacken. Ik kan daarna met zo'n account van alles bestellen of gekkigheid uithalen, maar nooit kan ik zover komen dat ik dan ook betalingen kan doorzetten naar die ander, omdat dat via een bank en/of DigID loopt.

Alleen als je een aanwijzing hebt dat bank of DigID toegang gehackt/gestolen zijn, dan moet je zo snel mogelijk de bank inlichten en je financiële account(s) tijdelijk laten blokkeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:18

bonzz.netninja

Niente baffi

Er zit nog wel een enorme stap tussen een e-mailadres dat je vergeten bent en identiteitsfraude. Maak je niet zo druk. Sure, wees zuinig met je persoonsgegevens en kritisch waar je ze achterlaat (en ruim het ook op) maar dit slaat nergens op.

Wat 'chantal verkeerd heeft gedaan weet ik niet. Als ze niks verkeerds heeft gedaan (en dus niks heeft gekocht) kunnen de webshops geen geld van haar eisen want er is geen overeenkomst. Sure, dat zullen ze wel proberen maar daarvoor kun je juridische bijstand krijgen en komt dat uiteindelijk voor de rechter. Je gekopieerde stukje tekst slaat dus eigenlijk ook nergens op en ik vraag mij af wat de bron is.

[ Voor 11% gewijzigd door bonzz.netninja op 21-07-2024 07:46 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moonspring
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21-09 15:15
Wat leuk dat je tweakers hebt gevonden. Op reddit heb ik je al het advies gegeven om je iets minder druk te maken. Dagelijkse posts en extreme stress over dit onderwerp zijn niet nodig en ongezond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

I.p.v. honderden emailadressen aan te maken, overweeg dan gebruik te maken van een tijdelijk wegwerp-emailadres van bijvoorbeeld https://www.guerrillamail.com/

Echter vermoed ik dat TS eerder wat psychologische steun nodig heeft vanwege het lanceren van diverse paranoia topics over digitale angsten op Tweakers en andere internet discussie-fora.

d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Of regel een eigen domein en geef daar ieder bedrijf een eigen e-mail adres op (catch all). Zo weet je welk adres gelekt/gehackt is en kun je daar actie op ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06:26

Managelorian

“This is the workflow.”

Moonspring schreef op zondag 21 juli 2024 @ 08:04:
Wat leuk dat je tweakers hebt gevonden. Op reddit heb ik je al het advies gegeven om je iets minder druk te maken. Dagelijkse posts en extreme stress over dit onderwerp zijn niet nodig en ongezond.
Dit neigt wel naar dwangmatig gedrag waar ik een control-issues-vibe van krijg. TS: heb je een achtergrond met control issues of angst/dwang?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:23

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

@Playa del C. klopt maar er speelt / speelde wel iets met kopen op afbetaling / krediet fraude. Hier de kop uit Trouw, ik heb geen abo dus kan niet precies zien hoe het werkt en of men daadwerkelijk enkel alleen een paspoortkopie nodig heeft.

https://www.trouw.nl/voor...stolen-paspoort~be6221a8/

[ Voor 4% gewijzigd door sh4d0wman op 21-07-2024 08:42 ]

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:15

Blokker_1999

Full steam ahead

Je hebt Chantal's verhaal gelezen, neem dan ook de belangrijke lessen mee die er in staan. Zulke verhalen delen is net belangrijk om aan de ene kant andere mensen te waarschuwen voor de gevaren, maar aan de andere kant slachtoffers gerust te stellen dat ze niet alleen zijn en er zich niet voor hoeven te schamen.

De adressen die je als tiener hebt aangemaakt zullen gelukkig niet veel impact meer kunnen hebben vandaag de dag. Voor diefstal van identiteit zijn vooral identificatiemiddelen noodzakelijk. Wees voorzichtig met wie je je identiteitskaart of paspoort deelt. Daar staat gevoelige informatie op zoals je geboortedatum en je BSN (NL) of NN (BE, ook gekend als rijksregisternummer).

En daar waar je met betalingsinformatie werkt moet je zorgen dat je MFA gebruikt. Gewoon inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord is niet veilig genoeg. Er moet iets anders bij. Als het echt niet anders kan SMS, maar vandaag de dag is de meest voorkomende manier via een goede authenticator app. Bied een platform je geen optie aan voor MFA? Blijf er dan weg. En bij webshops nooit je betalingsinformatie opslaan. Het is een optie die handig lijkt, maar als men in je account geraakt bij een webshop kunnen ze zo spullen bestellen omdat de betalingsgegevens gekoppeld zijn. Beter elke keer apart de nodige gegevens invullen.

Een winkeldief of een inbreker die gepakt worden, worden inderdaad gestraft. Hetzelfde gebeurt met mensen die identiteitsfraude plegen. Als zij gepakt worden, worden ook zij gestraft. Maar je vergeet daarbij dat bij al die categorieen van diefstal slechts een klein deel van de daders ook effectief gevat kan worden, en dan meestal nog als het heterdaad gebeurt. Dat is spijtig, maar ergens ook begrijpelijk. Politiediensten hebben geen onuitputtelijke bron van opsporingsambtenaren.

De kans op identiteitsdiefstal is gelukkig zeer klein, en niet groter dan dat men vannacht in je woning zal inbreken.

Om je gemoedsrust te verbeteren zou ik wel aanraden om een goede rechtsbijstandsverzekering te nemen als je die nog niet hebt. Ik ben er zeker van dat als Chantal een goede advocaat had, zij nooit ook maar enige schuld had moeten afbetalen. Daarnaast doe ik de meeste van mijn online aankopen met een kredietkaart die een verzekering heeft tegen fraude. Ook dat kan helpen wanneer die betalingsgegevens gestolen worden.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Storm in een glas water zoals ik het lees. Het hele Chantal verhaal heeft m.i. een aardig broodje aap gehalte, ook bij identiteitsfraude zijn bestelde spullen ergens afgeleverd, is een ip adres gebruikt en kan vrij simpel aangetoond worden dat jij niet de ontvanger was. Een rechter zal zo’n vordering vrij makkelijk van tafel vegen als niet 100% kan worden bewezen dat jij spullen besteld hebt. Een deurwaarder zal altijd het verhaal van de vermeende schuldenaar aanhoren en dit bespreken met de opdrachtgever en als Chantal werkelijk 60k moest terugbetalen dan heeft een rechter hier uitspraak over gedaan.

Mijn advies; maak je niet zo druk, we leven in een rechtsstaat en de kans dat zoiets werkelijk zou gebeuren is extreem klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Nog als aanvulling op wat hierboven is genoemd: dit speelde in 2012. Sindsdien is er, over het algemeen, gelukkig wel het een en ander verbeterd waardoor het moeilijker is om dit soort fraude te plegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het wordt er niet beter op als je kloon-account gaat aanmaken op sites. Daarom sluit ik dit.

-
Voor mensen met serieus deze vraag: accounts opzeggen waar niet nodig. Liever helemaal niet aanmaken als niet nodig. Goede wachtwoorden, MFA waar mogelijk. Extra opletten met accounts waar betaalgegevens aanhangen, zoals ene aan bankrekening gekoppelde paypal (wat ik dan ook nooit zou doen). Nooit iets met afterpay of zo doen als je hier bang voor bent.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.