Dilemma stukwerk / opstartprotocol vloerverwarming / pvc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-05 16:14
Hallo allemaal,

Faber heeft in onze woonkamer de comfortvloer gelegd i.c.m. vloerverwarming.
In de keukenvloer is de vloerverwarming gefreesd.
De anhydriet dekvloer is op 13 juni gelegd, dus deze heeft al flink kunnen drogen.

Nu hebben wij het opstartprotocol van de vloerverwarming nog niet kunnen starten, maar hadden we dit afgelopen week wel al willen doen.
Echter, door constante verschuivingen van de stukadoor zal deze maandag pas de keuken stucen en donderdag/vrijdag de rest van de woonkamer.

Vanaf vrijdag 26 juli kan dus het stucwerk in de woonkamer pas drogen.
Op 9 augustus komt het pvc-bedrijf de keukenvloer primeren, aangezien deze geëgaliseerd zal moeten worden ter hoogte van de anhydrietvloer.
Op 12 augustus komen ze de keukenvloer egaliseren.
Vanaf 14 augustus zullen ze de de pvc visgraat komen leggen.

Hiertussen zitten dus exact 2 weken en in deze 2 weken zouden wij dus het opstartprotocol van de vloerverwarming moeten starten.
Als ik het opstartprotocol van Faber echter bekijk, neemt dit al 2 weken in beslag:

- Aanvangstemperatuur dag 1 op 20 graden
- Bij opstoken maximaal 5 graden per dag opvoeren
- Nadat maximale watertemperatuur van 40 graden is bereikt, deze gedurende 3 dagen aanhouden
- Daarna afbouwen met maximaal 5 graden per dag tot de oorspronkelijke waarde vóór het opstoken (20 graden dan?)
- Geadviseerd wordt om deze oorspronkelijke waarde ook 3 dagen aan te houden

Vanuit Rothermo (vloerverwarmingsbedrijf dat samenwerkt met Faber) hebben we echter een heel ander opstartprotocol ontvangen. Dat is dus ook verwarrend, dus dat zouden we nog moeten navragen bij Faber:

- Dag 1 en 2 op 30 graden
- Maximaal 5 graden per 2 dagen opvoeren
- Nadat maximale watertemperatuur van 40 graden is bereikt, deze gedurende 2 dagen aanhouden
- Daarna weer afbouwen met maximaal 5 graden per 2 dagen tot de oorspronkelijke waarde vóór het opstoken (hoeveel graden is dit dan?)
- Geadviseerd wordt om deze oorspronkelijke waarde 2 dagen aan te houden

Wat is nu wijsheid?
- De vloerverwarming meteen aanzetten de dag nadat de stukadoor klaar is? Risico hiervan is volgens mij dat het stucwerk te snel kan drogen waardoor er scheurtjes kunnen ontstaan?
- De duur van het opstartprotocol verminderen?
- Het opstartprotocol überhaupt niet starten? Faber gaf echter aan: "Het is wel de bedoeling dat je voordat de leefvloer geplaatst wordt het opstartprotocol hebt doorlopen." Op verschillende websites lees ik ook dat het niet raadzaam is om het opstartprotocol over te slaan.

Hoor graag jullie advies/tips, alvast bedankt!

[ Voor 14% gewijzigd door Uhmazing op 21-07-2024 03:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:59
Protocol nu al starten? Dan droogt stucwerk niet speciaal omdat muren zelfde temperatuur gaan hebben als je vloerverwarming.

Alleen balen voor de stucadoor dat hij in een sauna zit...

Wat zegt de stucadoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
[b]Uhmazing schreef op zondag 21 juli 2024 @ 03:19:
Wat is nu wijsheid?
- De vloerverwarming meteen aanzetten de dag nadat de stukadoor klaar is? Risico hiervan is volgens mij dat het stucwerk te snel kan drogen waardoor er scheurtjes kunnen ontstaan?
- De duur van het opstartprotocol verminderen?
- Het opstartprotocol überhaupt niet starten? Faber gaf echter aan: "Het is wel de bedoeling dat je voordat de leefvloer geplaatst wordt het opstartprotocol hebt doorlopen." Op verschillende websites lees ik ook dat het niet raadzaam is om het opstartprotocol over te slaan.

Hoor graag jullie advies/tips, alvast bedankt!
Van een vloerverwarming zal je stucwerk niet te snel drogen. Denk ook aan de temperaturen afgelopen week, dat kan ook gewoon. Dus daar zie ik geen problemen mbt opstartprotocol. (Ik heb hier wel eens een infrarood heater op stuc gezet ter droog).

De reden van het opstartprotocol is thermoshock/zetten door uitzetting en krimp in de onderliggende laag voorkomen. Dan zou IK dus het protocol van faber aanhouden, want die zullen het beste de eigenschappen van hun vloerlaag weten.

Als je het niet doet heb je kans dat de leefvloer scheurt of ontzet.

