Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lievedonna
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22-07-2024
Vandaag kwam ik op de laptop van mijn vader een gebruikersnaam en wachtwoord voor Google tegen via Google Password Manager. Dat vonden we vreemd, want mijn vader heeft altijd alleen een Ziggo-e-mailadres gehad. Echter, er stond echt een gebruikersnaam voor iets met Google, dus ik ging naar Gmail. Daar werd zijn Gmail-gebruikersnaam aka emailadres al automatisch ingevuld, evenals het wachtwoord. Ik weet niet waarom, maar het e-mailadres klonk niet heel vreemd; het klonk herkenbaar. Mijn vader kan het zich echt niet herinneren, maar inloggen lukte niet. Ik probeerde andere wachtwoorden, maar zonder resultaat.

Ik besloot maar eens via Have I Been Pwned te checken: 28 breaches en 9 pastes. Wat heel vreemd is, is dat de eerste breach van Dropbox was in 2012, verder is er een breach op een Indiase website genaamd Gaadi in 2015 en een LinkedIn-breach in 2016. Nu weet ik niet hoe oud de laptop van mijn vader is, maar aangezien er niet eens Windows 10 op staat, zou hij ouder dan 2015 moeten zijn. Dus dan zou het e-mailadres van hem kunnen zijn, maar Dropbox? Dat kent hij niet. Op een Indiase website heeft hij weinig te zoeken, en LinkedIn heeft hij nooit gehad.

Of het account van mijn vader is gehackt of overgenomen, of het e-mailadres is nooit van hem geweest. Dat laatste lijkt bijna het meest waarschijnlijk, maar waarom heeft Password Manager het dan zo opgeslagen? Als Password Manager het zo heeft opgeslagen, moet het toch van mijn vader zijn, lijkt me?

Ook vreemd is dat het emailadres dan dus ouder moet zijn dan 2012...en het is een actief emailadres, want in de jaren daarna nog Dubsmash, Tiktok, Twitter breaches en meer Indiase websites...

Vraag is: Kan Google Password Manager dit fout hebben? 🤔 Het emailadres heeft volgens mij ook geen herstelopties, google eist alleen een wachtwoord telkens.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Het enige wat ik zo kan bedenken is het volgende.

Misschien ooit is aangemaakt en al tijdje niet meer gebruikt?

Dan doet Google het account tegenwoordig verwijderen:
https://support.google.com/accounts/answer/12418290?hl=nl

Je kan dan inloggen wat je wilt. Je komt er niet meer in. Omdat het account er niet meer is.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lievedonna
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22-07-2024
RobbyTown schreef op zondag 21 juli 2024 @ 05:07:
Het enige wat ik zo kan bedenken is het volgende.

Misschien ooit is aangemaakt en al tijdje niet meer gebruikt?

Dan doet Google het account tegenwoordig verwijderen:
https://support.google.com/accounts/answer/12418290?hl=nl

Je kan dan inloggen wat je wilt. Je komt er niet meer in. Omdat het account er niet meer is.
Meestal staat er dan 'gebruikersnaam niet beschikbaar' en dan kan je geen ww invullen, dat kon ik wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:12
Wellicht ooit een Android toestel ingesteld (telefoon, tablet)? Veel mensen hebben een Google of Apple account via hun telefoon en als je de boel dan synct met een webbrowser (Firefox, Chrome) kom je het weer tegen op andere toestellen.