Verder, is je huis nieuwbouw of al wat ouder?

Tot slot: er zit altijd ruime marge op de protocollen. Gewoon rustig opstoken en per dag wat verhogen. Kom je in tijdsnood neem dan iets grotere stapjes omhoog en omlaag. Het is belangrijk dat je hebt verhoogd EN verlaagd voordat de leefvloer erop komt. Niet overhaasten. Komt goed.

Edit: die van rothermo begint fors hoger. Faber aanhouden bij een nieuw gestortte vloer. Ik ver.oed dat rothermo protocol voor bestaande dekvloeren is, en geen nieuwe

[ Voor 12% gewijzigd door FitTiv op 21-07-2024 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing
99ruud99 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 10:27:
Protocol nu al starten? Dan droogt stucwerk niet speciaal omdat muren zelfde temperatuur gaan hebben als je vloerverwarming.

Alleen balen voor de stucadoor dat hij in een sauna zit...

Wat zegt de stucadoor?
Stukadoor lijkt er niet erg mee te zitten, aangezien hij afspraken al 4 of 5 keer heeft verplaatst, terwijl we hem al duidelijk hebben gemaakt dat we met het opstartprotocol van de vloerverwarming zitten.
FitTiv schreef op zondag 21 juli 2024 @ 10:28:
[...]

Van een vloerverwarming zal je stucwerk niet te snel drogen. Denk ook aan de temperaturen afgelopen week, dat kan ook gewoon. Dus daar zie ik geen problemen mbt opstartprotocol. (Ik heb hier wel eens een infrarood heater op stuc gezet ter droog).

De reden van het opstartprotocol is thermoshock/zetten door uitzetting en krimp in de onderliggende laag voorkomen. Dan zou IK dus het protocol van faber aanhouden, want die zullen het beste de eigenschappen van hun vloerlaag weten.

Als je het niet doet heb je kans dat de leefvloer scheurt of ontzet.

Verder, is je huis nieuwbouw of al wat ouder?

Tot slot: er zit altijd ruime marge op de protocollen. Gewoon rustig opstoken en per dag wat verhogen. Kom je in tijdsnood neem dan iets grotere stapjes omhoog en omlaag. Het is belangrijk dat je hebt verhoogd EN verlaagd voordat de leefvloer erop komt. Niet overhaasten. Komt goed.

Edit: die van rothermo begint fors hoger. Faber aanhouden bij een nieuw gestortte vloer. Ik ver.oed dat rothermo protocol voor bestaande dekvloeren is, en geen nieuwe
Bedankt voor de uitleg.
Het is een jaren 50 huis.

Ik denk dat we de vloerverwarming komende zaterdag aanzetten (dag nadat de stukadoor klaar is met woonkamer/keuken). Dan hebben we een kleine 2 weken de tijd voordat ze de vloer komen primeren. Dat zou dan voldoende moeten zijn om het opstartprotocol door te voeren?

Zaterdag 27 juli: aanvangstemperatuur op 20 graden
Vanaf zondag 28 juli: dagelijks 5 graden verhogen tot 40 graden
Woensdag 31 juli: 40 graden - deze gedurende 3 dagen aanhouden
Zaterdag 3 augustus: 5 graden per dag afbouwen tot waarde vóór opstoken en deze 3 dagen aanhouden. Alleen is mij niet echt duidelijk wat ze hiermee bedoelen? Bedoelen ze hiermee de 20 graden van dag 1?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
ik zou nu al aanvangstemperatuur starten - 20 graden is het nu toch al ongeveer, dan kan je meteen beginnen met verhogen en al afbouwen en dus afkoelen voor ze gaan primen.

met afkoelen bedoelen ze tot waarde die je wilt: dat zal iets van 19-20 graden zijn ?

[ Voor 20% gewijzigd door 99ruud99 op 21-07-2024 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing
99ruud99 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 15:23:
ik zou nu al aanvangstemperatuur starten - 20 graden is het nu toch al ongeveer, dan kan je meteen beginnen met verhogen en al afbouwen en dus afkoelen voor ze gaan primen.

met afkoelen bedoelen ze tot waarde die je wilt: dat zal iets van 19-20 graden zijn ?
Bedankt voor het advies.
Kan ik de vloerverwarming dan vervolgens weer helemaal uitzetten voordat ze gaan primeren en de pvc vloer gaan leggen? En dan vervolgens pas weer aanzetten als het kouder begint te worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Ik zou na het leggen van de loopvloer nog een kort protocol uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing
FitTiv schreef op zondag 21 juli 2024 @ 16:23:
Ik zou na het leggen van de loopvloer nog een kort protocol uitvoeren.
Dus kortom: protocol uitvoeren - vloerverwarming uitzetten voordat vloer gelegd wordt - protocol nogmaals uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
yups, de kans dat je vloer onder 10 graden wordt is nihil in juli.
Pagina: 1